Trenger nye hansker...hvilke?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg kjøpte for en tid tilbake "ca. ett år siden) ett par dyre Alpinestars 365 GoreTex hansker som har vert bra frem til nå, men innerforet har begynt å løsne i den ene hansken og blir med ut hver gang jeg drar ut hånden. Blir en sable jobb og måtte putte inn foret igjen riktig når jeg tar på meg hansken.

Er i kontakt med xlmoto.no (der jeg kjøpte den) og venter svar der, men må uansett kjøpe meg noen nye da jeg skal på langtur snart.

Her er mine krav til hanskene:

- Pris er ingen issue.
- Hanskene må være slitesterke og være gode og ha på seg.
- 100% vanntette er et must
- Skinn

Jeg vil ha noen gode hansker som holder meg varm på hendene ved langkjøring og stenger vannet ute. Blir disse for varme får jeg heller kjøpe meg noen "lettere" ved siden av.
Setter stor pris på anbefalinger og særlig fra dere som har erfaring med hansker på langturer.

At innerforet løsner på ett par skinnhansker til nesten 2.000,- er IKKE holdbart :[-X

Så hva mener folket?

EDIT:
Hva er egentlig forskjellen på et par Goretex Alpinestars hansker til 1.100,- og et til 2.000,-?
Dem ser jo nermest helt like ut med bare noe endret design...

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Kawagutten »

Jeg er meget fornøyd med mine Spyke(ikke de på annonsen).
Her er ett godt utvalg:
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_ ... Glove-0001" onclick="window.open(this.href);return false;

Er noe utvalg her også: http://www.online-mc.no/Bekledning/Hansker(201" onclick="window.open(this.href);return false;)/Vanntett(4)
Sist redigert av Kawagutten den 04 jul 2014, 01:30, redigert 2 ganger totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Legendary »

Spent på hva som blir anbefalt her!

Kjører selv med disse fra Oakley:

Bilde

Opprinnelig militærhansker, men duger fint som MC-hansker når det er sol. Selvfølgelig helt ubrukelige på kalde & våte dager. Jakter derfor også nye og mer funksjonable hansker!

Har vurdert disse fra Dainese:

Bilde

800ish,- NOK.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har goretex hansker fra Held. De er behaglige og har vært vanntett, men synes de slipper inn litt for mye vann nå. Så må nok ha nye jeg og snart
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Bjerknez »

Hansker MÅ være 100% vanntette. Alpinestars 365 som jeg har nå føltes veldig fuktige inni og var vanskeligere å dra av seg etter ca to timer i regnvær under kjøring på E6. Detsynes jeg er for dårlig i tillegg til at innerforet løsner.

Har sett litt på Rukka R-Star. Kan det være noe?

Det er viktig at hanskene som anbefales er selvprøvd i regnvær og holder seg tette. Sommerhansker er ikke av interesse i første omgang.

Takker for alle svar så langt :vs

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg synes ingen hansker er 100% vanntett. Har ikke prøvd rukka hansker, men det blir neste gang.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Svein2 »

Jeg har disse:
http://www.revzilla.com/motorcycle/rukk ... rus-gloves" onclick="window.open(this.href);return false;

Holdt meg helt tørr i 5 timer i skikkelig øspøsregn i Sverige, Rukkadressen også forresten.
Dyrt men....... :thumleft

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av mammut89 »

synes alpinestars er overprisa. hadde noen goretex hansker som var dønn vanntette men etter et år revna de helt fra hverandre bare av slitasjen for å ta av og på.

akkurat nå har jeg disse:
http://www.bullfighter.no/products/race ... -2-goretex" onclick="window.open(this.href);return false;

de er dønn vanntette men passformen er litt klumpete, fort gjort å stikke innom bullfighter å teste da.


ellers er rukka top notch men rukka hansker har jeg ikke testa så kan ikke si noe av erfaring.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Bjerknez »

