Flankers rare turer og fjas! - Stenger sjappa :-/

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Flankers rare turer og fjas! - Kardangtrøbbel :-( (s. 11

Legg inn av Olav K »

:-k dette var da utrolig kjedelig å lese, det er fantastisk hvordan ting har en tendens til å skje når man har en go'tur i vente.
Krysser fingrene for at du får ting i orden og kommer deg på tur, vestover.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Flankers rare turer og fjas! - Kardangtrøbbel :-( (s. 11

Legg inn av RuneMC »

Du kan jo sjekke med MC Huset Nydal også - jeg så at det ble kommentert i en annen tråd at de kunne hente/levere fra Oslo for bare 500,-
(Evt om det er noe de kan ta mens du venter (men da går selvfølgelig en feriedag))
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas! - Kardangtrøbbel :-( (s. 11)

Legg inn av Flanker »

Jeg tror ikke jeg tør kjøre til Oslo med sykkelen. Plutselig er så mye olje borte at kardanglager eller girkasse ryker. Og da blir det hvertfall dyrt. Ser ikke ut som det lekker så voldsomt, men vil helst ikke ta noen sjanser.

Planen er å droppe kardangen i morgen, tømme den for olje og finne ut hvor lekkasjen stammer fra. Så tar vi det derfra... Er det simringen på aksling ut fra girkasse kan det hende jeg prøver å gjøre det selv. Prøver å lese meg mest mulig opp på dritten nå, og MC Oslo har ihvertfall deler. Kanskje har de det i Sandefjord også. Det er fortsatt et lite håp for tur på torsdag her, hva jeg finner ut i morgen vil avgjøre mye... Er ikke jobben verre enn at jeg kan gjøre det selv, uten spesialverktøy av noe slag og deler er tilgjengelig så blir det mekke-avspasering på onsdag!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas! - Kardangtrøbbel :-( (s. 11)

Legg inn av Flanker »

Det er håp i hengende snøre...

Mekking i dag. Først ned med kardangen, og tømme den for olje. Det er ca. 3000 km. siden jeg byttet olje på den, og i "man tager vad man haver" modus ble det Biltema olje som gikk inn der. Kanskje ikke så lurt? Oljen var veeeeldig mørk, men null metall verken i den eller på den magnestiske skruen som sitter bak på kardangen.

En liten ansamling girolje lå og skvalpet nederst i svingarmen, der den i sving og ved humper nok har rent over kanten og ut. Simringen på kardangklokka var tørr og så ut til å være i svært god stand, så det må komme fra girkassa. Da jeg byttet olje på den i fjor høst overfylte jeg den med drøyt 100 ml. Min teori er at dette har vært nok til at den har blåst litt olje forbi simringen. Det var ihvertfall ingen tegn til fersk lekkasje oppover i svingarmen.

Tappet av oljen på girkassa, og det var mindre enn hva jeg puttet inn. Men ikke mye. Inn med 800 ml. Mobil1 75W-90 helsynt som erstatning for Biltema-skvipet. Og 180 ml. av samme stoff i kardangen.

Gjorde grundig rent før jeg monterte alt sammen igjen. Og foreløpig er det ingen tegn til lekkasje. Skal få kjørt mest mulig i dag og i morgen, og stikke innom en kjenning som har et "slangekamera" med lys. Det kan jeg lure inn under gummibeskyttelsen mellom svingarm og kardangklokke for å inspisere for ytterligere lekkasje. Er det tørt der i morgen er sykkelen friskmeldt, og Hardanger-turen blir en realitet på torsdag.

Vet ikke helt om oddsen er på min side, men kryss fingrene. Dette kan gå bra!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Flankers rare turer og fjas! - Kardangtrøbbel :-( (s. 11)

Legg inn av Flanker »

150 km. siden i går. Inspeksjon i dag med "slangekamera" avdekker ca. 1-2 ml. olje nederst i svingarmen og ingen ferske spor oppover. Tror vi sier ok for tur til Hardanger fra torsdag, såfremt ikke noe drastisk skulle skje i morgen. Noe det neppe gjør. Jeg tipper den simringen foreløpig har lekket fra seg :-D

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Hardangertur 29-31/5 (s.

