AJ skrev:...
Detaljer som må på plass for merkefantaster. Noe jeg egentlig ikke er...![]()
![]()


AJ skrev:...
Detaljer som må på plass for merkefantaster. Noe jeg egentlig ikke er...![]()
![]()
Verken når det gjelder bil, båt eller MC, så har jeg aldri vert noen merkefantast. Jeg har knapt nok hatt samme merket to ganger, og når det har skjedd så har det kun vert tilfeldigheter........men det var før Stelvio'nAJ skrev: Detaljer som må på plass for merkefantaster. Noe jeg egentlig ikke er...![]()
![]()
Uansett.
Merker at jeg fortsatt trives utmerket i salen på Stelvio
AJ skrev:Først jobb, så tur![]()
![]()
Ikke så langt, men en flott tur - helt klart! - selv om veistandarden på 180'en fra Lygna til Skrukkelia har sett sine beste dager. Nok en strekning som skriker etter vedlikehold.
Men fra Hurdal, hvor bannerbildet er tatt, mot Gardermoen er veien så fin som bare det.
![]()
Samme med E-16 fra Maura og til Roa, hvor jeg tok en ny selfie... ved den nylig nedlagte bomstasjonen.
Flott kjørevær i dag
Du sa det! Av ren medlidenhet for andre som ikke har Stelvio og som må bruke samme veiL-NA skrev:![]()
...Skjønner ikke helt hvorfor du beklager deg over veiestandarden.......er det medlidenhet overfor medmennesker ??...da kan jeg kanskje forstå deg, men for deg selv ....må det jo bare være en glede og fornøyelse.....du kjører jo Stelvio
![]()
(Må vel være lov til å rose Stelvio'n litt her på dine sider :-) :)AJ skrev:Du sa det! Av ren medlidenhet for andre som ikke har Stelvio og som må bruke samme veiL-NA skrev:![]()
...Skjønner ikke helt hvorfor du beklager deg over veiestandarden.......er det medlidenhet overfor medmennesker ??...da kan jeg kanskje forstå deg, men for deg selv ....må det jo bare være en glede og fornøyelse.....du kjører jo Stelvio
![]()
.
Stelvio'en matcher disse elendige veiene helt utmerket.
Men det må likevel ikke være noen unnskyldning for at vei-eier (kommunen eller fylket?) lar være å holde den vedlike.
Jompa skrev:"Så får vi se "....... ??
For du ikke direkte ut på veien og testa ?
Det hadde æ gjort, nån kilometer med oppvarming, og så DRAGRACE.
Blir det Norgestreff på dere, forresten ?
Hvorfor er de der i første omgang, hvis de kan koble de fra uten at det betyr noe i negativ retning? Miljø?? Kunne selvsagt googlet, men spør like gjerneAJ skrev:.
For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket...
Ganske greit forklart her, egentlig...:SuperMorten skrev:Hvorfor er de der i første omgang, hvis de kan koble de fra uten at det betyr noe i negativ retning? Miljø?? Kunne selvsagt googlet, men spør like gjerneAJ skrev:.
For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket...rop
Kort fortalt liksomAJ skrev:Ganske greit forklart her, egentlig...:SuperMorten skrev:Hvorfor er de der i første omgang, hvis de kan koble de fra uten at det betyr noe i negativ retning? Miljø?? Kunne selvsagt googlet, men spør like gjerneAJ skrev:.
For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket...rop
http://www.autotap.com/techlibrary/unde ... ensors.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Følger med i spenning :-) Har planer om en tur til Hadeland for å ta neste service på Stelvioen til høsten, for å benytte meg av all den erfaring du nå opparbeider om utkobling av lbdasonder justeringer osv.....AJ skrev:Da har jeg kjørt en ny runde spjeldhus synkronisering.
Denne gangen med lufteskruene i hvert hus avstengt.
Det gjorde nok sitt til at ny justering måtte til og ga resultater på motorgangen.
Jevnere drag og ingen "vakuum"-områder på turtallskurven.
Opplevelsen av rykkingen (surging på utenlandsk...) i motorgangen enkelte steder på turtallskurven er borte og betydelig redusert på lavturtall.
Men helt borte blir det aldri på en big-block Guzzi-motor med forholdsvis lang slaglengde.
For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket...
Så artig, da!L-NA skrev:
Følger med i spenning :-) Har planer om en tur til Hadeland for å ta neste service på Stelvioen til høsten, for å benytte meg av all den erfaring du nå opparbeider om utkobling av lbdasonder justeringer osv.....
Ja, jeg vurderer sterkt å ta turen over fjellet for å få merkeverksted til å ta en full service, samt se over hele sykkelen. Er redd den har vert utsatt for litt for mange hobby mekanikere som dessverre ikke har sett sin begrensing :-) Men, men . I første omgang så ser jeg frem til å høre resultatene av hvordan din Stelvio oppfører seg uten Lambdasonder. Min har en del "nykker" ved sakte kjøring, og lite belastning. Så om dette hjelper så må jeg prøve å få fjernet den ene sonden som står på min Italiener..AJ skrev:Så artig, da!L-NA skrev:
Følger med i spenning :-) Har planer om en tur til Hadeland for å ta neste service på Stelvioen til høsten, for å benytte meg av all den erfaring du nå opparbeider om utkobling av lbdasonder justeringer osv.....
Du må selvfølgelig gi beskjed når du tar turen, så møtes vi!
Jeg har alt vi trenger av verktøy og programvare for å gjøre nødvendige justeringer :-)
Når Lambasondene er kopplet ut, vil de bli ødelagt over tid. Det anbefales å ta dem ut og sette inn en bolt i eksosen.AJ skrev:Da har jeg kjørt en ny runde spjeldhus synkronisering.
Denne gangen med lufteskruene i hvert hus avstengt.
Det gjorde nok sitt til at ny justering måtte til og ga resultater på motorgangen.
Jevnere drag og ingen "vakuum"-områder på turtallskurven.
Opplevelsen av rykkingen (surging på utenlandsk...) i motorgangen enkelte steder på turtallskurven er borte og betydelig redusert på lavturtall.
Men helt borte blir det aldri på en big-block Guzzi-motor med forholdsvis lang slaglengde.
For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket...
Har tenkt på akkurat dette, ja...omaas skrev:Når Lambasondene er kopplet ut, vil de bli ødelagt over tid. Det anbefales å ta dem ut og sette inn en bolt i eksosen.AJ skrev:Da har jeg kjørt en ny runde spjeldhus synkronisering.
Denne gangen med lufteskruene i hvert hus avstengt.
Det gjorde nok sitt til at ny justering måtte til og ga resultater på motorgangen.
Jevnere drag og ingen "vakuum"-områder på turtallskurven.
Opplevelsen av rykkingen (surging på utenlandsk...) i motorgangen enkelte steder på turtallskurven er borte og betydelig redusert på lavturtall.
Men helt borte blir det aldri på en big-block Guzzi-motor med forholdsvis lang slaglengde.
For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket...