Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!
- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Bosted: Kongsberg
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Under Plumbers tur Hurdalssjøen rundt var jeg så heldig at jeg fikk byttet sykkel med Ojda, og det er ikke tvil om at trippelen til Triumph har en helt annen motorkarakteristikk enn Ducati'en. Det er sagt tidligere av blant annet AT om den silkemyke gangen til trippelen og det er helt riktig. Det er en mer eksplosivitet i Ducatien og kanskje er det L-twinnen som gjør det. Og for å bruke analogien til L-NA hvis jeg kom ned i et gjørmehull så tror jeg eksplosiviteten til Ducatien hadde fått meg opp av hullet og den silkemyke Triumph-en hadde kvalt motoren.
Jeg aksepterer fult og helt både L-NA og AJ sin gode opplevelser av Stelvioen, og det er helt sikkert at det er en topp ADV sykkel. Men jeg trekker fram Ducatiens 4 kjøremoduser som gjør at jeg kan tilpasse sykkelen i større grad en andre til omgivelsene og at den da er en mer anvendelig sykkel enn noen annen ADV sykkel.
Jeg aksepterer fult og helt både L-NA og AJ sin gode opplevelser av Stelvioen, og det er helt sikkert at det er en topp ADV sykkel. Men jeg trekker fram Ducatiens 4 kjøremoduser som gjør at jeg kan tilpasse sykkelen i større grad en andre til omgivelsene og at den da er en mer anvendelig sykkel enn noen annen ADV sykkel.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Det kan godt være, men jeg tror det har vel så mye med ønske om å holde vekten nede og en slank design, selv om unntak finnes.L-NA skrev: Jeg har ingen oversikt over alle ADV sykkler, men finnes det i hele tatt noen ADV sykler med R4? Er det noen som har tenkt på grunnen til dette?
Kan det være at behovet for å kunne dra en sykkel med oppakning og fører ut av ett gjørme hull, er større en topp farten? Tror noen at dette kan være noe av årsaken til at det fleste baserer ADV syklene sine på Twin motorer?
Uansett er jeg ikke spesielt uenig i noe av det du skriver, syns bare det var litt interessant at grafene vi så langt har sett ikke gjør noe særlig for å motsi jhn. Alle motorer kan som du sier tunes i retning av bestemte egenskaper, men skal vi tro at v2 motorene vi har sett er tunet vekk fra sin naturlige dreiemoment-karakteristikk, og r4 mot, når grafene viser så liten forskjell. Eller var det bare dårlige og lite representative eksempler jhn viste til? :-)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
L-NA sier:
"Motor produsentene lager motorene for at disse skal yte/levere i forhold til et bruksområdet."
"Det jeg prøver å formidle er at : motor produsentene kan med mer eller mindre hell -sette opp en motor som de ønsker"
"Jeg har ingen oversikt over alle ADV sykkler, men finnes det i hele tatt noen ADV sykler med R4? Er det noen som har tenkt på grunnen til dette?"
"Kan det være at behovet for å kunne dra en sykkel med oppakning og fører ut av ett gjørme hull, er større en topp farten? Tror noen at dette kan være noe av årsaken til at det fleste baserer ADV syklene sine på Twin motorer?"
Min V2 er jo ikke den eneste som slarker litt, det er jo et forholdsvis kjent "problem", og jeg har litt trøbbel med å se at noen motorprodusenter mener det er hensiktsmessig med et lavt dreiemoment og generelt en raklete gange på lave turtall, spesielt på et terrenggående kjøretøy.
Kawasaki Versys 1000 har R4, og BMW har en S 1000 ADV på trappene, andre kommer jeg ikke på.
Etter at jeg begynte å stille spørsmål om denne "myten" har jeg også begynt å lure på hvorfor ikke R4.
Hvordan er det med vekt og tyngdepunkt V2 vs R4?
Kan det tenkes at V2 er mere følsom for de strenge avgass-kravene?
At det ikke er et JA/NEI-spørsmål har du nok rett i, og da er det vel langt på vei en myte likevel, og bør ikke hugges i stein. Eller?
"Motor produsentene lager motorene for at disse skal yte/levere i forhold til et bruksområdet."
"Det jeg prøver å formidle er at : motor produsentene kan med mer eller mindre hell -sette opp en motor som de ønsker"
"Jeg har ingen oversikt over alle ADV sykkler, men finnes det i hele tatt noen ADV sykler med R4? Er det noen som har tenkt på grunnen til dette?"
"Kan det være at behovet for å kunne dra en sykkel med oppakning og fører ut av ett gjørme hull, er større en topp farten? Tror noen at dette kan være noe av årsaken til at det fleste baserer ADV syklene sine på Twin motorer?"