Legg inn av Flanker »

Her klargjøres det for tur til Hardanger i morgen! Yr melder om delvis skyet oppholdsvær hele turen, med temperaturer på 15-20 grader. Altså ypperlig kjørevær :prf Til og med over fjellene meldes det om temperaturer over +10, så da er jeg godt fornøyd...

Målet er altså Hardanger og fruktblomstringen, med fruen bakpå, og ruta ser omtrent ut som følger:
Dag 1 - https://goo.gl/maps/EEpm3
Dag 2 - https://goo.gl/maps/5hlSZ
Dag 3 - https://goo.gl/maps/uZbmA

Både fotoapparat og actionkamera medbringes, så regn med fyldig rapport i etterkant. Vi satser på å rulle rundt kl. 9-10 i morgen, 29. mai, og for de som er veldig interesserte kan dere følge turen her: https://spotwalla.com/tripViewer.php?id ... 4ff6e00379

chromecast
Innlegg: 85
Registrert: 08 jan 2014, 18:56
Motorsykkelen din: Tysk, japse etc

Re: Flankers rare turer og fjas! - Hardangertur 29-31/5 (s.

Legg inn av chromecast »

Da møtes vi langs vegen. Kjører omtrent samme rute motsatt veg men starter en dag senere og gjør det på to dager. Regner med vi hilses :vs

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Hardangertur 29-31/5 (s.

Legg inn av Flanker »

Lunsj på Geilo. Været er perfekt, veiene likeså og det er lite trafikk. 3,5 time opp hit :-)

Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Hardangertur 29-31/5 (s.

Legg inn av Flanker »

Kan melde om upåklagelig utsikt fra kaffekoppen her vi sitter, rett ved Vøringsfossen :-D
Bilde

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Flankers rare turer og fjas! - Hardangertur 29-31/5 (s.

Legg inn av JRO »

Dere har nok hatt en nydelig tur i dag, kos dere videre.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Hardangertur 29-31/5 (s.

Legg inn av Flanker »

JRO skrev:Dere har nok hatt en nydelig tur i dag, kos dere videre.
Takk for det. Helt utrolig flott å kjøre i dag, og sykkelen går som ei klokke! Med passasjer og full oppakning merker jeg virkelig hvor smooth Accelerator Module har gjort sykkelen.

Vi har ankommet hotellet i Eidfjord, etter drøyt 31 mil på veien. Jeg kunne lett kjørt 10 til!

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Flankers rare turer og fjas! - Hardangertur 29-31/5 (s.

Legg inn av Olav K »

Jeg følger med dere, flott for meg at du legger ut et bilde i ny og ne :)
Jeg kan love deg en flott tur i morgen med den ruta du har lagt opp. Om du har plass i bagasjen, kan jeg absolutt anbefale et besøk på Syse Gard i Ulvik. De har gardsbutikk og selger (bla) en knallgod pølse (Syse korv)
Du bør også ta avstikkeren opp til sommerskisenteret fra Jondal, om du har tid :)
GOD tur videre... mens jeg ikke skal lengre en ned i kontrollrommet for et nattskift til..forskjell på folk :lol
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Hardangertur 29-31/5 (s.

Legg inn av Flanker »

Takker for tips. I morgen blir det mer "kosekjøring" enn i dag. Har all tid i verden, så lenge jeg rekker en ferge fra Utne til Kinsarvik (går ikke ofte) og ankommer Røldal før det er mørkt... Pølse er godt, vi får svinge innom der :-)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Hardangertur 29-31/5 (s.

Legg inn av Flanker »

Da vi kom parkerte jeg alene, nærmest inngangen på hotellet. En dusj senere kom jeg ut igjen, og hele plassen kryr av MC! Leikanger MC Klubb er ihvertfall identifisert, men vet ikke om de utgjør hele følget her...
Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Hardangertur 29-31/5 (s.

Legg inn av Flanker »

Da sitter vi i Utne, etter en foreløpig super dag på sykkelen. Det er ca. +20, nærmest vindstille og vi har 30 min. til ferga går! Fantastiske veier, og fantastisk natur... Veiene ja, den såkalte Nasjonale Turistvegen fra Jondalen til Utne omdøpes herved til Nasjonal Krøttersti. De kunne da spandert litt ny asfalt på den! Veistandarden her utfordrer til og med fjøringen på GS'en, og det er ikke kødd... Plastrakett frarådes :-P

Bilde

Svar