Clutchlameller fyller ikke opp clutchen og gir ikke inngrep

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Blueberry
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L

Clutchlameller fyller ikke opp clutchen og gir ikke inngrep

Legg inn av Blueberry »

Hei!

Driver å skrur på en kamerat's Yamaha XT125X som havarerte rett etter han kjøpte den fra en som akkurat hadde overhalt motoren. Motoren var ikke innkjørt en gang. Ikke det beste kjøpet han har gjort med andre ord... :-k
Viste seg å være innslaget til startmotoren som hadde gått i stykker. Den er bytta. Men nok om det...

Når vi skulle sette sammen clutchen i dag merka vi noe rart. Da vi hadde fulgt servicemanualen og sett den sammen. Virka det som om det enda var plass til en ekstra plate og lamell. Vi har leita rundt hele garasjen og regna på både fingrer og tær. Vi kom til slutt fram til at det ikke er noe som mangler. Problemet er da at stabelen med lameller og plater ikke er tjukk nok til at den fyller opp clutchen. Likevel om vi tar den ut og presser den sammen til metallet i "clutchholderen" stopper den. Veldig underlig synes jeg da. Tror heller ikke på spøkelser. Håper dette ble forståelig. Si ifra om ikke så kan jeg prøve å utdype. Mangler noe fagterminologi, hehe :thumleft

Laga et album som dere kan se. Ett bilde er sprengskisse fra manualen, ett viser problemet vårt (dele# 7, 2, 5 og 6) og det siste er hvordan det så ut før vi tok alt fra hverandre. Da var det ikke slakke og clutchen funka.

Album: http://imgur.com/a/zke4R" onclick="window.open(this.href);return false;

Håper noen kan komme med tips og forslag. Bare å sleng det ut!

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: Clutchlameller fyller ikke opp clutchen og gir ikke inng

Legg inn av Jompa »

Har dere rørt justeringsskruen i midten ??
Og står clutcharmen riktig ?
Kan ikke se at noe annet kan være feil, hvis dere har satt den sammen etter boka.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Crinos
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Kontakt:

Legg inn av Crinos »

Som Jompa skriver, men sjekk også nr6 på diagramet. I min clutch er denne lett konisk og må monteres riktig retning. Den er for at clutchen lettere skal løsne når du trekker inn hendelen. (I alle fall på min Harley Barnett clutch).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Blueberry
Motorsykkelen din: '05 Honda XR125L

Legg inn av Blueberry »

Takker for svar,

Jompa:
Ja, vi har rørt justeringsskruen. Men ser ikke hvordan denne kan gi problemet vi har. Clutcharmen skal også stå rett.

Crinos:
Så clutchplatene er lettere konisk? (Del# 6).

Klarer ikke å sitere nåmed mobil men håper dere ser det likevel.

Kan tilføye at clutchplatene ( av metall) ikke var helt runde men hadde en "utstikker" i ytterkant av plata på ett punkt på omkretsen av den. Den er ikke tykkere der. Står også noe om at at disse skal roteres 90 grader i forhold til hverandre om jeg las manualen rett. Har tydligvis ikke fulgt den helt likevel da. Tror dere at dette kan skylde problemet?

Bilde av siden vi mest sannsynlig sliter med: http://imgur.com/jXEc9kz.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Skal ta meg en tur bortover i dag tror jeg å se på det igjen. Blir som oftest litt klarere i hodet av å ha tatt en pause og starta med blanke ark. Oppdaterer dere i løpet av i dag eller i morra. Bare fortsett å kom med forslag da.

Svar