Første gang til Nürburgring - Tips?

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Mompen
Innlegg: 185
Registrert: 27 apr 2011, 20:31
Motorsykkelen din: BMW R1250GS, 2021
Sted: Hadeland
Kontakt:

Første gang til Nürburgring - Tips?

Legg inn av Mompen »

Heisann!

Har 3 uker ferie i starten av Juli, og funderer på å ta en tur til den berømte ringen. Er det noen som har noen gode tips til hotell, kjørerute, pakketips osv osv til en ganske så fersk lang-turkjører? Evt noen sider med god info?

Tenker på å ta båt fra Oslo til Kiel, for deretter å kjøre ned til Ringen og bli der et par dager, med kjøring både på, og i områdene rundt banen.

Har en Honda XX med komplett Givi-sett (3 kofferter).
Brombrom

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Første gang til Nürburgring - Tips?

Legg inn av evike »

* Kjør på Bundesstrasse hvis dere har tid, adskillig mer spennende å se på der enn Autobahn som ikke har noe spennende å by på.
* Vi personlig sverger til å bestille overnatting via Hotels.com kvelden før kvelden (eller samme morgen/formiddag) for å vite hva vi får og hva det koster.
* Dessuten gir det muligheten til trygt å kunne kjøre lenger utover ettermiddagen, men være helt sikker på å ha et greit overnattingssted, så du ikke behøver å ta til takke med noe dårlig, men dyrt, bare fordi klokka har blitt mange.
(I tillegg får du hver 10. overnatting gratis der).
* Vi pleier å ha en kveldsseanse hvor vi ser på værvarselet, ser an dagsformen og ruta som skal kjøres neste dag for å vite omtrent hvor vi skal lete etter overnatting.
* Lag noen korte dagsetapper for å ha tid til å være turist. For oss er en kort dagsetappe ned mot 15 mil, en av de lengre er 40 mil, men det avhenger selvsagt av hva slags vei en kjører på.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Første gang til Nürburgring - Tips?

Legg inn av Crinos »

Jeg har feriert mye med å kjøre på "måfå" mot en bestemt retning.. Dvs, jeg vet hvor jeg skal, men om jeg kjører 1km, 100km, 0km, 1000km på en dag... Det er det kun tilfeldighetene som bestemmer.. Du bør dog belage deg på å finne et sted å overnatte rundt om kring 16-17 tiden... Noe senere, kan du rissikere at mye av motels og slikt er fullbooket.

Tips dog til Der Grüne Hölle, vær AKTSOM... Det er fort å la seg bli revet med på ringen, og ikke minst glemme hastighenene man er oppe i... Det er ganske mange amatører som ryker ut hvert år pga "overmot".

Men det finnes ingen bedre bane å kjøre! :prop:
Hjelper å pugge banen litt før du faktisk skal kjøre der også :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Anaxim
Innlegg: 310
Registrert: 22 mai 2012, 12:10
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
Sted: Porsgrunn

Re: Første gang til Nürburgring - Tips?

Legg inn av Anaxim »

Mest sentrale hotell må være "Blaue Ecke" i Adenau. Ligger kloss ved (nesten gangavstand) til Ringen. Hyggelig sted med bra standard, god mat og mange motorsyklister. Bestill i god tid, det blir raskt utsolgt. Og kjør forsiktig på Ringen! I området rundt (Eifel/Mosel) er det mange severdigheter, flott landskap og gode motorsykkelveier. Bli der noen dager...http://www.blaueecke.de/de

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Første gang til Nürburgring - Tips?

Legg inn av Voodoodoo »

Ikke "kast" bort tid på å kjøre bundesstrasse i Nordtyskland, rull av ferga og kom deg de 58 mila ned til Adenau/Nürburgring via A7/A1. Da er du framme sånn i 15-17 tia og kan bruke ettermiddagen til å se på/kjøre på Nordsløyfa hvis den er åpen.

Er det et mål å kjøre, sjekk åpningstider her: http://www.nuerburgring.de/fahren-erleb ... leife.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mye åpent i Juli, dager med kun ettermiddagsåpning er ofte veldig bra da det er mindre trafikk.

Ute på banen er det en ting som gjelder om du ikke har tempo under 9min inne, Speil, speil og atter speil. Har sett mange ulykker der motorsyklister i bedagelig tempo "vimser" rundt på banen og blir truffet av en bilist som har allt for store horn i panna. Hjelper lite at det ikke er din skyld når beinet er brukket&ferien ødelagt.

Eifel området er et nydelig område å kjøre mc i, kupert terreng, svingete veier og masse fine landsbyer etc. Legg også turen innom Spa banen i Belgia når du først er der, ca 10 mil å kjøre på fine svingete veier.
Ellers har en Moseldalen 6 mil sydover med slott&vingårder, anbefales også en svipp innom Luxembourg. Vær obs på politiet i Lux, de er helt nazi på effektanlegg....

Jeg pleier å bo nede i Adenau på http://www.ringvilla.de/" onclick="window.open(this.href);return false; ligger like ved sykehuset. familiedrevet pensjonat. :thumleft
Innehaver er en jovial Nedelender.

Han har også et slott i kerpen der han leier ut rom&leiligheter: http://www.castlekerpen.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Må ikke forveksles med: http://www.castle-kerpen.com/" onclick="window.open(this.href);return false; :lol

Har sust på kryss og tvers i Eifelområdet hvert eneste år jeg har hatt sykkel så det har vel blitt en 30-40 turer nedover. Toppet seg vel i 2009 da hadde jeg vel 5 eller 6 turer til ringen.

Tar sjøl turen innom i beg. av Juli :thumleft
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Første gang til Nürburgring - Tips?

Legg inn av KydeX »

Voodoodoo skrev: Ute på banen er det en ting som gjelder om du ikke har tempo under 9min inne
Hvor høy gjennomsnittsfart har man da? Og hvor mange runder trenger man for å komme seg opp på det nivået (ca. selvsagt, her er det så klart mange variabler)?

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Første gang til Nürburgring - Tips?

Legg inn av Voodoodoo »

KydeX skrev:
Voodoodoo skrev: Ute på banen er det en ting som gjelder om du ikke har tempo under 9min inne
Hvor høy gjennomsnittsfart har man da? Og hvor mange runder trenger man for å komme seg opp på det nivået (ca. selvsagt, her er det så klart mange variabler)?
Når jeg sier 9min. Så regner jeg BTG tid(bridge to gantry)
9 min på 19100m blir ganske nøyaktig 127km/t i snitt.

Hvor mange runder er jo ganske individuellt, jeg har sett folk kjøre ned mot 8 blank etter 10-15 runder mens andre må ha 100vis for å nærme seg 9.
Det har med kjøreferdigheter, sykkel og viljen til å ta sjanser å gjøre.

Det kan være greit å finne en som er godt kjent til å kjøre spor, da slipper en å huske alle de 170 svingene..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Første gang til Nürburgring - Tips?

Legg inn av KydeX »

Voodoodoo skrev: Det har med kjøreferdigheter, sykkel og viljen til å ta sjanser å gjøre.

Det kan være greit å finne en som er godt kjent til å kjøre spor, da slipper en å huske alle de 170 svingene..
Hehe, jeg innbiller meg at jeg har ferdigheter og sykkel til å kunne kjøre fort, men jeg tar ingen sjanser... Har tenkt å beholde liv og helse en stund til. Jeg får hive meg med en gang du skal ned da :) Tror dessverre ikke jeg får anledning i år da.

Beklager til trådstarter at jeg blander meg inn i tråden din, men jeg er i hvert fall på topic :)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Første gang til Nürburgring - Tips?

Legg inn av Voodoodoo »

KydeX skrev:
Voodoodoo skrev: Det har med kjøreferdigheter, sykkel og viljen til å ta sjanser å gjøre.

Det kan være greit å finne en som er godt kjent til å kjøre spor, da slipper en å huske alle de 170 svingene..
Hehe, jeg innbiller meg at jeg har ferdigheter og sykkel til å kunne kjøre fort, men jeg tar ingen sjanser... Har tenkt å beholde liv og helse en stund til. Jeg får hive meg med en gang du skal ned da :) Tror dessverre ikke jeg får anledning i år da.

Beklager til trådstarter at jeg blander meg inn i tråden din, men jeg er i hvert fall på topic :)
Hehe, trur ikke det er noe problem å henge på meg lenger da det går saktere og saktere år for år. Ligger rundt 9min nå og der tror jeg jeg skal holde meg. Tiden da man lå og kusket ned mot 8blank er forbi og greit er det.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Mompen
Innlegg: 185
Registrert: 27 apr 2011, 20:31
Motorsykkelen din: BMW R1250GS, 2021
Sted: Hadeland
Kontakt:

Re: Første gang til Nürburgring - Tips?

Legg inn av Mompen »

Takker for mange gode og utfyllende svar! :)

Jeg har bestilt tur fra Oslo - Kiel fredag 4. Juli, ankommer Kiel på Lørdag og suser ned til Adenau samme dag. Fant et hotell (Hotel Ewerts) for 800kr for 2 netter, med frokost. Det hadde fått gode omtaler, og ligger knappe 20 min fra Ringen. Hotellet var også godt omtalt :)

Så utover det er det ikke så mye planlagt. Det er heller ikke bestilt returbillett med båt, så har noen mil foran meg gitt.. :knegg
Brombrom

Svar