Turtips til sommerferie - Med kart. - Ankommet Finnsnes!
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Turtips til sommerferie - Med kart. - Ankommet Finnsnes!
Hei! Jeg har tenkt til å bruke mine to uker ferie på å reise landet rundt! Det hele begynte med at jeg har ei venninne i Finnsnes som vil ha besøk, og da må jeg jo ta sykkelen. Jeg har også planer om å besøke en kompis i Bergen. Dette er de to eneste faste punktene på ruta. Første turen opp til Finnsnes ser jeg på som ren transport, og ønsker å gjennomføre det på kun to dager kjøring. Det blir mye, men jeg tror jeg skal klare det. Jeg skal være der 3 eller 4 dager, og det samme i Bergen. Jeg satser på at ferien totalt vil vare 18 dager. Jeg kan med andre ord sannsynligvis dra herfra den 10. Juli, og må være tilbake 27. Det er dog ikke helt avklart, så kan være jeg kan dra den 11. og må være tilbake den 26. Vi tar utgangspunkt i det første.
Si jeg skal være begge stedene i 3 dager, da har jeg brukt opp 6, samt to dager transportetappe på starten, det er 8 dager. Da gjenstår 10 dager hvor jeg bare kan kjøre. Jeg vet ikke hvor langt det er realistisk å kjøre på disse dagene.
Jeg har prøvd å huske et par anbefalte ting på ruten, men jeg vet egentlig ikke hvor noen ting er, så her er det bare å komme med forslag, og gjerne også forslag til hvordan i alle dager jeg kan forlenge ruta uten at kartet klikker.
Kart her:
https://goo.gl/maps/MjNFq" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg la til Sverige for å ikke kjøre samme veien tilbake som jeg gjorde oppover. Andre forslag til veier på vei ned igjen tas gjerne også imot.
Si jeg skal være begge stedene i 3 dager, da har jeg brukt opp 6, samt to dager transportetappe på starten, det er 8 dager. Da gjenstår 10 dager hvor jeg bare kan kjøre. Jeg vet ikke hvor langt det er realistisk å kjøre på disse dagene.
Jeg har prøvd å huske et par anbefalte ting på ruten, men jeg vet egentlig ikke hvor noen ting er, så her er det bare å komme med forslag, og gjerne også forslag til hvordan i alle dager jeg kan forlenge ruta uten at kartet klikker.
Kart her:
https://goo.gl/maps/MjNFq" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg la til Sverige for å ikke kjøre samme veien tilbake som jeg gjorde oppover. Andre forslag til veier på vei ned igjen tas gjerne også imot.
Sist redigert av mortenolb den 11 jul 2014, 17:46, redigert 1 gang totalt.
- mortenolb
Re: Turtips til sommerferie - Med kart.
For ikke å snakke om forslag til overnattinger som er billige!
- Flanker
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Kontakt:
Du kan jo ikke kjøre til Finnsnes uten å ta med deg småveiene på Senja, samt Vesterålen og Lofoten. Det ville være helligbrøde! Ellers har du kystriksveien oppover, som du har droppet til fordel for nitriste E6 og enda tristere indre granbarvei i Sverige. Merker jeg er så totalt uenig i ruta du har lagt inn at det er vanskelig å forsøke å korrigere den...
Hvilken sykkel skal du kjøre? Hvor langt dagsetapper har du tenkt? Har du kjørt noe i disse områdene før, slik at det er veier du enten vil unngå eller må ha med?
Hvilken sykkel skal du kjøre? Hvor langt dagsetapper har du tenkt? Har du kjørt noe i disse områdene før, slik at det er veier du enten vil unngå eller må ha med?
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Skal vel fryktelig mye til for å klare å kjøre feil oppover der. Hvis du ser på Google maps så har man stort sett kun E6 som alternativ fra Trondheim og opp og på E6 er det bare å følge skilting mot "Tromsø/Narvik" etc. Ta med deg mobiletelefonen og bruk google maps og den innebyggede GPS'en hvis roter deg bort. Det holder i massevis.
Når du først er der oppe, så ta for guds skyld med deg damen ut på tur til Lofoten. En flott romantisk dagstur hvis været er flott. Havsafari med ribb i Trollfjorden er også annbefalt. Guidede turer går fra torvet i Svolvær sommerstid.
Når du først er der oppe, så ta for guds skyld med deg damen ut på tur til Lofoten. En flott romantisk dagstur hvis været er flott. Havsafari med ribb i Trollfjorden er også annbefalt. Guidede turer går fra torvet i Svolvær sommerstid.
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Da zoomet du ikke nok. Kystriksveien er et alternativ, hvis man vil se litt mer. Men fortsatt ikke mulig å rote seg bort i større grad. Norge er langt og smalt. Havet på ene siden, og Sverige på den andre. Så lenge du hører at de snakker nordnorsk er du ihvertfall i NorgeBjerknez skrev:Skal vel fryktelig mye til for å klare å kjøre feil oppover der. Hvis du ser på Google maps så har man stort sett kun E6 som alternativ fra Trondheim og opp og på E6 er det bare å følge skilting mot "Tromsø/Narvik" etc. Ta med deg mobiletelefonen og bruk google maps og den innebyggede GPS'en hvis roter deg bort. Det holder i massevis.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Joda, jeg zoomet nok Supermorten. Men når man har to veier å velge mellom og begge går i samme retning paralelt med hverandre så annser jeg det som ganske idiotsikkert :)SuperMorten skrev:Da zoomet du ikke nok. Kystriksveien er et alternativ, hvis man vil se litt mer. Men fortsatt ikke mulig å rote seg bort i større grad. Norge er langt og smalt. Havet på ene siden, og Sverige på den andre. Så lenge du hører at de snakker nordnorsk er du ihvertfall i NorgeBjerknez skrev:Skal vel fryktelig mye til for å klare å kjøre feil oppover der. Hvis du ser på Google maps så har man stort sett kun E6 som alternativ fra Trondheim og opp og på E6 er det bare å følge skilting mot "Tromsø/Narvik" etc. Ta med deg mobiletelefonen og bruk google maps og den innebyggede GPS'en hvis roter deg bort. Det holder i massevis.
Hvis man tror man har kjørt en halvtime feil så er nesten ikek dette mulig uten å havne i enten sverige eller i havet og det tror jeg man merker

- mortenolb
Jeg spør, jeg forventer uenigheter. Jeg har i all hovedsak lagt opp ruta opp dit fordi jeg som sagt skal prøve å ta turen oppover på absolutt kortest mulig tid. Jeg kan fint droppe sverige på veien nedover igjen, sånn for å ta en annen vei. Jeg har aldri vært lenger nord enn hva enn som er lengst nord av Bergen og Valdres, så jeg er null kjent. Det er bare å komme med forslag til rutevalg, men om det er på veien oppover så helst uten at det tar noe særlig lenger tid.
Om det er noe jeg vil unngå er det vel å ta en haug med ferjer. Ellers går det meste greit, så lenge veien er asfaltert på denne siden av 2000-tallet.
Om det er noe jeg vil unngå er det vel å ta en haug med ferjer. Ellers går det meste greit, så lenge veien er asfaltert på denne siden av 2000-tallet.
- mortenolb
I all hovedsak: Drit i ruta jeg har lagt opp, jeg skal fra Larvik til Finnsnes, så til Bergen, og så til Larvik igjen. Turen fra Larvik til Finnsnes skal ta så kort tid som mulig, drar fra Finnsnes 14. eller 15. Juli, og skal være tilbake i Larvik senest 27. Juli. Innenfor de dagene skal jeg også ha tid til å være tre hele dager i Bergen. Utenom det er jeg 100 % åpen på rute, siden jeg som sagt aldri har vært lenger nord enn jeg kommer på en dagstur.
- Flanker
- Kontakt:
Den er mottatt. Kan trylle frem et ruteforslag eller to til deg ila. kvelden eller morgendagen :)
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- mortenolb
Det høres bra ut! Er åpen for alle forslag.
- mortenolb
Er det forresten noen som har prøvd den 2-finger vott-greia fra biltema, som skal være vanntett? Er det ubehagleig å kjøre med ikke alle fingrene fri? Og evt. om det faktisk er vanntett. Jeg har ikke tidenes budsjett, så vil bruke mest mulig på den faktiske turen. Blir tankveske og regndress fra biltema, også må jeg finne en løsning på å få USB til mobilladeren.
- Flanker
- Kontakt:
Ok, har etter beste evne forsøkt å skreddersy dette for deg ut i fra dine ønsker...
Larvik - Finnsnes: https://goo.gl/maps/tdnzV" onclick="window.open(this.href);return false;
Du ville ha ekspressruta, og her er den... Indre riksvei gjennom Sverige er 1815 km. Skal du gjøre den på 2 dager er det drøyt 90 mil om dagen, noe som er mye. Jeg hadde nok valgt å gjøre det på 3 dager, men alt går selvsagt. Vær advart: Veien består primært av granskau, kun avbrutt av et og annet tettsted som enten er gruve- eller skogdriftsrelatert. Foruten det kan du regne med litt furu, enda mer gran og kanskje en elg eller to. Gjør du denne på to dager får du overnatting sånn circus i Vilhelmina. Tør jeg anbefale denne låten for anledningen?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Zs_ygcEgG7c[/video]
Finnsnes - Bergen: https://goo.gl/maps/dxosF" onclick="window.open(this.href);return false;
Og vi går ut av ekspressmodusen! Nå kommer kosen, og Norge på sitt aller aller flotteste (hvis du er heldig med været). Nå kommer Senja, Vesterålen, Lofoten og Rv17 nedover langs kysten av Nordland. Nå skal du lære deg å like ferger, for denne ruta har plenty av dem! Mer info her: http://www.kystriksveien.no/?page=kystriksveien&del=1. I Steinkjer kommer du igjen inn på E6, og ruta får herfra og ned til Dombås langt mer "transportpreg" igjen. Deretter kommer det mer moro: Tindevegen og Aurlandsfjell er med i ruta, og ellers er det mye flott å se i fjellheimen mellom Øst- og Vestlandet. Denne ruta her bruker du 5-7 dager på, avhengig av hvor mye turist du vil leke underveis. Merk også at hvis drittværet treffer, så dropper du ruta og blåser nedover på E6 i stedet. Den går, foruten på strekket Finnsnes-Bodø helt parallelt med denne ruta, men er uendelig mer kjedelig og også raskere. E6 gjør du på 3 dager, 2 hvis du er like tøff som på turen oppover...
Bergen - Larvik: https://goo.gl/maps/0e9GA" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne er kjørbar på 1-2 dager, igjen avhengig av hvor turist du vil være. På dette tidspunktet av turen er ræva di såpass garvet (ikke homoerotisk ment
) at du lett kjører de 44 milene på en dag hvis du vil. Ruta tar deg fra Bergen over til Nordheimsund i Hardanger, langs svingete veier. Deretter en ferge (som du nå har lært deg å elske) over til Jondal, før du havner i Odda. Videre langs en helt vidunderlig dal, med fossefall hvor enn du ser og Låtefoss som høydare (sjekk min blogg for mer info). Du ender opp i Røldal, følger E134 over Haukelifjell, før du tar av til venstre på Rv362 til Rauland. Herfra følger du Myllargutvegen til Nutheim, og det skulle vel være passelig stoppested for en middag. Så er det hjem til Larvik, og veiene på Østlandet kjenner du minst like godt som meg. Så her er det bare å velge og vrake.
Budskapet i mitt ruteforslag er å få mest mulig ut av Nord-Norge. Hit kjører du ikke så ofte med MC. Ja, det er masse andre supre veier på Vestlandet som man kunne valgt, og noen av de kan sikkert snikes inn i rutene her også uten at det blir alt for lange distanser. Men Vestlandet kan du kjøre fletta av i langhelgene. Det kan du ikke med Nord-Norge, så det er her jeg ville lagt energien min
Larvik - Finnsnes: https://goo.gl/maps/tdnzV" onclick="window.open(this.href);return false;
Du ville ha ekspressruta, og her er den... Indre riksvei gjennom Sverige er 1815 km. Skal du gjøre den på 2 dager er det drøyt 90 mil om dagen, noe som er mye. Jeg hadde nok valgt å gjøre det på 3 dager, men alt går selvsagt. Vær advart: Veien består primært av granskau, kun avbrutt av et og annet tettsted som enten er gruve- eller skogdriftsrelatert. Foruten det kan du regne med litt furu, enda mer gran og kanskje en elg eller to. Gjør du denne på to dager får du overnatting sånn circus i Vilhelmina. Tør jeg anbefale denne låten for anledningen?

