Jeg har kjøpt meg sykkel, en GS1000E 1979 mod. Er strålende fornøyd for endelig å ha en 70-talls sykkel i hus. Har nettopp fått den og ønsker å skifte motoroljen. Forrige eier sa det var benyttet mineral olje, så derfor fikk jeg tak i Motul 3000 10W-40 Mineral her i dag. Denne olja har API:SG/SH/SJ...
Kjempefint tenkte jeg, men så har jeg søkt på nettet i kveld og kom over service manualen til sykkkelen og der finner jeg at sykkelen skal ha 10W-40 men da med API: SE eller SD. Så kommer 1000-kroners spørsmålet! Kan jeg bruke den Motul olja jeg har kjøpt? Eller må jeg kjøpe ny?
Har forsøkt å lese div tråder her inne, men blir jo ikke noe klokere av det!
Takker&bukker!
Motorolje på en GS1000E 1979
-
- Innlegg: 1
- Registrert: 06 jun 2014, 00:30
- Motorsykkelen din: GS1000E 1979
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Motorolje på en GS1000E 1979
Det som er med den sykkelen er at det kan være clutshen er ømfintlig på olja.Husker desverre ikke hva jeg brukte men her kommer kanskje noen andre med hva de har funnet ut passer for denne.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
- Innlegg: 85
- Registrert: 08 jan 2014, 18:56
- Motorsykkelen din: Tysk, japse etc
Re: Motorolje på en GS1000E 1979
Hiv på olja du.
Da den sykkelen var ny og "boka" ble skrevet anbefalte de den beste oljen. Da var det nok SD eller SE. Så har årene gått og oljene blitt bedre. SF, SG, SH osv. I dag finner du neppe SD eller SE-olje i vanlige butikker, men kanskje på en skummel bensinstasjon oppe i Andesfjellene... noe nedstøva gammelt i en krok.
Skal selvsagt være for MC og ha JASO-klasse (MA/MB) i tillegg for å fungere med våtclutch som går i samme olja som motoren.
Personlig hadde jeg valgt en eller annen syntetforsterket (semisynth) 10-40 til den sykkelen, men det er nå en personlig sak. Oljediskusjoner kommer det sjelden noe godt ut av.
Viktigst: skift olje og filter ganske ofte. Jeg syntes 10000km på et oljeskift er langt...
Da den sykkelen var ny og "boka" ble skrevet anbefalte de den beste oljen. Da var det nok SD eller SE. Så har årene gått og oljene blitt bedre. SF, SG, SH osv. I dag finner du neppe SD eller SE-olje i vanlige butikker, men kanskje på en skummel bensinstasjon oppe i Andesfjellene... noe nedstøva gammelt i en krok.
Skal selvsagt være for MC og ha JASO-klasse (MA/MB) i tillegg for å fungere med våtclutch som går i samme olja som motoren.
Personlig hadde jeg valgt en eller annen syntetforsterket (semisynth) 10-40 til den sykkelen, men det er nå en personlig sak. Oljediskusjoner kommer det sjelden noe godt ut av.
Viktigst: skift olje og filter ganske ofte. Jeg syntes 10000km på et oljeskift er langt...
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Motorolje på en GS1000E 1979
Jeg bruker Statoil Classicway 10 -40 på min Kawasaki 1100.
Helt sikkert ikke riktig olje, men akkurat som GSen er det kun kamakslingene som er glidelagret,
resten er kuler og ruller.
Og clutchen ? Null problem.
Helt sikkert ikke riktig olje, men akkurat som GSen er det kun kamakslingene som er glidelagret,
resten er kuler og ruller.
Og clutchen ? Null problem.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Motorolje på en GS1000E 1979
Motul generelt har svært bra mc-oljer, bl.a. deres 5100 har løst enkelte clutsj og girproblemer. Bruk den du har kjøpt nå, den er bedre enn noe som blei lagd da sykkelen var ny. Vil muligens anbefale 5100 neste gang, den er delsyntetisk, med mye ester. Mye god erfaring med den.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.