Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Mange beskriver kontrastyring som ei "redning", men prøv å hol kontrastyring ganske lenge, da kan du kjøre skikkelige svinger! Dess lenger du holder det, dess mer går jo biken!
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Det var vel det jeg mener at man gjør uansett om det er bevisst eller ikke. Jeg kontrastyrer bevisst aktivt.
Har snakket med flere som sier at man ikke har så mye nytte av å drive med unnamanøver med kontrastyring fordi når situasjonen hvor det behøves kommer, så husker du det ikke, men om man faktisk bruker det aktivt, enten det er for nedlegg i svingene sin skyld, eller å vingle frem og tilbake i veien, så blir dette så godt innøvd at når det trengs, så gjør du nettopp det.
Merket det godt i nevnte situasjon med lastebil i møte, da jeg lå godt over til venstre, og så plutselig måtte motsatt vei. Om jeg ikke hadde lagt det til vane å dytte rattet frem og tilbake bare for gøy, så er det ikke sikkert jeg hadde hatt den nødvendige reaksjonen.
Uansett, kontrastyring er gøy!
Har snakket med flere som sier at man ikke har så mye nytte av å drive med unnamanøver med kontrastyring fordi når situasjonen hvor det behøves kommer, så husker du det ikke, men om man faktisk bruker det aktivt, enten det er for nedlegg i svingene sin skyld, eller å vingle frem og tilbake i veien, så blir dette så godt innøvd at når det trengs, så gjør du nettopp det.
Merket det godt i nevnte situasjon med lastebil i møte, da jeg lå godt over til venstre, og så plutselig måtte motsatt vei. Om jeg ikke hadde lagt det til vane å dytte rattet frem og tilbake bare for gøy, så er det ikke sikkert jeg hadde hatt den nødvendige reaksjonen.
Uansett, kontrastyring er gøy!
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Bra poeng det!mortenolb skrev:Det var vel det jeg mener at man gjør uansett om det er bevisst eller ikke. Jeg kontrastyrer bevisst aktivt.
Har snakket med flere som sier at man ikke har så mye nytte av å drive med unnamanøver med kontrastyring fordi når situasjonen hvor det behøves kommer, så husker du det ikke, men om man faktisk bruker det aktivt, enten det er for nedlegg i svingene sin skyld, eller å vingle frem og tilbake i veien, så blir dette så godt innøvd at når det trengs, så gjør du nettopp det.
Merket det godt i nevnte situasjon med lastebil i møte, da jeg lå godt over til venstre, og så plutselig måtte motsatt vei. Om jeg ikke hadde lagt det til vane å dytte rattet frem og tilbake bare for gøy, så er det ikke sikkert jeg hadde hatt den nødvendige reaksjonen.
Uansett, kontrastyring er gøy!
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Må jo ligger under 10km/t om det IKKE kalles kontrastyring. Det er ikke noe som aktivt blir gjort, men det er sånn tohjulinger svinger i hastighet rett og slett.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Jau, men forskjellen ligger i om man er bevisst på det eller ikke.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
På motarden så må man gjøre dette ubevisst, da styret trykket ganske kraftig mot den venstre hånden i venstre svinger (80+) og det er derfor naturlig å trykke tilbake når man skal ha mer sving.
Du trenger ikke å ha vekten mot dit du svinger engang ved kontrastyring, da du "henter" vekten inn på den rette siden helt automatisk om du skjønner hver jeg mener...
Det går fint an å kontrollere sykkelen med vekt, at man legger seg til siden, men dette tar MYE lenger tid enn et kjapt dytt på styret for å endre rettning. Men vektforflyttning på en motard som er høy er jo en ting, på en sykkel med et lavt tyngdepunkt noe helt annet... :)
Du trenger ikke å ha vekten mot dit du svinger engang ved kontrastyring, da du "henter" vekten inn på den rette siden helt automatisk om du skjønner hver jeg mener...
Det går fint an å kontrollere sykkelen med vekt, at man legger seg til siden, men dette tar MYE lenger tid enn et kjapt dytt på styret for å endre rettning. Men vektforflyttning på en motard som er høy er jo en ting, på en sykkel med et lavt tyngdepunkt noe helt annet... :)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Om en ikke er kjent med hvordan sykkelen styres, da har man ikke fulgt med under kjøreopplæringenmortenolb skrev:Jau, men forskjellen ligger i om man er bevisst på det eller ikke.

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Da jeg hadde sikkerhetskurs på bane med unnamanøvrering osv, var det en egen liten bolk med kontrastyring. Tror vi kjørte slalom mellom noen kjegler kun ved å legge press på holkene.Snikendeugle skrev:Om en ikke er kjent med hvordan sykkelen styres, da har man ikke fulgt med under kjøreopplæringenmortenolb skrev:Jau, men forskjellen ligger i om man er bevisst på det eller ikke.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Vi hadde også en miniøvelse for å få inn poenget med kontrastyring. Vi skulle ikke styre med styret, men prøve å legge vekten langt ute på sidene, for å bevise hvor lite det har å si om du trykker litt på fothvilere for å svinge etc som ifølge kjørelæreren min mange andre kjøreskoler vranglærte mye på.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Kjører bevisst med bruk av kontrastyring, ser ingen annen måte å kjøre igrunn. Pushe på styret for å legge sykkelen i "riktig" lean gjennom svingen, og enkelt å justere om f.eks situasjoner oppstår som nevnt over med lastebil. Kjørte bak Morten så den lastebilen kom brått på meg og, bare å pushe motsatt hendel og sykkel retter seg opp og kjapt å legge sykkel ned igjen. Har ikke lest alt som står over her men
- bshagen
- Innlegg: 226
- Registrert: 31 jul 2012, 12:30
- Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
- Bosted: Hokksund
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Dette holdt kjørelæreren min også på med, utrolig at de ikke veit dette...Snikendeugle skrev:Vi hadde også en miniøvelse for å få inn poenget med kontrastyring. Vi skulle ikke styre med styret, men prøve å legge vekten langt ute på sidene, for å bevise hvor lite det har å si om du trykker litt på fothvilere for å svinge etc som ifølge kjørelæreren min mange andre kjøreskoler vranglærte mye på.

- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Kjørelæreren min sa vel bare det at du kan trykke litt på fothvileren fordi det vil føles som at det hjelper. At det psykisk føles lettere å ta svingen, men at det ikke faktisk har noe å si. Jeg gjør i alle fall ikke det. Ikke noe mer enn hva som skjer naturlig av ankringen jeg har i svingen.
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Jeg får ingen effekt av å trø ned på ytre. I cross er det derimot meget viktig.
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Det er bare å kontrastyre i hver sving slik at det sitter i underbevisstheten din.
Svinger du med bil til venstre, så krenger bilen til høyere. Samme med sykkel.
Jeg rævkjørte over Suleskard i fjor for å kjøre nede på Revebanen, dette er en bane som det ikke går så veldig fort på men tror du ikke jeg gikk i sandfella der på trede runde da
Ble skremt av meg selv at ikke refleksen i meg tokk den så mange år som jeg har trent på kontra
Godt det ikke skjedde over fjellet, for da hadde jeg vært historie :-)å
Samme hadde jeg over Tindeveien i år. Kom for fort på en sving, også må jeg begynne å tenke på hva jeg skal gjøre istedenfor at det går på refleks. Her har du noe å lære Busa Trond
Svinger du med bil til venstre, så krenger bilen til høyere. Samme med sykkel.
Jeg rævkjørte over Suleskard i fjor for å kjøre nede på Revebanen, dette er en bane som det ikke går så veldig fort på men tror du ikke jeg gikk i sandfella der på trede runde da

Ble skremt av meg selv at ikke refleksen i meg tokk den så mange år som jeg har trent på kontra

Godt det ikke skjedde over fjellet, for da hadde jeg vært historie :-)å
Samme hadde jeg over Tindeveien i år. Kom for fort på en sving, også må jeg begynne å tenke på hva jeg skal gjøre istedenfor at det går på refleks. Her har du noe å lære Busa Trond

- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Kontrastyring----kom med kommentarer til dette..
Noen er selvfølgelig "flinkere" enn andre, men du er jo åpenbart en dreven motorsyklist Busa-T, og jeg tror det mest unike med det du forteller er at du faktisk er ærlig på det.
Noen er fornøyd nok med å komme seg helskinnet fra A til B, andre har null mm kyllingstriper som mål, eller målet er et sted i mellom. Uansett hva målet er, hvis man feks leser bøker som The Soft Science Of RR MC, ol som bryter ned den mentale oppgaven med motorsykkelkjøring til minste detalj, så har jeg veldig vondt for å tro det er mange som for hver bidige sving først har skapt en perfekt plan, og deretter utfører denne planen perfekt og nøyaktig.
Høres enkelt ut, men etter mitt syn er det nesten alltid noe som kan forbedres til neste gang. Er det ikke det, så har man vel enten lave kjøretekniske mål, eller eventuelt kunne tiden kanskje vært bedre anvendt med å sprute champagne ned på V. Rossi & co fremfor å sitte her å diskutere kontrastyring.
Personlig har jeg forøvrig ingen ambisjoner om å være raskest, men liker utfordringen med å hele tiden blir bedre til å lage og gjennomføre planen. Dels fordi det i seg selv er gøy, og ikke minst også for å slippe å havne i situasjoner som Busa-T beskriver, hvor man først har en ræva plan (feil fart inn i svingen) og deretter måtte bruke uforholdsmessig mye mental kapasitet på å rydde opp i elendigheten man har satt seg selv i. :-)å
Tror forresten aldri jeg kommer til å slutte og la meg forbause over hvor vonde kjøreegenskaper jeg har klart å venne meg til, hver gang jeg får nye dekk. Det er som å få en helt ny sykkel hver bidige gang.

Noen er fornøyd nok med å komme seg helskinnet fra A til B, andre har null mm kyllingstriper som mål, eller målet er et sted i mellom. Uansett hva målet er, hvis man feks leser bøker som The Soft Science Of RR MC, ol som bryter ned den mentale oppgaven med motorsykkelkjøring til minste detalj, så har jeg veldig vondt for å tro det er mange som for hver bidige sving først har skapt en perfekt plan, og deretter utfører denne planen perfekt og nøyaktig.
Høres enkelt ut, men etter mitt syn er det nesten alltid noe som kan forbedres til neste gang. Er det ikke det, så har man vel enten lave kjøretekniske mål, eller eventuelt kunne tiden kanskje vært bedre anvendt med å sprute champagne ned på V. Rossi & co fremfor å sitte her å diskutere kontrastyring.


Personlig har jeg forøvrig ingen ambisjoner om å være raskest, men liker utfordringen med å hele tiden blir bedre til å lage og gjennomføre planen. Dels fordi det i seg selv er gøy, og ikke minst også for å slippe å havne i situasjoner som Busa-T beskriver, hvor man først har en ræva plan (feil fart inn i svingen) og deretter måtte bruke uforholdsmessig mye mental kapasitet på å rydde opp i elendigheten man har satt seg selv i. :-)å
Ja, alle sykler er jo forskjellig satt opp, og med forskjellig geometri, men vil bare legge til at på de syklene jeg har hatt så er akkurat dette noe som også endrer seg drastisk ettersom dekkene (spesielt bak) blir slitt. Hvis jeg slipper styret i sving på nåværende sykkel med nye dekk, så er den nesten nøytral, med en svak tendens til å rette seg opp. Med nedslitte dekk må jeg sitte å trykke ganske hardt på styret for å holde kursen.spidair skrev:På motarden så må man gjøre dette ubevisst, da styret trykket ganske kraftig mot den venstre hånden i venstre svinger (80+) og det er derfor naturlig å trykke tilbake når man skal ha mer sving.
Tror forresten aldri jeg kommer til å slutte og la meg forbause over hvor vonde kjøreegenskaper jeg har klart å venne meg til, hver gang jeg får nye dekk. Det er som å få en helt ny sykkel hver bidige gang.