Min V2 er jo ikke den eneste som slarker litt, det er jo et forholdsvis kjent "problem", og jeg har litt trøbbel med å se at noen motorprodusenter mener det er hensiktsmessig med et lavt dreiemoment og generelt en raklete gange på lave turtall, spesielt på et terrenggående kjøretøy.
Kawasaki Versys 1000 har R4, og BMW har en S 1000 ADV på trappene, andre kommer jeg ikke på.
Etter at jeg begynte å stille spørsmål om denne "myten" har jeg også begynt å lure på hvorfor ikke R4.
Hvordan er det med vekt og tyngdepunkt V2 vs R4?
Kan det tenkes at V2 er mere følsom for de strenge avgass-kravene?
At det ikke er et JA/NEI-spørsmål har du nok rett i, og da er det vel langt på vei en myte likevel, og bør ikke hugges i stein. Eller?
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
JRO skrev:Men husk SM med kun noen få klikk så kan jeg endre sykkelen fra en 150Hk. R-sykkel på lange bein til en snill 100 hk. i urban mode. Da er den snill da. :-) Her har jeg enkelt puttet inn en engelsk tekst inn i Goggle Translator, men jeg oppfatter at den gir en god teknisk forklaring på de forskjellige kjøremodusene. Oversettelsen er som alltid litt corny, men jeg tror dere vil forstå den.SuperMorten skrev:Det er fordi det bare er en R-sykkel på lange bein..JRO skrev:Og det er ingen tvil om at ytelsesmessig så drar MTS'en forbi de fleste.rop men du verden for noen bein
Sport Riding Mode
Sport Riding Mode gir rytteren med en adrenalinfylte 150hp tur med en sport-orientert gassrespons og, på 'S' versjoner, en umiddelbar høy ytelse suspensjon set-up med DSS omdefinert til å gi riktig aktiv forvaltning i denne modusen. I karakter med sin Superbike arv, sport-modus, endres også DTC systemet intervensjon til nivå fire for dyktige ryttere og ABS til nivå to for en prestasjonsorientert interaksjon med kombinert foran / bak funksjon litt redusert og "lift-up" gjenkjenning deaktivert for de som "comfort zone" er litt nærmere grensen.
Touring Riding Mode
Den Touring Riding Mode er også programmert til å produsere 150hk, derimot, er kraft egenskaper utformet i en touring konfigurasjon med en jevnere, mer brukervennlig levering. Aktiv sikkerhet er forbedret ved å øke DTC systemet intervensjon til nivå fem, spesielt beregnet for en hyggelig og avslappende tur og ABS til en touring orientert nivå tre samhandling for maksimal trygghet med "lift-up" deteksjon aktiv og kombinert bremsing optimalisert. På 'S' versjoner, ringer-i suspensjon automatisk en set-up ideell for lang avstand touring, noe som sikrer maksimal komfort for både føreren og passasjeren og DSS igjen omdefinert til å gi riktig aktiv forvaltning, selv vurderer hvor mye av lasten ombord forhåndsprogrammert inn i systemet av rytteren.
Urban Riding Mode
Som et urbant miljø krever ofte en enda mer brukervennlig motorsykkel, Urban Riding Mode umiddelbart forvandler Multistrada 1200 inn i den mest håndterbare, hverdags transport. Avgitt effekt er redusert til 100 hk, og suspensjonen, på 'S' versjoner, til en innstilling perfekt for å takle labyrinten av byens gater fulle av fartsdumper og avløp dekker. Nok en gang er DSS også omdefinert til å gi riktig aktiv forvaltning i denne krevende miljø. DTC er ytterligere forbedret til nivå seks for å gi høy system intervensjon under den mest kaotiske av stopp-start trafikk og ABS til en by-orientert nivå tre samhandling for maksimal trygghet med "lift-up" deteksjon aktiv og kombinert bremsing optimalisert.
Enduro Riding Mode
Hvis eventyr inviterer Multistrada 1200 utenfor allfarvei, har den evnen til å ta off-road ruter på strak arm. Smidig og lett og med høye, brede styret, profilerte fot-og spesialdesignet dekk, den Multistrada har også en Enduro Riding Mode som umiddelbart gir en glatt 100hk motor, straks ringer-i en passende suspensjon innstilling på 'S' versjoner og rekonfigurerer DSS å gi riktig aktiv forvaltning. DTC-systemet er redusert til nivå to for minimal intervensjon og ABS til en off-road orientert nivå en interaksjon for en lav-grep terreng passende setting med "lift-up" gjenkjenning deaktivert og bakhjul ABS delvis avbrutt for kontrollert bakende drifting .
Jeg vil fortsatt ikke bytte, selv om din skulle være mange sekunder kjappere til ett eller annet.

- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Bosted: Kongsberg
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Nei, målet var ikke at du skulle bytte. Men mer at du skulle akseptere at ADV sykler er gode selv om du hadde en negativ opplevelse med bmw 800 sykkelen din.ZZR-Erling skrev:JRO skrev:SuperMorten skrev:Jeg vil fortsatt ikke bytte, selv om din skulle være mange sekunder kjappere til ett eller annet.JRO skrev:Og det er ingen tvil om at ytelsesmessig så drar MTS'en forbi de fleste.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Triumph 800. Ingen adv er gode for meg.JRO skrev:Nei, målet var ikke at du skulle bytte. Men mer at du skulle akseptere at ADV sykler er gode selv om du hadde en negativ opplevelse med bmw 800 sykkelen din.ZZR-Erling skrev:JRO skrev:SuperMorten skrev:Jeg vil fortsatt ikke bytte, selv om din skulle være mange sekunder kjappere til ett eller annet.JRO skrev:Og det er ingen tvil om at ytelsesmessig så drar MTS'en forbi de fleste.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Jeg er ganske overbevist om egenskapene til MS (det er jo tross alt en Ducati :-) ), og som du her nevner har du valgene med forskjellige kjøremodusen. Generelt sett så har du en helt annen sykkel en det som jeg kjører rundt med. Både hva teknikk og motor angår. Mens MS er en ADV som kanskje går litt mot Sport, så er vel Stelvio'n mer mot Turing.JRO skrev:Under Plumbers tur Hurdalssjøen rundt var jeg så heldig at jeg fikk byttet sykkel med Ojda, og det er ikke tvil om at trippelen til Triumph har en helt annen motorkarakteristikk enn Ducati'en. Det er sagt tidligere av blant annet AT om den silkemyke gangen til trippelen og det er helt riktig. Det er en mer eksplosivitet i Ducatien og kanskje er det L-twinnen som gjør det. Og for å bruke analogien til L-NA hvis jeg kom ned i et gjørmehull så tror jeg eksplosiviteten til Ducatien hadde fått meg opp av hullet og den silkemyke Triumph-en hadde kvalt motoren.
Jeg aksepterer fult og helt både L-NA og AJ sin gode opplevelser av Stelvioen, og det er helt sikkert at det er en topp ADV sykkel. Men jeg trekker fram Ducatiens 4 kjøremoduser som gjør at jeg kan tilpasse sykkelen i større grad en andre til omgivelsene og at den da er en mer anvendelig sykkel enn noen annen ADV sykkel.
Hva motor på Stelvio angår, så kan det nesten være litt feil å sammenligne, siden den er luft avkjølt, men også av den grunn så imponerer den allikevel...

- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Nei AJ,AJ skrev:'Utforsker' Danmark om dagen, nærmere bestemt Langeland, med en 'middelmådig' (?) adv.sykkelen Motor Guzzi Stelvio. I tildels voldsomt regnfra Onsdala i Sverige og nedover mot Malmø - uten et feilslag så langt.
Her på Langelkand er det oppholdsvær og behagelkig temp.
Stelvio har holdt forholdsvis høyt tempo på vei nedover og dreiemomentet må sies å være bra. Funker også utmerket i lav fart i byene - jevn og fin gange uten plagsom hakking. Drar jevnt og sterkt fra 2000 rpm med full oppakning og passasjer
![]()
![]()
Og nå: en sen kveldsmiddag anrettet av Bakpå. Lukter godt!
Mer adv.stuff senere. Kanskje... hvis jeg gidder.
Når men er så heldig å få kjøre tur med en Stelvio, og det lukter godt fra Kveldsmiddagen, eller var det Bakpå som luktet godt....?
Spiller ingen rolle :-) Begge to kansje :-)
Men uansett, la oss stakkarslige PMS rammede få ta oss av dette...Du skal bare nyte

God tur videre

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Jeg mener at Erling skal man høre på. Han er en av få som faktisk har prøvd, og gjort seg opp en mening basert på noe annet enn å lese tester og ellers sitte å synse..ZZR-Erling skrev:Triumph 800. Ingen adv er gode for meg.JRO skrev:Nei, målet var ikke at du skulle bytte. Men mer at du skulle akseptere at ADV sykler er gode selv om du hadde en negativ opplevelse med bmw 800 sykkelen din.ZZR-Erling skrev:JRO skrev:SuperMorten skrev:Jeg vil fortsatt ikke bytte, selv om din skulle være mange sekunder kjappere til ett eller annet.JRO skrev:Og det er ingen tvil om at ytelsesmessig så drar MTS'en forbi de fleste.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
jhn skrev:L-NA sier:
"Motor produsentene lager motorene for at disse skal yte/levere i forhold til et bruksområdet."
"Det jeg prøver å formidle er at : motor produsentene kan med mer eller mindre hell -sette opp en motor som de ønsker"
"Jeg har ingen oversikt over alle ADV sykkler, men finnes det i hele tatt noen ADV sykler med R4? Er det noen som har tenkt på grunnen til dette?"
"Kan det være at behovet for å kunne dra en sykkel med oppakning og fører ut av ett gjørme hull, er større en topp farten? Tror noen at dette kan være noe av årsaken til at det fleste baserer ADV syklene sine på Twin motorer?"
Min V2 er jo ikke den eneste som slarker litt, det er jo et forholdsvis kjent "problem", og jeg har litt trøbbel med å se at noen motorprodusenter mener det er hensiktsmessig med et lavt dreiemoment og generelt en raklete gange på lave turtall, spesielt på et terrenggående kjøretøy.
Kawasaki Versys 1000 har R4, og BMW har en S 1000 ADV på trappene, andre kommer jeg ikke på.
Etter at jeg begynte å stille spørsmål om denne "myten" har jeg også begynt å lure på hvorfor ikke R4.
Hvordan er det med vekt og tyngdepunkt V2 vs R4?
Kan det tenkes at V2 er mere følsom for de strenge avgass-kravene?
At det ikke er et JA/NEI-spørsmål har du nok rett i, og da er det vel langt på vei en myte likevel, og bør ikke hugges i stein. Eller?
Myte eller ikke. Steinen som Isac fikk hugget ligger nå der, og det har den gjort i snart 400 år. Om isac viste så mye om ADV sykkler tviler jeg på. men Fysikk kunne han. :-)
Jeg gir opp å prøve å forklare mer om dette, men kan nå nevne det - at selv små variasjoner i moment og Hk, opp over i kurvene kan utgjøre store forskjeller på vei eller bane. Og det er langt fra bare topp verdiene som indikerer hvordan en motor yter. Arealet under kurven har også stor verdi.....nei nå begynner jeg igjen..beklager God natt :-)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Steinen til Isac omhandlet på en måte litt mere grunnleggende fysikk, og er ikke direkte sammenlignbart med det vi diskuterer
Vi har med flere parametre, som han kanskje aldri kombinerte. Det vi snakker om var ikke en aktuell problemstilling på hans tid.
Du har strengt tatt ikke forklart noe jeg ikke viste fra før. Du har sagt at "myten" er korrekt ... bortsett fra når den ikke er korrekt.
Det er ikke et Ja/Nei-spørsmål, ble vi enige om. Myten stemmer når man kan svare JA, og stemmer ikke når man kan svare NEI.
Det kan se ut som om det er så nær vi kommer et svar.
Spørsmålet mitt burde heller ha vært: 'hvorfor snakker folk alltid om det høye momentet når det bare er riktig av og til?
God natt
Vi har med flere parametre, som han kanskje aldri kombinerte. Det vi snakker om var ikke en aktuell problemstilling på hans tid.
Du har strengt tatt ikke forklart noe jeg ikke viste fra før. Du har sagt at "myten" er korrekt ... bortsett fra når den ikke er korrekt.
Det er ikke et Ja/Nei-spørsmål, ble vi enige om. Myten stemmer når man kan svare JA, og stemmer ikke når man kan svare NEI.
Det kan se ut som om det er så nær vi kommer et svar.
Spørsmålet mitt burde heller ha vært: 'hvorfor snakker folk alltid om det høye momentet når det bare er riktig av og til?
God natt
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Sant ja! Nei, arealene er en vel så vktig parameter. Det er bedre å ha en verdi høyt og lenge, enn en som er høyere men "peaky".jhn skrev:Steinen til Isac omhandlet på en måte litt mere grunnleggende fysikk, og er ikke direkte sammenlignbart med det vi diskuterer
Vi har med flere parametre, som han kanskje aldri kombinerte. Det vi snakker om var ikke en aktuell problemstilling på hans tid.
Du har strengt tatt ikke forklart noe jeg ikke viste fra før. Du har sagt at "myten" er korrekt ... bortsett fra når den ikke er korrekt.
Det er ikke et Ja/Nei-spørsmål, ble vi enige om. Myten stemmer når man kan svare JA, og stemmer ikke når man kan svare NEI.
Det kan se ut som om det er så nær vi kommer et svar.
Spørsmålet mitt burde heller ha vært: 'hvorfor snakker folk alltid om det høye momentet når det bare er riktig av og til?
God natt
Det er foresten ikke først og fremst motorene som gjør at jeg velger bort A segmentet, men dems kjørestilling. Jeg kjører til tider nokså aktivt og hardt, og da passer RR bedre, men de er litt vel "lokkende" og mangler litt på bruksegenskaper, men S/T passer meg bra.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
jhn skrev:Steinen til Isac omhandlet på en måte litt mere grunnleggende fysikk, og er ikke direkte sammenlignbart med det vi diskuterer
Vi har med flere parametre, som han kanskje aldri kombinerte. Det vi snakker om var ikke en aktuell problemstilling på hans tid.
