Hallais!
Skal bytte kjede og drev på sykkelen imorra hos hestmann, men skal jeg gå for standard 17/42, eller 16/42?
Tror det hadde vært litt morsomt å ha 16/42 xD
Omdreving av sykkel
Re: Omdreving av sykkel
Tips: http://gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Visse konfigurasjoner av ant. tenner på drevene og kjedelengde er uheldige m.h.t. kjedets og drevenes levetid. Hvis det samme kjedeleddet treffer den samme tanna på hver eneste omdreining så vil levetiden forkortes en god del. Gearingcommander lar deg legge inn kjedelengde og tenner på drevene, så regner den ut dette. Det gjorde f.eks. at jeg på min gamle Ducati 999 valgte å gå opp 6 tenner bak i stedet for opp 3 bak og ned 1 foran.
Bare sånn i tilfelle du ikke visste det :-)
Visse konfigurasjoner av ant. tenner på drevene og kjedelengde er uheldige m.h.t. kjedets og drevenes levetid. Hvis det samme kjedeleddet treffer den samme tanna på hver eneste omdreining så vil levetiden forkortes en god del. Gearingcommander lar deg legge inn kjedelengde og tenner på drevene, så regner den ut dette. Det gjorde f.eks. at jeg på min gamle Ducati 999 valgte å gå opp 6 tenner bak i stedet for opp 3 bak og ned 1 foran.
Bare sånn i tilfelle du ikke visste det :-)
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Omdreving av sykkel
Den siden er jo feil.. " Speed in related to Gear and RPM in" Min gjør 130-140 nå med stock gearing om jeg ikke husker heelt feil på første gir.frankh skrev:Tips: http://gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Visse konfigurasjoner av ant. tenner på drevene og kjedelengde er uheldige m.h.t. kjedets og drevenes levetid. Hvis det samme kjedeleddet treffer den samme tanna på hver eneste omdreining så vil levetiden forkortes en god del. Gearingcommander lar deg legge inn kjedelengde og tenner på drevene, så regner den ut dette. Det gjorde f.eks. at jeg på min gamle Ducati 999 valgte å gå opp 6 tenner bak i stedet for opp 3 bak og ned 1 foran.
Bare sånn i tilfelle du ikke visste det :-)
Websiden sier den bare skal gjøre 125.

EDIT: nevermind.. så at RPM stod på 11 000 og ikke 12500
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Omdreving av sykkel
En annen ting er jo at dette er EKTE kilometer, ikke vist hastighet på speedometer.. De aller fleste sykler viser jo litt for mye på speedometeret (ca5-10%) :-)AndreasB skrev:Den siden er jo feil.. " Speed in related to Gear and RPM in" Min gjør 130-140 nå med stock gearing om jeg ikke husker heelt feil på første gir.frankh skrev:Tips: http://gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Visse konfigurasjoner av ant. tenner på drevene og kjedelengde er uheldige m.h.t. kjedets og drevenes levetid. Hvis det samme kjedeleddet treffer den samme tanna på hver eneste omdreining så vil levetiden forkortes en god del. Gearingcommander lar deg legge inn kjedelengde og tenner på drevene, så regner den ut dette. Det gjorde f.eks. at jeg på min gamle Ducati 999 valgte å gå opp 6 tenner bak i stedet for opp 3 bak og ned 1 foran.
Bare sånn i tilfelle du ikke visste det :-)
Websiden sier den bare skal gjøre 125.
EDIT: nevermind.. så at RPM stod på 11 000 og ikke 12500
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Omdreving av sykkel
Og hastighet er relativt... To like sykler går ikke 100% likt, spesielt ikke med to forskjellige førere.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Omdreving av sykkel
Men 6 opp bak, er ikke det litt mye? Blir vel ganske wheeliemonster da? xDSnikendeugle skrev:Og hastighet er relativt... To like sykler går ikke 100% likt, spesielt ikke med to forskjellige førere.
Re: Omdreving av sykkel
Speedohealer fikser feilvisning om nåla ikke henter fra framhjulet. Omdreving ser jeg som et nødvendig onde på de fleste sykler og kan ikke annet enn å anbefale det. 3+ bak har jeg alltid gått for. Har en teori om at det sliter mindre på kjedet enn å gå ned foran. Det er uansett enklere jobb 

- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Omdreving av sykkel
Den var nice den siden, men for meg var det ikke helt OK utregning.. Jeg har drevet om, både mellom motor og girkasse, og mellom girkassa og bakhjulet.frankh skrev:Tips: http://gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gear Commander tar vist ikke høyde for den muligheten mellom motor og kasse

For de som ønsker å kalkulere på Harleyer så kan man fks benytte denne: http://www.nightrider.com/biketech/calc_gearratios.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
(Men det er jo irellevant for trådstarter).
Jeg har dog giret om min, og er veldig fornøyd med måten jeg har giret den på.. Er dog til tider savn etter et 6th gir jeg kunne ha hevet inn på motorveien når jeg holder 130 km/t med 4k RPM.

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Omdreving av sykkel
Nå viser den fra 15 til 50 km feil..
100 er 85, 120 er 105, og 255 er 204... Utrolig snålt
Sent fra min HTC One via Tapatalk
100 er 85, 120 er 105, og 255 er 204... Utrolig snålt
Sent fra min HTC One via Tapatalk
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Omdreving av sykkel
AndreasB- det høres ut som du burde få speedometer kalibrert på nytt. 3-4 tenner bak er det som er mest anbefalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Omdreving av sykkel
Bestilt 17t drev fra xlmoto.no nå : >
Vurderte om jeg skulle bestille 18t i tillegg, men droppa det.
Vurderte om jeg skulle bestille 18t i tillegg, men droppa det.