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Zs_ygcEgG7c[/video]

Finnsnes - Bergen: https://goo.gl/maps/dxosF" onclick="window.open(this.href);return false;
Og vi går ut av ekspressmodusen! Nå kommer kosen, og Norge på sitt aller aller flotteste (hvis du er heldig med været). Nå kommer Senja, Vesterålen, Lofoten og Rv17 nedover langs kysten av Nordland. Nå skal du lære deg å like ferger, for denne ruta har plenty av dem! Mer info her: http://www.kystriksveien.no/?page=kystriksveien&del=1. I Steinkjer kommer du igjen inn på E6, og ruta får herfra og ned til Dombås langt mer "transportpreg" igjen. Deretter kommer det mer moro: Tindevegen og Aurlandsfjell er med i ruta, og ellers er det mye flott å se i fjellheimen mellom Øst- og Vestlandet. Denne ruta her bruker du 5-7 dager på, avhengig av hvor mye turist du vil leke underveis. Merk også at hvis drittværet treffer, så dropper du ruta og blåser nedover på E6 i stedet. Den går, foruten på strekket Finnsnes-Bodø helt parallelt med denne ruta, men er uendelig mer kjedelig og også raskere. E6 gjør du på 3 dager, 2 hvis du er like tøff som på turen oppover...
Bergen - Larvik: https://goo.gl/maps/0e9GA" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne er kjørbar på 1-2 dager, igjen avhengig av hvor turist du vil være. På dette tidspunktet av turen er ræva di såpass garvet (ikke homoerotisk ment

Budskapet i mitt ruteforslag er å få mest mulig ut av Nord-Norge. Hit kjører du ikke så ofte med MC. Ja, det er masse andre supre veier på Vestlandet som man kunne valgt, og noen av de kan sikkert snikes inn i rutene her også uten at det blir alt for lange distanser. Men Vestlandet kan du kjøre fletta av i langhelgene. Det kan du ikke med Nord-Norge, så det er her jeg ville lagt energien min
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- mortenolb
Se her ja, det virka flotters! Jeg har riktignok kjørt Bergen til Larvik via Jondal-Haukeli en haug med ganger tidligere da jeg har en ekskjæreste i Jondal
Riktignok ikke på mc, men kunne godt lagt inn en litt annen vei der. Har ikke testa jondalstunnelen før da, så det burde jeg jo nesten gjort bare for å se åssen det er.
Antall mil klarer jeg helt greit. Tok meg en spontantur på 70 mil i regn i fjor, og det var ikke noe stort problem(sett bort ifra regnet).
Jaggu skal jeg få mil på sykkelen!

Antall mil klarer jeg helt greit. Tok meg en spontantur på 70 mil i regn i fjor, og det var ikke noe stort problem(sett bort ifra regnet).
Jaggu skal jeg få mil på sykkelen!
- Flanker
- Kontakt:
Hvis ruta fra Bergen til Larvik var litt for kjent kan du ta denne i stedet: https://goo.gl/maps/UJhJz
Her følger du Rv7 til Voss. Så er det lagt inn en liten lekkerbisken over Ulvikfjellet, og du får kjøre den nye og svært flott Hardangerbrua. Deretter Eidfjord, over Hardangervidda til Geilo. Nedover har jeg lagt inn Imingfjell og Tessungdalen, samt Valebøveien nedover til Skien. 52 flotte mil!
Her følger du Rv7 til Voss. Så er det lagt inn en liten lekkerbisken over Ulvikfjellet, og du får kjøre den nye og svært flott Hardangerbrua. Deretter Eidfjord, over Hardangervidda til Geilo. Nedover har jeg lagt inn Imingfjell og Tessungdalen, samt Valebøveien nedover til Skien. 52 flotte mil!

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- mortenolb
Nydelig!
Da kan jeg prøve å rette opp hardangervidda-inntrykket fra i fjor (marsjfart på 120 i pøsregn i håp om å finne tørr vei. Iskald, forbanna og humpete).
Så, det store spørsmålet: Skal jeg gå til innkjøp av telt og sovepose?

Så, det store spørsmålet: Skal jeg gå til innkjøp av telt og sovepose?