Du har strengt tatt ikke forklart noe jeg ikke viste fra før. Du har sagt at "myten" er korrekt ... bortsett fra når den ikke er korrekt.
Det er ikke et Ja/Nei-spørsmål, ble vi enige om. Myten stemmer når man kan svare JA, og stemmer ikke når man kan svare NEI.
Det kan se ut som om det er så nær vi kommer et svar.
Spørsmålet mitt burde heller ha vært: 'hvorfor snakker folk alltid om det høye momentet når det bare er riktig av og til?
God natt
Tja, hva mer skal man si :-)
Jeg går ut fra at det er en myte at R4 har høyere topp effekt også da...........?
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Det er vel mer et faktum ja.L-NA skrev:jhn skrev:Steinen til Isac omhandlet på en måte litt mere grunnleggende fysikk, og er ikke direkte sammenlignbart med det vi diskuterer
Vi har med flere parametre, som han kanskje aldri kombinerte. Det vi snakker om var ikke en aktuell problemstilling på hans tid.
Du har strengt tatt ikke forklart noe jeg ikke viste fra før. Du har sagt at "myten" er korrekt ... bortsett fra når den ikke er korrekt.
Det er ikke et Ja/Nei-spørsmål, ble vi enige om. Myten stemmer når man kan svare JA, og stemmer ikke når man kan svare NEI.
Det kan se ut som om det er så nær vi kommer et svar.
Spørsmålet mitt burde heller ha vært: 'hvorfor snakker folk alltid om det høye momentet når det bare er riktig av og til?
God natt
Tja, hva mer skal man si :-)
Jeg går ut fra at det er en myte at R4 har høyere topp effekt også da...........?
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Uten at jeg i og for seg abbonerer på teorien jhn spekulerer i her, så vil jeg jo si at animasjonen din illustrerer nettopp at kraftslagene kommer som perler på en snor med R4. I form av at man har en tenning for hver eneste halve runde veivaksel roterer.poulet_cavalier skrev:Blir ikke helt sånn helt perler på en snor på noen motorer:jhn skrev:Et plutselig innfall .... jeg er ikke i tvil om at en V2 har et sterkere moment i eksplosjonsøyeblikket pga lengere arm og større flate på sylinder, men kan det tenkes at momentet dabber av relativt kjapt mens stemplet er på tur ned?
Det tar jo laang tid før neste eksplosjon kommer.
På R4 kommer jo eksplosjonene som mange perler på en kort snor, og klarer å opprettholde et jevnere moment.
En veldig amatørmessig teori, men kan det ligge noe i nærheten av dette?
Jaja, neinei, æ vet ikke, men i alle fall, sykkelen va i bedre form i dag formiddag enn i går formiddag
Rekkefirer:
Men jeg har i grunn undret meg over min egen V4 som i praksis er to V2 satt sammen til en, men som har en asymetrisk tenningsrekkefølge (veiv roterer ikke like langt mellom hver tenning), og har ca 70x48 borring x slaglengde. Hvorfor oppleves den generelt som mer "torquie" enn R4.
Og også små 3 sylindrede bilmotorer jeg av og til syns kjennes sterkere ut en R4 brødre til tross for noen hundre cm3 og en sylinder mindre. Kanskje disse, eller Triumph Explorer bare lurer oss med lyden og motorgangen. At man forventer elendig drag i en motor man hører og kjenner har en såpass allvorlig feil...

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Det er litt motsatt for min del ... jeg valgte ADV pga kjørestilling, og til tross for motoren. Kroppen min egner seg dårlig til alle andre sittestillinger ... jeg er meget rakrygget, kan vi si. Hadde det ikke vært for det, hadde det nok blitt en S/TZZR-Erling skrev:Sant ja! Nei, arealene er en vel så vktig parameter. Det er bedre å ha en verdi høyt og lenge, enn en som er høyere men "peaky".jhn skrev:Steinen til Isac omhandlet på en måte litt mere grunnleggende fysikk, og er ikke direkte sammenlignbart med det vi diskuterer
Vi har med flere parametre, som han kanskje aldri kombinerte. Det vi snakker om var ikke en aktuell problemstilling på hans tid.
Du har strengt tatt ikke forklart noe jeg ikke viste fra før. Du har sagt at "myten" er korrekt ... bortsett fra når den ikke er korrekt.
Det er ikke et Ja/Nei-spørsmål, ble vi enige om. Myten stemmer når man kan svare JA, og stemmer ikke når man kan svare NEI.
Det kan se ut som om det er så nær vi kommer et svar.
Spørsmålet mitt burde heller ha vært: 'hvorfor snakker folk alltid om det høye momentet når det bare er riktig av og til?
God natt
Det er foresten ikke først og fremst motorene som gjør at jeg velger bort A segmentet, men dems kjørestilling. Jeg kjører til tider nokså aktivt og hardt, og da passer RR bedre, men de er litt vel "lokkende" og mangler litt på bruksegenskaper, men S/T passer meg bra.
PCP sa:
"Uten at jeg i og for seg abbonerer på teorien jhn spekulerer i her"
Det er vel mere et spørsmål enn en teori, men jeg spekulerer ja, uten tvil

Det du sier her er jo litt interessant.
"Men jeg har i grunn undret meg over min egen V4 som i praksis er to V2 satt sammen til en, men som har en asymetrisk tenningsrekkefølge (veiv roterer ikke like langt mellom hver tenning), og har ca 70x48 borring x slaglengde. Hvorfor oppleves den generelt som mer "torquie" enn R4."
Ja, hvorfor gjør den det? Det er en vanlig oppfatning at V4 er en momentsterk motor, er det ikke det?
Hvis ja, så kan det jo tyde på at slaglengde og sylinderdiameter ikke er det avgjørende.
L-NA sa:
"Tja, hva mer skal man si :-)"
Det er ikke godt og si. Jeg vet sjelden hva jeg skal si før etter at jeg har sagt det. Det meste kommer som en overraskelse

- TomB
- Innlegg: 283
- Registrert: 26 des 2012, 11:07
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
- Bosted: på ei øy
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Er det noen som sitter å leser tester og grafer, så er det vel ErlingSuperMorten skrev:
Jeg mener at Erling skal man høre på. Han er en av få som faktisk har prøvd, og gjort seg opp en mening basert på noe annet enn å lese tester og ellers sitte å synse..

Vi er mange som har prøvd det meste, men leser ikke så mye som Erling

Jeg blant annet, bryr meg nada om grafer osv, det er opplevelsen, der og da som er viktig.
Hadde en faktisk en overraskende morsom tur med en Kawasaki J300, selv om sikkert alle grafer og tester, sier det motsatte

all verden, klokka ringer kl 7 på en fridag, hva skjer?
Etter hvert går det opp for meg: service på Lille Tiger`n i dag. Service er som regel kjedelige greier. Sitte å vente, mens andre herjer med sykkelen
Kommer meg opp til Graarud og leverer Tiger`n
Håper på at Andrè dukker opp, kanskje han kunne fikse en lånesykkel, så jeg fikk meg en tur i finværet.
Andrè dukker omsider opp, og joda han kunne fikse en sykkel, eller rettere sagt: scooter. Kawasaki J300.
Kjente lissom kjørelysten forsvant, skeptisk så jeg på doningen, men satte meg på med freidig mot.
Sittestilling var utrolig uvant, + at forbrems var på venstre hendel.
Automatgir, tja, men det funker greit. Gir gass, og tjo hei som det går…eeeh tok i litt der,
28 hk, er jo ikke all verden.
Kjørte mot Halden, på Rokkeveien, og der kom den jammen til sin rett. Lett og smidig, fes den gjennom svingene, smilet begynte faktisk å komme. Smilet ble bredere og bredere inne i hjelmen, ja dette var moro.
Måtte jo bare prøve`n opp en av goveiene.
En bil fes forbi på langsletta, før det begynner å gå oppover og svingene begynner. Trur han ble litt satt ut, da jeg tok han igjen og dro forbi, så han i hvert fall ikke igjen! Satt og kosa meg gjennom svingene, rolig inn og full gass ca midtveis. Dette er en svingemaskin. Skulle gjerne ha prøvd den på Rudskogen, uten å være redd for å tryne.
Kom etter hvert ned til Halden, svingte innom Farmen. Presidenten kom ut på trappa, rista på hue og prøvde å vinke meg vekk. Lot jeg som jeg ikke så det. Fikk jammen en kaffekopp, med kaffe i allikevel
Tenkte: prøve`n på motorveien, det var ikke noe genialt sjakktrekk, det var fælt. Svingte av så fort som mulig.
Kjørte til Graarud igjen og leverte doningen. Fordommene mot scooter, er borte. Håper å få prøvd en større sak, i løpet av sommeren.
For oss som ikke trenger ørtenhundre hk og toppfart nærmere 300 km/t, så går det an å ha det moro allikevel. En virkelig positiv opplevelse, kommer til å "hilse på" «storscootere» heretter, dette er mc, helt klart.
En stor takk til sjefen, André
Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Beklager at jeg fortsatt driver å "gnager" på dette totalt utdebatterte emne, men synes nå likevel det er litt interessant. Ihvertfall så lenge som PMS'n koker og jeg er på Jobb, og har fire dager igjen til ferie :-)
Her er to moderne MC motorer. Begge i produksjon 2014.
Synes det er litt interessant å se hvordan tilsynelatende like motorer kan "settes opp" fra produsentenes side - med tanke på ytelse.
Samme Volum og begge V2.
Å ta deg i ræ.... på at begge veit kva dei balar med :-)
HD FXDL
Sylindervolum: 1202 ccm.
Effekt: 76hk v/5010 o/min.
Dreiemoment: 126 Nm v/3500 o/min.
Ducati Superlegera
Sylindervolum: 1199 ccm.
Effekt: 200+ hk v/11 500 o/min.
Dreiemoment: 134 Nm v/10 200 o/min.
Prøvd å finne tilsvarende eksempel av R4, men finner ingen ting i nærheten av HD`n. Annet en blod trimmet RR sykler som har minimal levetid: Denne HD er nok en som, varer og varer og varer og...................
Her er to moderne MC motorer. Begge i produksjon 2014.
Synes det er litt interessant å se hvordan tilsynelatende like motorer kan "settes opp" fra produsentenes side - med tanke på ytelse.
Samme Volum og begge V2.
Å ta deg i ræ.... på at begge veit kva dei balar med :-)
HD FXDL
Sylindervolum: 1202 ccm.
Effekt: 76hk v/5010 o/min.
Dreiemoment: 126 Nm v/3500 o/min.
Ducati Superlegera
Sylindervolum: 1199 ccm.
Effekt: 200+ hk v/11 500 o/min.
Dreiemoment: 134 Nm v/10 200 o/min.
Prøvd å finne tilsvarende eksempel av R4, men finner ingen ting i nærheten av HD`n. Annet en blod trimmet RR sykler som har minimal levetid: Denne HD er nok en som, varer og varer og varer og...................
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Vedr ullike motorer. Dems forhold mellom borring og slaglengde, har "alt å si" for effektutviklingskarakteristikk. Også hvordan man "putter i" bensinen, feks gjennom store ventiler, eller små, to eller fire/syl, og vekt på alt som roterer, eksosportene, eksosanleggets diameter og lengde.
Tom..nei faktisk, har blitt litt mere laidback mht kurvene. Det som betyr mest, er opplevelsen, ikke tidelene, eller sekundene :)
Men ja, jeg leser fortsatt testene, litt for ikke å stå der å vite noenting liksom.
Tom..nei faktisk, har blitt litt mere laidback mht kurvene. Det som betyr mest, er opplevelsen, ikke tidelene, eller sekundene :)
Men ja, jeg leser fortsatt testene, litt for ikke å stå der å vite noenting liksom.
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Jeg tror fremdeles de aller fleste kjøper ADV sykkel på grunn av design og miljø. Tror nok mange hadde hatt en like bra sykkel i et annet segment. Det er ikke bare ADV som har oppreist stilling og masse bagasje. Det er ADV som er inn, sånn er det bare.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39856
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Tror du er veldig nær å treffe innertieren her, jaJohnnyTh skrev:Jeg tror fremdeles de aller fleste kjøper ADV sykkel på grunn av design og miljø. Tror nok mange hadde hatt en like bra sykkel i et annet segment. Det er ikke bare ADV som har oppreist stilling og masse bagasje. Det er ADV som er inn, sånn er det bare.

Unntaket er vel de av oss som kjører Stelvio. Den er valgt nettopp fordi det er en knakende god Guzzi, med mindre fokus på (lavest mulig...) vekt og (mest mulig...) effekt...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
JohnnyTh skrev:Jeg tror fremdeles de aller fleste kjøper ADV sykkel på grunn av design og miljø. Tror nok mange hadde hatt en like bra sykkel i et annet segment. Det er ikke bare ADV som har oppreist stilling og masse bagasje. Det er ADV som er inn, sånn er det bare.
Jadda :-)
Ikke bare jeg som sliter med PMS

Vil du snakke om det???...eller :-)å
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
PMS'en her er ille. Trenger desperat en sykkeltur. Til og med en ADV hadde hjulpet nå!L-NA skrev:JohnnyTh skrev:Jeg tror fremdeles de aller fleste kjøper ADV sykkel på grunn av design og miljø. Tror nok mange hadde hatt en like bra sykkel i et annet segment. Det er ikke bare ADV som har oppreist stilling og masse bagasje. Det er ADV som er inn, sånn er det bare.
Jadda :-)
Ikke bare jeg som sliter med PMS![]()
Vil du snakke om det???...eller :-)å

Hvis design og miljø ikke har betydning for at folk kjøper ADV sykkel høres rart ut. De ferreste raser runt på skogsveier med disse. Heller ikke offroad og på vei må det vel være mange sykkler som er vel så bra. Husk at GS er mestselgende i Europa. Hvorfor lasser folk ned sykklene med alt molig fra Turatech hvis det ikke var for image? Ikke si at alt dette stasjet kun er av praktisk betydning.
Selvsagt så gjelder dette ingen her på MCSiden, her inne så er det vel kun meg som tør å innrømme at utseende var en stor faktor i kjøp av sykkel. Alle her har jo kjøpt den perfekte adv.. Men litt rart ikke alle har den samme da.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39856
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
. Kommer nok aldri til å påstå at jeg har kjøpt noen perfekt sykkel, være seg adv. eller annen type sykkel. Stelvio'en er slett ikke perfekt. Men den overrasker stadig, selv etter at jeg har 'pisket' på den drøye 35K siden den ble kjøpt ny i sept. 2012.JohnnyTh skrev:Alle her har jo kjøpt den perfekte adv.. Men litt rart ikke alle har den samme da.
Nå sist i voldsomt regn og tordnvær på vei til Malmö i går. Gikk stødig som et lokomotiv i opptil... nåvel, hastigheten trengs ikke nevnes annet enn at de på enkelte strekninger strakk seg noe over de tilmålte 110 og 120 som skiltene langs veien viste...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro
Sikkert mange som kjøper mc for å ha et spesielt image, men det er vel ikke spesielt for ADV-folket.JohnnyTh skrev:PMS'en her er ille. Trenger desperat en sykkeltur. Til og med en ADV hadde hjulpet nå!L-NA skrev:JohnnyTh skrev:Jeg tror fremdeles de aller fleste kjøper ADV sykkel på grunn av design og miljø. Tror nok mange hadde hatt en like bra sykkel i et annet segment. Det er ikke bare ADV som har oppreist stilling og masse bagasje. Det er ADV som er inn, sånn er det bare.
Jadda :-)
Ikke bare jeg som sliter med PMS![]()
Vil du snakke om det???...eller :-)å![]()
Hvis design og miljø ikke har betydning for at folk kjøper ADV sykkel høres rart ut. De ferreste raser runt på skogsveier med disse. Heller ikke offroad og på vei må det vel være mange sykkler som er vel så bra. Husk at GS er mestselgende i Europa. Hvorfor lasser folk ned sykklene med alt molig fra Turatech hvis det ikke var for image? Ikke si at alt dette stasjet kun er av praktisk betydning.
Selvsagt så gjelder dette ingen her på MCSiden, her inne så er det vel kun meg som tør å innrømme at utseende var en stor faktor i kjøp av sykkel. Alle her har jo kjøpt den perfekte adv.. Men litt rart ikke alle har den samme da.
Da jeg kjøpte min nåværende sykkel hadde jeg det travelt. Jeg ville ha sykkel "i dag", og jeg hadde ingen spesielle i tankene, jeg var åpen for alt. To krav hadde jeg ... det ene var, ikke under 900-1000 ccm, det andre var oppreist kjørestilling.
Jeg og mine to svogere gikk til de nærmeste forhandlerne. Vi kom inn døra hos en av de, svogeren pekte på den nærmeste sykkelen, som var en V-strom, og sa "hva med denne?" Jeg hadde ikke vært borti denne før, og syntes den så fæl ut. "Nei takk" sa jeg, og gikk videre innover sjappa, men så ingen jeg kunne tenke meg.
Jeg gikk tilbake til svogeren som stod ved siden av V-stromen, satte meg på den, og tenkte "fy f.. for en stygg sykkel, men god sittestilling"
Da hadde vi vært inne i lokalet i ca 1,5 min. Jeg sa til selgeren etter 1.8 min, "jeg tar denne"
Det gikk sikkert flere dager før jeg visste at denne sykkelen tilhørte noe som het ADV-segmentet.
Jeg ville bare ha en sykkel jeg kunne kjøre, i motsetning til min forrige som lå knust i ei grøft.
Jeg har ikke montert hverken winch eller slepekrok eller alu.kasser, ekstralys, eller noe som helst annet, bortsett fra en anonym hjemmelaget GPS-holder.
Uten å være for eplekjekk, så tror jeg de aller fleste her inne er mere opptatt av image enn det jeg er.
Det er i alle fall det inntrykket jeg får når jeg leser om "hva har du gjort med sykkelen i dag", "i dag fikk jeg i posten ..." "hvilken dress skal jeg kjøpe" osv osv osv
PS. Jeg synes du kan slutte å gnåle om dette med skogsveier og terrengkjøring. Vi har diskutert det før, og jeg trodde det ble avklart at grunnen til at mange kjøper adv er at det er behagelige sykler på normale veier, hvis man kan nøye seg med å kjøre i et moderat tempo.. For min del vil det si under 130-140km/h.
Sist redigert av jhn den 29 jun 2014, 18:49, redigert 1 gang totalt.