RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: RuneMC's blogg - on the road again...

Legg inn av Busa Trond »

Jeg skjønner Nelson godt jeg når han står der med Sheryl Crow :love
Men godt å høre DLen har blitt frisk av kengurusyndromet :thumleft
Du som er "kongen" av bilder, hva er det du anbefaler av kamera til meg under 3000 - 4000,- på mctur?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - on the road again...

Legg inn av RuneMC »

Ad kamera. Vel RX100 får du til en 3500 nå, så innenfor budsjett. (Mitt kamera falt forresten ned fra MC-setet og ned på sementgulv her om dagen (ikke spør...) Bortsett fra et lite merke i kanten, så tok det ikke skade av det. Solid bygget.)

Ellers hvis du vil ha enda større sensor og tillater litt større kamera så er NEX med powerzoom noe å tenke på (APS-C størrelse = speilrefleks størrelse sensor) - f.eks. 5T. Ulempen med NEX kameraene er at de har en relativt høy lukkerlyd. (Glem å ta bilde ubemerket).

Fujifilm X20 er også fint, mindre sensor enn på RX100, men de har fått ganske mye ut av den.
Dog ikke så kompakt pga utstikkende linse.

Ser forresten at RX100 III er annonsert nå - kr 7499,- (!) => får kanskje prisen på RX100 II ned på sikt...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - 17. mai dekorert MC...

Legg inn av RuneMC »

Etter barnetog og litt is og kaffe fikk far seg litt kvalitetstid på MC'n

Ettersom det er 17. mai så stripset jeg et flagg til hvert speil. Var litt skeptisk på om det ville merkes, men tydeligvis så utligner vindpresset på hvert flagg hverandre perfekt, så det var dønn stabilt :prf

Tok en Hurum-runde motsols og hilste på en god del MC'er, men ingen av de andre hadde dekorert noe tilsvarende - men tror nok det var endel som la merke til min :-)
Uansett syntes jeg det var gøy å kjøre med et par flagg frampå... får bare ikke håpe dette setter griller i myndighetenes hoder og at det blir et krav - der neste fase blir at det må være en med flagg som går foran MC'n :lol

Bilde

Fortsatt god 17.mai til alle motorsyklister :vs
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: RuneMC's blogg - 17.mai dekorert MC...

Legg inn av Jacobsen »

Det er mye fine bilder du tar! En fortsatt fin 17. mai ønskes deg også! :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - turer og foto...

Legg inn av RuneMC »

@Jacobsen - takker

Idag ble det en fin tur i flott vårvær.

Sylling - Vikersund satt som et skudd, og deretter satte jeg kursen mot Noresund.

Tok en sving nedom veterantoget ved Krøderen på veien.
Bilde

Bilde

Norefjell i det fjerne
Bilde

Rett over broen på vei mot veien som går opp langs vestsiden av Krøderen
Bilde

Veien oppover vestsiden er delvis dårlig/humpete asfalt og delvis noen gode strekk med nesten nyasfaltert.
Norefjell er synlig ganske mange steder der vegetasjonen ikke skjuler fjellet...
Bilde

Bilde

Nedover tok jeg østsiden til Krøderen igjen, før jeg skar over til Sigdal og ned til Åmot, før en repetisjon av Vikersund-Sylling fulgt av Skaret og ned til Sandvika, før hjemover.

Fantastisk kjørevær og skikkelig sommertemp :thumleft
Av trafikale hendelser var det et par biler på forskjellig sted som var på vei ut fra hhv sidevei og busslomme som jeg brukte hornet på da de var på tur ut i veien foran meg i strid med vikeplikten - det funket. Mottoet mitt er heller et tut for mye enn for lite :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - turer og foto...

Legg inn av RuneMC »

Fikk overhalt støtdempere pluss skiftet bremseklosser foran på Monsterbike idag. Det ble 5000 raske, men så er det noen timers jobb også.
Ekstra bra at jeg også fikk låne en Vespa Supersport scooter som hadde overraskende sprek motor for å være kun en 278ccm.
Tok meg flere ganger i å lure på hvorfor bilene foran kjørte så sakte... helt til jeg så ned på speedometeret :lol
Absolutt en "Ulv i fåreklær"... men jeg måtte nok hatt vanlige klær (evt skinnjakke) og halvhjelm for å "blende" helt inn med moped-gjengen. Kanskje et kunsterisk skjerf også :knegg

Uansett godt å endelig bli ferdig med alle verkstedpunkter, selv om det ble i to omganger - så nå er den klar for sommer og lengre turer :thumleft

Nye bremseklosser og prima støtdempere fikk jeg forresten bruk for på en kveldstur jeg tok tur/retur Sylling-Skaret.
Fikk en "close encounter" med en svær elg som var på tur over veien akkurat i svingen her (da jeg var på tur mot Skaret): http://goo.gl/maps/KRNzu
Klokken var 21:30 i tilfelle noen er ute etter å spotte elg.
Den kom fra venstre side, den var stor, den var mørk brun i samme nyanse som skyggene mellom trærne. De er ganske gode på kamuflasje vil jeg tro...
Jeg smalt inn forbremsen så ABS'en jobbet. Den stoppet heldigvis opp og snudde halvveis, så jeg slapp opp bremsen og ga på igjen. I speilet så jeg den fortsatt stod ute på asfalten og kikket etter meg som om den ikke helt skjønte hva dette rare var som hadde sust forbi den.

Fikk opp pulsen litt der ja :janikk

Fortsatte mot Sollihøgda og tenkte litt på å ta E16 ned til E18 og gjøre en runde av det, men det blir kjedelig sammenlignet med veien langs Tyrifjorden, så tok samme vei tilbake.

Dagens bilde fra en liten stopp ved Skaret
Bilde

Så ikke noen elg på veien tilbake, men så har jeg ikke sett noen elg før på denne strekningen heller.

Ellers vær obs på at Vestsideveien i Lier for tiden har noe grus i endel svinger.
Noe er skiltet, men ikke alt. Grusen kommer fra ny grus som er lagt i veikanten av kommunen.
Sikkert fint i teoriboken for veivedlikehold, men litt for mange bilister som ikke klarer svinger uten å "flørte" med veikanten.
Og da dras jo grusen fra veikanten ut i .... nettopp .... svingene ! :doh
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: RuneMC's blogg - turer og foto...

Legg inn av SuperMorten »

Ang elg, så har jeg kjøpt disse:

http://www.jula.no/viltvarsler-2-pk-619064" onclick="window.open(this.href);return false;

Har aldri sett en eneste elg fra MC, og skylder på disse, men det får jeg sannsynligvis aldri vite :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: RuneMC's blogg - turer og foto...

Legg inn av hakhap »

SuperMorten skrev:Ang elg, så har jeg kjøpt disse:

http://www.jula.no/viltvarsler-2-pk-619064" onclick="window.open(this.href);return false;

Har aldri sett en eneste elg fra MC, og skylder på disse, men det får jeg sannsynligvis aldri vite :knegg

Har aldri sett elg fra Mc, men så bråker mine potter mer en dine :lol
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: RuneMC's blogg - turer og foto...

Legg inn av PCP »

RuneMC skrev: Nye bremseklosser og prima støtdempere fikk jeg forresten bruk for på en kveldstur jeg tok tur/retur Sylling-Skaret.
Fikk en "close encounter" med en svær elg som var på tur over veien akkurat i svingen her (da jeg var på tur mot Skaret): http://goo.gl/maps/KRNzu
Klokken var 21:30 i tilfelle noen er ute etter å spotte elg.
Den kom fra venstre side, den var stor, den var mørk brun i samme nyanse som skyggene mellom trærne. De er ganske gode på kamuflasje vil jeg tro...
Godt å høre at den overholdt vikeplikten til slutt! Er heldigvis (så langt) en engangshendelse, men når jeg ser på kartet er det ikke mange hundre meter i luftlinje fra stedet jeg påtraff 2 elg ifjor. Det var mor med barn på E16 rett opp i lia for der du var. Hadde ingen problemer med å stoppe i tide, men det var likevel ganske ekkelt for de elgene var super-stressa, "fanget" mellom autovern på ene siden og fjellvegg på den andre (som de meningsløst nok prøvde å bykse opp mot). Jeg sto fremst i min kjøreretning, og 30-40 meter lenger bort sto biler i andre retningen, som også hadde stoppet og ventet på at elgene skulle finne en fluktvei. Et par ganger under tumultene så de ut til å ta retning mot meg, som da sto klar til å gi full gass, lukke øynene, håpe på det beste... :-)å

Ellers er det jo tidvis en god del sau langs 285/Skaret, og for to år siden åpnet jeg sesongens første tur med å ta livet av stakkaren på bildet under med min skulder/hals, et par km lenger retning Drammen enn ditt elgmøte;
DSC00507 (Medium).jpg
Forhåpentligvis også det en engangshendelse. Kjente det rimelig godt, og skvatt noe sinnsykt, så jeg har i alle fall stor respekt for dyrene i Skaretskogen, både store og små! :P :p

Kanskje sånn fløyte som S-Morten nevner er lurt. Har sett det i grillen på noe biler, men er det dokumentert i noe nevneverdig grad, eller kan det for alt vi vet lokke til seg elg? :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: RuneMC's blogg - turer og foto...

Legg inn av SuperMorten »

hakhap skrev:
SuperMorten skrev:Ang elg, så har jeg kjøpt disse:

http://www.jula.no/viltvarsler-2-pk-619064" onclick="window.open(this.href);return false;

Har aldri sett en eneste elg fra MC, og skylder på disse, men det får jeg sannsynligvis aldri vite :knegg

Har aldri sett elg fra Mc, men så bråker mine potter mer en dine :lol
Jeg satser på å få testet mine når jeg kjører oppover i de svenske skoger. Mellom Østersund og Kiruna har jeg alltid sett elg de gangene jeg har kjørt der med bil..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - turer og foto...

Legg inn av RuneMC »

Tror MC'n min lager nok rare lyder fra før, spesielt når jeg ligger i 6te gir :P :p (kjent sak med ekstra lyd på V-Strom'en pga de tannhjulene som er i aksjon da).

Sauen er jeg klar over ja, og noen av de på strekningen er mørkegrå - så ikke lett å se på sensommeren hvis de har lagt seg til på asfalten når mørket kommer tidligere igjen. Foreløpig har jeg ikke sett noen sauer, men det er vel ikke lenge før de slippes løs...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - turer og foto...

Legg inn av RuneMC »

Da ble det en tur til Gaustadtoppen og Vegglifjell idag.

Spurte pliktskyldigst om tenåringene hjemme ville noe spesielt idag, men de ville bare være hjemme, så da ble det start etter egg & bacon frokost, retning Kongsberg og Notodden.

Tok gamleveien om Darbu og Skollenborg idag. Virkelig flott vær, så var en nytelse bare å rulle ivei.
Nedover mot Notodden kunne det gjerne vært færre biler, men burde vel startet tidligere isåfall.

Forbi Notodden var det artig å se et lite fly gå inn for landing og etterhvert ble det litt mindre biler og enklere å passere de som var.
Var veiarbeide ved en bro, så der så jeg i tillegg mitt snitt til å kjøre fremst - og da ble det så og si klar bane videre mot avkjøringen til Tuddal.

Det skikkelige kjøregliset kom fram da jeg kjørte oppover mot Tuddal - flott natur som åpenbarer for hver sving oppover, nyservet MC, kjenne på kreftene og dynamikken i motoren som gjør oppoverbakker til en fest. Ahhh - perfekt ! :prf

På vei opp fra Tuddal med et blikk bakover
Bilde

Bittelitt lenger opp - retning vestover... heldig er den som har tid til å dra lenger vest...
Bilde

Skarp blå himmel og skarp hvit snø - ditt nærmeste høyfjellsområde :thumleft
Bilde

Det ble endel bilder av fjellene med det hvite...
Bilde

Grense Tinn kommune
Bilde

Straks gått 75000 km har den, men fortsatt like sprek som en fjellgeit...
Bilde

Kjøre litt til, ta et nytt bilde bakover der jeg kom fra...
Bilde

Gaustadtoppen i all sin prakt
Bilde

...og snart går det utfor igjen. Takk for denne gang!
Bilde

Litt på vei nedover fant jeg en traktorvei i retning Gaustadtoppen. Kjørte bare noen hundre meter til jeg så det ble hytter, og snudde for ikke å forstyrre eventuelle ferierende. Men det ble da et fint bilde tilbake mot Gaustadtoppen
Bilde

...og ett nedover mot Rjukan
Bilde

Vel nede tok jeg mot Austbygde, og fikk tatt et bilde av båtene på andre siden
Bilde

Mange ute på MC tur idag og noen tok seg fast-food i Austbygde, men jeg fortsatte og fulgte skilt mot Veggli.

På vei mot Veggli... jammen fin utsikt innover dalen her...
Bilde

Noen fine plasser langs veien...
Bilde

Siste biten oppover mot Vegglifjell blir det grus og en fin snøfonn, for dagens snøfonnbilde med MC
Bilde

Som nevnt fin utsikt...
Bilde

Litt mye ny grus for min smak, men det gikk da greit..
Bilde

Flotte fjell...
Bilde

Topp-punktet av veien sånn ca, med en fin dam (Busa Trond tok visst bilde av denne tidligere idag)
Bilde

Fjell & snø
Bilde

Såvidt på vei nedover på andre siden er også et fint sted for foto...
Bilde

...og akkurat der lå det en lemen som ikke hadde klart vinteren...
Bilde

Fan-tas-tisk utsikt :thumleft
Bilde

Hytteområdet i Killingdalen
Bilde

Nede på Veggli tok jeg sørover mot Kongsberg. Kjørte dog ikke helt til Kongsberg men tok av i Lampeland og kjørte Lyngdal - Sigdal på stort sett flotte veier bortsett fra et litt humpete parti, nærmere Sigdal.

Dagens siste foto ble tatt rett ved der jeg kom ned i Sigdal, måtte jo dokumentere utsikten til Andersnatten :janikk
På stranden rett ved var det forresten full soling & bading... må innrømme at det fristet med en dukkert der og da - kjøreklærne blir fort varme og svette på slike dager, men heldigvis hjelper da fartsvinden ...
Bilde

Fra Åmot ble det motorveien bort til Vikersund - behagelig med litt ekstra fartsvind på sånne dager...
Siste etappe ble Vikersund - Sylling som dessverre ble dagens nedtur. Riktigok ikke med en gang - men etter passering av kommunegrensen til Lier, var det lagt mye grus langs veien (hverken komprimert eller egnet som fyllmasse spør du meg...) som selvfølgelig en rekke bilsjåfører hadde kjørt innom, slik at det lå mengder grus i mange svinger... Her var det perfekt og ikke ett gruskorn forrige helg. Ble rett og slett forbannet og sendte epost til Lier kommune med tittelen "Hvorfor ønsker Lier kommune å ta livet av motorsyklister ?" (Meldte også fra til 175 og ba de ta opp praksisen med Lier kommune, for dette er en prosess som bør endres, ellers blir det bare gjentagelse av problemet hvert år. Uakseptabelt å sette opp skilt som varsler grus som er tilført av kommunen, fordi Lier kommune's versjon av "Nullvisjonen" = Null feiing (!)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: RuneMC's blogg - turer og foto...

Legg inn av mekkern »

Har også ringt inn til 175 i dag om grusen på vestsideveien og Modumveien.
Dette er fylkesveier og det er http://www.bfk.no/Tjenesteomrade/Samfer ... lkesveger/som drifter disse veiene-det var forøvrig Mesta som la ut grusen.
Ikke Lier Kommune.

Bare så du vet hvem som bør brenne i H******.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - turer og foto...

Legg inn av RuneMC »

Takk for info mekkern - det er jo helt utrolig :oh hvis det er de mer "proffe" Mesta/BFK som har gjort dette. Tenkte at det måtte være Lier kommune ettersom det så ut til å være begrenset til innenfor Lier.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: RuneMC's blogg - turer og foto...

Legg inn av ega16 »

Kom akkurat hjem fra Åmot og kjørte over Sylling. Lå ganske mange dødsfeller i mange av svingene der ja. Ekstra ille var en av de knappe svingene hvor grusen var blitt spredd utover slik at man ikke hadde noe valg med mindre man kjørte helt over i motsatt bane. Fikk litt slipp på bakhjulet enda jeg tok det ekstra rolig.

Svar