Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hva er forskjellen på Road 4 og Road 4 GT?
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
stivere dekksider ( altså dekksiden ikke den delen som treffer bakken ) for tyngere sykler som kawa 1400 bmw 1300 og 1600 osv..
standardutgaven er det som gjelder for de fleste
standardutgaven er det som gjelder for de fleste
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
I see! Takker. Lurer på om jeg skal prøve meg på disse dekka nå, bare for å teste det.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Bilverksted kan gjerne legge om mc-dekk, men mange av dem er ikke vant til å håndtere MC-hjul med bremseskiver på. Det er fort gjort å få skjevhet i en skive. Det som gjerne skjer er at "dekkjernet" som brukes for å vippe dekket av felgen blir lagt an mot skiven, særlig på fremhjul. Jeg anbefaler at du sjekker om de har erfaring med MC-hjul, også når det gjelder balansering. Ikke alle maskiner for bil-balansering kan håndtere MC-felger.Elolz skrev:Er mange bilverksteder som legger om mc-dekk om du stiller med felg, men mener det kun er autoriserte mc-verksteder som har lov til å montere de på sykkelen mot betaling.hakhap skrev:Vurderer å bestille ny bakdekk fra motorsykkeldekk.com men såg etter en "partner" til dem og den nermster er en bilverksted men de legger ikke om mc dekk?
En kuriositet: en kompis på racing-banen med en Duc Panigale brukte 4 minutter (!) på å ta av hjul, skifte dekk og sette på hjul. Dette var bakhjul, og sykkelen har enkeltsvingarm. Han brukte kun manuelle verktøy til jobben. Ingen balansering.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Se poengsummene!!! Det er jaggu likt på alle som var med i testen.
Første en kan spørre seg er jo hvor mye en faktisk kjører i regn.... Å hvor aktiv er kjørestilen din på vått kontra tørt føre! Uansett hvilke av disse dekkene vi velger, skal det godt gjøre å velge feil

Det som overrasker meg veldig, er at mange opplever litt trapping i dekkene (pilot Road 4) Jeg har ikke testet disse selv, eller kjenner noen som kjører med de... Er det noen andre som har hørt lignende erfaringer?
Hvordan er z8 dekkene dine? Opplevd noe negativ med de siden du vurerer å bytte ?
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Da har jeg bestilt PR4. Det blir jo spennende å se hvordan jeg opplever dem i forhold til Angel GT.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Er spent på tilbakemeldinger fra dere på PR4.
Kjører PR3 nå.
Kjører PR3 nå.
- Staven
- Innlegg: 174
- Registrert: 02 apr 2014, 21:36
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 k6
- Bosted: Hadeland
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ble power 3 på meg.. Hadde vanlig Michelin pilot power før å har vært veldig fornøyd. Gleder meg til å få de på siden de jeg har nå har trappet ganske hardt
Hadeland. Suzuki Gsxr 600 2006
2014 - 8800km
2015 - venter!!
2014 - 8800km
2015 - venter!!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Nei, har ikke opplevd noe negativt ned Z8 o/m..LordShaft skrev:Se poengsummene!!! Det er jaggu likt på alle som var med i testen.
Første en kan spørre seg er jo hvor mye en faktisk kjører i regn.... Å hvor aktiv er kjørestilen din på vått kontra tørt føre! Uansett hvilke av disse dekkene vi velger, skal det godt gjøre å velge feil![]()
Det som overrasker meg veldig, er at mange opplever litt trapping i dekkene (pilot Road 4) Jeg har ikke testet disse selv, eller kjenner noen som kjører med de... Er det noen andre som har hørt lignende erfaringer?
Hvordan er z8 dekkene dine? Opplevd noe negativ med de siden du vurerer å bytte ?
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har lagt på PR4 på Duken, og har ca 1000 km på de inkludert en banedag med ca 2 timer hardkjør i 30 grader og sol. Hadde til sammenligning PR3 på gamlesykkelen og Pilot Power(ikke 2ct) som standard-dekk på Duken.Haymaker skrev:Er spent på tilbakemeldinger fra dere på PR4.
Kjører PR3 nå.
På landevei kan jeg ikke finne feil på PR4, på samme måte som PR3 gir de 100% selvsikkerhet nesten uansett føre. Standard-dekkene på Duken hadde jeg glipp ufrivillig og enkelt ved provokasjon. PR4 dekkene er nesten umulig å miste festet med. De er en ørliten grad mer tunge å styre med enn standard-dekkene, men det er en liten pris å betale da de er bedre på nesten alt annet.
Sammenlignet med PR3 dekkene, kan jeg ikke si at jeg merker forskjell annet enn at de virker å tåle banekjøring bedre. PR3 dekkene ble veldig varme og det falt av småbiter ved veeeeldig hard kjøring. PR4 dekkene presterte helt perfekt også på bane, anbefales på det varmeste:)
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har kjørt et par mil på PR4 i dag. Ikke noe å si på grepet hittil, uten at jeg har testa de veldig hardt. Føles veldig sikre og gir "confidence" inn i svinger.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
PR4 har jo en litt annen gummiblanding, PR3 hadde medium og soft på bakdekk, mens PR4 har fått hard og medium. Ikke utenkelig at det bidrar til at dekket tåler noe mer på en bane. :-)Tobben84 skrev:
Sammenlignet med PR3 dekkene, kan jeg ikke si at jeg merker forskjell annet enn at de virker å tåle banekjøring bedre. PR3 dekkene ble veldig varme og det falt av småbiter ved veeeeldig hard kjøring. PR4 dekkene presterte helt perfekt også på bane, anbefales på det varmeste:)
Er enig i konklusjonen din, men uten at jeg på noen måte skal påstå at det ene er noe mer rett eller galt enn det andre, så er det mulig jeg resonerer litt anderledes når dekk skal velges. På vinterdekk til bilen er jeg mest opptatt av is-egenskaper, og for motorsykkel veldig opptatt av våt-egenskaper. Det er langt i fra det føret jeg tilbringer mest tid på, men det er de førene jeg er mest utrygg, eller behersker dårligst om du vil, og hvor jeg føler absolutt all hjelp dekk kan gi er velkommen.LordShaft skrev: Første en kan spørre seg er jo hvor mye en faktisk kjører i regn.... Å hvor aktiv er kjørestilen din på vått kontra tørt føre! Uansett hvilke av disse dekkene vi velger, skal det godt gjøre å velge feil![]()
For MC handler det en del om følelse også, tro kan flytte fjell, og jeg vil bedras.
Ikke helt bokstavelig, men vet spesielt godt fra årene med vinterkjøring på MC hvor hemmende det er hvis man sitter å er redd for å skli. Enn så mye jeg skulle ønske jeg var 100% herre over egne tanker og følelser, så er "redd for å skli" en tanke som dukker opp ved regnkjøring. (Dessverre ikke mindre med alderen heller...

Så derfor vil jeg har dekk som er svært gode på vått, til tross for at bedre førere på dårligere dekk kan kjøre i ring rundt meg når det regner.

Hmmm, det var interessant.LordShaft skrev: Det som overrasker meg veldig, er at mange opplever litt trapping i dekkene (pilot Road 4) Jeg har ikke testet disse selv, eller kjenner noen som kjører med de... Er det noen andre som har hørt lignende erfaringer?

Jeg sitter selv nå med valgets kvaler, ferie og fordekk raser mot slutten.

Valget står mellom å fortsette med PR3 eller gå PR4.
En ting som overrasker meg med PR3 er nettopp dette med form og trapping. Mener det var Dunlop "ettellerannet" som satt foran før jeg satte på PR3, og det var forferdelig både og kjøre med og å se på, store humper og deformasjoner. Når man ser på PR3 hadde jeg ikke de helt store forventningene til at det skulle ende noe bedre, med alle seipingene/rillene og myke gummi.
Men der tok jeg gledelig feil, det har holdt forbausende godt på formen. Er ikke noe jeg gjør kjempe-mye, men er glad i harde oppbremsinger, syns det er nesten like gøy som hard akselerasjon (og hvor det faktum at sykkelen er 20 år for gammel og har 80 HK for lite blir nær ubetydelig

Dette skal jo visstnok være et av områdene PR4 er forbedret (og noe færre seipinger). Men har aldri opplevd dekkets særegenhet som noe plagsomt, og heller dette enn et dekk som mister formen totalt hallveis i livet. Nei dette ble et vanskelig valg, fortsette med en suksess, eller gamble på at gresset kan bli enda grønnere...?

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg tror nok selv at Pilot Road 4 er et bedre dekk å gå for enn PR3... da de har gjort seg opp en del år med erfaringer på de gamle dekkene.
Det som er problemet med mange dekktester er at de blir testet og kjørt på bane, gjerne i sydeligere strøk som gjør at vi ikke helt kan stole på disse testene.
Problemet vårt er at det er relativt kaldt i asfalten store deler av sesongen.
Jeg er ekstremt fornøyd med mine Pilot Power 3. Både på vått og tørt føre! Enda til gode å kjenne traction slå inn på aktiv kjøring...eller hissig gasspådrag ut av kurve.
Ingen av leverandørene anbefaler faktisk dekk i sport touring segmentet til min sykkel... De tviholder på sine anbefalinger om mer sportslige dekk. Jeg er usikker på om jeg skal smykke min med PR4 neste sesong.... Da jeg har store planer om å ta en lengre tur nedover i det store utland.
Det som er problemet med mange dekktester er at de blir testet og kjørt på bane, gjerne i sydeligere strøk som gjør at vi ikke helt kan stole på disse testene.
Problemet vårt er at det er relativt kaldt i asfalten store deler av sesongen.
Jeg er ekstremt fornøyd med mine Pilot Power 3. Både på vått og tørt føre! Enda til gode å kjenne traction slå inn på aktiv kjøring...eller hissig gasspådrag ut av kurve.
Ingen av leverandørene anbefaler faktisk dekk i sport touring segmentet til min sykkel... De tviholder på sine anbefalinger om mer sportslige dekk. Jeg er usikker på om jeg skal smykke min med PR4 neste sesong.... Da jeg har store planer om å ta en lengre tur nedover i det store utland.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg er i en overgangsfase fra Z8 O/M til PR4. Har Z8 O bak og PR4 "Std", (fins jo i Trail og GT også..har snakket med Michelin Skandinavia, liten info om hvilket av de tre jeg skulle velge, men hun sa jeg skulle ha std), foran. Har kjørt ca 4000km med denne kombinasjonen, og finner ingen feil på PR4, ei heller Z8 O/M. Tror, men her er jeg temmlig usikker, men tror at PR4 er litt mere lettstyrte enn Z8 O/M, og gir litt mere feedback. Har neeesten hatt forhvilerskrap på "Gromgutten", dekkene inngir full tillit!
Så, når Z8 O er utslitt, blir det PR4 bak også.

Så, når Z8 O er utslitt, blir det PR4 bak også.

- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja, det er gode poeng LordShaft, og vi kjører jo generelt mye på kald vei ifht sydligere strøk (med unntak av årets sommer that is). Syns forsåvidt også det er litt underlig at hele PR-serien fortsatt er i salg (hvis ikke 1 og 2 er gamle overliggere). Hva skal være salgsargument for PR3 sammenliknet med 4, pris?
Bakdekket mitt holder en god stund til, men nå fant jeg nettopp ut at PR4 enn så lenge ikke produseres i dimensjonen jeg har bak. Og på den annen side ser jeg samtidig at for dimensjonen jeg har foran, så har PR3 forsvunnet ut av listen til MC-Oslo, det er kun å få som PR4 nå. Spørs om det ikke blir PR4 foran nå da. Antar at geometrien er rimelig lik og sånn sett blandbar, og i den grad forskjellig grep er ønskelig ser jeg helst at det slipper bak først...

Bakdekket mitt holder en god stund til, men nå fant jeg nettopp ut at PR4 enn så lenge ikke produseres i dimensjonen jeg har bak. Og på den annen side ser jeg samtidig at for dimensjonen jeg har foran, så har PR3 forsvunnet ut av listen til MC-Oslo, det er kun å få som PR4 nå. Spørs om det ikke blir PR4 foran nå da. Antar at geometrien er rimelig lik og sånn sett blandbar, og i den grad forskjellig grep er ønskelig ser jeg helst at det slipper bak først...
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
På den lengre sydoverturen....hvis du skal i alpene, velg sport/touring. Kan bli kaldt der oppe.LordShaft skrev:Jeg tror nok selv at Pilot Road 4 er et bedre dekk å gå for enn PR3... da de har gjort seg opp en del år med erfaringer på de gamle dekkene.
Det som er problemet med mange dekktester er at de blir testet og kjørt på bane, gjerne i sydeligere strøk som gjør at vi ikke helt kan stole på disse testene.
Problemet vårt er at det er relativt kaldt i asfalten store deler av sesongen.
Jeg er ekstremt fornøyd med mine Pilot Power 3. Både på vått og tørt føre! Enda til gode å kjenne traction slå inn på aktiv kjøring...eller hissig gasspådrag ut av kurve.
Ingen av leverandørene anbefaler faktisk dekk i sport touring segmentet til min sykkel... De tviholder på sine anbefalinger om mer sportslige dekk. Jeg er usikker på om jeg skal smykke min med PR4 neste sesong.... Da jeg har store planer om å ta en lengre tur nedover i det store utland.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Flott dere har diskutert frem og tilbake her om PR4 :[-o<
Etter folkets tale og diverse tester så holder jeg meg til Michelin og går for PR4 ved neste bytte.
Takk for all feedback, blir spennende å se forskjell.
Etter folkets tale og diverse tester så holder jeg meg til Michelin og går for PR4 ved neste bytte.
Takk for all feedback, blir spennende å se forskjell.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Får blåse litt liv i denne dekktråden siden det er en liten stund siden noen postet her, og siden jeg ganske snart får ny sykkel (Triumph Street Triple R) så har jeg noen spørsmål:
1. Hvordan er egentlig de medfølgende dekkene på Street Triple R som heter Pirelli Diablo Rosso Corsa? Hard/myk gummi?
Alternativene i følge instuksjonsboken er:
- Metzeler M5 Interact
- Dunlop Qualifier II
- Bridgestone BT016 Pro
2. Er det kun disse dekkene jeg kan velge mellom?
3. Hvis nei på pnkt 2., hvorfor "godkjennes" ikke andre dekk av Triumph?
1. Hvordan er egentlig de medfølgende dekkene på Street Triple R som heter Pirelli Diablo Rosso Corsa? Hard/myk gummi?
Alternativene i følge instuksjonsboken er:
- Metzeler M5 Interact
- Dunlop Qualifier II
- Bridgestone BT016 Pro
2. Er det kun disse dekkene jeg kan velge mellom?
3. Hvis nei på pnkt 2., hvorfor "godkjennes" ikke andre dekk av Triumph?
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det er vel de som har betalt triumph mest, kanskje? 
Tror de Pirelli-dekka er gode, men ikke nødvendigvis varer så lenge. Hadde putta på Michelin Pilot Road 4 eller Pirelli Angel GT når du skal bytte. I forhold til kjørelengde og min erfaring. Jeg fikk rundt 10k på Angel GT, og gjenstår å se hvor langt jeg drar på PR4.

Tror de Pirelli-dekka er gode, men ikke nødvendigvis varer så lenge. Hadde putta på Michelin Pilot Road 4 eller Pirelli Angel GT når du skal bytte. I forhold til kjørelengde og min erfaring. Jeg fikk rundt 10k på Angel GT, og gjenstår å se hvor langt jeg drar på PR4.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja, jeg mistenker at det er en del "sponsing" inne i bildet her.... men det KAN jo være andre årsaker også...?mortenolb skrev:Det er vel de som har betalt triumph mest, kanskje?
Tror de Pirelli-dekka er gode, men ikke nødvendigvis varer så lenge. Hadde putta på Michelin Pilot Road 4 eller Pirelli Angel GT når du skal bytte. I forhold til kjørelengde og min erfaring. Jeg fikk rundt 10k på Angel GT, og gjenstår å se hvor langt jeg drar på PR4.
Joda, de Pirelli dekkene skal stå på til dem er utslitt og det skjer nok ikke før sent ut på sommeren 2015 vil jeg tro. Men ved neste korsvei så er dte jo kjekt å vite hva man bør prøve ut fra erfaringene her inne.
Det er også kjekt å vite om (eller rettere sagt få bekreftet) at disse Pirelli dekkene ikke vil skuffe meg ut fra kjøreerfaringen jeg har. Litt aktiv kjøring blir det jo (til sommeren) og da vil jeg jo ha dekk som ikke sklir unna :-)å
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Tror ikke du skal forvente mer enn 6-7000km på dem. Noen reviews sier også at grepet på vått ikke er så bra, men på tørt sitter det grisebra.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Stod på Pirelli Diablo på min når jeg kjøpte den. Bakdekket så, i mine øyne, nye ut når jeg kjøpte den og holdt 3k
Fordekket var vel rundt 4k. Vet ikke hvor mye de var kjørt på før jeg fikk sykkelen men var mye spor i dem da.


-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Såpass ja!
Nå er veigrep og ytelser langt viktigere for meg enn hvor fort de slites så det kommer langt ned på lista, men at man ikke kan forvente mer enn 7.000km var litt overraskende...
Da må jeg jo bytte nesten tre ganger pr. sesong
Ikke for det, de Dunlop dekkene jeg har/hadde på cruiseren klarte heller ikke mer enn maks 10.000km. men da var dem også slicks. Så jeg tror kanskje at 8.000km. var det dem klarte fra nye til minst tillate spordybde.
Jæjæ... man lever kun en gang, hehe.
Men at dem sitter på tørr asfalt er viktigst. På våt vei kjører jeg så pent atte
Nå er veigrep og ytelser langt viktigere for meg enn hvor fort de slites så det kommer langt ned på lista, men at man ikke kan forvente mer enn 7.000km var litt overraskende...
Da må jeg jo bytte nesten tre ganger pr. sesong

Ikke for det, de Dunlop dekkene jeg har/hadde på cruiseren klarte heller ikke mer enn maks 10.000km. men da var dem også slicks. Så jeg tror kanskje at 8.000km. var det dem klarte fra nye til minst tillate spordybde.
Jæjæ... man lever kun en gang, hehe.
Men at dem sitter på tørr asfalt er viktigst. På våt vei kjører jeg så pent atte

-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
3.000km????Toven skrev:Stod på Pirelli Diablo på min når jeg kjøpte den. Bakdekket så, i mine øyne, nye ut når jeg kjøpte den og holdt 3k![]()
Fordekket var vel rundt 4k. Vet ikke hvor mye de var kjørt på før jeg fikk sykkelen men var mye spor i dem da.



- Olav K
- Innlegg: 2670
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Bjerknez skrev:3.000km????Toven skrev:Stod på Pirelli Diablo på min når jeg kjøpte den. Bakdekket så, i mine øyne, nye ut når jeg kjøpte den og holdt 3k![]()
Fordekket var vel rundt 4k. Vet ikke hvor mye de var kjørt på før jeg fikk sykkelen men var mye spor i dem da.
![]()
![]()
Bakdekket mitt (Pirelli Diablo Rosso) såg slik ut etter 4500 km, og framdekket bytta jeg på ca 5800km Supercorsa'en på Speed Triplen ser likedan ut etter 3000 km.
Jeg gikk over til Michelin Pilot Power 3, og JEG synes det var et fantastisk mye bedre dekk, både våt og tørrrgrep, og handling blei mye bedre.
Bakdekket holdt drøyt 7000km, framdekket var fortsatt strøkent når jeg bytta den. Nå kommer Pilot Power 4, som skal ha 20% lengre levetid.
SÅ orginaldekk fra Pirelli kan du få BILLIG fra meg :-D
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;