Trenger nye hansker...hvilke?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Snikendeugle »

To par hansker ftw.

Bruker ett par Dainese 4t som er veldig sommerlige og gir veldig god feedback i fingrene (god kontakt med det du faktisk tar på).

Om det er kaldt eller mye regnvær bruker jeg Klim Powerxross hansker. Disse er det ikke noe særlig beskyttelse i, men de er varme (ikke -20c varme), veldig lette, og vanntette med Goretex. Det som er fint med disse til å være litt allværshansker er at de ikke er så klumpete og fæle. Jeg tar lett det kompromisset med mindre beskyttelse for en "lettere" hanske :)
http://komplettfritid.no/product/klim-p ... love-black" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Holdt den slik i 5 minutter ca. når jeg kjøpte hanskene.

Må nevnes at om du er våt på hendene, så er Klim hanskene et sant helvete å få på, men det går til slutt :)

Vanntette hansker blir jo klamme etterhvert de også. Husk at huden blir klam når hanskene er dårlig luftet (typ vanntett)!
Sist redigert av Snikendeugle den 04 jul 2014, 12:22, redigert 1 gang totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Solo-rider
Innlegg: 788
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Solo-rider »

Bjerknez skrev:Hansker MÅ være 100% vanntette. Alpinestars 365 som jeg har nå føltes veldig fuktige inni og var vanskeligere å dra av seg etter ca to timer i regnvær under kjøring på E6. Detsynes jeg er for dårlig i tillegg til at innerforet løsner.

Har sett litt på Rukka R-Star. Kan det være noe?

Det er viktig at hanskene som anbefales er selvprøvd i regnvær og holder seg tette. Sommerhansker er ikke av interesse i første omgang.

Takker for alle svar så langt :vs
Det nok vanskelig å finne hansker som er 100 % vanntette. :mk

Har Rukka R-Star som "kaldværshanske" Den holder regnet på et par timers turer. Men føles klam når jeg kjører lenge i regn. Ps. denne hansken er liten i størrelse. Bruker normalt størrelse 12,men den i denne størrelsen bli litt trang

Har også Halvorsons,Newmann hanske(den nyeste utgaven) . Den er det samme med når det gjelder fukt/vann.

Ellers så syntes disse er de beste jeg har prøvd til nå. Problemets er når du kjører i regn , stopper og tar på deg hanskene igjen. Du har jo aldri 100% tørre hender når du putter de inn i hanskene igjen..

Vurderer prøve overtrekkshansker av type gummihanske(felleskjøpet er nevnt i et tilsvarende tråd her)utenpå mine sommerhansker.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Flanker »

Støtter to par hansker og evt. overtrekk av noe slag! En bedre og rimeligere løsning enn GoreTex, som til hansker ikke er egnet synes jeg.

Funker utmerket for meg ihvertfall, da uten overtrekket. Med handguards (inkl. Touratech spoilere) og varmeholker skal det litt til før jeg blir våt på hendene, såfremt jeg ikke står stille i bytrafikk.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av JohnnyTh »

RuneMC skrev:.. 90% av tiden kjører vi vel i tørt vær også...
Hvor i alle dager er det du kjører?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av RuneMC »

JohnnyTh skrev:
RuneMC skrev:.. 90% av tiden kjører vi vel i tørt vær også...
Hvor i alle dager er det du kjører?
Oslo og omegn for det meste... :-)
Til og fra jobb i år har jeg hatt 3-4 regnvær, og ifjor tror jeg at jeg gikk glipp av regn til og fra jobb i det hele tatt.

Men, OK, la gå, litt optimistisk på langtur, men det er jo ikke så ofte - blir mest dagsturer og da ser jeg an været før start.

Pakker nok med meg Halvarsson Newman hvis det ser utrygt ut, men veldig ofte er det helt OK med ikke vanntette også, så lenge det ikke bøtter ned - men har jo litt med at jeg har håndtaksbeskyttere også... både vind og regn merkes mye bedre uten det...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av LordShaft »

Kawagutten skrev:Har lest gode bruker omtaler av Knox handsker så kanskje verdt å sjekke ut.
Knox skal du lese litt mere om tror jeg... Ikke av test blader, men bruker erfaringer. De blir slaktet... De tåler ikke en drit og går i oppløsning etter kort tid. Sømmer holder ikke mål og registrert mye dårlig kvalitet av Knox.... Vurderte disse selv skjønner du :thumleft

Sony Z2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23394
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Bjerknez »

Takker for alle svar :)

Da har jeg jo mer eller mindre fått bekreftet at man ikke kan få i pose og sekk når det gjelder hansker heller, så da velger jeg nok muligens Rukka R. Jeg annser det som noe av det bedre og holder ikke det tett samtidig som at beskyttelse etc. er på topp så vet jeg vertfall at man med stor sannsynlighet ikke får noe særlig bedre...

Men disse er såpass dyre så jeg avventer svar fra xlmoto.no hvor jeg bestilte dem. Har sendt dem bilder av hansken etter forespørsel og venter nå på at dem skal få svar fra Alpinestars.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23394
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått beskjed om at jeg får nye hansker og dem sender meg splitter nye Alpinestars 365 X-trafit til en verdi av 2095,-

Dette er vist en forbedret utgave så jeg prøver. Satser på at det var en feil med hanskene jeg hadde og var det ikke det så kan jeg jo reklamere på dem nye også.

Da ser det ut til at jeg får dem før jeg drar på langtur og da er jo alt bare velstand :)

Solo-rider
Innlegg: 788
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Solo-rider »

Bjerknez skrev:Da har jeg fått beskjed om at jeg får nye hansker og dem sender meg splitter nye Alpinestars 365 X-trafit til en verdi av 2095,-

Dette er vist en forbedret utgave så jeg prøver. Satser på at det var en feil med hanskene jeg hadde og var det ikke det så kan jeg jo reklamere på dem nye også.

Da ser det ut til at jeg får dem før jeg drar på langtur og da er jo alt bare velstand :)
Hallo :vs
Bra det ordnet seg med hanskene :thumleft
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av KydeX »

Jeg kan anbefale Rukka Apollo. Jeg bruker dem fra +5 grader (med varmehåndtak) til +20. Har brukt dem på langtur i +27 grader også, men da blir det klamt.

Skinnet holder bra, og de er pottetette når det regner. Er på tredje sesongen nå. Dersom de ryker så kjøper jeg samme igjen. Men skal ha meg et par rene sommerhansker i tillegg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23394
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Trenger nye hansker...hvilke?

Legg inn av Bjerknez »

Hadde jeg ikke fått dette dekket på garanti etc. så hadde jeg kjøpt meg nye Rukka R hansker. Prøvde Solo-Rider sine og disse virket veldig flotte og deilig å ha på seg. Problemet med disse var at dem virket alt for tykke til sommerbruk. Alpinestars 365 X-Trafit er ikke fullt så tykke og dem føler jeg lever mer opp til navnet "365" (hele året). Joda, regner det massivt i ett par timer så blir det kaldt, men ikke så kaldt at det blir ubehagelig. Egentlig har dme funnet en god balansegang synes jeg.

Blir nok til at jeg kjøper meg noen lettere sommerhansker også da det for tiden er ekstremt varmt her på østlandet.

Svar