Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av PCP »

Hei, :vs

For en liten uke siden fikk jeg tips av Ojda om appen Spor, for å logge hvor kjøreturen faktisk har gått (så takk til han for det!). La inn appen og testet den på en liten runde til Sverige.

https://docs.google.com/file/d/0B495NAD ... edit?pli=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er definitvt svært mye bedre enn ingenting, men jeg lurer på hva som må til for å få bedre "oppløsning". Har kun endret standard aktivitetstype til MC, og tidsintervall "best batteritid", alt annet står på anbefalt/default innstilling.

Ruta på kartet er i nærheten av der jeg var, men det er en del lange hopp, og den tekstbaserte ruteoppsummeringen er bare vås. Det siste er ikke så viktig da jeg har distanse, snittfart og denslags på Tomtom, men kunne altså tenke meg mer presis visning på kartet.

Tror vi dette har med instillinger å gjøre, eller er det at telefonen ligger i lommen på en tekstildress som er problemet? Mistenker selv det siste, dårlig GPS-kommunikasjon, siden det virker så varierende, men sikkert noen her med litt erfaring rundt dette?
Må jeg få telefonen ut i friluft?

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av Robin79 »

Hva er de krusedullene på kartet da? Kjørte du deg vill? Eller er det de plassene du kresjet :p Hehehe :lol

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av PCP »

Robin79 skrev:Hva er de krusedullene på kartet da? Kjørte du deg vill? Eller er det de plassene du kresjet :p Hehehe :lol
hehe, nei krussedullene har forholdsvis god nøyaktighet, det er 3 stk røykepauser samt en som inkluderte julekake med gulost... :mk
IMG_1555.JPG
IMG_1556.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av Busa Trond »

:vs
Bilder som gjør at jeg får lyst til å kjøre tur, inkl røyk og julekake :thumleft
Har lagt inn den Spor appen hos meg også. Har ikke vært så flink å bruke den, kun en gang i bilen men da funket den greit. Skal prøve den mer til helga når jeg skal over til Hardanger å kikke på blomstene :D

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av PCP »

Busa Trond skrev::vs
Bilder som gjør at jeg får lyst til å kjøre tur, inkl røyk og julekake :thumleft
Hehe, det er hyggelig. Må jo fortelle deg (som muligens er forumets stå-konge? :knegg ) at jeg måtte le litt av meg selv da jeg tok det nederste bildet. For jeg startet den dagen med å skrive her at grusveier styrer jeg langt unna, da sykkelen min er fryktelig vond å stå på. 6 timer senere står jeg ca 7km fra nærmeste asfaltvei, og spiser julekake... :P :p

Til mitt forsvar, damen i Tomtom er veldig autoritær når hun sier "TA avkjørselen!!". Og ikke minst; du vet du har kommet til et annet land når grusveien holder bedre kvalitet enn asfaltveien du nettopp forlot. :D
IMG_1565.JPG
Ha en riktig fin blomster-tur til Hardanger, regner med det blir noen bilder fra det etterhvert! :vs
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av Flanker »

Blomstrer gjør det ikke, men en fin tur kan jeg nesten garantere slik værmeldingen ser ut! :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23351
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har den siste tiden leitet etter den "perfekte" løsningen for å spore turene og den beste løsningen jeg har prøvd så langt (når det gjelder app) er "GPX Master+"
Når denne er riktig innstillt så funker det utrolig bra. Når du avslutter sporingen så blir det lagret en GPX-fil i Dropbox som da inneholder dataene for å sette punktene riktig på et kart.

Feilen du har gjort her er dog at du ikke har stillt den inn riktig. Det skal være en mulighet under innstillinger å endre "oppdateringen" til GPS. Setter du denne på rundt 20 meter så blir streken på kartet mer enn bra nok. Hvis du feks. stopper opp og ikke beveger deg så prøver den heller ikke å sette spor så lenge du ikke beveger deg mer enn 20 meter. Da slipper du disse "krussedullene" på kartet når du står rolig.

Bruker du et program som jeg bruker som heter GPSBabel så kan du også konvertere den streken som er laget til å nøyaktig feste seg til veien du har kjørt.

TyreToTravel og GPSBabel samt GPX Master+ bør derfor sjekkes ut.

Skal du ha noe bedre enn dette så bør du satse på en Håndholdt GPS som feks. Garmin 62s etc. Jeg har dette også og denne lager flotte spor. Den bruker vanlige AA batterier (slik at du slipper lading samt å gå tom for strøm etc. da du bare kan bytte batteri) og disse varer lett i 10 timer. Kjøper du en slik KUN for sporingen sin skyld, så trenger du ikke å kjøpe kart ved siden av.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av PCP »

Takk for tips Bjerknez! :D

Skal eksperimentere litt med innstillinger, sette avstand til 20m som du nevner, og tidsintervall tilbake til default ("minste"). Tror jeg skal forsøke å tjore fast telefonen utvendig et eller annet sted også, og se om noe endrer seg. For når jeg feks ser på ruten i området Ede-Charlottenberg virker det til å mangle GPS-dekning over mye lenger tid/strekning enn innstillingene skulle tilsi. Krussedullene plager meg egentlig ikke, og jeg er heller ikke avhengig av ekstremt god nøyaktighet, men har lyst til å kunne se på kartet hvor Tomtom "svingete veier" faktisk tok meg. Til dette ble det første opptak-forsøket ikke godt nok. Vet bla at jeg kjørte Fv234 ved Bjørkelangen, men på kartet ser det mest ut som jeg kjørte vei 170.

Er i alle fall villig til å gi Spor noen flere sjanser, for den er veldig enkel og grei i bruk, og jeg liker veldig godt at ruten lastes rett opp til Google disk og produserer en delbar link der turen vises direkte i Google maps, uten behov for noe mer mikkmakk. Dette er veldig greit siden alle Andriod-telefoner allerede er satt opp med en Google-konto. Forresten er GPX Master+ såvidt jeg kan se forbeholdt eple-gjengen?

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av PCP »

Sist helg ble det to skritt frem, og ett tilbake, i min jakt på god utnyttelse av Spor-appen.

Jeg slo av batterispar, byttet til sidelomme, og endret til 20M som Bjerknez nevnte. Denne gangen ble ruta riktig, og oppsummering stemte også tålelig greit.
Ruta Strømstad hele.JPG
Streken følger veien meget godt, og min lille avstikker 30m inn en grusvei kom med;
Ruta Strømstad.JPG
Men det ble likevel ett skritt tilbake, fordi jeg nå ikke får åpnet linken/filen i Google maps. Filformat er likt, men må bruke Google Earth for å åpne. Har en mistanke om at det handler om at jeg la til bilder/markører, bare for å teste. Forsåvidt litt artig, men foretrekker å kunne åpne rett i maps, og bildene blir ute av proposjoner slik de vises, samt at kamera på den telefonen jeg bruker ikke er særlig godt.
Bilde rastepause.JPG
Gjør et forsøk til på tur i morgen. Samme innstillinger, men uten å ta bilder/legge inn markører, så får vi se hvordan det går. Brukte relativt mye strøm med de siste innstillingene, men det holder en dag, og telefonen brukes kun til dette, og har strøm på sykkelen om det skulle bli for ille.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av PCP »

PCP skrev:Sist helg ble det to skritt frem, og ett tilbake, i min jakt på god utnyttelse av Spor-appen.

Jeg slo av batterispar, byttet til sidelomme, og endret til 20M som Bjerknez nevnte. Denne gangen ble ruta riktig, og oppsummering stemte også tålelig greit.

Gjør et forsøk til på tur i morgen. Samme innstillinger, men uten å ta bilder/legge inn markører, så får vi se hvordan det går. Brukte relativt mye strøm med de siste innstillingene, men det holder en dag, og telefonen brukes kun til dette, og har strøm på sykkelen om det skulle bli for ille.
Vet ikke om noen var interessert i dette temaet, men kan i alle fall følge opp tråden med å si at siste forsøk jeg nevnte jeg skulle gjøre forrige lørdag var vellykket.

Når jeg brukte innstillinger nevnt over, og lot vær å benytte meg av muligheten for å ta bilder som legges til ruta, så lot den seg fint åpne med gode gamle Google maps, akkurat som ønsket. Ruta følger veiene mer enn godt nok for meg. Det beste med denne er vel enkelheten, for alle med Android.
Gaustadtoppen.JPG

Vil også nevne at det ble en kjempefin Gaustadtoppen-runde med perfekt vær/temperatur. Jeg lå bak en bil hele veien ned mot Rjukan, men fra bunnen av dalen så jeg uvanlig nok ikke en eneste bil foran før jeg begynte å nærme meg Kongsberg i Jondalen.

Testet også et brystfeste for Gopro istedenfor tankfeste. Hadde det åpne kamerahuset og selv om jeg såvidt hører noe motorlyd med hodetelefoner havnet nok kamera rett i vinden, så det var litt skuffende. (Kall meg gjerne sær, men jeg mener motorvideoer skal ha motorlyd!) I tillegg ser jeg at GPS'en er i veien, og i begynnelsen av klippet hvor jeg tråkker på litt i de herlige svingene opp Gransherad lener jeg meg fremover en del, så det blir tidvis en studie av tanken... Får eksperimentere litt mer med det.

Uansett fint å ha noe å mimre tilbake på i vinter, klippet starter rett før Gransherad om noen skulle ha lyst å bli med; ;-)

[video]http://www.youtube.com/watch?v=N8Wwog5DXzA[/video]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av Kawagutten »

Emnet er interessant :thumleft Jeg kommer til å bruke denne,vurderer også Lokatoweb :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Plumber
Innlegg: 411
Registrert: 07 jul 2012, 14:58
Motorsykkelen din: Ingen...
Sted: Bjørkelangen

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av Plumber »

Hvis du har en TomTom Rider, kan du jo spore med den.... Bare husk å sette den på opptak. Deretter koble til Tyre og siden åpne den i Google Maps.
Suzuki GS 650 G Katana, Suzuki GS 1100 F Katana, Kawasaki 250 R, Kawasaki ER 6 F 2013

30/9-2014 ER-6F Solgt
2014: 10719 KM ( Start ) Oppdatert: 30/9-2014 : 22476
2013: 10719 KM på Kawasaki ER6F ( Ny 4/7-13 )
2013: 1914 KM på Kawasaki 250 R ( TIL 30/5-13., Solgt )
2012: 5 000 KM på Kawasaki 250 R (Fra 7/7-12., NY )

Medlem av: NMCU

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av SuperMorten »

Plumber skrev:Hvis du har en TomTom Rider, kan du jo spore med den.... Bare husk å sette den på opptak. Deretter koble til Tyre og siden åpne den i Google Maps.
Den har sviktet meg noen ganger. Det er ikke alltid at den lagrer filen. Noen ganger lagrer den bare deler..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av PCP »

Ja, du har jo rett i det Plumber. :-)

Tomtom er alltid med på tur, og den står på konstant-strøm så jeg slår den bare av ved lengere stopp eller hvis jeg går bort fra sykkelen. Men likevel har jeg ikke blitt helt komfortabel med opptaks-funksjonen, og har vel opplevd noe liknende det SuperM sier.

Vil ikke utelukke at det dreier seg om "operatørfeil" i mitt tilfelle, men syns uansett Spor-appen sin enkelhet, fra jeg slår den på ved start av turen og siden ikke tenker mer på den, til å automatisk få ruta lagret og/eller sendt på e-post, gjør det til en bedre løsning. Mulighet for å sende turens progress underveis er også litt artig. Ruteoppsummeringen virker dog mer nøyaktig på Tomtom, den har jo en bedre mottager og står ute i fri sikt.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Få mest mulig ut av Spor (app) på MC-tur

Legg inn av Kawagutten »

Er det ikke mulig å få direkte visning med kart på mobilen? Har prøvd med nettbrettet og fikk bare opp en pil midt på skjermen.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar