Torsdag 17. juli
Neste morgen ringte klokka tiiidlig, men vi spratt opp og avgårde, det skulle jo regne i dag, men det er faktisk tørt ute, og det ser ikke spesielt truende ut heller...
" Jeg syns dette ser bra ut jeg, Ojda"
"Mjaaaaaaaa" svarer han
"tror jeg dropper regndressen fram til fergjekaien i alle fall"
"Du tar den risken altså" svarer Ojda...
"Ja klart det, det SER jo bra ut"...svarer jeg
Kort fortalt, etter 700 mtr kom de første ørsmå dråpene, etter 3 km ser vi "veggen" komme innover fjorden.
Jeg stopper og kler på meg, liker jo ikke å bli våt
Men "veggen" var nok mer tåke enn regn, det blir vått, men ikke ille..
Så blir det ferje fra Sydnes til Utbjoa, og bygdavegen til Isvik (en "OlavSpesial", opp til Knapphus, og viderer forbi Sandeid og Vikedal. Vi stopper på Ropeid, tar en liten pause der og vurderer været. Ojda synes det ser bra ut innover, jeg er enig, så da fortsetter vi mot Sauda. En liiten kaffe på Essoen (ikke fordi vi er trøtte, neiiiida) må vi ha, så fortsetter vi over fjellet mot Røldal.
OG... vi har på det tidspunktet ikke hatt regn siden Vikedal

Det er fortsatt fuktig vegbane men himmel og hav.. dette er bedre enn fryktet.
Oppe på/ved demningen ved Svartavatnet tar jeg dagens første bilder... er MYE vann i magasinet, jeg har aldri sett at det har rent i overløpet her
Videre videre... stopper frampå kanten i Ekkjeskaret og ser utover Røldal, jammen er det tendens til blå himmel også...

Fra Hordatun svinger vi inn på 13 nedover Røldalsvatnet mot Suldal. Like før Suldalsosen kommer ei lita byge, men mesteparten farer forbi mens vi fyller bensin, og står under tak
Deretter blir det opp til Gullingen (selvsagt) og vi tar en to minutters der, og knipser et bilde.
"Det ser bra ut dette her, Ojda... tror ikke vi får mer regn jeg"
"Mjaaaaaaa".....

Kort fortalt igjen, 12 minutter etter kjører vi gjennom dagens verste byge, men SÅ er det slutt... oppholdsværet kommer, først sørpå, som meldt

Fergje over fjorden fra Nesvik til Hjelmeland, vi kjører mer eller mindre nonstop til vi er forbi Jørpeland og avkjørselen til Preikestolen. Der.. i vika, svinger vi høyre, inn på Fv 465 Kvalvågvegen. Jeg fikk et tips tidligere i år av en jeg traff på fergjekaia på Oanes. Og FOR et tips.. jeg erklærer herved RV 13 mot Oanes for "død" for min del, heretter skal jeg alltid kose meg på Fv465 når jeg kommer denne vegen
I ei idyllisk vik, med utsikt mot Stavanger hiver vi regndressen for godt denne dagen
Ny fergje over til Lauvik, vi kom sist om bord, så vi tar oss noen minutter på fergjekaia og venter køen godt avgårde.
Det funker fint, tar ikke igjen en bil før vi plutselig er i Sandnes. Rart hvordan en "kjedelig" vei kan bli bedre når man kan få bestemme tempo og rytme i svinger etc selv?
Etter litt motorvei og slikt vi IKKE liker, så er vi ute på Jæren, været blir bedre og bedre.
Veien videre.. Egersund, Nordsjøveien til Flekkefjord, en svipp innom Kvinesdal og så en stopp på Utsikten over for å knipse. Her ligger skyene litt mer nedpå, men det er tørt... knallfint.. og snart er det mat.. det MÅ det bli, jeg har spist to brødskiver denne dagen, resten har vi kjørt og kost oss..
Vi avslutter dagen med en deilig middag hos Paulsens Hotel i Lyngdal, og med minst like deilig kald leskedrikke.. og noe brunt sterkt.
Konsert fikk vi med oss, av en dansk "pige" med enorm stemme.. og en spinkel liten sprett som spilte gitar og sang litt.
Vi slår fast at gitartalentet er vesentlig bedre enn det for sang. Men han skal ha for entusiasmen iallefall
Jeg hoppet i seng i 12 tida, og drømte søtt.. om motttorsykelkjøring
Dagens tur
https://www.google.no/maps/dir/Fetvegen ... 139006!3e0" onclick="window.open(this.href);return false;