Barbarozza skrev:Tja hvis du ikke lærer deg å bruke bakbrems når du skal bremse kraftig får du faktisk problemer med å stoppe fort nok..er jo en grunn til at den er der
Så det håper jeg da de lærer på diverse førerutviklingskurs på bane
Ja, det gjør de nok sikkert, og det var egentlig ikke så veldig alvorlig ment.
Men siden vi snakker om det så har jo "fasit" for kjøreteknikk endret seg noe med tiden, og det jeg gjorde på bane var ikke førerutvikling, men debutantkurs/roadracing-lisens for å kunne kjøre konkurranse og trening. Da brukte vi ikke bakbrems, og teorien bak det var at hvis bakbremsen har noe som helst effekt, så bremser du for lite med forbremsen. Bakhjulet skulle ideelt sett bare såvidt touche i bakken, og styre sykkelen. Vi dekket også til speedometeret helt, og turteller slik at nålen forsvant under 8k rpm (eller noe sånt), nettopp for å få innøvd rutine på turtall i svingene som du nevnte i ranten.
Men dette er mange år siden, så hva man gjør i dag aner jeg ikke. Jeg vil jo tro førerutvikling tross alt er mer vei og sikkerhets-rettet enn ren RR, og i mindre grad avler frem skrekkeksempler som du nevner. Men mulig jeg tar feil.
Jeg kan vel si at sporvalg stort sett er det eneste jeg fremdeles praktiserer (eller prøver å praktisere) litt fra denne tiden, utover det er jeg en middelaldrende tur-kjører, mest i 6. gir, med toppboks og kyllingstriper, med ca gjennomsnittlige ferdigheter, og uten ekstremt dårlig tid.
Så selv bruker jeg bakbrems relativt mye, igrunn akkurat på samme måte, og av akkurat samme grunner som du nevner, spesielt det med dykking hjelper det mye mot. Bruker den av og til litt inn i svinger også så jeg har foten på bremsen idet jeg går på gassen for å glatte ut rykket, men det er mest fordi min sykkel kan være litt "huggete" under visse omstendigheter. Eneste ABS jeg har, er å la vær å klemme inn clutchen, da sørger motoren for at det klakker, rakler, og smålåser seg i god tid før hjulet låser seg helt. I en panikk-situasjon vil dog vanlig ABS nok være å foretrekke.
Så derfor kjører jeg heller ca 70% og reduserer dermed sjansen for å havne i panikk.