Ingen av innenlandsferjene jeg har vært på har det ikke vært lov å være på øvre bildekk under overfarten. Er alltid der jeg har stått med sykklene. Pleier å sette hjulet mot lemmen forran og på sidestøtten. Har aldri stoppet.jhn skrev:Jo selvfølgelig hjelper det ... i gitte situasjoner, når sjøen er akkurat grov nok til å velte en mc, men ikke grov nok til å vippe deg ut av balanse. Men dette kan jo være en ganske fin grense.LordShaft skrev:Du har din fulle rett til å tvile, men jeg vet at det hjelper... Sykkelen kan stå å hoppe litt og lett vippes ut av balanse alene... Sitter du på den, øker vekten som presser ned mot dekk med 110 kilo i mitt tilfelle. Så lenge du sitter på biken, samme som å sitte i bilen er det lov å oppholde seg på dekk her på vestlandet hvertfall... Nå har jeg ikke prøvd dette på større sykler med mye oppakning. Men r sykler, naken sykler og sports tourere går dette helt fint. Jeg befinner meg relativt ofte på ferger, så har prøvd det en god del ganger...jhn skrev:Jeg tviler på at det er noe poeng å sitte på sykkelen under overfarten. Om det er så mye slingring at sykkelen ikke vil stå uten stropper, er det tvilsomt at du klarer å holde sykkelen. Og med stropper er det vel helt uten poeng. Mest sannsynlig vil man bli jaget bort fra bildekket ... i de fleste ferger er det forbud mot å oppholde seg på bildekket under overfart
Sony Z2
Grunnen til at jeg tviler er at jeg har kjørt sykkel i ganske mange år, tatt mange ferger i mange år og har vært sjømann i mange år. Jeg vet hvor lite som skal til for å forskyve en last, eller velte en mc, og hvor mye skal til for å hindre dette.
Det er litt forskjellige forhold innaskjærs på vestlandet, inne i de ganske godt beskyttede fjordene og ut på kysten i Nordland, Troms og Finnmark, og på vestlandet. . Det er vanlig med forbud mot å oppholde seg på bildekket, og ved slingring håndheves sikkert det forbudet strengere. Forståelig nok
110 kg ekstra og høyere tyngdepunkt er ikke nødvendigvis en fordel.
Poenget mitt er vel egentlig at de rådene man kan gi om stropping o.l. på fergene på indre strøk funker ikke nødvendigvis andre steder.
Men spør fergemannskapet, de forteller deg om du bør stroppe eller ikke ... de få gangene de har svart "ikke nødvendig" har jeg stroppet likevel, men jeg har aldri tatt ferge på Vestlandet.
En annen ting er ansvarsforhold .. mange fergeselskaper fraskriver seg ansvaret ved mc-velt f.eks.
Hvordan det juridisk henger sammen vet jeg ikke, men det kan jo skape en del krøll om man er uheldig.
Danskebåten er noe annet, da stropper jeg alltid. På ferja Dover-calais hadde det det beste systemet jeg har sett. Sykkelen sto i et spor i dekket og forhjulet inn i et spor i veggen. Så stroppet de den nedover og mot veggen. Sikker på at hadde ferja gått rundt så hadde fremdeles sykkelen stått der.