Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Re: Sv: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseen

Legg inn av Snikendeugle »

LordShaft skrev:
Snikendeugle skrev:BMW S1000 Adventure? Høres ut som en Multistrada konkurrent ;)

Bilde
https://www.advpulse.com/adv-bikes/new- ... s1000-adv/
Her snakker vi saker.... Blir veldig spennende å se hvordan denne ender opp :-P

Sony Z2
Endelig en ADV Beemer som ikke tar opp plassen til 2 personbiler i bredden :knegg
Tror den kan bli veldig spennende, men mindre aktuell for min del som går i den retningen sykler netopp av den grunn Maglil nevner. Fint å kunne ha noe å dra opp i skogen med, men som samtidig er en toppers reisekammerat på lengre turer :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
L-NA
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av L-NA »

maglil skrev:
Jeg har siste tiden lekt med tanken om å kanskje bytte gamle Guzzi'n i en nyere ADV sykkel, og har i den forbindelse lest, tenkt og sette på flere alternativer. Og uten tvil så finnes det mange fantastisk gode alternativer. Og jeg har vert innom både Ducati'n, KTM, Yamaha, Explorer'n, Aprillia,, ....
Det er ikke noe dårlig alternativ dette heller :D . Utrolig moro å "leke" litt utenfor asfalterte veier ;-) :thumleft

[img]http://i997.photobucket.com/albums/af99 ... e7d795.jpg[/img]

Maglil
Nå er det vel liten tvil om at både KTM, - denne nye BMW (aldri sett før, kanskje en grunn til å se i den retning igjen) og Yamaha`n har det meste av gode egenskaper med seg. Men selv om enkelte hardnakket hevder (spesielt de som ikke kjører ADV) at du kan kjøre i terreng med de fleste sykler, så vil jeg foretrekke en mye lettere sykkel om jeg skal på tur utenom allfarvei. Alle disse syklene er god på det meste men ikke best på noe, og når jeg da ser først og fremst etter tur egenskaper på asfalt (og da ADV pga. høy sitte stilling og liker konseptet) Da er Stelvio`n god. Stelvioen er i tillegg en fantastisk fjell geit når det gjelder svingette motbakker hvor hårnålsvingenne står i kø, med sitt 19" fremhjul og dreiemoment der det trengs. Men var det kun det jeg var ute etter - å leke meg på svingete veier. Da tror jeg det måtte blittt Superduken som vart min favoritt. Det jeg mener er at jeg ikke kjøper Multistrada om jeg ønsker en RR sykkel, ikke KTM om jeg skal kjøre Enduro, ikke SuperTenere om jeg skal sige rundt hjørne og vise meg frem. Men Jeg kjøper Stelvio fordi jeg elsker svingete motbakker, kjører lange turer med to på sykkelen (blir dessverre alt for lite av) og Twin motor med dreiemoment helt nede i kjelleren. :prf Liker lyden og luftakjølt motor ....tja, jeg er vel litt gammeldags også da.....

Men må innrømme at Deisignet til Stelvio etterhvert begynner å bli noe "slitt"....og både KTM og denne BMW`n er nok mer i min smak hva utseende angår...

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Har du en graf av det gode dreiemomentet på Stelvioen?

Brukeravatar
Snikendeugle

Første jeg fant, sikkert ikke spot on på modellår osv:

Bilde

Brukeravatar
L-NA

Legg inn av L-NA »

Snikendeugle skrev:Første jeg fant, sikkert ikke spot on på modellår osv:

Bilde
Tja, nå er eg spent på hvordan MC folket leser denne grafen ;-)

Kan for ordenskyld legge til at denne modellen som her vises til (2009) fikk Stelvio kritikk for lite moment i mellom registeret, og ved å fornye kamakslene på 2010 modellen fikk denne økt momentet i midtre registeret. (min sykkel er 2008 mod, men med nye kamaksler :prf )

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Jeg spør fordi jeg har alltid undret meg over denne "myten"? om at V2 har dette gode dreiemomentet.
Her er en graf over DL 1000 som jeg har, ikke samme årsmodell, men jeg tror ikke det er gjort noen forandringer.
Dyno chart Stock Suzuki DL1000.jpg
Her har jeg en graf over en Hornet 900 med R4 ... de skal i følge "myten" være slappere på lavere turtall.
dyno honda 919.png
Jeg er også litt spent på hva folket mener om disse grafene :mk

Jeg synes egentlig Guzzi burde hentet mere ut av 1200 ccm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

GS:
bmw-r1200gs-2013-vs-2012-hp-torque-dyno.jpg
Ikke kjempestor forskjell på MG og BMW.

JHN - det er en annen skala på Horneten derfor ser momentkurven ut som om den er like slak.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Que?

Brukeravatar
Snikendeugle

1190 Adventure, som forøvrig er en V-twin :thumleft

Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

:sk?
Det er jo litt tullball å si disse ADV syklene har masse dreiemoment :[-X
Gamle Busan min var som himmel og helvete på dreiemoment sett i forhold til Tigeren jeg har nå. Bare hundre kubikk i forskjell. Helt fra tomgang gikk den Tigeren en høy gang.
Masse kjøreglede i Tigeren selv om den er underlegen på effekt :vs

Graf fra akra sine sider på slipon Hayabusa 2009 mod.

Bilde

Brukeravatar
L-NA

Legg inn av L-NA »

jhn skrev:Jeg spør fordi jeg har alltid undret meg over denne "myten"? om at V2 har dette gode dreiemomentet.
Her er en graf over DL 1000 som jeg har, ikke samme årsmodell, men jeg tror ikke det er gjort noen forandringer.
Her har jeg en graf over en Hornet 900 med R4 ... de skal i følge "myten" være slappere på lavere turtall.
dyno honda 919.png
Jeg er også litt spent på hva folket mener om disse grafene :mk

Jeg synes egentlig Guzzi burde hentet mere ut av 1200 ccm
Ja, ja jeg hiver meg ut i det igjen, slik som i tråden for "Hva er din favoritt motor"
Hadde noen forvirrende skrivefeil i den forklaringen, men prøver meg igjen.

Sammenhengen mellom HK og Dreiemoment er betydelig mer komplisert og sammensatt en direkte tall fakta. Sannhet eller myte, så kan mye av dette forklares i grove trekk slik. Generelt så kan du si at lengre slag lengde, og større stempel diameter gir høyere dreiemoment. Men motorprodusentene kan i stor grad bestemme hvor mye, og hvordan en motor skal gi ytelse.
Men som Jompa skriver i en annen tråd
"det en 2-cylindret motor vinner i stempeldiameter og slaglengde, tar firern igjen med dobbelt så mange sylindre og dobbelt så mange arbeidsslag"
Men problemet er at veiven (armen) blir mindre og kraften blir mindre (pga. mindre stempel Dim).
Nytten av flere stempel kommer ikke før du også får høyere turtall.

Twin motoren med samme totale sylinder volum, har større kraft og lengre arm. Fire sylindrer kan oppnå samme kraft, men ikke samme arm.

Men i tillegg til dette kan produsentene endre forholdet Hk/Moment med ventiler, kamaksler, tenning, elektronikk og gud vet hva.
Forholdsvis små forskjeller kan av og til gi merkbare og store utslag.

Siden jeg tidligere har brukt Stelvio som eksempel - og som jeg selvfølgelig kjenner best til, og du spør om hvorfor Guzzi ikke henter ut mer av av denne. Så fortsetter jeg med Stelvio`n.
Årsaken til lav ytelse i forhold til andre, er først og fremst at den er luftavkjølt, noe som gjør det vanskelig å bli kvitt varmen om man tar ut for mye krefter, og i tillegg så er den noe mindre - 1151ccm. Og med tanke på nettopp dette så imponerer Stelvio'n kanskje enda mer.

Men leser du tester om denne sykelen så er det til stadighet motor og dreiemoment som blir dratt frem på + siden. Og sammenligner du med andre ADV sykler i kurvene (nederst) , så imponerer ikke Guzzi'n akkurat - ved første øyekast - eller skiller seg særlig ut i positiv retning. Men om du ser helt i begynnelsen av begge kurvene, - på de laveste turtallet, så begynner Stelvio med høyeste verdi, både på HK og Moment. Og holder seg her opp til ca 3000 rpm.
Dette er kreftene du trenger når du kommer ut av "hårnålsvingen", eller ligger på et behagelig lavt turtall, og skal kjøre forbi.
Videre så følger den bra opp til ca 6500 rpm, og Explorer'n stikker fra. På 5700 RPM ligger den faktisk høyest (hvor den forøvrig også når max) både på HK, og moment.
Dette er vel noe som har vert lagt merke til blant test kjørerene, og hele karakteristikken på sykkelen har komet bra ut med tanke på akkurat denne "lille" detaljen. Ellers så har vel Stelvio lite å stille opp mot de aller fleste vannavkjølte ADV syklene i denne klassen hva ytelser angår. Men kombinasjonen gir/kardang utveksling, motor, Hk/Moment kurve - gjør den til det den er. Noe som både i mine, og mange andres øyne gjør den til en imponerende sykkel hva motor og karakteristikk angår.

Ellers så kan gjerne en 4 sylindre motor ha høyere dreiemoment og HK en en Twin, samtidig som den vanligvis også har en jevnere/finere momentkurve. Og allerede ved 4-5000 Rpm så begynner disse motorene å våkne til liv og passerer de fleste Twin motorer. (5700 når Stelvio sin topp)
Tar du ytterpunktene så må du høyere opp på skalaen for å finne max ytelsen, slik som de fleste RR sykler, men da har du ofte både dreiemoment og HK på forholdvris høye turtall. Og skal men dra Busan til Trond inn i dette, så er det også fult mulig å "sprite opp" en Twin motor, om det er RR egenskaper men er ute etter. Men da vil jo selvføgelig en 4 sylindre være å foretrekke....som Busan...

I praksis så betyr dette at det som virker som små nyanser mellom Hornett 900 og DL 1000 sine kurver, gir store forskjeller når du skal ut å teste. DL 1000 vil være suveren med to stykker på en full pakket sykkel oppover en fjell side, og gi en mer behagelig RPM å kruse med på langtur. Mens Hornetten nok vil dra lengste strået om det var tørr asfalt og lange fine svinger som lå foran deg. Den vil da ha mulighet til å ligge å arbeide på et høyere turtall. Max moment kan gjerne være høyere på Hornet'n, men da også ved høyere turtall.

Det kan nok virke som jeg favoriserer Stelvio noe voldsomt i det jeg her skriver, (og det gjør jeg :-) )men sannheten er at den med sin luft/olje kjølte motor, ikke har mulighet til å vise til samme imponerende verdier og ytelser som mange av de andre syklene. Men som jeg har sagt mange ganger før. Kombinasjonen - komfort, kjøre egenskaper, motor karakteristisk, lyd, design, teknikk, kvalitet(litt usikker på den ;-) ) og til slutt "feeling" gjør at jeg fortsatt en stund fremover vil velge nettopp denne sykkelen. :prf
adventure Moment.jpg
adventure HK.jpg
"sån går nu dagan"

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Mange gode og viktige poeng der, L-NA.
Kan være verd å sjekke specs. på moderne japanske luft- og oljekjølte retro-firere også.
Lave effekt og momentverdier der også, men likevel en opplevelse av mye kraft og ikke minst kjøreglede.
Og den deilige følelsen av "ekte" MC-motor med kjølribber og greier og greier... :P :p .

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Jeg skjønner, og er for så vidt enig i det teoretiske du sier om sylinderdiameter og slaglengde osv. Når jeg sa at jeg "alltid" har undret meg ... osv, så er vel ikke det helt sant. Jeg godtok denne "myten" i mange år, helt til jeg byttet fra Hornet til DL 1000.
Det er to sykler som på papiret er ganske like, men de oppleves ikke sånn
Dette med luftkjøling kontra væske- tenkte jeg ikke på når jeg "angrep" Stelvioen, så den er unnskyldt ... håper jeg også blir det :redface Jeg la merke til den nærmest eksplosive starten på kurven til Stelvio, den så jo meget fin ut.

Men så sier du:
"Men leser du tester om denne sykkelen så er det til stadighet motor og dreiemoment som blir dratt frem på + siden."
Her er vi i nærheten av grunnen til min undring. Akkurat dette blir til stadighet sagt om V2 generelt, men om man sammenligner data på sammenlignbare V2 og R4, dvs. samme kjøling og ca samme volum og Hk, så er det ikke store forskjellen på Nm, og heller ikke alltid i favør V2. Kan det være noe med karakteren, den litt råere gangen i en V2 som lurer oss til å tro at den har et høyere moment?
Jeg har følelsen av at Hornet vil ta DL 1000 i aks'en fra 0-50, fra 50-100, med turtall fra 1000 rpm - 3000rpm, eller fra 3000-6000 rpm, eller hva man måtte ønske å prøve. Jeg hadde gjerne sett en ADV-sykkel med R4 ... .gjerne en litt oppjazza Hornet-motor i DL-skroget, elns. Eller, nå har BMW en S1000 ADV på gang. Tror nok den seiler opp som en vinner ... for min del.
Jeg har ikke kjørt med passasjer, men med full opp-pakning på begge sykler, også i motbakker, og DL 1000 føles ikke suveren og har ikke et mere behagelig rpm. Langt i fra. Den har et smalere register som er brukbart. Horneten dro godt og jevnt på høye gir nærmest fra gangfart og opp til 10.000 rpm. Begge syklene var nye og helt originale.

Du ser at kurvene er jo ganske så like.
919 dyno.jpg
Dette er jo for så vidt ikke så viktig for min del, men artig og fundere over

Brukeravatar
L-NA

Legg inn av L-NA »

Sannheten med større diameter og lengre slaglengde - gir høyere dreiemoment er ingen myte. Den er skrevet i stein.
Derimot så kan man gjøre så mangt for å endre på dette, og det er imponerende når Busan til BusaTrond har samme dreiemoment som en Intruder 1400, og samme effekt på omtrent samme turtall. :thumleft Men neppe samme levetid, og slitestyrke. Alt koster, man må gi og ta. Men utviklingen går fremover - og selv om steintavla mi fortsatt ligg der, så har BMW lansert sin nye i8 hybrid med 1,5 liter tre syl motor og 231 hk. (fant ikke dreiemomentet) Denne vil nok fungere udmerket, og minst like lenge som 1,5 litern som stod i min Nissan GTT i begynnelsen av 80 tallet. Etter 100 000km var det svart røyk som en diesel :-)

Men uansett - det jeg mener er at teknikk og teknologi øker muligheten til å velge hvordan en motor skal være satt opp. Både med tanke på Hk, dreiemoment og hvor i RPM skalaen du skal hente kreftene frem. Stelvio'n kunne helt sikkert vert utstyrt med en el. motor som har høyere dreiemoment, vibrasjons fri og bedre akselerasjon en det som den har i dag.....og som ville vert fullstendig uinteressant.......da kunne jeg like gjerne tatt buss'n :-)

....og når alt dette er sagt, så er jeg fortsatt imponert over hvordan spagetti ingeniørene har klart å få en mekanisk innretting til å bli så, så .....så inn i h......bra! :-)å

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

L-NA skrev:Sannheten med større diameter og lengre slaglengde - gir høyere dreiemoment er ingen myte. Den er skrevet i stein.
Som sagt, så vet jeg at dette er nokså riktig i teorien, men siden jeg opplever det annerledes, og tidvis også ser det på grafer, så skriver jeg "myten" i anførselstegn. Det er jo ikke en ren myte, men heller ikke en udiskutabel sannhet.
Jeg ville nok ikke skrevet det i stein.
:scratch Tro om ikke Jompa hadde et poeng når han nevnte at R4 har dobbelt så mange tenninger? At det kan ha en betydning?

Svar