Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
Da er litt over 3 liter med 15W50 helt på! :)
Og nå skal jeg ut og se om jeg merker forskjell, ciao :)
Btw, tkak for video, ser på den før jeg stikker
Og nå skal jeg ut og se om jeg merker forskjell, ciao :)
Btw, tkak for video, ser på den før jeg stikker
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
Hvis du bruker f.eks. Motul sine syntetiske oljer, er de lagd helt eller delvis på esterbasis. Også Silicolene har et par oljer der. Andre syntetiske oljer er ofte tilsatt noe ester, pga esterens forsterkene egenskaper.
En av esterens mange gode egenskaper, er at den pga at molekylstrukturens egenskaper, får en slags magnetisk binding til metall (molekylstrukturen i metall tiltrekker seg molekylstrukturen i ester, for de som har hatt kjemi). Og det gjør at metallet aldri er uten olje, men vil fortsatt etter flere måneder ha en syltynn oljefilm.
Så det mørkemannen sier generelt om syntetisk olje på dette punktet, er bull. Sikkert det han sier om mange andre punkter, også.
Det er mange som anbefaler tykk olje. Det er bra på noen områder (oljeforbruk, demper mekanisk støy), men dårlige på andre. Bl.a. vil man få dårligere flow på olja, og derfor få dårligere varmetransport ut av motoren fra f.eks. lagre. Og høyere oljetrykk på kald motor, noe som igjen lettere fører til oljelekkasjer. Er nok mer negativt om det er en mineralolje enn syntetisk olje.
På en moderne motorsykkelmotor med glidelagre, ville jeg ikke tenkt på å bruke mineral. Kjører t.o.m. delsyntetisk på min veteranbil fra 1955. Går helt fint.
En av esterens mange gode egenskaper, er at den pga at molekylstrukturens egenskaper, får en slags magnetisk binding til metall (molekylstrukturen i metall tiltrekker seg molekylstrukturen i ester, for de som har hatt kjemi). Og det gjør at metallet aldri er uten olje, men vil fortsatt etter flere måneder ha en syltynn oljefilm.
Så det mørkemannen sier generelt om syntetisk olje på dette punktet, er bull. Sikkert det han sier om mange andre punkter, også.
Det er mange som anbefaler tykk olje. Det er bra på noen områder (oljeforbruk, demper mekanisk støy), men dårlige på andre. Bl.a. vil man få dårligere flow på olja, og derfor få dårligere varmetransport ut av motoren fra f.eks. lagre. Og høyere oljetrykk på kald motor, noe som igjen lettere fører til oljelekkasjer. Er nok mer negativt om det er en mineralolje enn syntetisk olje.
På en moderne motorsykkelmotor med glidelagre, ville jeg ikke tenkt på å bruke mineral. Kjører t.o.m. delsyntetisk på min veteranbil fra 1955. Går helt fint.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
GSXR'er kan ha en liten "knakkelyd" på tomgang, det er normalt.
Forøvrig er det snakket om at synt ikke levner noen oljefilm, bare pisspreik.
Vi bruker Motul 5100 10/40 på GSXR.
Forøvrig er det snakket om at synt ikke levner noen oljefilm, bare pisspreik.
Vi bruker Motul 5100 10/40 på GSXR.
-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
Hmmrf.. knakkelyd? Hva slags lyd er det?ZZR-Erling skrev:GSXR'er kan ha en liten "knakkelyd" på tomgang, det er normalt.
Forøvrig er det snakket om at synt ikke levner noen oljefilm, bare pisspreik.
Vi bruker Motul 5100 10/40 på GSXR.

Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
Vist du har vært hos Hestmann å han ikke hørte noe ulyd vil jeg tro du kan ta det helt med ro. Han kjenner jo godt til disse syklene.
Har vært litt paranoid angående lyder fra syklene jeg har hatt tidligere jeg også, men det har vist seg at det ikke har dukket opp noe mens jeg har hatt dem, og ikke har jeg hørt om noen som har klaget i etterkant av eierskifte. Du har en kraftig racingmaskin med bevegelige deler i clutchen, dette lager lyd.
Har vært litt paranoid angående lyder fra syklene jeg har hatt tidligere jeg også, men det har vist seg at det ikke har dukket opp noe mens jeg har hatt dem, og ikke har jeg hørt om noen som har klaget i etterkant av eierskifte. Du har en kraftig racingmaskin med bevegelige deler i clutchen, dette lager lyd.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
Eneste som hjelper mot diverse motorlyder, er mer bråkete eksos...
Alltid en eller annen lyd som høres først, og svært mange sykler har sine "ulyder". De første årene jeg kjørte sykkel, var jeg veldig var på alle ulyder, og trodde ofte at motoren kunne havarere når som helst.
Erfaringen sier at det ikke skjer, har aldri hatt et motorhavari siden jeg kjøpte min første sykkel i 1980.

Alltid en eller annen lyd som høres først, og svært mange sykler har sine "ulyder". De første årene jeg kjørte sykkel, var jeg veldig var på alle ulyder, og trodde ofte at motoren kunne havarere når som helst.
Erfaringen sier at det ikke skjer, har aldri hatt et motorhavari siden jeg kjøpte min første sykkel i 1980.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: Sv: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
Støtter den. Har min tredje mc nå, ingen skader så langt, men Gud så mange ganger jeg ble bekymret...Kjellrf skrev:Eneste som hjelper mot diverse motorlyder, er mer bråkete eksos...
![]()
Alltid en eller annen lyd som høres først, og svært mange sykler har sine "ulyder". De første årene jeg kjørte sykkel, var jeg veldig var på alle ulyder, og trodde ofte at motoren kunne havarere når som helst.
Erfaringen sier at det ikke skjer, har aldri hatt et motorhavari siden jeg kjøpte min første sykkel i 1980.
Live long and prosper 

-
- Innlegg: 738
- Registrert: 08 jun 2012, 18:42
- Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
- Bosted: Oslo!
Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
Lydene mine dukket opp etter ca 24 mil med for lite olje....KTM950SMR skrev:Vist du har vært hos Hestmann å han ikke hørte noe ulyd vil jeg tro du kan ta det helt med ro. Han kjenner jo godt til disse syklene.
Har vært litt paranoid angående lyder fra syklene jeg har hatt tidligere jeg også, men det har vist seg at det ikke har dukket opp noe mens jeg har hatt dem, og ikke har jeg hørt om noen som har klaget i etterkant av eierskifte. Du har en kraftig racingmaskin med bevegelige deler i clutchen, dette lager lyd.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
Det er jo ellers også nokså vanlig at man har noe rakle-lyder i fri med clutchen ute, uten at det nødvendigvis er noen dramatikk i det. Lamellene kan lage lyd fordi de slår i clutchhuset og/eller man kan høre inngående aksel når den spinner uten belastning. Dette er lyder som innen visse grenser kan kalles normalt, og som også kan varierer litt med temperatur, værforhold, synkronisering av forgasser/spjeldhus, gamle tennplugger, etc.
Noen fasit til deg er umulig og gi uten å ha hørt det, men er i alle fall enig med alt annet sagt her og ville nok også blitt mer beroliget av Hestmann enn en eller annen tilfeldig fyr på en grav. Man skal aldri si aldri, men har man kjørt med så lite olje at det er et problem, så er det gjerne de øvre delene av motoren som lider først av mangel på oljetrykk. Siden lyden du beskriver har noe med clutch/girkasse å gjøre vil jeg tro du må ha kjørt med svært lite olje for å kunne gjøre skade der nede. Dog kjenner jeg dessverre ikke spesifikt til GSXR (den drømmen ble aldri en realitet), så er på tynn is. Ut fra hva bla ZZR-Erling skriver høres det jo ut som visse slike lyder er normalt, også på denne.
Til slutt så har jeg lest at den aller vanligste årsaken til utpreget kakkling og rakling fra motor på Honda VFR, er at man står rett ved siden av en Ducati. Så dette er noe du nok bør sjekke...
Noen fasit til deg er umulig og gi uten å ha hørt det, men er i alle fall enig med alt annet sagt her og ville nok også blitt mer beroliget av Hestmann enn en eller annen tilfeldig fyr på en grav. Man skal aldri si aldri, men har man kjørt med så lite olje at det er et problem, så er det gjerne de øvre delene av motoren som lider først av mangel på oljetrykk. Siden lyden du beskriver har noe med clutch/girkasse å gjøre vil jeg tro du må ha kjørt med svært lite olje for å kunne gjøre skade der nede. Dog kjenner jeg dessverre ikke spesifikt til GSXR (den drømmen ble aldri en realitet), så er på tynn is. Ut fra hva bla ZZR-Erling skriver høres det jo ut som visse slike lyder er normalt, også på denne.
Til slutt så har jeg lest at den aller vanligste årsaken til utpreget kakkling og rakling fra motor på Honda VFR, er at man står rett ved siden av en Ducati. Så dette er noe du nok bør sjekke...

Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
AndreasB skrev:Lydene mine dukket opp etter ca 24 mil med for lite olje....KTM950SMR skrev:Vist du har vært hos Hestmann å han ikke hørte noe ulyd vil jeg tro du kan ta det helt med ro. Han kjenner jo godt til disse syklene.
Har vært litt paranoid angående lyder fra syklene jeg har hatt tidligere jeg også, men det har vist seg at det ikke har dukket opp noe mens jeg har hatt dem, og ikke har jeg hørt om noen som har klaget i etterkant av eierskifte. Du har en kraftig racingmaskin med bevegelige deler i clutchen, dette lager lyd.
Hvor mye for lite, vi snakker vel ikke bare om noen få dl, eller?
Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
AndreasB skrev:Det han mente var at når den har stått hele natta, så har all oljen rent ned.. Slik at det ikke blir liggende en oljefilm på delene, og at man da... som jeg skrev starter på tørr motor hver morgen med syntetisk olje.Jompa skrev:Hør på Hestmann.
Syntetik olje er forbedret mineralolje, ikke whitesprit eller noe "annet rart".
Sa "ekspertene" noe om hvilke deler som evt tørker ut etter kjøring ?

- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
Ja, jeg tar meg i å lure på hvor denne typen visdom egentlig kommer fra, hvordan det har oppstått, og hvorfor noen velger å tro på det?ZZR-Erling skrev:

Selv om man ikke har noe inngående greie på det, kan man jo gjøre seg noen tanker rundt hvordan det kan ha seg at feks alle bilmotorer de siste 10 årene har blitt levert med syntetisk olje. Burde vi ikke sett mer problemer hvis alle disse starter tørre, og egentlig burde hatt mineral-olje.

Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
BMW anbefaler kun en type olje til min, og det er Castrol Racing 5W40..fullsyntetisk. Jeg tror mer på de en "noen på Tyrigrava", så enkelt er det vel??
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
Tror du kan skrive minst 20 år for svært mange kjente merker. Vi leverte ut alle nye sykler med delsyntetisk for 15-20 år siden, og hadde aldri noe problem. Tvertimot, var mer tull og slitasje dengang man bare brukte mineralolje. De fleste motorer i dag er langt mer problemfrie enn da jeg var ung.PCP skrev:Ja, jeg tar meg i å lure på hvor denne typen visdom egentlig kommer fra, hvordan det har oppstått, og hvorfor noen velger å tro på det?ZZR-Erling skrev:
![]()
Selv om man ikke har noe inngående greie på det, kan man jo gjøre seg noen tanker rundt hvordan det kan ha seg at feks alle bilmotorer de siste 10 årene har blitt levert med syntetisk olje. Burde vi ikke sett mer problemer hvis alle disse starter tørre, og egentlig burde hatt mineral-olje.
Myten om farlig syntetisk olje oppsto da folk puttet syntetisk olje på gamle sykler som bare hadde gått på mineralolje, og kjørt for langt på oljeskifta. Da hendte det at mye drit blei løst opp i olja, fordi syntetisk olje renser mye bedre enn mineral. Kjenner en som fikk lagerhavari pga tette oljeganger på en CB750Four engang (35 år siden) etter bruk av syntetisk for første gang, på langtur på autobahn. Men han kjører syntetisk i dag, fordi han i ettertid skjønte hvorfor.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Mineral eller syntetisk olje? GSXR 1000 2002
Helsynt olje er sikkert den beste olja på sykler som er 10-20 år gamle, og jeg har brukt det på min sykkel, som snart er 30 år. Min erfaring, dog, var at olja ble for glatt for lamellene, ikke fordi det var noe feil med olja, men clutchen på min hest taklet det ikke. Nå har jeg brukt delsynt siden 2008, etter lamellbytte, og har ikke hatt problemer med lamellslipp etter det.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
