Men da spør jeg meg selv, hvorfor ble batteriet ødelagt? På grunn av at regulatoren ga ut 25 V? Eller kan et ødelagt batteri påvirke regulatoren til å gi ut 25 V.
Dumt å bytte en okei regulator

Jonas
OK, skal teste fort som mulig :)cannon skrev:Regulator som er gåen kan gi for høy ladespenning. Mål ladespenningen på batteriet når motoren går og med nytt batteri. Den skal ikke overstige ca 14,4 volt. (feks 16 volt vil trolig "koke" batteriet). Mål både på tomgang og med litt turtall (>2000 rpm)
Mange Honda'er fra 87 og nyere fikk også denne svakheten, mens Suzuki kurerte sin.norse900 skrev:Dårlig batteri kan ødelegge spenningsregulatoren, ja. Kjent problem på gamle sykler (f.eks suzuki GSX'en fra begynnelsen av 80-tallet). Om dette også gjelder nyere sykler er jeg ikke sikker på, men et dårlig batteri er nok modent for utskiftning uansett, vil jeg tro..?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ja, på VFR kaster vi alt originalverktøy unntatt kjedestrammer, og erstatter med en regulator.ZZR-Erling skrev:Synes VFR folket ennå driver å bytter regulatoren, på temmelig nye sykler.........:-)
Problemet er en konstruksjon som gjør at strømmen normalt lader batteriet, og overskuddsstrøm blir til varme i regulatoren. Når batteriet blir dårlig, tar det ikke lengre imot strøm og all strøm blir til varme i regulatoren, noe den ikke er bygd for. Da brenner innmaten opp.ZZR-Erling skrev:Mener tidligere Presidente VFR Klubben sin VFR som sto her sammen med min den gang ZZR1400 var rammet, og den er vel en 2010..![]()
Hvor står den plassert?
Mest vanlige feilen er vel å ikke gi den nok kjøling..