Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?

Legg inn av Rune75 »

Er det noen som bruker 0w-30 5w-30 eller 10w-30 om sommeren, eller blir den i tynneste laget ?

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?

Legg inn av mammut89 »

det blir nok litt vel tynt ja. med mindre håndboka sier at det er det du skal ha. men sånn generelt er det nyere dieselmotorer som bruker så tynn olje.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?

Legg inn av Rune75 »

Ok, takk. Har lest mye om at amerikanerne kjører 15w-40 lastebil olje på motorsyklene sine for det er visstnok en mye bedre olje. Denna olja det er snakk om http://en.m.wikipedia.org/wiki/Shell_Rotella_T" onclick="window.open(this.href);return false; Er detta et reint amerikansk fenomen eller har noen erfaringer/formeninger om det ?

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?

Legg inn av mammut89 »

eneste grunnen til at amerikanerne hiver på den rotella oljen er fordi den er grisebillig og fåes kjøpt på Walmart. Vi har noe tilsvarende her i norge : Biltema.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?

Legg inn av AndreasB »

mammut89 skrev:eneste grunnen til at amerikanerne hiver på den rotella oljen er fordi den er grisebillig og fåes kjøpt på Walmart. Vi har noe tilsvarende her i norge : Biltema.
Som ikke nødvendigvis betyr dårligere kvalitet....

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?

Legg inn av mammut89 »

neida jeg har biltema på biken for øyeblikket selv. poenge var bare at hvis man skal ha billig olje så bare kjøp biltemaen istedet for å surre med helt rare viskositeter som ikke passer MC
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?

Legg inn av Barbarozza »

I teorien for smøringens og kjølingens skyld som er oljas viktigste oppgaver skyld kan du jo bruke bilolje eller lastebilolje med riktig viskositet. Viskositeten din bør du overholde

Men clutchen din liker det ikke og ville bli glatt ...i alle fall med en del av biloljene....dog i USA er det merkelig mange som gjør dette og de har ikke clutch problemer

Lastebilolje er merkelig utrykk....heavy duty pleier man å kalle det i us. Men lastebiler kjører ofte 50-80 tusen mellom skiftene...og fordi de har god plass har de ofte fine rensesystemer.Så det er ikke noe dårligere olje du har på en lastebil..minst like god som bil..Forskjellen på olje er ofte den mixturen de bruker som additiver, den er litt forskjellig fra merke til merke. Den rafinerte olja er stort sett kjøpt inn på oljebørser og kan komme fra mange steder..Sveits har jo Motorex, men Sveits produserer jo ikke noe olje så den er kjøpt inn og blended enten hos Motorex eller bare remerka et annet sted

Kom over en test gjort i Tyskland der en eldre Merchedes hadde kjørt 250 tusen uten oljeskift, bare bytta filter og etterfylte litt, så testa de olja sin bæreevne (dvs molekylkjedene nedbrytning) og den var overraskende bra..sto ingenting om oljemerke
Dog...på biler..så har du egen olje for motor og girkasser, og girkassa er det som er med på nedbrytning av olje...tannhjul er tøffe mot olje og ergo greit å bytte ofte på mc, billig forsikring i alle fall

Viktigst er at man leser speck i boka si også når det gjelder bil og lastebil...for eks sier Mercedes truck at den og den olja skal brukes men ikke den for den har for mye fosfor osv..

Men står du langt fra folk, uten noe annet en bilolje...ja så vil den funke den..det er ikke kjempestor forskjell på det
Memento mori

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?

Legg inn av Kmann »

I nøden spiser fanden fluer... Har hørt om noen som kjørte en 2CV tom for olje nedi bushen, de stappet oppi bananer i motoren og det gikk en stund. Kjøling og friskjonsdemping er jo de kritiske faktorene på kort sikt. Om 2CV historien holder helt vann skal jeg ikke garantere men.. :knegg
Med en tykkere olje vil jo og motoren gå roligere, hvis deter et mål. Kaldstart egenskaper er jo ikke så nøye her om sommeren. Og om man bruker olje med høyere viskositet så vil den uansett smøre og bli ganske tynn da det er mye effekt i motorsykkelmotoren som går over i varme..
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?

Legg inn av KydeX »

Jeg kjører med 10w30, da det står i håndboka at det er det jeg skal bruke.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?

Legg inn av Kjellrf »

KydeX skrev:Jeg kjører med 10w30, da det står i håndboka at det er det jeg skal bruke.

Noen motorer er konstruert for tynnere olje enn andre. Blir det anbefalt av produsenten, bruk den. Tynn olje har bl.a. denne fordelen: det blir bedre flow på olja, og følgelig fraktes varmen fortere ut av motoren, resultat lavere olje (og motor)temperatur. Ja, olja brukes ikke bare for å smøre, den brukes også for å kjøle motoren.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?

Legg inn av Kmann »

Da jeg gikk på skolen fikk jeg beskjed om dår det gjaldt olje skulle vi tenke seks: Smøre, kjøle, tette, rense, hindre rust og korrosjon, dempe slag og støt (i lager).
Forurenses av : Sot, uforbrent brennstoff, oksydasjon, vann fra forbrenninga, støv... og en ting til, men husker ikke i farten.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Olje spørsmål. 10w-30 om sommeren, for tynt ?

Legg inn av Rune75 »

Til tross for mammutens råd kjøpte jeg 5w-30 olje. Det var 50% på all olje på en
Mekk butikk som har gått konk, så fristelsen ble for stor. Resultatet ble for mye mekanisk støy fra motoren for min smak. Olja ble selvf for tynn, akkurat som mammuten sa. Så da ble det helsyntetisk 5w-40 kvalitetsolje fra den lokale Coop butikken isteden. Kan jo legge til at "sykkelen" det er snakk om er en 125cc Daelim scooter.

Svar