Og enda en verkstedtråd fra denne karen... :/

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
lars_helgek
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Og enda en verkstedtråd fra denne karen... :/

Legg inn av lars_helgek »

Mens sykkelen min venter på å bli gjennomskyllet og fylt ny kjølvæske på...

Gaffelbeina fikk skiftet simmeringer og olje ganske nylig.. MEN, den ene har en lite lten lekkasje igjen :(

Åpnet støvtetteren og kikket, og låsen sitter enda som den skal., Hva kan dette være? Liten rustflekk eller noe som sklier langs beinet innunder pakningen kanskje?

Er svært liten, nesten ikke merkbar lekk nå, men at den er nettopp skiftet og at det er litt igjen blir en jo litt frustrert. Er noen ørsmå prikker av rust her og der på gaffelbeinet, så kan det være det at den dras opp og ned der simmeringen sitter, og skaper litt lekk igjen??

Blir dagens store "Dersom...." om en da faktisk skal spandere på seg nytt gaffelbein eller ikke.. Koster jo litt å få det til.
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Re: Og enda en verkstedtråd fra denne karen... :/

Legg inn av PCP »

Som du sier selv kan rustflekker (eller sår/skader) i den delen av benet som simmeringen glir over skape lekkasje, og også skade den nye simmeringen. Hvis det ikke er for dyptgående kan du prøve å fjerne det feks med stålull.

En annen mulig årsak er at glidelager inni demperen også burde vært byttet sammen med simmeringen. Ellers kan helt tørre og rene ben av og til også skape litt svetting feks etter vinterlagring, men det går seg normalt til med litt bruk.

Så ville i alle fall undersøkt nærmere før du begynner å koste på nye ben, som er absolutt siste utvei.

cannon
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Legg inn av cannon »

Lurt å inspisere innerbena nøye, når de er helt rene. Det er vanlig å "polere" innerben med feks 800-papir og olje, i sirkelbevegelse. Dette jevner ut langsgående små riper som lager små lekkasjer.
Jeg er ikke sikker på om dette kan gjøres på alle typer innerbein. På min R6 funket det perfekt.

Du kan også ha slitte "slidere", dvs de foringene som ligger mellom inner- og ytterbein. Det vil da være "slark" i gaffelbeinet som simmerringen ikke klarer å "utligne", og det blir lekkasje.

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

Ellers er ofte originale simmerringer klart bedre enn uoriginale simmerringer, når det gjelder hvor lenge de holder tett.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
lars_helgek
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Legg inn av lars_helgek »

Takker for svar her folkens :)

Jaja, er per nå såpass liten lekkasje at jeg kjører på det en stund.. Evt etterfylle litt gaffelolje etterhvert. Høres ut som noe som jeg troligvis vil plukke istykker ila vinteren når den står lagret.
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Det er ikke så enkelt at det bare er å "fylle" etter. Hvert gaffelbein skal ha en spesifikk mengde gaffelolje i rett viskositet. For mye er like ille som for lite.
Det er jo ditt valg, men jeg ville brukt ett par-tre timer og gjort det ordentlig..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar