Bakbrems på firehjuling som blir varm, låser seg, lager lyd

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Irios
Motorsykkelen din: SMC RAM 250

Bakbrems på firehjuling som blir varm, låser seg, lager lyd

Legg inn av Irios »

SMC RAM 250 med skivebrems bak.

Et par ganger på en måneds tid nå så har bremsen blitt varm uten at jeg har brukt den, så det er tydelig at det er friksjon der. Til slutt blir den såpass varm at bakhjulet låser seg når jeg har stoppet. Da må jeg la sykkelen hvile i 10-20 minutter før jeg kan kjøre videre. Det er ikke noe problem videre på kjøreturen.

Etter at dette skjedde idag, har det blitt betydelig mer friksjon når jeg prøver å trille sykkelen, og det er en ganske stygg skrapelyd fra bremsen som ikke har vært der før.

Forrige eier sier kjekt at det kanskje "trengs rengjøring og justering" (av caliper).

Jeg har googlet og sett på youtube i hele dag, men blir ikke noe klok på dette.

Hva og hvordan gjør jeg dette? Sliter litt med verksted-engelsken min, samt at alle motorsykler har jo litt forskjellig design på bremsene...

Noen som har noen tips eller forslag på hva jeg skal gjøre? Antar at dette er ganske enkelt.

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: Bakbrems på firehjuling som blir varm, låser seg, lager

Legg inn av DrGreve »

Du har glidende kalipper og jeg vil anta at "slidingen" ikke fungerer. Metall har den egenskapen at det utvider seg ved varmgang som igjen gjør at problemet øker, det blir enda varmere. Du må se til at kalipperen beveger seg fritt sideveis.
I bunnen av kalipperen bruker det å sitte små returfjærer som presser klossersylindre litt tilbake "etter bruk". Funker disse, beveger sylindrene seg?
Her ser det ut som "slidingen" kniper..
KlzQAun.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar