Bjerknez' | Snart sommerferie! :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Hvis det er din sykkel det er bilde av i avataren din, så ønsker jeg deg lykke til med å forsere denne bommen. Da tror jeg du kommer til å leggebigjen ett par sidevesker for å si det sån :lol

Tror faktisk jeg stiller med et sterkere kort enn deg vedrørende passering av den bommen :prop:

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av SuperMorten »

Uff.. Nå føler jeg meg skyldig i en ny GS diskusjon... Unnskyld :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, går så bra atte! :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Har kjøpt meg en slik i dag :)

Givi XS311 tankveske.
Passet som et skudd! :)
Bilde-1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Synes dette ble ganske bra jeg :)
givi.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Etter flere forsøk med mikrofon i tankvesken samt andre steder så er jeg nå i ferd med å gi opp. Lyden blir rett og slett ikke bra og grunnen er nok (tror jeg) at sykkelen går ganske stille når jeg ikke "presser" den og jeg ligger å putrer langs veien og den bråker ut av helvete når jeg drar på. Det gjør det vanskelig for meg å stille inn nivået på optakeren til riktig nivå. Enten blir det for høyt, eller så blir det for lavt. Det blir også en del vindstøy som man hører i bakgrunnen selv om den ligger nedi sidelommen etc.

GoPro med vanntett hus er det som gir den beste lyden så langt (faktisk) og det gjør jo alt mye enklere også.

Jeg har ennå ikke prøvd ryggsekk metoden som chaaf (på youtube) har vist, men jeg synes det blir litt for mye og tre på seg en ryggsekk for å feste en mikrofon slik at det angivelig blir bra.

Jeg får se om jeg gidder å ta steget til å kjøpe meg en slik liten ryggsekk, men foreløpig legger jeg saken på is tror jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

I dag var jeg på sikekrhetskurs på bane, og det var jo utrolig artig! :)

Tror jeg lærte mer de to timene jeg kjørte der enn alle timene jeg har kjørt til sammen.
Jeg var på Varna banen og det er egentlgi en Gokart bane så den er ikek beregnet for motorsykler sånn sett, men vi/jeg fikk øvd litt på veldig krappe svinger og på langstrekket så fikk vi jo også opp litt fart, men veldig fort gikk det ikke.

Ble en del svingteknikk/brems etc. samt litt fri kjøring (innen rimelighetens grenser) inni mellom. Jeg fikk t.o.m. beskjed om å slakke litt på gassen da han så at midtstøtten min var veldig nære bakken til tider. :)

Tok ikke noen bilder på selve banen, for da hadde jeg mer enn nok annet å tenke på, men tok noen få bilder før jeg kjørte inn på banen, for dokumentasjonen sin skyld :)
2.jpg
3.jpg
1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Sitter og mimrer litt og tenker på at det kun er et par uker igjen til jeg har lappen (forutsatt at jeg består selvsagt)... :prop:

Nå har jeg ventet på dette i nesten 1 år faktisk, da jeg begynte på mc lappen på sensommeren 2013.

Så langt har kjøringen på trafikkskole og privat gått strålende. teoriprøven ble jeg ferdig med på 12 minutter og fikk to feil, oppkjøring nr.1 i kjøregården ble helt feilfri (i følge sensor) og nå gjenstår bare den siste oppkjøringen. Alt skulle tillsi at dette skulle gå bra, men det er nå også ganske typisk at det skjer ting som gjør at jeg driter meg ut, så jeg skal være meeeget forsiktig med å være kjepphøy her...

Liker og ha en litt ydmyk holdning. jeg tror sensorer liker det bedre enn kjepphøye bedrevitere, hehe. (Ikke for at jeg noen gang har blitt beskyldt for å være sistnevnte altså)

Siden jeg kjøpte sykkel ganske tidlig, så har jeg fått øvekjørt en god del og det tror jeg har gitt meg svært mye. jeg har kjørt i trafikk, på landevei, sagte og fort. nedlegg i svinger (hvis det kan kalles nedlegg på en cruiser) til fothvilere skraper og ved siden av kjøring på trafikkskole så tror/håper jeg at jeg er godt rustet til å begynne den virkelige opplæringen i praksis på egen hånd :)

Jeg har allerede bestillt hytte til min kommende MC-tur til sommeren som går til Trollstigen/Geiranger/Molde og hjem igjen da jeg har familie der oppe. jeg skal også få med meg Jazzfestivalen og så klart Atlanterhavsveien og rundturer der oppe de dagene jeg er der.

Tankveske er kjøpt og Gopro kamera med batteribank etc. er testet i lang tid allerede og det funker. ipad blir brukt som GPS og informasjonskilde og denen igjen er koblet til en batteribank som ligger i tankvesken.

Service på sykkelen var jeg tidlig ute med i år så den er i orden.

I det hele tatt så er jeg mer eller mindre klar for å ta dette et lite steg videre, og jeg må si jeg gleder meg stort! :prop:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Tror jaggu meg jeg må spandere en flatfyll på meg selv jeg, for nå fant jeg det jammen meg ut!

Man bruker bare GPSBabel som man kan stille inn til å konvertere waypoints to tracks. :)
Det er gjort på et sekund og alt er i skjønneste orden! :)

Bonski! :)

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Myst »

Gratulerer med vel gjennomført sikkerhetskurs på bane! :thumleft Er selv oppmeldt til det nå kommende søndag. Læreren sa det var masse vi skulle bryne oss på og tøye våre grenser til det ultimate (med glimt i øyet). Gleder meg masse, men hadde håpet å få til en kjøretime til før det. Dessverre var det helt fullt.

Virker som en artig bane da. Regner med det blir kun brukt kjegler på vår bane. Hadde egentlig vært artig å få kjørt på en skikkelig bane.

Regner med du ikke skal ta førerutviklingskurs etter du består førerprøven med glans? Finnes det noe slikt tilbud i Østfold egentlig? Eneste jeg vet om er Senior MC som har sine moduler på Gardermoen og Rudskogen (ja jeg vet den er i Østfold, men den brukes kun til modul 4). Hvis jeg, mot alle odds, skulle bestå, vurderer jeg sterkt å melde meg opp til det. Har ikke fjerneste anelse om hvordan man kommer seg opp til banen der oppe, men kan sikkert avtales med andre oppmeldede om reisefølge.
Kommer og går..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Myst skrev:Gratulerer med vel gjennomført sikkerhetskurs på bane! :thumleft Er selv oppmeldt til det nå kommende søndag. Læreren sa det var masse vi skulle bryne oss på og tøye våre grenser til det ultimate (med glimt i øyet). Gleder meg masse, men hadde håpet å få til en kjøretime til før det. Dessverre var det helt fullt.

Virker som en artig bane da. Regner med det blir kun brukt kjegler på vår bane. Hadde egentlig vært artig å få kjørt på en skikkelig bane.

Regner med du ikke skal ta førerutviklingskurs etter du består førerprøven med glans? Finnes det noe slikt tilbud i Østfold egentlig? Eneste jeg vet om er Senior MC som har sine moduler på Gardermoen og Rudskogen (ja jeg vet den er i Østfold, men den brukes kun til modul 4). Hvis jeg, mot alle odds, skulle bestå, vurderer jeg sterkt å melde meg opp til det. Har ikke fjerneste anelse om hvordan man kommer seg opp til banen der oppe, men kan sikkert avtales med andre oppmeldede om reisefølge.
Jeg regner med at dette sikkerhetskurset er ganske likt for alle uansett hvilken bane man kjører på og ofte tar dem flere kjøreskoler i samme slengen.

Det blir øving på brems, brems i sving, unnamanøver som kjøregården, men i større skala med mere fart. Det blir også en del runder med frikjøring hvor du får prøvd sykkelen litt innenfor rimelighetens grenser. Skummelt de første rundene, men etter x antall runder så slenger du deg rundt svingene som en bitteliten proff (litt overdrevet dog) :prop:

Usikker på hva du mener med førerutviklingskurs...?

Myst
Innlegg: 141
Registrert: 14 okt 2013, 12:41
Motorsykkelen din: Honda CB125F-H
Sted: Grimstad

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Myst »

Joa, det vi skal gjennom er nok akkurat det samme. Bare tenkte det kanskje gir et mer ektehetsfølelse av å kjøre på bane istedenfor bare kjegler. Eller..? :-k

Førerutviklingskurs er et steg videre enn sikkerhetskurs på bane og vei. Arrangeres av Senior MC Norge gjennom hele sommer og fokuserer på utvikling av egne kjøreferdigheter. Modul 1-3 tar for seg presis kjøreteknikk mens 4 er sporvalg og valg av hastighet i svinger/kurver. Syns det er et godt tilbud til alle førere slik at man ikke glemmer det man har lært eller gjør seg uvaner med en gang man har fått lappen. Jeg er ganske sikker på at etterhvert som jeg får lappen og kjører på egenhånd, vil jeg skape "min egen stil". Uten riktig veiledning kan gode vaner fort bli dårlige uvaner.
Kommer og går..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

Myst skrev:Joa, det vi skal gjennom er nok akkurat det samme. Bare tenkte det kanskje gir et mer ektehetsfølelse av å kjøre på bane istedenfor bare kjegler. Eller..? :-k

Førerutviklingskurs er et steg videre enn sikkerhetskurs på bane og vei. Arrangeres av Senior MC Norge gjennom hele sommer og fokuserer på utvikling av egne kjøreferdigheter. Modul 1-3 tar for seg presis kjøreteknikk mens 4 er sporvalg og valg av hastighet i svinger/kurver. Syns det er et godt tilbud til alle førere slik at man ikke glemmer det man har lært eller gjør seg uvaner med en gang man har fått lappen. Jeg er ganske sikker på at etterhvert som jeg får lappen og kjører på egenhånd, vil jeg skape "min egen stil". Uten riktig veiledning kan gode vaner fort bli dårlige uvaner.
Du vil kjøre langt mer aktivt på bane hvor du får lagt deg skikkelig ned i svingene (til det gnistrer av midtstøttene) og man lærer sykkelen og seg selv å kjenne langt bedre enn ved vanlig og "kjedelig" landeveiskjøring. Brems i sving foregår i rundt 80km/t og vanlig brems fra ca. 100km/t.

Dog er det ingen kappkjøring og alle tegn til dette vil bli slått hardt ned på. Det er lett og "holde følge" med han/hun forran deg og man kommer fort inn i en slags "transe" som vekker konkurranseinstinktene, hehe. Hadde noen begynt med noe slikt der jeg var så hadde det vert over og ut med kjøring for vår del den dagen.

Det skal være morsomt, men man blir godt passet på, og disse lærerene som er der vet nok hva dem skal se etter. Dem får med seg den minste feil du gjør og du blir gjort oppmerksom på disse på hver runde for da blir du stoppet og får en briefing etc.

Men i all hovedsak er det gøy, og med så mye krefter og så mange ferskinger så må det være noen som holder oss i ørene, hehe.

Nær det gjelder førerutviklingsskurs så tror jeg at jeg dropper det ja. Føler jeg vil ha litt timer i fred og ro på sykkelen snart nå og komme meg bort fra kjas og mas og bare kose meg på tur :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av Bjerknez »

I dag hadde jeg landeveiskjøring på trafikkskolen hvor vi var ute i 6-timer hvor vi tok litt teori underveis.

Det ble ca. 13 mil på telleren i dag og jeg kjenner stoor forskjell på denne Honda CB500'en (trafikkskolesykkelen) og min V-Star 1300 når det kommer til drag og kjørekomfort. Nå er jp så klart dette to helt forskjellige sykler, men jeg begynte virkelig å få vondt i halebeinet etter noen timer på Honda'en. jeg har omtrent kjørt samme runden med min egen sykkel, men dog ca. 7 mil lenger og det var en helt annen opplevelse i positiv grad.

Honda'en er en liten og lett sykkel. Fin å kjøre rundt i byen med etc. men å kjøre lengre distanser med funker vertfall ikke for meg med denne.

Siden jeg kjørte litt mer aktivt i dag så fikk jeg testet Honda'en litt og da må man jo gire ganske heftig for å oprettholde draget. Man må jobbe mye mer for å ha maksimale krefter og det synes je ger litt uvant, da min sykkel har krefter uansett når jeg vrir på gassen. Dog er denne Honda'en mer behagelig å holde en jevn fart med. Man setter den bare i høyeste gir og da går den like smooth som en Nissan Leaf. Min V'Star 1300 er langt mer brutal og holder man en hånd på gassen og klør seg i hodet med den andre mens man nyser, så bærer det rett ut av veien, uansett hvilket gir man har de ni.

Så faktisk synes jeg min V-Star er en "morsommere" sykkel å kjøre.

Men Honda'en er så klart ingen dårlig sykkel. Den passer bare ikke helt til meg. Den blir litt "snill" og kanskje også litt småkjedelig. Kunne godt kjøpt meg en slik sykkel for småturer som nummer to sykkel (brukt) men og ha en slik som hovedsykkel tror jeg nok ikke.

Men det er alltid artig å skaffe seg litt erfaringer, selv om jeg ikke kan skryte på meg så mye av det ennå ;-)

Her er kjøreruten for i dag:
http://bjerknez.no/?page_id=1314" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bjerknez' blogg - Yamaha V-Star 1300A

Legg inn av JohnnyTh »

Hadde vært morro å prøvd en sånn V'star1300 som du har :thumleft sånne krefter som du beskriver den har, har jeg aldri opplevd i noen av mine sykler. Er bra man finner det man liker. Tok noen sykkler før jeg virkelig fant en som jeg føler er perfekt for meg. Noen er heldige og gjør det på første forsøket.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar