JoachimG skrev:Kapabel er ikke det samme som egnet...
Man kan diskutere hva slags kjøretøy som egner seg til det klikker for en. Saken er den at du faktisk kan komme deg fram nesten hvor som helst med hva som helst... jeg snakker av erfaring (se video under). Men det at det meste er kapabelt betyr ikke at det også er "egnet". Og mye av det som selges som "egnet til eventyr", eller "ADV" og "Dualsport" er virkelig ikke spesielt "egnet" til det det de ofte utgis i markedsføringen til å være egnet til... og "egnetheten" til det glossy bildet som avbilder sykkelen offroad er ofte omvendt proporsjonal med størrelse og pris på sykkelen... altså jo større og dyrere, jo mindre egnet. Mange ADV-sykler og Dual Sport Sykler har dessuten modifikasjoner med høy blingfaktor men som noen neppe hadde ettermontert selv (som feks BMW F800GSA sin bash plate og radiatorbeskyttelser i plast fremfor aluminium, den høytmonterte bremseveskebeholderen, osv, osv). Fine sykler, og gode fine til mange slags turer både på grus og asfalt, men man må ta "egnetheten" med en stor klype salt/sand
Selv valgte jeg og et par kompiser å delta i Endurroallyet "Budapest to Bamako 2012"... på gamle Vespa Scootere, helt uassistert mot da langt mer egnede kjøretøy... vi var de eneste i klassen for idiotiske og uegnede kjøretøy som faktisk kom i mål for egen maskin, men det var også flere SUVer, ATVer og Endurosykler som heller ikke kom i mål. Men det jeg kan si er at min Touratecha BMW F650 Dakar er langt mer egnet i et slikt rally, men ikke i nærheten så egnet som min Yamaha wr250f. Likevel, eventyret ble større fordi vi kjørte på nettopp Vespa... For noen er selve affeksjonen for sykkelen en stor del av eventyret, for andre er det kun snakk om maskinens funksjoner og egenskaper som gjelder.
Hva som er mest egnet til eventyr er avhengig av så veldig mange faktorer. Hvor fort skal du reise (altså hvor mye tid har du til å løse problemer underveis), hva du kan fikse selv og hva du kan få hjelp til dit du reiser, hvor langt unna hjelp du vil være, hva slags terreng/underlag og hvor mye av de ulike sortene, hvor lenge skal du være borte, skal du campe eller ikke, hvor høy du er, hvor erfaren er du, hva slags klima er det snakk om, skal man ha med seg passasjer, hvor mye komfort man skal ha med seg i bagasjen, m.m.... og ikke minst, hvilke fetisher man har... kanske en Uralmed sidevogn eller en Royal Enfield Bullet med knastedekk er den ultimate eventyrsykkelen for degt?
For de som anser at eventyr innebærer mye mer enn bare asfalt og fine grusveier så vil jeg påsta at man med en Yamaha WR250R (altså ikke racingversjonen wr250F), og kun med noen små modifikasjoner (større tank, vindskjerm, midtstøtte, mykere sete, forsterkning av bakre delen av rammen for bagasje), sannsynligvis få mye mer glede enn om man kjører en BMW R1200GSA, eller F800GSA, eller F650GS Dakar/Sertao... eller tilsvarende fra andre merker.... jo lettere jo bedre.
Alt du sier her stemmer jo selvsagt ... det er så selvsagt at innlegget nesten er overflødig.
Jeg har aldri vært noen offroad-kjører, og blir det heller aldri. Gruskjøring har heller aldri vært noen lidenskap. Jeg kjøpte sykkelen for å suse etter landeveien i lovlige hastigheter +10-20-30-40, men har oppdaget etter hvert at den egner seg brukbart til å putre langs grus- og skogsveier også ... mye bedre enn mine tidligere sykler, så da passer det jo fint at jeg trives forholdsvis godt ut i naturen med en kaffekjele og en eske fyrstikker og kanskje ei fiskestang.
Ingen kommer noensinne til å se noen video av meg på YT stående på en 200 kg+ tung mc i 100 km/h i gjennom krattskogen, det overlater jeg med glede til andre.
Jeg ser på en adv-sykkel som en SUV ... et kjøretøy med litt større hjul, litt større bakkeklaring og ganske bra lastekapasitet.
Ville jeg ha en Willy's, ja da hedde jeg kjøpt en Willy's. men jeg har en Honda CRV .... en slags firehjuls V-strom, eller en annen stor adv.
Du nevner pris, da jeg kjøpte V-stromen kostet den 20-30-40 osv 000 mindre enn sine samtidige konkurrenter. Det passet meg utmerket.
Det som ikke passer like bra, er at noen (ikke du) tror det eneste saliggjørende er et hurtigtog i 300 km/h, og som til stadighet kommer med den samme idiotiske forklaringen på hvorfor 1/3 av motorsyklistene velger adv-sykler.
Opplevde for øvrig det samme i den tiden jeg kjørte coustom, fra lignende typer .... Jaja, nok om det.
Steike tøft med det Vespa-eventyret ditt. Det blir noe å mimre om og fortelle oldebarna en gang i fremtiden. Virkelig tøft ... og artig