Turtips til sommerferie - Med kart. - Ankommet Finnsnes!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Re: Turtips til sommerferie - Med kart.

Legg inn av Flanker »

mortenolb skrev:Så, det store spørsmålet: Skal jeg gå til innkjøp av telt og sovepose?
Enten det, eller satse på overnatting i campinghytter eller vandrehjem på din vei. Her er en oversikt over vandrehjemmene, og er du NMCU medlem får du rabatt: http://hihostels.no/vandrerhjem-norge/kart/
http://hihostels.no/kampanje/for/norsk- ... kel-union/

Du drar jo midt i turistsesongen, så det tryggeste er vel å ha med telt... Om ikke annet så for sikkerhets skyld :eh

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Får vel kjøpe meg et litet telt, da, tenker jeg. Blir jo mye billigere også. Jeg er riktignok ikke noen velpraktisert telt-person, så hvor er det legitimt å slå opp et telt?

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Du kan telte der det måtte passe deg i utmark, så lenge du er min. 150 meter unna nærmeste husvegg. Vær obs på at det er spesielle regler i nærheten av drikkevannskilder, disse er som regel skiltet. Med utmark menes alt som ikke er gårdsplass, hus- eller industritomt, dyrket mark eller kulturbeite. Med andre ord 99% av Norges areal :prf

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Sweet, da burde jeg vel klare å finne noe hvor det eneste jeg bør passe meg for er æljen og diverse drita nordlenninger! Tips til festing av telt, sovepose og liggeunderlag(telt og underlag må jeg kjøpe, soveposen skal jeg leite litt etter, den er relativt liten, så det går) på sykkelen? Sånn netting-feste fra biltema på baksetet? Evt også prøve å få festa noe på toppboksen?

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

60 liters pakksekk fra Biltema. Stroppes fast over baksetet, i tillegg til koffertsettet du allerede har. Vanntett og billig!

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er ingen Lars Monsen selv, men har ligget noen døgn i telt (lavvo).

Du skal opp i nord og der oppe kan nettene fortsatt være ganske kalde. En vanlig "billig" sovepose kan bli for kald. Liggeunderlag trenger du strengt tatt ikke og det tar også mye plass. Bare pass på og campe på en gressplen av noe slag. Husk myggspray! Myggen oppi nord er grusomt slitsom! Gi noen kroner for en middels gos sovepose. Regn med en 1000-lapp for en OK sommerpose. De fleste tel overlever vel noen dagers bruk, men igjen så bør du kjøpe kvalitet hvis du ikke vil bli våt når det regner. Gode telt er dyre, men regn med ca. 3.000,- eller mer for et bra telt som også er ganske lett.

Anbefaler deg å ta med en Primus også. Kjøp en som går på gass hvis du ikke er komfortabel med fyring av primus. PS! Vær ytterst forsiktig når du fyrer Primus i telt!

Personlig så tror jeg Teltutstyr kommer til å ta mye plass på sykkelen, ved siden av klær og andre ting for to ukers opphold, så jeg hadde nok kostet på meg overnatiing på motell etc. Men det er jo ditt valg :)

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:Jeg er ingen Lars Monsen selv, men har ligget noen døgn i telt (lavvo).

Du skal opp i nord og der oppe kan nettene fortsatt være ganske kalde. En vanlig "billig" sovepose kan bli for kald. Liggeunderlag trenger du strengt tatt ikke og det tar også mye plass. Bare pass på og campe på en gressplen av noe slag. Husk myggspray! Myggen oppi nord er grusomt slitsom! Gi noen kroner for en middels gos sovepose. Regn med en 1000-lapp for en OK sommerpose. De fleste tel overlever vel noen dagers bruk, men igjen så bør du kjøpe kvalitet hvis du ikke vil bli våt når det regner. Gode telt er dyre, men regn med ca. 3.000,- eller mer for et bra telt som også er ganske lett.

Anbefaler deg å ta med en Primus også. Kjøp en som går på gass hvis du ikke er komfortabel med fyring av primus. PS! Vær ytterst forsiktig når du fyrer Primus i telt!

Personlig så tror jeg Teltutstyr kommer til å ta mye plass på sykkelen, ved siden av klær og andre ting for to ukers opphold, så jeg hadde nok kostet på meg overnatiing på motell etc. Men det er jo ditt valg :)
Skal ha "the whole experience" her, om det så være seg med regnvær og småkalde netter! Hvis det er øspøs eller bikkjekaldt, så tar jeg nok innendørs overnatting der jeg finner, ellers vil jeg holde det billig. Jeg får heller lære av feilene mine til neste gang! Ha på meg klær i soveposen om det blir kaldt! Takk for myggtipset. Jeg kjøper billigtelt til 300kr og satser på det beste. :D

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Forresten, om det er noen som er i traktene og har lyst til å henge seg med på deler av turen er det bare å gjøre det!

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:Jeg er ingen Lars Monsen selv, men har ligget noen døgn i telt (lavvo).

Skal ha "the whole experience" her, om det så være seg med regnvær og småkalde netter! Hvis det er øspøs eller bikkjekaldt, så tar jeg nok innendørs overnatting der jeg finner, ellers vil jeg holde det billig. Jeg får heller lære av feilene mine til neste gang! Ha på meg klær i soveposen om det blir kaldt! Takk for myggtipset. Jeg kjøper billigtelt til 300kr og satser på det beste. :D
Jeg har sovet såpass mange døgn i telt at det å sove med klærne på er en klassisk feil veldig mange gjør. Vanlige kær "puster" dårlig, så når soveposen har varmet deg opp med klærne på så blir du bare klam og varm. Helt greit det, helt til du klyver ut av soveposen igjen. Da blir du fort kald igjen og det kommer til å lukte fisk av deg også :lol

Telt til 300,- høres risikabelt ut, men det kan jo for all del funke også...

Bare pass på at teltet har myggnetting og at det faktisk blir HELT tett. Du kommer til å rive av deg ballene av irritasjon over mygg som hele tiden skal komme under øyelokkene dine og ned i trusa di. Var nemelig i militæret der oppe midt på sommeren og myggen var bare helt sinnsyk. :)

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Godt poeng :P Får se an om det er for kaldt til å sove i sovepose! Må finne steder å dusje også, men det skal vel være mulig å gjøre rundtomkring for noen kroner, vel.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Godt poeng :P Får se an om det er for kaldt til å sove i sovepose! Må finne steder å dusje også, men det skal vel være mulig å gjøre rundtomkring for noen kroner, vel.
Skjønner at du vil prøve deg litt frem her, men mitt råd er at du kutter ut teltet, sparer vekten og heller finner et billig sted å overnatte. Da får du også dusjet gratis og mange steder er frokost med i prisen.

Skal ikke ta fra deg teltgleden, men det ser veldig flott ut når Lars Monsen får en 365 dagers vandring til å se ut som en kveld på byen for andre. Sannheten er at for oss vanlige dødelige så er det stort sett bare noe herk å slå opp telt. Har du litt over middels ineteresse for friluftsliv etc. så er det helt greit, men er det kun for å spare penger, så dropp teltet er min mening. :)

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Kjøpte nytt telt i fjor. Har testet det sammen ned junior som absolutt ville ligge i telt. Har satt det opp to ganger på plenen, og det er ikke noe stress. Har sjekket opp litt, og prisen for telt på campingplass er ca kr 100 pr natt. Da har man mulighet til dusj/toalett osv.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Godt poeng :P Får se an om det er for kaldt til å sove i sovepose! Må finne steder å dusje også, men det skal vel være mulig å gjøre rundtomkring for noen kroner, vel.
Skjønner at du vil prøve deg litt frem her, men mitt råd er at du kutter ut teltet, sparer vekten og heller finner et billig sted å overnatte. Da får du også dusjet gratis og mange steder er frokost med i prisen.

Skal ikke ta fra deg teltgleden, men det ser veldig flott ut når Lars Monsen får en 365 dagers vandring til å se ut som en kveld på byen for andre. Sannheten er at for oss vanlige dødelige så er det stort sett bare noe herk å slå opp telt. Har du litt over middels ineteresse for friluftsliv etc. så er det helt greit, men er det kun for å spare penger, så dropp teltet er min mening. :)
Nå er det jo sånn at jeg har fått en rute med hele 10 ferger, og der har overnattingsbudsjettet røket for lengst :P

Brukeravatar
Flanker
Kontakt:

Turtips til sommerferie - Med kart.

Legg inn av Flanker »

Noen tips fra en som er født og oppvokst i den landsdelen du skal besøke:

1. Teltet bør tåle vann uten å bli gjennombløtt. Sånn sett er det veldig risky med et billigtelt, så gjør ihvertfall god research før du handler. Det finnes sikkert bra billigtelt også, men oddsen for å gå på en smell er stor. Kjøp også et telt som er noenlunde vindstabilt. Det kan blåse langs kysten av Norge.

2. Bjerknez later til å tro at du skal til Nordpolen. Så lenge du holder deg i lavlandet mtp. overnatting blir det ikke spesielt kaldt i Nord-Norge om sommeren. En sovepose med komfortrating på 0-5 grader duger i massevis, og vil holde deg god og varm så lenge teltet ditt holder soveposen tørr ;-)

3. Nord-Norge har et fenomen kalt midnattssol. Den skinner hele døgnet, så vær obs på det ved plassering av telt. Ellers kan det faktisk bli jævlig varmt inni der!

4. Du skal stort sett kjøre langs kysten. Mygg er primært et innlandsproblem, altså er det gjennom Sverige på turen opp at du vil få mest føling med den. Skikkelig myggmiddel, et telt med fungerende netting og noe å vaske visir med må medbringes. Vær forberedt på at hjelm og fronten på sykkelen vil se ut som om du har kjørt gjennom et slakteri.

5. Liggeunderlag tar du med deg. Det har faktisk mye å si for komforten, og setter deg i stand til å holde ut på turen. Ja, det tar plass. Men det veier ingenting, og sånn sett kan du surre det nesten hvor som helst på sykkelen din uten at det blir noe problem. Jeg ville faktisk lagt mer penger i liggeunderlaget enn i soveposen!

6. Overnatt på campingplassen, som SuperMorten skriver. Dusj/bad er tilgjengelig, og du slipper å våkne med vond rygg fordi stedet du slo opp teltet var fult av tuer og stein du ikke så fordi du var sliten.

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:

Nå er det jo sånn at jeg har fått en rute med hele 10 ferger, og der har overnattingsbudsjettet røket for lengst :P
Gjorde samme turen for 2 år siden for , og erfarte at jammen var det greit
å ha telt å ligge i når man bommet på siste ferge :thumleft
Enig i det med et godt liggeunderlag.
Jeg har sett et selvoppblåsende 5 cm på Jysk/Sengetøylageret som
ikke var veldig dyrt +/- 400 kr, (men har dog ikke prøvet det selv).
En kokemulighet er også viktig for både mat og kaffe på morran :mk
Veldig mye mere kos en å fylle koppen på en statoil.
Uansett. Riktig god tur, detta blir flott :prf

P.S. Til feste av Biltemasekk er det bare reimer som duger, Biltema`s blå
fungerer helt fint :roll
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar