RuneMC skrev:
Ofte brukes blinklyset for sent - dvs
idet svingen påbegynnes.
"Da kan du like godt drite i det" som kjørelærer'n sa...
Her i bygda er man usedvanlig glad i knøttsmå rundkjøringer, et forhøyet kumlokk med en krans kantsten rundt, og da blir jo dette du nevner med timing veldig viktig, og blinke for tidlig like ille som for sent. Å blinke seg ut av en sånn er for sent. Jeg blinker til venstre i god tid før kumlokket hvis jeg skal til venstre, og til høyre hvis jeg skal til høyre. Blinker også til høyre hvis jeg skal rett frem, men det forutsetter jo da at det ikke står/kommer noen fra høyre. Kommer det noen der blir det å følge din kjørelærer og drite i hele blinklyset.
Kjører bla daglig gjennom 2 slike på Stabekk, og ser rett som det er folk som mener å blinke ut av rundkjøringen, men som gjør dette før de har passert innkjørselen fra høyre, og dermed lurer de som kommer derfra til å tro de kan kjøre.
En annen "timing-felle" er at mange bilister med fordel kunne lært seg hvordan man overstyrer automatisk 3 blink, så det ikke ser ut som de skal ta avkjørselen til høyre etter rundkjøringen. Dette har vel skapt en del unødvendige kollisjoner på steder som Smart-Club Slependen.
Selv er jeg nok mest en "vaneblinker" og prøver i grunn å ha som policy at jeg heller blinker for mye enn for lite. Har dog ingenting i mot at andre gjør som Ojda, så lenge de er konsekvente med å også blinke til høyre inn i rundkjøringer hvor man ikke ser om det kommer noen. Ellers blir blinkingen for sent, og jeg må stoppe unødvendig. Uoversiktelige rundkjøringer er vi også glad i her i bygda, hvis det ikke er kumlokk med kantstenkrans, så er det digre busker både i midten og tett inntil hver innkjøring.