Da var denne lille egotrip'en over. Noen herlige dager på en fantastisk sykkel, i et fantastisk land. Naturen kan ikke beskrives med ord og turistene på veien viste å sette virkelig stor pris på dette. Jeg er ingen bonde og man kan til tider mene at disse syter og klager en del. Men når man kjører rundt i disse distriktene så setter jeg i alle fall veldig pris på dem. Det er virkelig flott å se at landet blir brukt og pyntet på. Det er også fint å kunne se husdyr og få kjøpt mat og drikke under veis. Et land uten bønder ville blitt et øde land langs disse veiene. Turen startet hjemme onsdag kl 17.30 og på denne fantastiske sykkelen (føler jeg gjentar meg selv nå) trykte jeg på kjørekomputeren til jeg fikk frem symbolet en hjelm + en koffert. Da senket sykkelen seg litt og hevet seg igjen til ønsket nivå for en person og last. Trykket videre til det stod «Road» for mer komfortabel motorstyring og gassrespons og «Normal» for en behagelig og komfortabel demping. Første etappe gikk til Førde og videre til Stryn. Så gikk turen over Strynefjell (som var en kald opplevelse) og ned i Geiranger som jeg ankom kl 00.10. Fint å se Geiranger by night. Det dumme var at jeg ikke fikk med meg Dalsnibba siden det var for sent på kveld. Nedkjøringen til Geiranger var flott selv så sent på natt. Om morgenen var det et fantastisk skue utover Geiranger fra Ørnesvingen. Trollstigen er jo fantastisk og anlegget de har bygget på toppen med luftige "hyller" i fjellet er fantastisk. Jeg tenker dette også må være flott for folk som er dårlig til bens. Skulle filme nedkjøringen gjennom svingene med GoPro kamera, men klarte å trykke to ganger på knappen slik at jeg tente og slukket kameraet. Ingen film oppdaget jeg når jeg kom hjem :-) Har dog filmet Atlanterhavsveien og nedkjøringen fra Aurlandsfjellet. Jeg tabbet meg litt på veivalget halv veis på turen. Etter å ha kjørt Atlanterhavsveien mellom Kristiansund og Molde skulle jeg virkelig ha tatt fergen over og besøkt Ålesund. Fatter virkelig ikke hvorfor jeg ikke gjorde dette. Jeg var nok for opptatt av å komme meg til Aursjøvegen som skal være litt av en perle med slike sykler som GS'en. Men da jeg kom til Åndalsnes igjen ble jeg opplyst at Aursjøvegen åpnet for ferdsel 1 juni. Oh Yeah......min uflaks. Dermed ble turen lagt videre gjennom Romsdalen til Dombås for å kjøre over Valdresflya og ta Jotunheimsvegen. Dette skal også være en fantastisk flott grusvei flere mil innover i fjellet. Tok en liten tur opp i Lom for å hilde på Brimien også før oppstigningen :-) På Valdresflya var det ned mot 4 grader og folk stod på ski, Jotunheimsvegen var snøbelagt. Oh Yeah.....uflaks igjen. Videre dro ferden til Fagernes og E16 til Tyinkrysset. Her tok jeg avstikkeren opp mot Tyin for å kjøre grusveien inn til Eidsbugarden. Men hva skjedde der.......jo stengt. Oh Yeah....uflaks igjen. Tenkte mer og mer på at jeg skulle kjørt til Ålesund og kysten nedover, eller til Trondheim og Røros i stedet. Men slik er det, tabber gjør man hele livet. Turen gikk til Lærdal og valgte å kjøre over Aurlandsfjellet. Dette var en flott overgang som et lite plaster på såret. Her tar jeg en liten avstikker ut i terrenget og finnet en flott leirplass for natten et stykke unna folk. Fredelig, men uten mobildekning. Ble til og med et lite kaldt naken bad :-) Klarte til og med velte sykkelen på «tundraen» der oppe, men takket være gode velebøyler, solide alukofferter og mykt underlag, ble det ikke så mye som en stripe. (sykkelen ble vasket, polert og nøye saumfart for ca en halv time siden) Disse syklene er som skapt for å velte :-) Det gikk også greit å få sykkelen opp igjen helt alene etter et triks jeg så på Youtube for litt siden. Nedstigningen til Aurland tidlig om morgenen var også et fantastisk skue. Alt i alt en fantastisk rekreasjonstur på en sykkel som man virkelig kan kalles en kjøremaskin. Makan til komfortabel multikunstner har jeg aldri kjørt før. Om man kan forelske seg i en sykkel så har jeg gjort dette nå. Milene gikk unna i rekordfart (da mener jeg ikke hastighet) og kjørte totalt over 190 mil denne langhelgen. Ikke en stund med tresmak i ræven.Bensinforbruket var på latterlige 0,44 liter pr.mil. Ikke verst for en fullastet bensin maskin på 125hk. Takk for at dere leste og tittet på bildene.
Sist redigert av Bringisen den 30 nov 2014, 15:50, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Det ser ut som en K.N.A.L.Ltur, Bringisen. Måtte bare godværet vare ved litt framover, at vi ikke har brukt opp godværet for hele resten av sommeren :)