Jeg håper alle motorsyklister stopper opp og tar kontakt med bileieren hvis man sneier borti speilet? Den miste ripe i speilet betyr en verdiforrigning og det er feil at billeier skal ta denne regningen. Stopper man opp og er ærlige så vil kanskej dem fleste si det er greit allikevel. Å bare kjøre videre annser jeg som frekt (samt ulovlig) og jeg hadde anmeldt forholdet i rent raseri og av prinsipp. Kjører man videre irriterer man en bilist, stopper man opp og er ærlige og ydmyke så kjører stort sett begge avgårde med gos samvitighet etterpå.
Skademelding skal skrives på stedet eller på nermest mulig egnet sted som er avtalt og det er rett og slett ulovlig og stikke av etter et sammenstøt uansett om man bare har sneiet borti et speil og det har blitt små skader/riper.
Har hendt flere ganger at noen har slengt opp døra si rett i siden på bilen min utean at jeg har merket det. Har kostet meg flerfoldige tusen sammenlagt og fikse slikt og skaden er akkurat for liten til at det lønner seg å bruke forsikring. Men EN dag tok jeg en på fersken da jeg kom ut av butikken med to handleposer. En Hyundau Santa Fe med unger i baksetet betyr fort at døren kan gå opp litt for fort og uten særlig tanker bak hva som skulser seg ved siden av og nettopp det gjorde den. Et skikkelig dunk hørte jeg og moren gikk rundt bilen for hun hørte dunket selv. Jeg kom gående i mot, men moren så seg litt rundt og gikk videre.
Jeg gikk sporenstreks bort til henne og spurte om hun ville gjøre opp for seg eller bli anmeldt. Da fortalte hun meg at hun ikke alltid kunne holde styr på ungene. Det skjønner jeg sa jeg, men du er fortsatt mamma'en og har ansvaret og selv om dette bare er et uhell i utgangspunktet så fritar ikke det deg fra alle økonomiske utlegg dine barn foretar seg av uhell.
Hun ringte mannen sin og var svært oppskaket og hun skajønte seg ikke på skademeldinger og var livredd for å skrive en slik. Jeg fikk snakke med mannen hennes og forklare situasjonen og jeg sa at ripen mest sannsynlig (ikke 100% sikkert) kunne bli polert bort og at jeg kunne gjøre dette selv, men hvis du ønsker å gjøre opp på stedet kontant må jeg forsikre meg om at dette ikke blie en lakkeringsjobb så vi ble enige om å møtes på halveien. Kona tok ut 2.000,- og ga meg og saken ble glemt fra begge parter.
Veldig mye styr rundt svært lite.
Hadde damen kommer sporenstreks bort til meg og bedt om beklagelse og virkelig vist litt anger samt vilje til å gjøre opp for seg, så hadde jeg mest sannsynlig spilt den gode samaritan og sagt at denen ripen fikser jeg selv og takket henne for at hun var ærlig. Det koster så lite.
Jeg sier ikke at noen her har gjort dette, men hvis det skjer så håper jeg man har baller nok til å stoppe opp. Mest sannsynlig vil en stresset bilist si det er greit og da har man vertfall stoppet opp og vert ærlige. Det setter også oss motorsyklister i et langt bedre lys da jeg har inntrykk av at mange bilister ser svart når dem ser motorsyklister
Var på byen samens med fire kamerater her om dagen som ikke er motorsyklister og da kommer jo tydeligvis samtalen om mc kjøring etc. opp. Som ventet så var jeg allerede stemplet som en råtass i trafikken. Det som var ekstra morsomt var at jeg ga han ene en utfordring med å bli meg meg på en liten tur i trafikken bak på mc'en for å få et litt annet bilde av saken. Han takket nei, lo og spanderte en ØL på meg