Heihei.
Skal importere en Kawasaki Ninja 250R - 2008-2012 model.
På vegvesen.no står det at motorsykler med EF-typegodkjente motorsykler må ikke på enkeltgodkjenning på trafikkstasjonen. Vil det si at jeg slipper da og dra til trafikkstasjonen og kan fikse alt selv hjemmefra ? Eventuelt kun hente de norske skiltene..
Hvilke papirer treng eg og få fra vedkommende i Tyskland for og ha alt jeg treng for importeringen?
Føler det er bedre og kjøpe fra forhandler i Tyskland. Men om eg kjøper privat så må eg passe på og få med alt av papirer osv. Hva treng eg og skaffe fra de?
Alle andre informasjoner for og importere en motorsykkel taes imot med takk. Har lest på toll.no og bruker kalkulatoren der for og beregne avgifter. Forklaringen med måten man skal gjøre importen på, den synes jeg er vanskelig og forstå, derfor har jeg lagt inn enkelte spørsmål jeg lurer på her :)
(http://www.toll.no/templates_TAD/Topic. ... anguage=no" onclick="window.open(this.href);return false;)
Takker for alle svar!
Import av motorsykkel. Trenger hjelp->
-
- Innlegg: 96
- Registrert: 22 des 2013, 02:07
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
- Bosted: Bergen
- Misha
- Innlegg: 1090
- Registrert: 09 des 2005, 17:59
- Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
- Bosted: Regnværsbyen
Re: Import av motorsykkel. Trenger hjelp->
Du må nok innom biltilsynet, men du slippe å bestille egen time. Du bare finner en stasjon som har Drop-in kjøretøykontroll.
Og så ny sykkel er vel greit å kjøpe fra forhandler? Ofte får du igjen tysk moms + ekstra garanti også? Og du er sikker du har alle papirene i orden :-)
Og så ny sykkel er vel greit å kjøpe fra forhandler? Ofte får du igjen tysk moms + ekstra garanti også? Og du er sikker du har alle papirene i orden :-)
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel
Live Before You Die
Bon Jovi
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Import av motorsykkel. Trenger hjelp->
Utifra emne overskriften din "trenger hjelp.........." så tyder dette på at du ikke helt vet hvar du trenger eller må gjøre(uten at jeg vil fornærme deg på noe vis)JavaUpdate skrev:Heihei.
Skal importere en Kawasaki Ninja 250R - 2008-2012 model.
På vegvesen.no står det at motorsykler med EF-typegodkjente motorsykler må ikke på enkeltgodkjenning på trafikkstasjonen. Vil det si at jeg slipper da og dra til trafikkstasjonen og kan fikse alt selv hjemmefra ? Eventuelt kun hente de norske skiltene..
Hvilke papirer treng eg og få fra vedkommende i Tyskland for og ha alt jeg treng for importeringen?
Føler det er bedre og kjøpe fra forhandler i Tyskland. Men om eg kjøper privat så må eg passe på og få med alt av papirer osv. Hva treng eg og skaffe fra de?
Alle andre informasjoner for og importere en motorsykkel taes imot med takk. Har lest på toll.no og bruker kalkulatoren der for og beregne avgifter. Forklaringen med måten man skal gjøre importen på, den synes jeg er vanskelig og forstå, derfor har jeg lagt inn enkelte spørsmål jeg lurer på her :)
(http://www.toll.no/templates_TAD/Topic. ... anguage=no" onclick="window.open(this.href);return false;)
Takker for alle svar!
jeg har gjort dette 4 ganger med bil og 2 ganger med mc, bil har jeg tatt fra Tyskland(bestandig kjøpt fra forhandler, = mindre risiko) og mc fra usa,
siste mc var en 2006, for å si det sånn mitt råd er å kjøpe dette i norge fra en forhandler eller privat, skal du allikevel gjennomføre dette fra Tyskland så kjøp den fra en forhandler.
Jeg har benyttet personer med gode kontakter til å være behjelpelig i prosessen, jeg vil absolutt anbefale deg det.
Jeg kan formidle deg en slik kontakt bare send meg en PM.
Du må innom biltilsynet for kontroll, pass på at alt er ce eller e merket(alt av lykter/blinklys/exsos anl. etc etc)
Det er mulig at det vil kreves en støytest også.
lykke til.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Import av motorsykkel. Trenger hjelp->
Er dette en sykkel som skilt står på med avgifter betalt?
Hvis du kjøper privat kan du jo bli med selger til det tyske biltilsynet og ordene med de papirene du trenger.Kan hende det koster noen få euro men da har du det du trenger for godkjenning og for moms refusjon må du vel ha eksport papirer tror jeg(Har hoppet over dette selv).Nå er det veldig lenge siden jeg har gjort dette så er litt usikker på om du må vise den men er den orginal og strøken så er jo ikke dette noe problem.Koster deg vel en time på biltilsynet og 750kr.
Hvis du kjøper privat kan du jo bli med selger til det tyske biltilsynet og ordene med de papirene du trenger.Kan hende det koster noen få euro men da har du det du trenger for godkjenning og for moms refusjon må du vel ha eksport papirer tror jeg(Har hoppet over dette selv).Nå er det veldig lenge siden jeg har gjort dette så er litt usikker på om du må vise den men er den orginal og strøken så er jo ikke dette noe problem.Koster deg vel en time på biltilsynet og 750kr.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Import av motorsykkel. Trenger hjelp->
Her sto det mye rart.
Det er lett å importere, og det er enda lettere nå
Så lenge sykkelen kommer fra et EU land, og spesiellt Sverige eller Tyskland er ikke noe hokus pokus overhodet. Og nye regler har gjort det enklere en før. Spesiellt hvis du skal kjøre den hjem. Men jeg anbefaler at du tar den på henger eller i varebil, så slipper du strulet med feks tyske biltilsynet.
Du kan godt kjøpe privat hvis du vet hva du skal se etter, men vær ekstra nøye med papirene da
0. Bestem land, ordne evt med kontanter( privat handel lønner det seg selvom det er litt dyrere) Husk å klarere pengene ut på Svinesund på Svensk side hvis du har med mer en 30000 kr
1. Finn sykkel.
2. Sjekk papirene( feks tysk vognkort, du skal se 2 stk, del 1 og 2
Zulassungsbescheinigung Teil 1 und 2
4.Skriv kontrakt ( Bruk gjerne ADAC sin) der pris står med tall og bokstaver
Dette sjekker du mot eiers navn og ID kort og du sjekker rammenummer stemmer med papirene, Er du noe som ikke stemmer, feks navn, at papirene er kopierte eller noe annet fishy...så finner du en annen sykkel. Det er din sikkerhet.
Ta sykkelen på henger eller i varebilen og kjør hjem til Norge.
5. Stopp på grensa, ta med papirer inn til tollen og BETAL Norsk MVA, Tollen fikser alt for deg papirer ang, ta godt vare på disse.
6. Ring Statens veivesen, undersøk der hvor du kan vise sykkelen. Omtrent ikke Drop In lenger på visning, men masse avbestillinger så du kan vise den et eller annet sted, tok meg ca 6 dager å vente på ledig time men måtte til Hønefoss, jeg tilhører Drøbak, der var det 8 ukers ventetid. Men på statens veivesen har de oversikt over alle ledige timer
Forsikre sykkel på rammenummer hos ditt forsikringselskap, helst samme dag du skrev kontrakt mht tyveri,( ring fra Tyskalnd )
7. Møt opp hos Biltilsynet, vis sykkel, de legger den inn i Autosys og du får egne papirer der, vent 1 dag...
8. Gå til ditt tollsted, ta med alle papirer, betal avgifter der, stikk til nærmeste Biltilsyn og hent ut skilter, samt få nytt vognkort, du får midlertidig der, nytt kommer i posten til din registrerte adresse. ( Husk at forsikring MÅ være i orden før dette)
Du betaler ingenting for visning av sykkel, men kun for selve skiltet til sykkelen.
Voila, du har ny sykkel.
Send gjerne kopi av innførselspapir til tidligere eier ( Du får den hos tollen), da avregistrers den i Tyskland hos TUV og du har gjort alt etter boka
Og hvor mange ganger jeg har gjort dette ????
Mange ganger, har enda ikke kjøpt brukt sykkel her hjemme de siste 15 åra
Det er lett å importere, og det er enda lettere nå
Så lenge sykkelen kommer fra et EU land, og spesiellt Sverige eller Tyskland er ikke noe hokus pokus overhodet. Og nye regler har gjort det enklere en før. Spesiellt hvis du skal kjøre den hjem. Men jeg anbefaler at du tar den på henger eller i varebil, så slipper du strulet med feks tyske biltilsynet.
Du kan godt kjøpe privat hvis du vet hva du skal se etter, men vær ekstra nøye med papirene da
0. Bestem land, ordne evt med kontanter( privat handel lønner det seg selvom det er litt dyrere) Husk å klarere pengene ut på Svinesund på Svensk side hvis du har med mer en 30000 kr
1. Finn sykkel.
2. Sjekk papirene( feks tysk vognkort, du skal se 2 stk, del 1 og 2
Zulassungsbescheinigung Teil 1 und 2
4.Skriv kontrakt ( Bruk gjerne ADAC sin) der pris står med tall og bokstaver
Dette sjekker du mot eiers navn og ID kort og du sjekker rammenummer stemmer med papirene, Er du noe som ikke stemmer, feks navn, at papirene er kopierte eller noe annet fishy...så finner du en annen sykkel. Det er din sikkerhet.
Ta sykkelen på henger eller i varebilen og kjør hjem til Norge.
5. Stopp på grensa, ta med papirer inn til tollen og BETAL Norsk MVA, Tollen fikser alt for deg papirer ang, ta godt vare på disse.
6. Ring Statens veivesen, undersøk der hvor du kan vise sykkelen. Omtrent ikke Drop In lenger på visning, men masse avbestillinger så du kan vise den et eller annet sted, tok meg ca 6 dager å vente på ledig time men måtte til Hønefoss, jeg tilhører Drøbak, der var det 8 ukers ventetid. Men på statens veivesen har de oversikt over alle ledige timer
Forsikre sykkel på rammenummer hos ditt forsikringselskap, helst samme dag du skrev kontrakt mht tyveri,( ring fra Tyskalnd )
7. Møt opp hos Biltilsynet, vis sykkel, de legger den inn i Autosys og du får egne papirer der, vent 1 dag...
8. Gå til ditt tollsted, ta med alle papirer, betal avgifter der, stikk til nærmeste Biltilsyn og hent ut skilter, samt få nytt vognkort, du får midlertidig der, nytt kommer i posten til din registrerte adresse. ( Husk at forsikring MÅ være i orden før dette)
Du betaler ingenting for visning av sykkel, men kun for selve skiltet til sykkelen.
Voila, du har ny sykkel.
Send gjerne kopi av innførselspapir til tidligere eier ( Du får den hos tollen), da avregistrers den i Tyskland hos TUV og du har gjort alt etter boka
Og hvor mange ganger jeg har gjort dette ????
Mange ganger, har enda ikke kjøpt brukt sykkel her hjemme de siste 15 åra
Memento mori
- tor2502
- Innlegg: 545
- Registrert: 19 mar 2013, 00:23
- Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
- Bosted: Holmestrand
Re: Import av motorsykkel. Trenger hjelp->
Kjempefin oppskrift, for de som har behovet.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF
-
- Innlegg: 96
- Registrert: 22 des 2013, 02:07
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
- Bosted: Bergen
Re: Import av motorsykkel. Trenger hjelp->
Har bestemt meg for og uansett kjøre den hjem. Da stopper eg bare innom tollen. De tyske skiltene gjelder i 30 dager etter eg har vært innom tollen på grensen slik eg forstod det.
Ellers har eg forstått at det er viktig og få med:
Vognkort del 1 og 2.
Kjøpskontrakt.
Kopi fra førerkort/eller noe lignende fra forrige eier.
Så er det bare og ordne forsikring til kjøring hjem og så er det bare og stoppe på tollen så skjer alt der. Ellers er det og skjekke at sykkelen stemmer overrens med vognkortene. (rammenummer osv)
Stemmer med godt korting ned av tekst ?
Ellers har eg forstått at det er viktig og få med:
Vognkort del 1 og 2.
Kjøpskontrakt.
Kopi fra førerkort/eller noe lignende fra forrige eier.
Så er det bare og ordne forsikring til kjøring hjem og så er det bare og stoppe på tollen så skjer alt der. Ellers er det og skjekke at sykkelen stemmer overrens med vognkortene. (rammenummer osv)
Stemmer med godt korting ned av tekst ?
-
- Innlegg: 96
- Registrert: 22 des 2013, 02:07
- Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
- Bosted: Bergen
Re: Import av motorsykkel. Trenger hjelp->
Dette står på vegvesen.no på Biltilsynes hordaland Bergen.
Drop-in lette kjøretøy
Måndag 0900–1400 (siste måndag i månaden 1130–1400)
Tysdag–fredag 0800–1400
Drop-in lette kjøretøy gjeld
- Brukt og ny import av personbilar med europeisk typegodkjenning som har med COC og utanlandske vognkort
- Kontroll av enkle ombyggingar som varebil/minibuss til personbil
Andre kontrollar må ha timeavtale tlf. 06650
Treng eg ikke og bestille noen time da ? om eg forstår det rett.
Drop-in lette kjøretøy
Måndag 0900–1400 (siste måndag i månaden 1130–1400)
Tysdag–fredag 0800–1400
Drop-in lette kjøretøy gjeld
- Brukt og ny import av personbilar med europeisk typegodkjenning som har med COC og utanlandske vognkort
- Kontroll av enkle ombyggingar som varebil/minibuss til personbil
Andre kontrollar må ha timeavtale tlf. 06650
Treng eg ikke og bestille noen time da ? om eg forstår det rett.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Import av motorsykkel. Trenger hjelp->
Lykke til med valget av sykkel. Jeg har selv en slik, og kan trygt anbefale disse. Etter det jeg har lest er det Kawasaki's mest solgteJavaUpdate skrev:Heihei.
Skal importere en Kawasaki Ninja 250R - 2008-2012 model.
På vegvesen.no står det at motorsykler med EF-typegodkjente motorsykler må ikke på enkeltgodkjenning på trafikkstasjonen. Vil det si at jeg slipper da og dra til trafikkstasjonen og kan fikse alt selv hjemmefra ? Eventuelt kun hente de norske skiltene..
Hvilke papirer treng eg og få fra vedkommende i Tyskland for og ha alt jeg treng for importeringen?
Føler det er bedre og kjøpe fra forhandler i Tyskland. Men om eg kjøper privat så må eg passe på og få med alt av papirer osv. Hva treng eg og skaffe fra de?
Alle andre informasjoner for og importere en motorsykkel taes imot med takk. Har lest på toll.no og bruker kalkulatoren der for og beregne avgifter. Forklaringen med måten man skal gjøre importen på, den synes jeg er vanskelig og forstå, derfor har jeg lagt inn enkelte spørsmål jeg lurer på her :)
(http://www.toll.no/templates_TAD/Topic. ... anguage=no" onclick="window.open(this.href);return false;)
Takker for alle svar!
modell gjennom tidene.
Ved å gå inn på mobile24.no fant jeg raskt en med 15000 km (ca), til 2500 Euro. Kalkulatoren der beregnet total pris til 33600 NOK,
avgifter inkludert.
Jeg tror ikke du må betale særlig mer for en tilsvarende i Norge, ville antatt inntil noen 2-4000 ekstra.
På den annen side har du et bedre utvalg av sykler å velge mellom i Tyskland, og det er antakelig lettere å finne et eksemplar med
få eiere og komplett servicehefte.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80