svein690 skrev:Du får si ifra neste gang du skal ta en rundtur rundt hurum, spidair.
Holder til på den løypa, så kan godt hende jeg slenger meg på hvis du ønsker selskap av en Duke 690 :-)
Det kan jeg gjøre vet du. Hadde vært artig med selskap :) Driver og dater ei dame i Røyken og er derfor ganske ofte der ute :)
Har ikke hatt sånn kjøreglede siden jeg fikk sertifikatet på bil som atten åring jeg! Bruker hver unnskyldning for å slenge meg på sykkelen og kjøre en tur og de korteste veiene eksisterer liksom ikke, da det omtrent alltid blir den lengste mulige ruten jeg tar... :) Har vel aldri brukt lenger tid til butikken enn nå om dagen, da bare en tur bort på eiker senteret ofte betyr at både vestfossen og mjøndalen må besøkes først... :)
Merker at mine begrensninger er blitt mer samstemte med sykkelens begrensninger nå, da jeg begynner å få en feeling med hva jeg kan gjøre og ikke gjøre på den sykkelen. Veien til jobben, som av en eller annen grunn alltid foregår på gamleveien mellom Hokksund og Kongsberg og ikke over E134 grunnet midtdeler og det faktum at noen ALLTID klarer å holde 70 eller under der og med bare en mulighet til forbi kjøring så sier det seg selv at det blir fryktelig døllt å kjøre der, er kortet ganske betraktelig ned på sykkel, selv UTEN å bryte fartsgrensen gjennom 50 sonen på Darbu. Merker også at sykkelen er mye lettere å få opp i fart nå enn den var da jeg begynte å kjøre, så jeg må begynne å passe meg litt skjønner jeg... :) Har ikke lyst til å miste lappen og holder derfor ikke maks fart der forholdene tillater det... 130 km/t er også maks av hva som er komfortabelt på en super motard som min, da den lille etter monterte "vindskjermen" jeg har på toppen av lykta ikke akkurat virker godt over den hastigheten og det blir nesten ubehagelig å sitte der mens man klorer seg fast i styret...
Men alt er anderledes på sykkel... Lukter, utsikt, opplevelse, friheten er bare fantastisk. Som kompisen min sa det; "Den eneste gangen kumøkk lukter godt er når man kjører sykkel!", og jeg kan vel bare si meg enig i det.. :) Utrolig deilig å bare suse bortover veien med aktivt sporvalg og herlig nedbrekk i svingene og kjenne at det "sitter" :)
Utrolig deilig å bare dra på i åtti soner og kjenne at forhjulet såvidt er nedi bakken på første, andre og tredjegir... Holdt på å drite meg skikkelig ut ved avkjøringen til vestfossen på E134 da jeg kom fra jobb. Hadde egentlig tenkt at jeg skulle handle på Eiker senteret veien hjem og svingte av mot Vestfossen på vei fra Kongsberg, men i svingen inn i første rundkjøring kom jeg i tanker på at den Kiwi butikken på Bråtabakken lå lenger unna og satte derfor kursen dit. Alle som har kjørt over den brua ved Vestfoassen vet at den er jævla bratt og i god driv på annet gir sneier jeg innom rundkjøringen og gir litt gass opp bakken og i det forhjluet treffer betongen på brua (eller skulla ha gjort, etter mine beregninger...) steiler sykkelen! Dæven røske! Jeg kjørte nesten hele brua på bakhjulet før jeg fant bakbremsen og fikk forhjulet der det bør være når man har planer om å svinge med det uten noen panikk, men jeg må innrømme at hjertet sto over noen slag og satt å flire høyt av meg selv da jeg suste mellom den neste rundkjøringen... Det var faktisk ganske gøy, men jeg lærte noe også og det er at jeg aldri skal gi gass når brå forandringer i underlaget ligger foran meg, for da løftes forhjulet... Dette visste jeg jo fra før egentlig, har jo gitt gass over fartsdumper og fått til hjulløft der, men de er jo kontrollert, det var ikke det hjulløftet på brua, ikke i det hele tatt! Det gikk så fort at hadde jeg ikke sluppet gassen hadde sykkelen og jeg mest sansynlig byttet plass og det ville jo ikke vært en serlig behagelig måte å kjørt inn i den neste rundkjøringen på...
Men det er greit med noen vekkere en gang i blandt, så lenge de går bra.. :) Syntes asfalten ser helt grei ut fra toppen av sykkelen jeg og har ingen lyst til å studere den noe nærmere enn det... :)
Og fy pokker hvor dårlig veistandard det er på enkelte veier!! Et par steder har jeg vært sikker på at bonden sovnet bak rattet på traktoreen når han pløyde og bare fortsatte ut i veien... eller glemte å heve plogen når han kjørte langs veien... Det både ser og kjennes nypløyd ut enkelte steder... Og andre steder virker det som om de som asfalterte hadde for mye asfalt og derfor har "dyttet" asfalten slik at det har blitt en hel rekke tverr gående bulker for liksom å bruke opp all asfalten de hadde med, er jo som å kjøre på et krøllete teppe. Må være et helvette å kjøre en sykkel med stiv fjøring over de humpene, super motarden tar de meget godt (har stilt demperne på komfort..), men behagelig er det ingen som kan påstå at det er å ferdes på slik vei... Andre steder er asfalten rett og slett muklet opp i små stykker slik at sand og grus kommer opp og gjør det "glatt" som faan å kjøre og bremse på... og atter andre steder er veien et lappe teppe av asfalt som er lagt på etterpå i dumper og hull, klatt på toppen av andre klatter, noe som gjør det så dumpete og jævelig at jeg flere enn en gang har lurt på hvorfor vi betaler veiavgift i det hele tatt hvert år... Den eneste grunnen jeg kommer på er at vi må betale denne veiavgiften for å få lov til å reise rundt og betale enda mer i bomavgifter... For det kan da ikke være en krone av disse pengene som går tilbake igjen til veien vi kjører på, seriøst!!! De pengene må jo gå uforkortet til et eller annet bro eller tunell prosjekt på vestlandet eller noe slikt har jeg funnet ut, slik at tretten fastboende kjefter kan fraflytte øya de bor på i bil på en bro som kostet 245 milliarder kroner isteden for å bruke båten... Håper i så fall at de ikke flytter hit til østlandet og våre dårlige veier...
Svingete vei har jeg derimot ikke noe i mot, det er bare gøy det... :)