Sjekka i servicemanualen nå etter å ha hørt fra forskjellige kanter at jeg har både for lite og for mye olje.
Der står det at det skal være mellom MIN og MAX når olja ikke er oppi motoren. Den er nå ca. midt mellom MIN og MAX når motoren går, og over max(ser bare olje i kikkehullet der når den har stått). Sånn har det vært så lenge jeg har hatt sykkelen, dvs. fra forrige eier og begge oljeskiftene jeg har tatt på verksted. Er det noe grunn til dette?
Kawagutten nevnte noe ulyder i motoren, at han mente det skulle vært finere gange i motoren min enn det er. Uten at jeg har noe grunnlag for å uttale meg om dette, så lurer jeg på om det kan ha noe med saken å gjøre? Evt. om det ellers/i det hele tatt kan ta noe skade?
For mye olje?
Re: For mye olje?
Hvis du har samme patent motor som meg med kikkehull på siden og L og F strek så skal oljen være mellom de to strekene (evt helt på F) et par minutter etter at motoren er avslått og MC'n er i loddrett posisjon (senterstøtte på plant underlag er fin der, men hvis du bare har sidestøtte er det jo rimelig greit å kjenne når den er i balanse og du bare trenger såvidt holde den med en finger = loddrett).
Når motoren på min går så ser jeg ingen olje som kan måles (bare jevn/tynn oljehinne på glasset).
For mye olje kan dels komme opp i luftfilter-boksen, dvs er en skumgummi-sak som fanger opp overskytende olje(*). Er det veeeldig for mye olje kan det vel tenkes at noe olje finner veien inn i innsuget igjen. (Dvs ved langkjøring - ellers vil det jo renne tilbake i motoren ved parkering (hvis det er så mye at skumgummien er helt mettet og det renner av den). Av det jeg har lest sånn ellers er det at for mye olje eventuelt kan gi overtrykk som er skadelig for motoren - men vil være avhengig av motorens konstruksjon/design. Vet ikke hvor tolerant denne motoren er.
*) Vanlig med litt olje i skumgummien pga lufting fra motorhuset og litt oljepartikler som det vil være i denne luften. Kjører du wheelies eller velter kan det også komme ekstra olje her...
Når motoren på min går så ser jeg ingen olje som kan måles (bare jevn/tynn oljehinne på glasset).
For mye olje kan dels komme opp i luftfilter-boksen, dvs er en skumgummi-sak som fanger opp overskytende olje(*). Er det veeeldig for mye olje kan det vel tenkes at noe olje finner veien inn i innsuget igjen. (Dvs ved langkjøring - ellers vil det jo renne tilbake i motoren ved parkering (hvis det er så mye at skumgummien er helt mettet og det renner av den). Av det jeg har lest sånn ellers er det at for mye olje eventuelt kan gi overtrykk som er skadelig for motoren - men vil være avhengig av motorens konstruksjon/design. Vet ikke hvor tolerant denne motoren er.
*) Vanlig med litt olje i skumgummien pga lufting fra motorhuset og litt oljepartikler som det vil være i denne luften. Kjører du wheelies eller velter kan det også komme ekstra olje her...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: For mye olje?
Du var nok litt for bekymra når du posta dette... 
Ordlyden var litt merkelig...men som nevnt så skal du ha i mellom de strekene i glasset. F M
Og du skriver at når den står stille kan du se olja, når den går kastes olja rundt så da ser du ikke noen ting. Olja må få lov å havne i bunnpanna (renne ned dit) og nå glasset slik at du kan se mengden.
Det høres ut av tråden din at dette er riktig, ikke minst siden du har hatt service på den nylig tross alt. Forklaringa på hvordan du sjekker glasset har du fått i tråden allerede :-)
Når det kommer til lyder så er det slik at de fleste sykler har ofte et eget lydbilde, det er store variasjoner mellom merkene, og det kan også være litt forskjell fra modell til modell uten at det er noe feil. Og begynner man å høre etter lyder kan man fort la det gå seg på nervene eller engstelsen. Det var en stor overgang å bytte fra Honda CBR1100 til ZZR1400..
Den lager virkelig mye lyder, så mye at jeg måtte sjekke på forum ...og det er helt normalt...ergo så for min del tut og kjør. Helst med ørepropper
At den kokte her om dagen skal du glemme, det gjør motorsykler ved lang tomgang, og det bør du slutte med å gjøre. Men ta deg en tur i godværet idag, du føler stort sett mer en hører om noe er virkelig galt med motoren din. Og jeg tror du bare skal slappe helt av da du ble litt sjokka av kokinga og har begynt å engste deg unødvendig

Ordlyden var litt merkelig...men som nevnt så skal du ha i mellom de strekene i glasset. F M
Og du skriver at når den står stille kan du se olja, når den går kastes olja rundt så da ser du ikke noen ting. Olja må få lov å havne i bunnpanna (renne ned dit) og nå glasset slik at du kan se mengden.
Det høres ut av tråden din at dette er riktig, ikke minst siden du har hatt service på den nylig tross alt. Forklaringa på hvordan du sjekker glasset har du fått i tråden allerede :-)
Når det kommer til lyder så er det slik at de fleste sykler har ofte et eget lydbilde, det er store variasjoner mellom merkene, og det kan også være litt forskjell fra modell til modell uten at det er noe feil. Og begynner man å høre etter lyder kan man fort la det gå seg på nervene eller engstelsen. Det var en stor overgang å bytte fra Honda CBR1100 til ZZR1400..
Den lager virkelig mye lyder, så mye at jeg måtte sjekke på forum ...og det er helt normalt...ergo så for min del tut og kjør. Helst med ørepropper

At den kokte her om dagen skal du glemme, det gjør motorsykler ved lang tomgang, og det bør du slutte med å gjøre. Men ta deg en tur i godværet idag, du føler stort sett mer en hører om noe er virkelig galt med motoren din. Og jeg tror du bare skal slappe helt av da du ble litt sjokka av kokinga og har begynt å engste deg unødvendig
Memento mori
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: For mye olje?
Nei, jeg sa at når motoren går så ser jeg olja mellom M og F. Når motoren ikke går så er det langt over F. 

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: For mye olje?
Da vil jeg tro det er for mye.. Olje skal jo sjekkes på varm motor, etter at den har stått av et par minutter sånn at oljen har fått renne ned?mortenolb skrev:Nei, jeg sa at når motoren går så ser jeg olja mellom M og F. Når motoren ikke går så er det langt over F.
Det som står om min GSXR er at man skal starte motoren og la den gå "for several minutes at idling speed"
"Turn off engine and wait about three minutes, then check oil level"
Under L = mer olje,
Over F = tappe av til den er på F
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: For mye olje?
Må finne et sted jeg veit er helt vannrett. Nå ser jeg forskjellig fra gang til gang.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: For mye olje?
Jeg hadde samme problemet med ZZR'en...mortenolb skrev:Må finne et sted jeg veit er helt vannrett. Nå ser jeg forskjellig fra gang til gang.
Noen som vet noe om Castrol Power1 olje eller BO Motorolje?
Re: For mye olje?
Er det mye olje over F så ville jeg ha tappet ut litt.mortenolb skrev:Må finne et sted jeg veit er helt vannrett. Nå ser jeg forskjellig fra gang til gang.
Men merkelig at verksted har overfyllt den da. Men en vet aldri, jeg har sett en del merkelig ting som har blitt gjort på verksted.
bare å parkere et sted som virker flatt også hold sykkelen oppe så den står i dead senter.. (nesten så sykkelen står av seg selv)
og mål.
Når vi kommer til lyd så ikke heng deg opp i hva kawagutten sier


Jeg har hørt om folk som mener de hører forskjell på motoren om den har effektannlegg eller ikke (tenker på motorstøy nå) ikke eksoslyd.
Så er nok ikke noen ulyd i din motor mer en normalt. :-)
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: For mye olje?
Satser egentlig på det. Kan få noen flere til å høre, for sikkerhetsskyld. Så ut som oljenivået virka greit nå, egentlig. Tror jeg fant et platt sted å sette midtstøtta.