For å være sikker så høres det ut som om det er Rukka som er det beste valget her. Holder ikke dem 100% tett så holder ingen hansker tett og da har jeg vertfall fått et svar. Til 2.000,- så synes jeg de Alpinestars hanskene jeg har er kraftig overpriset. Jeg har ett par stoffhansker fra Ellos til 99,- som har holdt i over 7 år med sporadisk bruk på vinteren og disse er like fine (bortsett fra litt møkkete og synlig slitte noen steder. Til 99-spenn kan man rett og slett ikke kreve noe mer. Men for 2.000,-, ekte skinn, Goretex, kevlar og membraner i hue og ræva så bør dem vare lenger enn ett år etter min mening. Jeg skal ikke si at dem direkte slapp inn vann, men jeg ble fuktig på hendene og hadde jeg ikke hatt varmeholker så hadde jeg blitt rimelig kald på hendene og det midt på sommeren i regnvær når temperaturmåleren viser rundt 12-15 grader.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har bare en ting å si... HELD sine hansker er overlegen på kvalitet... Søk rundt på nettet, de fleste sverger til disse hanskene... Ikke er de så himla dyr heller...
Jeg kommer ikke til å kjøpe noe annet enn held.
Er vel en grunn til at motorad har kåret de som beste hansker en del år på rad :-)

Sony Z2

MKH88
Innlegg: 104
Registrert: 28 aug 2013, 19:26
Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
Sted: Østfold

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av MKH88 »

Husk at hvis du bruker varmeholker sammen med gore-tex hansker, så kan varmen gjøre at "porene" i hanskene åpnes og slipper inn vann.

Forøvrig bruker jeg disse hanskene ved kaldt/vått vær. Har hittil holdt meg helt tørr, men har aldri vært i kraftig regnvær i over 45 min.
http://www.alf-graarud-motor.no/Moped/K ... r-(-moped-" onclick="window.open(this.href);return false;)/Hansker/RUKKA-MARS-G-T-HANSKE-(R20769-990)?overcatid=2
Sist redigert av MKH88 den 04 jul 2014, 10:06, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av ejs »

Bjerknez skrev:For å være sikker så høres det ut som om det er Rukka som er det beste valget her. Holder ikke dem 100% tett så holder ingen hansker tett og da har jeg vertfall fått et svar. Til 2.000,- så synes jeg de Alpinestars hanskene jeg har er kraftig overpriset. Jeg har ett par stoffhansker fra Ellos til 99,- som har holdt i over 7 år med sporadisk bruk på vinteren og disse er like fine (bortsett fra litt møkkete og synlig slitte noen steder. Til 99-spenn kan man rett og slett ikke kreve noe mer. Men for 2.000,-, ekte skinn, Goretex, kevlar og membraner i hue og ræva så bør dem vare lenger enn ett år etter min mening. Jeg skal ikke si at dem direkte slapp inn vann, men jeg ble fuktig på hendene og hadde jeg ikke hatt varmeholker så hadde jeg blitt rimelig kald på hendene og det midt på sommeren i regnvær når temperaturmåleren viser rundt 12-15 grader.
:knegg
Du bør prøve hanskene igjen uten å bruke varmeholkene!!
If it ain't broke, I'll break it.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av TBI81 »

MKH88 skrev:Husk at hvis du bruker varmeholker sammen med gore-tex hansker, så kan varmen gjøre at "porene" i hanskene åpnes og slipper inn vann.
Blir vel som med gore-tex bukser det (våt benk feks). Det "damper" inn ;-)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Kawagutten »

Har lest gode bruker omtaler av Knox handsker så kanskje verdt å sjekke ut.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av RuneMC »

Hansker som ikke er vanntette puster som regel bedre, tørker fortere og er rimeligere... går an å ha to par og skifte når regnet gir seg... 90% av tiden kjører vi vel i tørt vær også...

Uansett hanskevalg... prøv de på hendene! Utrolig variasjon i hvor mye en får til gode på fingertuppene f.eks. i samme størrelse men forskjellige modeller og merker...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar