Ruteplanlegging

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av Bjerknez »

Noen som vet hvorfor "tyre" bruker noe så inn i gamperæva lang tid når jeg velger "Verktøy/Plasser veipunkter nøyaktig på vei"?

Ca. 400 veipunkt over en veistrektining på ca. en mil bruker jo 30 minutter på og jobbe før punktene er flyttet til veien. Da tør jeg ikke tenke på hvor lang tid det tar hvis man skal på turer som er 20-30 ganger lenger enn dette.

Bruker jeg mindre antall veipunkter så øker jo farten i takt med minskingen, men uansett går det uhyre tregt.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av Flanker »

Hva i svarte skal du med 400 veipunkter på en 10 km. strekning. Jeg planlegger en 3 dagers tur med langt færre enn det. Hvor er det du skal kjøre? New York sentrum?? ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av Bjerknez »

Flanker skrev:Hva i svarte skal du med 400 veipunkter på en 10 km. strekning. Jeg planlegger en 3 dagers tur med langt færre enn det. Hvor er det du skal kjøre? New York sentrum?? ;-)
Jeg eksporterer gpx-filen fra Tyre til min kartplugin i Wordpress og denne plugin'en leser veipunktene slavisk og tegner en "strek" mallom disse punktene. Med såpass mange veipunkter så blir veien noenlunde smooth, men med feks. 10 veipunkter så ser det ut til at jeg har tatt snarveier over både jorder og hus for å komme meg frem.

Mulig det er noe jeg har missforstått, men poenget mitt er at jeg laster over et spor i gpx format laget av min iPad (via en plugin) for så og "rydde" opp i etterkant med å plassere disse veipunktene nøyaktig på veien...

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av Flanker »

Ok, skjønner. Det er jo forsåvidt et bruksområde som er utenfor det Tyre strengt tatt er laget for. Da må du nok bare forvente å leve med problemet, eller finne en annen og mer dedikert løsning for det du skal fikse. Ikke vet jeg hva det skulle være, men det forbauser meg hvis det ikke finnes.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av Snikendeugle »

Jepp, de fleste gps filer er ofte bare en sammensetting av adresser i en gitt rekkefølge, og da er det opp til GPS'en som laster inn filen å tegne opp ruten i mellom punktene, noe som ofte fører til at den ikke syns veiideen din var god nok og lager "raskeste" rute fra punkt til punkt istedenfor.
Derfor lager man presise og mange "waypoints" :)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av Bjerknez »

Spanderer en pils på den som klarer å finne en løsning som plasserer disse veipunktene direkte på veien uten å bruke halve dagen på dette. :)

Jeg vet Basecamp klarer dette, men der får jeg problemer med at den så absolutt skal vise den gamle linjen også og da får jeg slike merkelige stikkvier ut til de punktene som var der før.
Tyre fungerer egentlig perfekt til formålet, men det tar aaalt for lang tid. Jeg kan strekke meg til å vente litt, men når den bruker opp til en time på og flytte 400 punkter så blir man jo gammel og grå før den er feridg. Dessuten så virker det som om Tyre låser seg helt mens det jobber...

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av MLeikarnes »

I Basecamp kan man gå inn i ruten og slette disse gamle sporene du snakker om, husker ikke helt hvordan man gjorde det ut fra hodet nå...
Jeg bruker Basecamp mye sammen med GPSen på speiderturer og for å planlegge speiderturer. Er en option en plass for å lage rutene med adresser etter vei, men da må man ha ett kart som er korrekt triangulert, hvis ikke vil man havne ved siden av veien. Det kan kanskje være ett av problemene, at kartet du har laget ruten på ikke er helt 100% likt triangulert som det som f.eks Tyre eller Bascamp bruker... Har ikke prøvd Tyre, men jeg bruker bare GPS til å logge hvor jeg har kjørt samt å finne noen Geocacher underveis, bruker den ikke til å navigere med, det blir kompasset inne i hodet som får ta seg av navigeringen.

Sent from my Galaxy S3
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av Bjerknez »

MLeikarnes skrev:I Basecamp kan man gå inn i ruten og slette disse gamle sporene du snakker om, husker ikke helt hvordan man gjorde det ut fra hodet nå...
Jeg bruker Basecamp mye sammen med GPSen på speiderturer og for å planlegge speiderturer. Er en option en plass for å lage rutene med adresser etter vei, men da må man ha ett kart som er korrekt triangulert, hvis ikke vil man havne ved siden av veien. Det kan kanskje være ett av problemene, at kartet du har laget ruten på ikke er helt 100% likt triangulert som det som f.eks Tyre eller Bascamp bruker... Har ikke prøvd Tyre, men jeg bruker bare GPS til å logge hvor jeg har kjørt samt å finne noen Geocacher underveis, bruker den ikke til å navigere med, det blir kompasset inne i hodet som får ta seg av navigeringen.

Sent from my Galaxy S3
Jeg vet det finnes en funksjon hvor man kan opprette rute fra spor for så og velge bil/motorsykkel og da "flytter" den veisporet mellom punktene GPS'en har laget faktisk til nermeste vei. Men da får man slike "avstikkere" som ser ut til at jeg har hatt stoppepauser flere steder. Jada, disse kan fjernes manuelt, men det er veldig mange av disse og nesten alle punktene er flyttet bittelitt på. Der hvor det har vert dårlig GPS dekning og hvor punktene har bommet litt blir avviket størst.

Se screenshots under:
basecamp1.JPG
basecamp2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av LoneRider »

Prøv å velge rutepunkter i stedet for sporruter når du importerer til Tyre. Mulig det ikke gir ønsket resultat i ditt tilfelle, men verdt et forsøk om du ikke har gjort det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av Bjerknez »

LoneRider skrev:Prøv å velge rutepunkter i stedet for sporruter når du importerer til Tyre. Mulig det ikke gir ønsket resultat i ditt tilfelle, men verdt et forsøk om du ikke har gjort det.
Hvordan velger jeg (fra Tyre) rutepunkter i stede for sporruter ved import?

Hvis dette går, så dukker vel problemet opp når jeg laster det inn på wordpress siden min da jeg tror denen plugin'en krever sporruter for å tegne en linje. Dog er jeg ikke sikker på sistnevnte, så er villig til å prøve det :)

Funker det, så vanker det en pils på deg ved neste korsvei :)
Siden du bor i Telemark så kan det jo se ut til at jeg slipper å legge ut for den pilsen :lol

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av LoneRider »

Når jeg åpner en gpx fil i Tyre får jeg spørsmål om jeg vil importere rutepunkter eller sporruter. Hvis du ikke får dette valget vil jeg anta at dine gpx ikke inneholder rutepunkter.

Beste og raskeste løsning er antakelig å gjenskape ruten i Tyre manuelt og lagre som ny gpx.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av Bjerknez »

Prøvde nettopp nå og det viser seg (som jeg trodde) at Maps Marker pro plugin'en i Wordpress krever spor og ikke rutepunkter for å tegne en linje.
Så da er eneste løsning å sette disse sporpunktene tett i tett for at linjen skal bli finest mulig. Har funnet ut at hver 20'nde meter gir en god nok linje. men så klart, det blir uhyre mange punkter til slutt og bruker man Tyre så blir det ikek lange turen før man må sitte i dager forran pc'en før disse punktene er plassert riktig på veien.

Alternativet blir å slavisk bruke det sporet som GPS'en lager uten å gi Tyre beskjed om å flytte punktene til veier. Det blir jo riktig nok og selv om linjen bommer litt på veien noen steder, så blir det jo uansett bra nok til at folk forstår hvor jeg har kjørt :)

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av LoneRider »

Det var snodig, for når man lagrer en gpx fil i Tyre, inneholder filen både veipunkter og sporruter. Du kan sjekke dette ved å åpne filen i en tekst editor.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av Epylypzon »

For min del holder dette, mulig jeg ikke er kravstor nok men. Å sitte å tegne opp igjen ruta ned til minste detalj er ihvertfall totalt uaktuelt.
spotwalla.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ruteplanlegging

Legg inn av AJ »

Leker meg litt med Tyre og har fått lagd ei rute ned fra Kiel og ned til Sölden via Lauenförde (MC-hotellet Villa Löwenherz) og Würzburg (Romantische Straße) og ned til Füssen og altså Sölden.
Men derfra nekter Tyre meg å kjøre videre mot Timmelsjoch og dirigerer meg inn på A12 retning Innsbruck og videre på 182 og A22 mot Merano og SS12, 38 og 44.

Skjer dette fordi veien er vinterstengt, tro?
Når spør jeg selvfølgelig veldig dumt, men det skal da være mulig å kjøre videre fra Sölden inn på 186, deretter SS44 :redface ?

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar