Bjerknez' | Snart sommerferie! :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av LordShaft »

Det eneste som er mer pluss med gopro er alle feste anordningene... Hvis du bare skal filme fra hjelmen, er drift overlegen... Men skal du filme forskjellige vinkler osv slik som Busa gjør, vil jeg si at gopro er overlegen

Sony Z2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Det eneste som er mer pluss med gopro er alle feste anordningene... Hvis du bare skal filme fra hjelmen, er drift overlegen... Men skal du filme forskjellige vinkler osv slik som Busa gjør, vil jeg si at gopro er overlegen

Sony Z2
Kan være enig der, men jeg har egentlig fått GoPro såpass langt opp i halsen at jeg nok aldri kommer til å kjøpe det igjen. Vertfall ikke før batteritiden blir vesentlig bedre samt at det blir mer stabilt i bruk.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av LordShaft »

Ja batteri tiden på gopro er dessverre alt for dårlig. Men ikke opplevd at det er ustabilt i bruk... Har veldig gode erfaringer med mitt go pro

Sony Z2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Ja batteri tiden på gopro er dessverre alt for dårlig. Men ikke opplevd at det er ustabilt i bruk... Har veldig gode erfaringer med mitt go pro

Sony Z2
Med ustabilt så mener jeg følgene som jeg har opplevd med alle mine tre GoPro kameraer:

- Wifi henger seg opp og krever at batteriet må tas ut og settes inn for å deaktivere.
- Video slutter plutselig å ta opp sån helt uten videre. (muligens grunnet inkompatibelt minnekort)
- Veldig kresen på minnekort. Det er såpass kresen på det at GoPro har laget en egen liste på sin hjemmeside over minnekort man bør bruke.
- Knapper henger seg fort opp og krever harde trykk for å "lystre"

I tillegg kommer følgende:
- Frontlinsen er ikke justerbar og det igjen krever kjøp av flere festeannordninger for å få riktig vinkel.
- Batterikapasiteten er mildt sagt ikke imponerende
- Kameraet krever eget hus for å tåle vann eller for å kunne festes til noe som helst.
- Fjernkontrollen er for liten og knotete
- Alt for liten LCD skjerm. En ekstern LCD skjerm koster 1000-lappen.

I det hele tatt synes jeg GoPro er ganske oppskrytt...

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av LoneRider »

Jeg bestilte Drift HD (ikke S) for en stund siden men returnerte det av følgende grunner:

Altfor stor fortegning i kantene.

Batteritiden er bra, men du kan like gjerne filme kontinuerlig, for så lenge kameraet er på tappes batteriet like fort uansett om du filmer eller er i standby/stillbildemodus, og da er det liten hensikt med den ellers utmerkede fjernkontrollen.

Håper du blir mer fornøyd enn meg :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

LoneRider skrev:Jeg bestilte Drift HD (ikke S) for en stund siden men returnerte det av følgende grunner:

Altfor stor fortegning i kantene.

Batteritiden er bra, men du kan like gjerne filme kontinuerlig, for så lenge kameraet er på tappes batteriet like fort uansett om du filmer eller er i standby/stillbildemodus, og da er det liten hensikt med den ellers utmerkede fjernkontrollen.

Håper du blir mer fornøyd enn meg :)
Fortegningen i kantene synes jeg er med på og gjøre videoen spennende. Dette er jo et actionkamera og slik fortegning øker følelsen av fart.

Batteritiden er uansett bedre enn Gopro og poenget med fjernkontrollen er jo at man kan ta bilder mens man filmer etc.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av LordShaft »

Ja jeg er mye enig med deg, selv om jeg selv ikke har opplevd en del av det du beskriver.
Men gopro skal ha det, de er definitivt best på film kvalitet... Jada drift er ikke langt unna, men er du god å redigere får du langt bedre kvalitet på en gopro enn drift. Men til den vanlige mann i gata er det ett fett tror jeg

Sony Z2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Da var turen til Eidsvoll og MrPitlane unnagjort for lengst og siden regnet høljet ned fra Moss til Eidsvoll samt nesten hele veien hjem, så filmet jeg bare siste biten på vei hjem og har laget et lite klipp ut fra dette. Mest for å teste det nye kameraet og det funket som bare det :-)

Jeg brukte en ekstern mikrofon koblet til kameraet, men sensitiviteten er satt litt for høyt. Ellers så funker det fint og ha denne mikrofonen inne i hjelmen bak ved nakken. Kommer aldri til å snakke i den mikrofonen allikevel og dermed har jeg funnet ut at vindstøyen er minst bak der.

Her er videoen:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=vGM80l5 ... Yc&index=9[/video]

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av KTM950SMR »

Får dere gå inn med hjelm på bensinstasjonene i Fredrikstad?
Her i Oslo får de helt noia om man kommer inn med hjelm. For et par år siden måtte jeg til og med ta av meg åpningshjelmen, hvor man kunne se ansiktet mitt, men det ble begrunnet med at da så ikke kameraene meg:) Tydeligvis litt stressa for ran i den bransjen der:/
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

ZZR-Erling

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av ZZR-Erling »

KTM950SMR skrev:Får dere gå inn med hjelm på bensinstasjonene i Fredrikstad?
Her i Oslo får de helt noia om man kommer inn med hjelm. For et par år siden måtte jeg til og med ta av meg åpningshjelmen, hvor man kunne se ansiktet mitt, men det ble begrunnet med at da så ikke kameraene meg:) Tydeligvis litt stressa for ran i den bransjen der:/
Oslo er Oslo..

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Zadnez »

Godlyd i sykkelen din Bjerknez, det skal du ha :-)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av PCP »

Så jo fint ut det Bjerknez.
Men hva slag mikrofon kan du anbefale? (jeg tar for gitt at du har testet fler :P :p )

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

Får dere gå inn med hjelm på bensinstasjonene i Fredrikstad?
Her i Oslo får de helt noia om man kommer inn med hjelm. For et par år siden måtte jeg til og med ta av meg åpningshjelmen, hvor man kunne se ansiktet mitt, men det ble begrunnet med at da så ikke kameraene meg:) Tydeligvis litt stressa for ran i den bransjen der:/
Jeg har ikke engang tenhkt på det som en problemstilling, men det har aldrig hendt at jeg har fått kjeft for det. Kan være for at folkene på stasjonen i videoen kjenner meg igjen siden jeg er mer eller mindre stamkunde der...?

Filmingen på stasjonen var egentlig ikke meningen, men jeg trykte på feil knapp på fjernkontrollen før jeg gikk inn så den slo seg ikke av, hehe. Men det er nå greit med litt variert innhold...?
Godlyd i sykkelen din Bjerknez, det skal du ha :-)
Takk for det :-)
Den bråker såpass at det blir vanskelig å tilpasse mikrofonen. Den er relativt stille når jeg cruiser på lavt turtall, men bråker ut av h**** når jeg drar på. :-)

Jeg har testet litt forskjellige mikrofoner og det er vel ikke mikrofonen i seg selv som er utfordringen, men selve plasseringen med tanke på vindstøy. Vindstøy vil man jo få uansett, men jeg har nå funnet ut at hvis jeg kobler på Drift sin eksterne mikrofon og legger mikrofonen under foret i hjelmen helt bak ved nakken så den så vidt stikker litt ut så blir de3t bra. Sesitiviteten var innstillt på middels på videoen over og jeg må nok justere ned denne på det laveste. Skal kjøre en test senere i dag hvis været holder seg og poste videoen her. Blir i så tillfelle bare en lydtest, så det blir ikke noe redigering av video.
Så jo fint ut det Bjerknez.
Men hva slag mikrofon kan du anbefale? (jeg tar for gitt at du har testet fler :P :p )
Mye er vel forklart over, men som sagt så er det ikke hvilken mikrofon man velger som er det avgjørende, men plassering og instilling av sensitivitet etc. Den jeg bruker er den eksterne som fulgte med Drift Ghost-S'en. Noe bedre synes jeg ikke at jeg får det og jeg har prøve dyre eksterne lydopptakere også. Det hjelper jo lite med en mikrofon til flere tusen kroner, når man får vindstøy hele tiden grunnet feil plassering. Mikrofonen skal jo stort sett ta opp motorlyd og man trenger vel ikke noe dyrt for å gjengi en slik lyd. Vil tippe en ekstern mikrofon fra Biltema vil duge i massevis.

Skal man snakke i mikrofonen og få med vokaler etc. så kan det nok være greit med en dyrere enn, men personlig liker jeg ikke å skravle i en mikrofon når jeg er ute å kjører. Da er det kun "stillheten" og motorsuren som skal inntas :thumleft

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Snikendeugle »

KTM950SMR skrev:Får dere gå inn med hjelm på bensinstasjonene i Fredrikstad?
Her i Oslo får de helt noia om man kommer inn med hjelm. For et par år siden måtte jeg til og med ta av meg åpningshjelmen, hvor man kunne se ansiktet mitt, men det ble begrunnet med at da så ikke kameraene meg:) Tydeligvis litt stressa for ran i den bransjen der:/
Jeg har flere ganger gått inn med hjelm på bensinstasjoner i Oslo, men tar den somregel av.
Når jeg isåfall går inn med hjelm åpner jeg ihvertfall visiret, så det ikke er SÅ intimiderende med det sotede/Iridium visiret.
Jeg skjønner jo at det er litt merkelig og det er fullt forståelig at folk kan reagere litt på det, men jeg har ihvertfall ikke fått noen reaksjoner annet enn litt rare blikk...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23391
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' logg - Yamaha V-Star 1300 - Eventyret har star

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg gått inn på to bensinstasjoner med hjelmen på og det har verken vært rare blikk eller sure miner for det. Dog har jeg visiret alltid oppe. Ser bare dumt ut å gå inn på en stasjon etc. med visiret igjen. Er jo ingen grunn til å gå med dette igjen så jeg skjønner hvis noen reagerer på det. Spesielt hvis man som meg har et sotet visir etc.

I dag prøvde jeg en runde med sensitiviteten på mikrofonen satt til minimum og med mikrofonen plasser på innsiden av hjelmen så vidt stikkende ut i nakkeregionen. Synes dette er den mest perfekte løsningen til nå.

Laster opp et kort klipp senere i dag :prop:

Svar