Anbefaling av gps

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Jonk888
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002

Anbefaling av gps

Legg inn av Jonk888 »

Jeg har tenkt til å ta meg en europatur til sommerferien. Denne turen vil ikke bli så alt for billig, så jeg tenkte å ikke bruke mobildata på dette. Derfor vil jeg kjøpe meg en gps.

Problemet er at jeg klarer ikke å finne noen ordentlige tester. Kun noen tester fra 2009 med nokså utdaterte gpser.

Jeg lurer på om det er noen gpser dere anbefaler til en vennlig pris under 1000kr? Det kan også være linker til finn.no annonser hvis det er snakk om en god gps.

Krav til gps:

Kart over Norden og Vestlige deler av Europa
Ikke jalla (programvare som får meg til å rive i håret)
Kunne monteres i både bil og motorsykkel.
Billig å oppdatere kart på

Håper dere kunne hjelpe meg med dette :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Anbefaling av gps

Legg inn av AJ »

Jonk888 skrev:Jeg har tenkt til å ta meg en europatur til sommerferien. Denne turen vil ikke bli så alt for billig, så jeg tenkte å ikke bruke mobildata på dette. Derfor vil jeg kjøpe meg en gps.

Kart over Norden og Vestlige deler av Europa
Ikke jalla (programvare som får meg til å rive i håret)
Kunne monteres i både bil og motorsykkel.
Billig å oppdatere kart på

Håper dere kunne hjelpe meg med dette :thumleft
Er ingen racer på GPS selv, men testet TomTom Rider'en jeg har på pinseturen vår til Sverige og må si den funket over all forventning. God grafikk på skjermen med tilsvarende god info om hvor man skulle svinge av osv. Blue-tooth løsningen virket også bra.
Tror jeg trygt kan anbefale TomTom Rider :thumleft .

Ellers mye bra info her, tror jeg... :8-[ :

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=34948#p34948" onclick="window.open(this.href);return false;

:knegg

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Har TomTom Rider. Tilfredsstiller mine krav. Dog ikke under 1000 kr
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

Ikke en gps men gps program Navfree (Andoroid og iOS) fra Navigon , hvis jeg husker riktig, er offline kart så koster ikke data og er gratis. Har røst guid hvis du ønsker og kan vis rute og har en del gode alternative for vei valg
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Kmann
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85

Legg inn av Kmann »

Tomtom rider funker veldig bra, Greit å legge inn ruter med tyre osv. Kommuniserer bra med telefon og scala rider(mittvalg). En ok greier uten altfor mye dilldall!
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Jonk888

Legg inn av Jonk888 »

Takker for svar. Men kan dessverre ikke bruke mer enn 1000kr da jeg har fått en liten regning fra statens vegvesen angående omregistrering på min motorsykkel.

Jeg har heller ikke så lyst å bruke en gps til mobilen da jeg ikke liker å tukle med mobilen eller ha den åpen mens jeg kjører. Jeg liker å ha dedikerte ting som f.eks gps da jeg ikke er så flink til å multitaske inn i operativsystemet til mobilen.

Brukeravatar
Kmann
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85

Legg inn av Kmann »

Ja ja, men du får en Tomtom for bil (da ikke vanntett osv) for under 1000lappen på finn.no..
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Elkjop har Garmin og Tomtom gps fra 500 kroner. De funker fint de.
Du må bare kanskje borre et hull i festebraketten til en bolt eller noe for å feste den på sykkelen.

:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Jeg anbefaler uansett at du kjøper en gps med bluetooth hvis du har intercom påmontert hjelmen. Da får du talebeskjeder rett inn i hjelmen uten irriterende kabling som henger og slenger..
Om du kjøper en gps som er ment for bil (billigst) så finnes det billige vanntette tasker til disse å få kjøpt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jonk888

Legg inn av Jonk888 »

Det med å ha vanntett cover høres egentlig greit ut. Og det med festemontering kan jeg vel ordne med en brakett fra ebay eller noe.

Skal forresten kjøre bil til Europa siden jeg skal ha med flere venner. Så derfor vil ikke det være så utrolig viktig med noe vanntett eller lignende akkurat nå.

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

La akkurat merke til denne:

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;

GPS som skal være rettet mot de på MC med tanke på andre veier enn "raskest frem" ;)

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

jongsanim skrev:La akkurat merke til denne:

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6" onclick="window.open(this.href);return false;

GPS som skal være rettet mot de på MC med tanke på andre veier enn "raskest frem" ;)
Så jeg ikke den modellen listet i katalogen fra Louis som ramlet med i postkassa for litt siden, tro?

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Noe som har overrasket som mobil gps er Nokia N97/N97-Mini(over 6t uten lader og forsinkelser i anvisning) og Garmin gps`r.Kjenner ikke til TomTomRider men vanlige tomtom er noe drit etter min mening,har lurt meg noen ganger og ble fort lei.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
KawaJens
Motorsykkelen din: ?

Legg inn av KawaJens »

Jonk888 skrev:Det med å ha vanntett cover høres egentlig greit ut. Og det med festemontering kan jeg vel ordne med en brakett fra ebay eller noe.

Skal forresten kjøre bil til Europa siden jeg skal ha med flere venner. Så derfor vil ikke det være så utrolig viktig med noe vanntett eller lignende akkurat nå.
Skal du til Europa så sørg for at GPS`n blir levert med kart dekning for der dere skal. Har prøvd både vanlige TomTom og Garmin GPS`r i USA og Europa. Synest begge funket bra.

Men la oss si at du kjøper en GPS til 999kr dekning over hele europa men ikke livstids oppgradering. Då blir det 3-500kr til for å oppgradere kartet. Veske ca 4-500kr,fester ca 2-300kr.
Då er en fort over 2000kr og TomTom Rider for mc koster 2990kr.

En annen ting er at med veske så er det lett at det dågger seg på insiden når det regner og solskinet på plast vinduget kan gjøre det vansklig å se GPS`n.

Mitt råd er å kjøp billig og bruk brødpose over når det regner eller kjøp skikelig.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Finnes sikkert mange gode GPS'er, men til ren mc bruk så bør den vertfall være vanntett. Har selv nettopp kjøpt meg TomTom Rider og jeg er veldig fornøyd med den. :thumleft

Svar