Har drøftet dette i en annen tråd og, men det har kommet ny info opp:
Motoren går fint helt til en eller annen lysbryter slås på.
Har sjekket lading, og batteriet er alltid fulladet. Spenningen som kommer fra regulatoren er ganske høy, 15-16 volt, og øker når turtallet på sykkelen øker. Dette regner jeg med skyldes defekt regulator.
Men kan det også være årsaken til at motoren stanser når lysbrytere / blinklys osv slås på?
Det virker jo som om det er en kortslutning - og noe som kan styrke teorien er at jeg fikk en "karamell" på fingrene da jeg skulle slå av tenningsnøkkelen etter å ha vært ute å kjørt i regnvær.
Noen som har ideer? Alle tips er interessante.
Merkelig feil. Motor stopper når lys slås på. Suzuki T250
Merkelig feil. Motor stopper når lys slås på. Suzuki T250
Før ante jeg ikke hvorfor enkelte var så glad i å kjøre motorsykkel.
Nå vet jeg det.
Nå vet jeg det.
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Re: Merkelig feil. Motor stopper når lys slås på. Suzuki T25
En regulator/likeretter har 2 oppgaver, det ene er å endre vekselstrøm til likestrøm med kun positive bølger.
Det andre er å gi nok strøm til både å lade batteriet og kompensere for forbruk til lys, blinklys og diverse.
Ladestrømmen skal normalt ikke overstige 14,5v og at den overkompenserer til over 15v tilsier at noe er riv, ruskende galt. Jeg vil anta, uten at jeg er noen spesialist, at du har et kraftig overslag en eller annen plass. Har du prøvd å målt med multimeter om det går strøm inn på gods/ramme?
Det andre er å gi nok strøm til både å lade batteriet og kompensere for forbruk til lys, blinklys og diverse.
Ladestrømmen skal normalt ikke overstige 14,5v og at den overkompenserer til over 15v tilsier at noe er riv, ruskende galt. Jeg vil anta, uten at jeg er noen spesialist, at du har et kraftig overslag en eller annen plass. Har du prøvd å målt med multimeter om det går strøm inn på gods/ramme?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har foreløpig funnet en hyggelig kar i Tyskland (GT Reiner) som er Suzuki entusiast, og han sender ny likeretter på mandag. Han har alt mulig av veterandeler på lager. Bra priser og.
Bytter likeretteren, også feilsøker jeg på overslag om det ikke bedrer seg.
Det er jo som du skriver, noe riv ruskende galt.
Bytter likeretteren, også feilsøker jeg på overslag om det ikke bedrer seg.
Det er jo som du skriver, noe riv ruskende galt.
Nå vet jeg det.
Nå vet jeg det.
Har fått ny likeretter fra Tyskland, og var veldig spent på om dette ville bedre på situasjonen.
Har også byttet batteri fordi jeg har mistanke om at det kan være dårlig.
Nå går motoren kjempefint, jeg har tatt ut frontlyspæren (når den står i stopper motoren) lyset i speedometeret lyser, blinklysene lyser (de har sluttet å blinke... kan være releet som er gåent) og motoren stopper kun når tuta brukes eller frontpæren settes inn...
Et lite hakk videre altså, men ikke helt i mål...
Hvorfor i all verden stopper alt opp når frontlyspæra settes inn? Og tuta?
Har også byttet batteri fordi jeg har mistanke om at det kan være dårlig.
Nå går motoren kjempefint, jeg har tatt ut frontlyspæren (når den står i stopper motoren) lyset i speedometeret lyser, blinklysene lyser (de har sluttet å blinke... kan være releet som er gåent) og motoren stopper kun når tuta brukes eller frontpæren settes inn...
Et lite hakk videre altså, men ikke helt i mål...
Hvorfor i all verden stopper alt opp når frontlyspæra settes inn? Og tuta?
Nå vet jeg det.
Nå vet jeg det.
- Geiroe
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Jeg ville sett nærmere på lysbryteren. Det høres ut som kortslutning, slik at du jorder coilen, når du bruker tuta, og setter på lyset.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Det er nok en riktig vei å gå ja...
Jeg koblet fra tuta, og da skjer det ingenting når jeg trykker på knappen.
Det skjer heller ikke noe når jeg skrur på bryteren til frontlys, så lenge pære er tatt ut...
Problemet ser altså ut til å oppstå når pæra står i, eller tuta er koblet til.
Det virker som om ikke systemet tåler belastningen når de to komponentene er på plass.
Lysa som virker nå er bremselys bak.... motoren stoppet før jeg byttet likeretteren når jeg trykket på bakbremsen, men det gjør den ikke lenger. Litt fremgang i det minste. :)
Jeg koblet fra tuta, og da skjer det ingenting når jeg trykker på knappen.
Det skjer heller ikke noe når jeg skrur på bryteren til frontlys, så lenge pære er tatt ut...
Problemet ser altså ut til å oppstå når pæra står i, eller tuta er koblet til.
Det virker som om ikke systemet tåler belastningen når de to komponentene er på plass.
Lysa som virker nå er bremselys bak.... motoren stoppet før jeg byttet likeretteren når jeg trykket på bakbremsen, men det gjør den ikke lenger. Litt fremgang i det minste. :)
Nå vet jeg det.
Nå vet jeg det.
God nyhet og verdt å notere seg om andre får et lignende problem:
Fikk et tips fra Tony på Oregon Motorcycle parts i USA, og han foreslo å legge en ny kabel fra grønn/rød kabel ut fra likeretteren og frem til frontlyshuset, for der å koble den nye kabelen inn på grønn/hvit kabel som ligger pent sammenbuntet der.
Hans teori var at den ekstrastrømmen som trengs for å drive lys, horn osv, ligger i en egen tilførsel, (grønn/hvit kabel) og dersom denne tilførselen blir brutt eller skadet, så oppstår problemet som jeg har hatt.
Teorien stemte iallefall rimelig bra.
Nå fungerer lys, horn og alt som det skal.
:-)
Fikk et tips fra Tony på Oregon Motorcycle parts i USA, og han foreslo å legge en ny kabel fra grønn/rød kabel ut fra likeretteren og frem til frontlyshuset, for der å koble den nye kabelen inn på grønn/hvit kabel som ligger pent sammenbuntet der.
Hans teori var at den ekstrastrømmen som trengs for å drive lys, horn osv, ligger i en egen tilførsel, (grønn/hvit kabel) og dersom denne tilførselen blir brutt eller skadet, så oppstår problemet som jeg har hatt.
Teorien stemte iallefall rimelig bra.
Nå fungerer lys, horn og alt som det skal.
:-)
Nå vet jeg det.
Nå vet jeg det.