Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?
Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?
Er det noen som bruker 0w-30 5w-30 eller 10w-30 om sommeren, eller blir den i tynneste laget ?
Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?
det blir nok litt vel tynt ja. med mindre håndboka sier at det er det du skal ha. men sånn generelt er det nyere dieselmotorer som bruker så tynn olje.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?
Ok, takk. Har lest mye om at amerikanerne kjører 15w-40 lastebil olje på motorsyklene sine for det er visstnok en mye bedre olje. Denna olja det er snakk om http://en.m.wikipedia.org/wiki/Shell_Rotella_T" onclick="window.open(this.href);return false; Er detta et reint amerikansk fenomen eller har noen erfaringer/formeninger om det ?
Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?
eneste grunnen til at amerikanerne hiver på den rotella oljen er fordi den er grisebillig og fåes kjøpt på Walmart. Vi har noe tilsvarende her i norge : Biltema.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?
Som ikke nødvendigvis betyr dårligere kvalitet....mammut89 skrev:eneste grunnen til at amerikanerne hiver på den rotella oljen er fordi den er grisebillig og fåes kjøpt på Walmart. Vi har noe tilsvarende her i norge : Biltema.
Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?
neida jeg har biltema på biken for øyeblikket selv. poenge var bare at hvis man skal ha billig olje så bare kjøp biltemaen istedet for å surre med helt rare viskositeter som ikke passer MC
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?
I teorien for smøringens og kjølingens skyld som er oljas viktigste oppgaver skyld kan du jo bruke bilolje eller lastebilolje med riktig viskositet. Viskositeten din bør du overholde
Men clutchen din liker det ikke og ville bli glatt ...i alle fall med en del av biloljene....dog i USA er det merkelig mange som gjør dette og de har ikke clutch problemer
Lastebilolje er merkelig utrykk....heavy duty pleier man å kalle det i us. Men lastebiler kjører ofte 50-80 tusen mellom skiftene...og fordi de har god plass har de ofte fine rensesystemer.Så det er ikke noe dårligere olje du har på en lastebil..minst like god som bil..Forskjellen på olje er ofte den mixturen de bruker som additiver, den er litt forskjellig fra merke til merke. Den rafinerte olja er stort sett kjøpt inn på oljebørser og kan komme fra mange steder..Sveits har jo Motorex, men Sveits produserer jo ikke noe olje så den er kjøpt inn og blended enten hos Motorex eller bare remerka et annet sted
Kom over en test gjort i Tyskland der en eldre Merchedes hadde kjørt 250 tusen uten oljeskift, bare bytta filter og etterfylte litt, så testa de olja sin bæreevne (dvs molekylkjedene nedbrytning) og den var overraskende bra..sto ingenting om oljemerke
Dog...på biler..så har du egen olje for motor og girkasser, og girkassa er det som er med på nedbrytning av olje...tannhjul er tøffe mot olje og ergo greit å bytte ofte på mc, billig forsikring i alle fall
Viktigst er at man leser speck i boka si også når det gjelder bil og lastebil...for eks sier Mercedes truck at den og den olja skal brukes men ikke den for den har for mye fosfor osv..
Men står du langt fra folk, uten noe annet en bilolje...ja så vil den funke den..det er ikke kjempestor forskjell på det
Men clutchen din liker det ikke og ville bli glatt ...i alle fall med en del av biloljene....dog i USA er det merkelig mange som gjør dette og de har ikke clutch problemer
Lastebilolje er merkelig utrykk....heavy duty pleier man å kalle det i us. Men lastebiler kjører ofte 50-80 tusen mellom skiftene...og fordi de har god plass har de ofte fine rensesystemer.Så det er ikke noe dårligere olje du har på en lastebil..minst like god som bil..Forskjellen på olje er ofte den mixturen de bruker som additiver, den er litt forskjellig fra merke til merke. Den rafinerte olja er stort sett kjøpt inn på oljebørser og kan komme fra mange steder..Sveits har jo Motorex, men Sveits produserer jo ikke noe olje så den er kjøpt inn og blended enten hos Motorex eller bare remerka et annet sted
Kom over en test gjort i Tyskland der en eldre Merchedes hadde kjørt 250 tusen uten oljeskift, bare bytta filter og etterfylte litt, så testa de olja sin bæreevne (dvs molekylkjedene nedbrytning) og den var overraskende bra..sto ingenting om oljemerke
Dog...på biler..så har du egen olje for motor og girkasser, og girkassa er det som er med på nedbrytning av olje...tannhjul er tøffe mot olje og ergo greit å bytte ofte på mc, billig forsikring i alle fall
Viktigst er at man leser speck i boka si også når det gjelder bil og lastebil...for eks sier Mercedes truck at den og den olja skal brukes men ikke den for den har for mye fosfor osv..
Men står du langt fra folk, uten noe annet en bilolje...ja så vil den funke den..det er ikke kjempestor forskjell på det
Memento mori
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?
I nøden spiser fanden fluer... Har hørt om noen som kjørte en 2CV tom for olje nedi bushen, de stappet oppi bananer i motoren og det gikk en stund. Kjøling og friskjonsdemping er jo de kritiske faktorene på kort sikt. Om 2CV historien holder helt vann skal jeg ikke garantere men..
Med en tykkere olje vil jo og motoren gå roligere, hvis deter et mål. Kaldstart egenskaper er jo ikke så nøye her om sommeren. Og om man bruker olje med høyere viskositet så vil den uansett smøre og bli ganske tynn da det er mye effekt i motorsykkelmotoren som går over i varme..

Med en tykkere olje vil jo og motoren gå roligere, hvis deter et mål. Kaldstart egenskaper er jo ikke så nøye her om sommeren. Og om man bruker olje med høyere viskositet så vil den uansett smøre og bli ganske tynn da det er mye effekt i motorsykkelmotoren som går over i varme..
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?
Jeg kjører med 10w30, da det står i håndboka at det er det jeg skal bruke.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?
KydeX skrev:Jeg kjører med 10w30, da det står i håndboka at det er det jeg skal bruke.
Noen motorer er konstruert for tynnere olje enn andre. Blir det anbefalt av produsenten, bruk den. Tynn olje har bl.a. denne fordelen: det blir bedre flow på olja, og følgelig fraktes varmen fortere ut av motoren, resultat lavere olje (og motor)temperatur. Ja, olja brukes ikke bare for å smøre, den brukes også for å kjøle motoren.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?
Da jeg gikk på skolen fikk jeg beskjed om dår det gjaldt olje skulle vi tenke seks: Smøre, kjøle, tette, rense, hindre rust og korrosjon, dempe slag og støt (i lager).
Forurenses av : Sot, uforbrent brennstoff, oksydasjon, vann fra forbrenninga, støv... og en ting til, men husker ikke i farten.
Forurenses av : Sot, uforbrent brennstoff, oksydasjon, vann fra forbrenninga, støv... og en ting til, men husker ikke i farten.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?
Til tross for mammutens råd kjøpte jeg 5w-30 olje. Det var 50% på all olje på en
Mekk butikk som har gått konk, så fristelsen ble for stor. Resultatet ble for mye mekanisk støy fra motoren for min smak. Olja ble selvf for tynn, akkurat som mammuten sa. Så da ble det helsyntetisk 5w-40 kvalitetsolje fra den lokale Coop butikken isteden. Kan jo legge til at "sykkelen" det er snakk om er en 125cc Daelim scooter.
Mekk butikk som har gått konk, så fristelsen ble for stor. Resultatet ble for mye mekanisk støy fra motoren for min smak. Olja ble selvf for tynn, akkurat som mammuten sa. Så da ble det helsyntetisk 5w-40 kvalitetsolje fra den lokale Coop butikken isteden. Kan jo legge til at "sykkelen" det er snakk om er en 125cc Daelim scooter.