Ja, så var man tilbake i soffan. En deilig tur i dag også, ikke så mye bilder blei tatt, men legger ut det som jeg har.
(derimot filmet jeg en del, håper det blei brukandes...time will show)
Dagen begynte litt treigere enn planlagt, var sjukt morratrøtt i dag, mot normalt. Og ikke hørte jeg fra mr.Lordshaft heller, han var nok opptatt på jobb. Men så smalt det inn en sms fra han, og ballen begynte å rulle, litt over kl 8 var jeg kledd og klar (sykkelen var klar hele natta).
Vi satset på å møtes på Voss kl 10.30, men jeg bomma litt på fergja mellom Utne og Kvanndal, så måtte ta rundveien over Hardangerbroa. Dermed var jeg 15 etter skjema, men heldigvis, Lordshaft var like blid, der han satt og venta på Esso-stasjonen i Voss sentrum
Først litt obligatorisk chitchat, og så bar det avgårde i deilig sol, mot Aurland og "det forgjettede land"
E 16 oppover mot Vinjo og Vossestrand har ett par brukbare svinger, men strekningen gir deg ikke akkurat krøll på ti**en eller hår på skuldrene. Men det finnes medisin, for eksempel i form av Stalheimskleiva.
Den gir oss såpass voldsomme inntrykk at vi "overlever" tunellene mot Flåm og Aurland. I Aurland kjøper vi litt lunchmat på butikken og tar med oss opp mot utkikkspunktet på Stegastein.
Her knipser vi noen bilder, spiser baguetter og gleder oss til fortsettelsen over fjellet. Og ute på utkikksplattformen er det VARMT i dag, det brenner i skinnbuksa :-)å :-)å
BB1.jpg
BB2.jpg
BB7.jpg
BB8.jpg
Det som er litt kjipt er at så snart vi nærmer oss toppen så er det overskyet, og etter hvert så ser vi at det er grått i øst også, i den retning vi skal etter hvert. Men først fjellovergangen, den tar vi i kjent stil, og nedstigningen til Lærdal er herlig, med unntak av noen aggresive telehiv, her og der. Fra Lærdal til Øvre Årdal er det lite å fortelle, det er tuneller, bratte fjell og to? fantastiske svinger i kombinasjon med fine doseringer.
Idet vi entrer 50 sona i Øvre Årdal slår varmen imot oss, jeg er sikker på tempen økte med 5 grader iløpet av 10 mtr med vei

det var en utrolig rar opplevelse.
På bensinstasjonen tar vi et krigsråd, det er lett regn og meldt tordenbyger i innlandet utover dagen. Så det ender med at vi suser tilbake til Fodnes, kjører beint om bord i fergja der og drar over mot Sogndals-sida. Men tror de glemte å ta betaling av oss, eller så syns de at vi var så kjekke at vi reiste gratis :-D
Så ruller vi innover mot Sogndal, og videre utover fjorden, til fergjekaien på Hella... her skiller vi lag.
Jeg tar fergja mot Vangsnes, Lordshaft tar "shortcut'en" mot Bergen via Hella-Dragsvik.
Jeg får dermed gleden av å nyte "oppturen" mot Vikafjellet, her har jeg ikke kjørt før, men det er et herrrrrlig stykke vei for Striplen min og meg. Jeg rett og slett storkoser meg oppover svingene, og det er alltid deilig å komme over tregrensa.
Vel oppe på Vikafjellet ser det ut som det er regn lengre sør, så jeg stopper og trekker på regndressen. Det kommer vel med, for siste halvdel av Vikafjellet og ned mot Voss regner det. jaja, så får jeg i alle fall vasket vekk knuste fluer og andre insekter fra visiret
Nede på Voss skinner solen forsiktig igjennom skylaget, så regndressen må igjen friste tilværelsen i salveska
Kjører selvsagt Gamlevegen over Skjervet, tar et bilde her,
BB3.jpg
før jeg fortsetter litt nedover mot Granvin, men svinger "gromveien" over "Ulvikfjellet"
De kan si hva de vil, gutta med "adventure-traktor"....., men det er et herlig stykke vei som innbyr til lettsindig omgang med gassrulla og generøse nedlegg i de deilige svingene med fiiin asfalt.
Tar ettpar bilder oppå her også, før jeg peiser over Hardangerbroa og innover fjorden mot Odda
BB4.jpg
BB5.jpg
BB6.jpg
Sørfjorden er som vanlig ganske kjedelig, i Odda må jeg leke MacGyver før jeg kjører hjem til frk. Fryd.
Hun tar imot med kveldsmat og kald leskedrikke. Jeg rekker akkurat å smøre kjedet mens det er varmt, så er det rett i matfatet.
En knalltur,,, IGJEN. Utrolig hyggelig å hilse på Lordshaft, å kjøre sammen med han, improvisere litt underveis, nyte sola mens vi hadde den... resten av turen tar vi ved en senere anledning
"So gutane dansa, og jentene gret"
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.