Walki talkien hadde en rekkevidde på 8km (luftlinje) og den funket helt OK. Dog aktiveres denne med lyd og bråker sykkelen mye og eller vindsusen blir høy så slår den inn. Dette kan justeres i menyene på walki talkien, men jeg brydde meg ikke så veldig om akkurat dette. Den hang stort sett bare der i tillfelel kontroll.spidair skrev:Funker ikke walkie talkie dårlig "utenfor" hjelmen da?? Skjønner at det bare er for loveligheta da , men det skal jo gå an å kommunisere da...
Ellers kan du jo gjøre som en jeg kjenner gjorde, kjøre rundt ALENE med to veis kommunikasjon (tilsynelatende) og gul refleksvest med L på ryggen... Da han ble stoppet av politiet (fordi det åpenbart manglet en i det øvelses kjøre bildet liksom..) spilte han mega forskrekket over at "følget" var søkk borte og bæljet og skrek inn i kommunikasjons utstyret, slo litt på det da ingen svarte og bæljet enda mer i utstyret uten å få et eneste kvekk til svar, av naturlige årsaker..., før han med krokodille tårer i øynene, bekymret mine og gråtekvalt røst proklamerte at "følget" tydeligvis hadde stoppet, kanskje for å tisse, et sted utenfor dekning eller hadde forulykket og nå lå død og kald i grøfta...
Jeg vet ikke om politiet faktisk bet på historien (de MÅ jo ha hørt den før...) eller om de rett og slett bare lot ham kjøre fordi de ville bort i tjenestebilen og le seg ihjel av idioten de nettopp hadde stoppet, men de foretok seg ihvertfall ingenting.... Er jo verdt et forsøk... :)
De fleste politipersoner "belønner" friske fraspark bare de er orginale nok.. he he. Som da en kompis av meg ble stoppet på moped med falske skilter i ungdommen.. Faren hans hadde laget de skiltene til ham og for meg så de kliss ekte ut inntil lensmann, med et bredt flir og dårlig skjult morskap, påpekte at syvtall på norske skilt ikke har strek over seg midt på 7 tallet... :)
Eller da jeg for noen år siden ble vinket inn i en alko kontroll og politimannen, etter et kjapt blikk inn i bilen der min onkels himkok apparat lå strødd utover i setene, kjekt vinket meg videre med ordene "Du kan jo ikke være full, for du har jo ikke fått rigget deg opp enda engang!".... Enkelte politipersoner er bare herlige, de som ikke er det er ikke så herlige... he he
Mobiltelefonen kan jo fint brukes hvis man liker konstant komunikasjon under hele turen (krever at det er dekning og strøm på batteriet så klart). Ikke koster det stort heller. Handsfree følger jo med de fleste telefoner i dag også.
Disse Scala Rider og andre dyre løsninger fungerer på den samme måten som en mobiltelefon ved at man hat toveis kontakt hele tiden. Det vil si at man kan snakke i munnen på hverandre. Det kan man ikek med en walkie talkie for der må man snakke en og en. De dyre intercom løsningene kan også utvides til flere enheter samt kobles til telefonen etc. Dem har også innebygget radio og mange av dem er talestyrte slik at du kan anrope en kompis ved å si navnet hans etc.
Men til øvekjøring trenger man ikke noe slikt fancy utstyr. Bruk mobiltelefonen, og gjerne en med god batterikapasitet hvis dere skal langt på tur. Kjøp evt. en billig mobil til 1,- uten fancy duppeditter. Disse har også langt bedre batterikapasitet enn dagens smart telefoner som suger mer strøm en bordelldama suger .......

Når det gjelder det å kjøre alene i forsøk på og "lure" politiet så er nok det en meget dårlig ide. Men jeg anntok at det var en god posjon ironi i det du skrev, hehe.
EDIT:
Siden du spurte om walki talkien måtte brukes på utsiden av hjelmen så glemte jeg å skrive at det fulgte med øreplugg med mikrofon på ledningen og denne dytter man jo bare inn i hjelmen mens mikrofonen legger man et egnet sted.
Eneste grunnen til at jeg missliker mobiltelefonen her er fordi det er kontakt mellom meg og ledager HELE tiden. jeg liker nå og nynne litt, samt si noen gloser til meg selv som ikke helt passer offentligheten etc. kanskje jeg også begynner å nynne på "Rosa Helicopter" som jo var en landplage for noen år siden