Større frontdrev?
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Større frontdrev?
Halla:)
Jeg må snart skifet kjede og drev....og da vurderer jeg om det kunne være lurt og gå opp ei tann på fremdrevet..? Syns turtallet er litt høyt i sånn fin cruisefart, 100 og der omkring;)
Noen som har erfaringer? Vil det gjøre noe forskjell med bare ei tann mere?
På forhånd takk for innspill:)
Drive safe!
Jeg må snart skifet kjede og drev....og da vurderer jeg om det kunne være lurt og gå opp ei tann på fremdrevet..? Syns turtallet er litt høyt i sånn fin cruisefart, 100 og der omkring;)
Noen som har erfaringer? Vil det gjøre noe forskjell med bare ei tann mere?
På forhånd takk for innspill:)
Drive safe!
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Større frontdrev?
1 tann foran gjør en god del..samme som ca 3 bak..sjekk at du har plass først..ikke alle som har plass pga kjedeføring rundt drevet foran...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Større frontdrev?
aha...godt råd....skal sjekke det:)
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
jeg gjorde det på min Honda, Funka gull det...! ble roligere turtall på motorveier som det er så mange av idag.. 

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Større frontdrev?
*kremt - host* hva er det du IKKE har gjort på den gamle Honda'n din?hansraymond skrev:jeg gjorde det på min Honda, Funka gull det...! ble roligere turtall på motorveier som det er så mange av idag..


You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
- SuperTenere
- Innlegg: 237
- Registrert: 19 jun 2009, 11:49
- Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten
Re: Større frontdrev?
Hehe.....bare om å gjøre å finne noen som har slike drev....finner bare ett sted på nett, og de har bare standard og et drev med ei tann MINDRE....hva nå det skulle være godt for....:-P
Re: Større frontdrev?
cheron skrev:*kremt - host* hva er det du IKKE har gjort på den gamle Honda'n din?![]()
Jeg vet noe han ikke har gjort på den ! Kjørt sakte!!!

- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Større frontdrev?
Haha! Word!Pollti skrev:cheron skrev:*kremt - host* hva er det du IKKE har gjort på den gamle Honda'n din?![]()
Jeg vet noe han ikke har gjort på den ! Kjørt sakte!!!

You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
Hey!! Drever ikke om for å kjøre "gammal tante" hirr hirr 

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Større frontdrev?
Er lov å bruke hue når man kjører i samla flokk 

You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- hansraymond
- Innlegg: 636
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Bosted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
Prøv å kjøpe "rådrev" de mangler hull i midten, og boltehull, de kan du borre sjøl, eller levere på et maskin verksted,SuperTenere skrev:Hehe.....bare om å gjøre å finne noen som har slike drev....finner bare ett sted på nett, og de har bare standard og et drev med ei tann MINDRE....hva nå det skulle være godt for....:-P
så får du det antallet tenner du ønsker

Dette er veldig vanlig på racing og stuntsykler, men da går de motsatt vei med antall tenner, for å få mere aks.

Lykke til..

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

Live to Ride Ride to Live!
Re: Større frontdrev?
finner man ikke større framdrev kan man jo sette på mindre bakdrev istedet.
denne produsenten har jo bra utvalg: http://www.renthal.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jeg har bare noen alu-drev derfra, vet ikke om de lager stålbakdrev
denne produsenten har jo bra utvalg: http://www.renthal.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jeg har bare noen alu-drev derfra, vet ikke om de lager stålbakdrev
Re: Større frontdrev?
jeg har ikke testet levetiden, har bare brukt aludrevene på bane. I racing er jo vekt viktigere enn levetid.Pollti skrev:Hvordan er levetiden på alu drev da ?
Re: Større frontdrev?
Finnes det noe sted i Norge eller Sverige hvor en får kjøpt frontdrev, med fler tenner enn originalt?.
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Bosted: Bergen
Re: Større frontdrev?
Jeg har problemer med å kjøre sakte i kø med min TDM 900, og lurte på om jeg skulle kjøpe større drev bak. Slik det er nå kan jeg ikke gå lengre ned på tomgangen, og jeg ligger og slurer på clutchen hele tiden. Hvor mange tenner bak kan jeg øke med før speedometeret viser for mye feil?
Jan
Jan
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39776
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
Tror heller du skal prøve en annen løsning, som du kanskje har hørt om, nemlig modifiseringen på luftfilterboksen.mfajf skrev:Jeg har problemer med å kjøre sakte i kø med min TDM 900, og lurte på om jeg skulle kjøpe større drev bak. Slik det er nå kan jeg ikke gå lengre ned på tomgangen, og jeg ligger og slurer på clutchen hele tiden. Hvor mange tenner bak kan jeg øke med før speedometeret viser for mye feil?
Jan
Du løsner bare slangen fra membranen øverst på luftfilterboksen (må av med sidedeksler og løfte tanken...), plugger slangen med en dertil egnet gjenstand slik at den blir tett og setter den på igjen.
Dette fører til at det er full åpning hele tiden mellom luftfilter og innsprøytning, for å si det enkelt.
Og følgen er jevnere gange på lavt turtall. I hvert fall ble det slik på min 2006 modell.
Mer om denne moddingen på denne siden...
Lykke til

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- mfajf
- Innlegg: 105
- Registrert: 02 mar 2009, 07:32
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
- Bosted: Bergen
Re: Større frontdrev?
Dette har jeg gjort for lenge siden :) Helt riktig at jeg da fikk bedre og jevnere gange på lavere turtall.
Tror du det er en dårlig løsning med større drev bak?
Jan
Tror du det er en dårlig løsning med større drev bak?
Jan
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Større frontdrev?
kan jo bytte-enklest 1 mindre foran.da må du ikke ha lengre kjede for å prøve..... feilvisningen kan du bare beregne inn hvis du ikke vil ha en dritsprek sykkel på speedoen da.... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39776
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
Det vet jeg ikke. Bytte drevstørrelse har ikke vært noen aktuell problemstilling.mfajf skrev:Dette har jeg gjort for lenge siden :) Helt riktig at jeg da fikk bedre og jevnere gange på lavere turtall.
Tror du det er en dårlig løsning med større drev bak?
Jan
Hentet sykker'n fra service idag og tok sjansen på å sette på såkalte 'tail risers' eller 'dog bones' som også noen kaller det, for å heve bakenden på TDM'en et par-tre cm.
Og det er jeg spent på hvordan vil fungere!
Skal visstnok bli mer kvikkstyrt og andre fordeler iflg. produsent/selger:
"BikefarmMV Jack up Kits will have the following impacts on your bike:
+ better handling
+ better feedback from rear suspension
+ more grip on the rear wheel
+ more weight on the front wheel
+ less kickback
+ better look due to the raised tail
+ tested and recommended by motorbike journalists all over the world
+ proved in races"
Så får vi se om noe av dette holder vann...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Større frontdrev?
Du burde oppnå bakhjulslåsing raskere nå da ved bråbremsing ? Hva er fordelen med å flytte mere vekt over på forhjulet ?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39776
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
Bakhjulsbremsen bruker jeg nesten aldri så låsing av bakhkjul er neppe noen aktuell problemstilling.Pollti skrev:Du burde oppnå bakhjulslåsing raskere nå da ved bråbremsing ? Hva er fordelen med å flytte mere vekt over på forhjulet ?
Fordelen med å få mer vekt på forhjulet er jeg usikker på, jeg innrømmer det sånn uten videre, men dette får vi se an sånn etter hvert. Hadde kun en kort tur fra verkstedet og hjem igjen igår og fikk ikke testet sykkelen noe særlig verken i svinger, ved kjappe akselerasjoner og retningstabilitet over ujevnheter i vegbanen osv., osv.
Uansett så greide jeg ikke å styre nysgjerrigheten lenger og bestemte meg for å prøve ut disse 'tail riserne'. Så får vi se om de svarer til forventningene. Og én av de forventningene jeg har på TDM'en er noe kjappere styrerespons og selvfølgelig heving av bakenden på sykkelen.
I tillegg øker også knevinkelen noe siden salen også heves litt i forkant, men ikke så mye som helt bakerst på salen/setet.
Vi får se hvordan dette funker. Spennende å prøve og uproblematisk å gå tilbake til originalt oppsett om man av forskjellige grunner skulle ønske det.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39776
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Større frontdrev?
Merker forskjell, ja!
Sykker'n er mer styrevillig (reager kjappere på kontrastyringskommandoer) og sittestillingen er blitt bedre og følelsen med vegbanen er også bedre. Fjæringen foran og bak er mer kontant (stivere) og sykker'n gynger merkbart mindre ved ujevnheter i svinger. Retningstabiliteten er kanskje også blitt bedre (pga. mer tyngde på forhjulet?).
En annen effekt er at sykker'n er lettere å få opp på midtstøtta. Et minus kan fort være at avstand mellom nedkant på bakhjul og parkeringsunderlaget er redusert ganske mye og på enkelte steder kan dette føre til at bakhjulet tar nedi når sykker'n hives opp på midtstøtta.
Sitter høyt og fint på sykker'n jeg nå, og har godt overblikk over trafikkbildet
I morgen tar jeg med kona på tur og vil høre med henne om hun merker noen forskjell...
Sykker'n er mer styrevillig (reager kjappere på kontrastyringskommandoer) og sittestillingen er blitt bedre og følelsen med vegbanen er også bedre. Fjæringen foran og bak er mer kontant (stivere) og sykker'n gynger merkbart mindre ved ujevnheter i svinger. Retningstabiliteten er kanskje også blitt bedre (pga. mer tyngde på forhjulet?).
En annen effekt er at sykker'n er lettere å få opp på midtstøtta. Et minus kan fort være at avstand mellom nedkant på bakhjul og parkeringsunderlaget er redusert ganske mye og på enkelte steder kan dette føre til at bakhjulet tar nedi når sykker'n hives opp på midtstøtta.
Sitter høyt og fint på sykker'n jeg nå, og har godt overblikk over trafikkbildet

I morgen tar jeg med kona på tur og vil høre med henne om hun merker noen forskjell...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.