Motorbrems, hvorfor forskjeller?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av ZZR-Erling »

Tjæ...lite å gjøre...heh..så jeg starter denne tråden.
Lurer litt på hvorfor noen motorer motorbremser mye mer enn andre, noen som vet?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av Crinos »

Motordesign har alt å si på effekten i en motorbrems. Motorbrems på bensinmotorer der man ikke har andre hjelpemidler som fks olje-retarder og lignende, får en bremsende effekt når man går av gassen og stenger lufttilførselen til inntaksmanifolden. Du kan sammenligne det med å puste igjennom et tynt og et tykt rør. Bremsen er selve motstanden motoren får i det "vakumet" som oppstår når man lukker spjeldet. (om jeg har forstått dette riktig).

En motor med større volum i sylindertoppene vil da antageligvis skape en større motstand enn mindre volum, som da er forskjellen du etterspør. :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av PCP »

Det har vel åpenbart mye med kompresjon å gjøre, det er dette og indre friksjon man høster fruktene av, men nøyaktig hvordan forholdet mellom volum, slaglengde, og kompresjon spiller inn i praksis, er et godt spørsmål som ikke jeg har svar på. ;-)

En annen og mindre faktor er moderne motorers bensinkutt, mens eldre forgassermotorer går hele tiden. Dog skal man vel ganske langt ned mot tomgang før det er særlig merkbart. Begynner å bli en del år siden jeg hang på motoren med kill-switch, for å lage smell når man slo på igjen... :lol :redface

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av Kjellrf »

Motorbrems kan også varieres med forskjellig tomgangsturtall. Høyere tomgangsturtall gir mindre motorbrems enn lavt tomgangsturtall, på samme sykkel. Usikker på om dette gjelder sykler med injection, men en sannhet på de med forgasser.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av Crinos »

Kjellrf skrev:Motorbrems kan også varieres med forskjellig tomgangsturtall. Høyere tomgangsturtall gir mindre motorbrems enn lavt tomgangsturtall, på samme sykkel. Usikker på om dette gjelder sykler med injection, men en sannhet på de med forgasser.
Det har jeg aldri tenkt over, men kan også være en av grunnene til at jeg så og si nesten bare bruker motorbrems til rolig nedbremsing. Har justert forgasseren min superlavt på tomgang, nesten på punktet hvor den ikke klarer å holde 2/3 takten til Harley igang. :)
Ikke min sykkel, men tett på min idle speed. Min er hakket raskere.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=WCOwu3eKlXY[/video]
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av Andreas »

Kjellrf skrev:Motorbrems kan også varieres med forskjellig tomgangsturtall. Høyere tomgangsturtall gir mindre motorbrems enn lavt tomgangsturtall, på samme sykkel. Usikker på om dette gjelder sykler med injection, men en sannhet på de med forgasser.
Panigale 1199/899 har en funksjon som heter EBC, som er en automatisk mellomgassingfunksjon for å hindre bakhjulslipp ved ekstrem nedbremsing på gir. Man får samme effekt med å mellomgasse selv ved nedgiring.

http://www.ducati.com/bikes/superbike/s ... _/index.do" onclick="window.open(this.href);return false;

En Ducati uten slipperclutch har ganske ekstrem motorbrems. Man hører lett at det gneller i bakdekket når man bremser ned med nedgiring f.eks.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av PCP »

Kjellrf skrev:Motorbrems kan også varieres med forskjellig tomgangsturtall. Høyere tomgangsturtall gir mindre motorbrems enn lavt tomgangsturtall, på samme sykkel. Usikker på om dette gjelder sykler med injection, men en sannhet på de med forgasser.
Ja, det var litt av dette jeg tenkte på i innlegget over, med at motoren går hele tiden, og som du påpeker mer jo høyere tomgang. Generelt kuttes bensintilførselen helt med moderne innsprøytning, og isåfall vil konseptet bare være det samme dersom man er under innslagsturtall for bensinkutt. På moderne bilmotorer er dette idag bare noen få hundre rpm over tomgang, men usikker på hva som er normalt på MC-motorer, de har vel gjerne vært litt mindre ekstreme i bensinspare-funskjoner.


Edit, rettet over til under. ;-)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av Kjellrf »

Crinos skrev: Har justert forgasseren min superlavt på tomgang, nesten på punktet hvor den ikke klarer å holde 2/3 takten til Harley igang. :)
Så du sparer til rådebank?

Gjett hvor godt oljepumpa smører på tomgang...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av MrPitlane »

Elolz skrev:Mener å huske fra en tråd her tidligere at det har med sylindervolum og kompresjon å gjøre, jo høyere, jo bedre motorbrems :-k
Var det ikke du som var trådstarter sist?

her er ett av svarene som kom på den tråden: http://www.motorcyclenews.com/MCN/Newri ... EPI-125935

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av Kwak »

Kjellrf skrev:
Crinos skrev: Har justert forgasseren min superlavt på tomgang, nesten på punktet hvor den ikke klarer å holde 2/3 takten til Harley igang. :)
Så du sparer til rådebank?

Gjett hvor godt oljepumpa smører på tomgang...
Rådelagrene på en HD er rullelagre. Disse krever helt minimalt med smøring så lavt tomgangsturtall er ikke noe problem
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av Kjellrf »

Kwak skrev:
Kjellrf skrev:
Crinos skrev: Har justert forgasseren min superlavt på tomgang, nesten på punktet hvor den ikke klarer å holde 2/3 takten til Harley igang. :)
Så du sparer til rådebank?

Gjett hvor godt oljepumpa smører på tomgang...
Rådelagrene på en HD er rullelagre. Disse krever helt minimalt med smøring så lavt tomgangsturtall er ikke noe problem
Sliter godt allikevel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38096
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av AJ »

Jo færre sylindre, jo mer motorbrems. Eller... :scratch ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7002
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av Jompa »

Både offtopic og offseason, på snescutern min er det anti-motorbrems-system.
Yamaha 4-takter.
4- takts scootermotorer har ganske heftig motorbrems i forhold til 2-taktere som har null, og uten anti-brems risikerer man å fly over styret hvis man slipper gassen brått.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av Snikendeugle »

Bruker veldig sjeldent for eller bakbrems for normal nedbremsing (annet enn det siste touchet for å stoppe der jeg vil). Ganske ok med motorbrems i en singel sylinder motor på 690cc :)

La meg spesielt merke til dette på Vålerbanen også. Der brukte jeg kun frambremsen om jeg hadde brukt alt for mye energi i å prøve å ta igjen noen på langstrekka at jeg måtte bremse ned hardt for å klare svingen som kom, men ellers gikk det kun på motorbrems. Det er en drøm å kjøre om en kan rev-matche (blippe opp gassen i det du girer ned, slik at RPM matcher den RPM'en som giret under vil kjøre motoren på i hastigheten du ligger i. Da blir nedbremsingen mye mer kontrollert, og du får ikke følelsen av å bli kastet fremover).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Motorbrems, hvorfor forskjeller?

Legg inn av PCP »

Det hørtes da forbausende bedagelig ut, til å være på en bane, Snikendeugle. :mk
Jeg mener det er jo uansett "bremsekilde" nokså begrenset hvor mye bremsekraft man får ned i bakken med bakhjul, i litt fart. Men bortsett fra det er det vel grunn til å tro at din sykkel er av de bedre på motorbremsing. Og sett ifht feks biler har jo alle 4-takt MC vanvittig motorbrems fordi det er så lite masse som skal bremses, Duke kommer vel svært godt ut i så måte også vil jeg tro. :-)

Er ikke mye jeg trenger å bremse selv heller, om jeg følger vanlig trafikk, og man merker jo forskjellen godt ned fjellpass, eller ned Oslofjord-tunnelen, hvor bilene ligger på 3 gir og intervall-bremser en masse, mens jeg ligger på 6 gir og må gi gass for å holde 60-70 kmt.
AJ skrev:Jo færre sylindre, jo mer motorbrems. Eller... :scratch ?
Ja, det var det jeg også undrer meg over, er det så enkelt...
Dersom kompresjonen er feks 11:1 på begge, har da svanen din dobbelt så mye motorbrems som en 4 syl 1200, og 4 ganger så mye som en 4syl 600. Høres urimelig ut, men hva er formelen, og hvorfor? :skriver :-k

Svar