Siden været i Bergen ikke har vært noe særlig idag tenkte jeg å drøse litt videre.
Hvorfor Triumph? Eller hvorfor valgte jeg den sykkelen jeg valgte?
Som nevnt i første post så kjøpte jeg meg ny mc ifjor, min tredje mc totalt og den andre som ble kjøpt ny fra butikk. (Jeg kommer tilbake til mine tidligere mc'er senere kanskje)
Høsten 2012 var jeg veldig i tvil om jeg ville fortsette min mc-karriere, daværende sykkel ble ekstremt lite brukt sesongen 2011 og 2012, jeg tror vel jeg brukte mer tid på oljeskift enn kjøring og mer penger på batteribytte enn bensin, jeg var notorisk dårlig på å ta ut batteriet ved vinterlagring og "drepte" sikkert et batteri i året... Så jeg lurte egentlig på å selge sykkelen og finne på noe annet å gjøre. Jeg er i utgangspunktet en fornuftig fyr, litt for fornuftig egentlig og mc er på en måte den ene tingen jeg gjør som er veldig ufornuftig. Det ble litt fundering på hva jeg skulle gjøre, sykkelen jeg hadde var ikke egnet til det jeg ønsket meg av en sykkel. Den passet helt ypperlig når jeg kjøpte den, men behovene hadde rett og slett endret seg, ergo måtte den selges. Jeg begynte og se litt på cabrioleter, men fant fort ut at en får mer moro per krone med en mc, jeg hadde fått ny giv og en ny lyst på mc-livet. Jakten på ny sykkel var igang.
Jeg begynte å lese meg opp og jeg begynte å se hva som fantes i markedet. En r-sykkel var, og er, uaktuelt, jeg har kjørt en CBR600RR en gang og det hadde jeg ikke godt av den gang og jeg hadde ikke hatt det nå heller. Jeg var lenge innstilt på at en naken sykkel type Hornet, F800R, Duc 696 eller noe slikt var tingen. Så kom BMW med sin nye F800GT og den fristet, ikke så gale pris, reimdrift, sikkert grei komfort og en sykkel jeg kunne levd godt med. Åssen i huleste endte jeg opp med en Tiger 800 XC da?
Vel, en kollega og kamerat av meg hadde høsten 2012 kjøpt en F800GS og jeg hadde ila våren hjulpet han litt med diverse modifikasjoner, når jeg skriver hjulpet, les sett på og holdt litt verktøy. Han hadde i tillegg vært på Island med to kamerater og de hadde laget film, som jeg fikk se og som ved et trylleslag ble litt andre kriterier lagt til grunn for sykkelvalg. Jeg begynte å se på Kawa Versys 650 og 1000, jeg var innom noen brukte Super Tenere og Stelvio, F800GS selvsagt, V-Strom og såklart Triumph Tiger 800. Jeg hadde begynt å se for meg hva jeg ønsket ut av en sykkel, jeg ville reise på tur, lang tur. Og jeg ville at det var mannen oppå som sa stopp, ikke sykkelen. Jeg ville ha noe jeg kunne bruke likesågodt til dagsturer som turer til aplene og til Island, eller Marokko. Forrige sykkelen var kjøpt som pendlersykkel, men nå var det tur som gjaldt! Konseptet med oppreist sittestilling, lang fjæringsvei og et litt røft utseende begynte å appellere mer og mer. Og det er de eneste syklene som ser noenlunde ut med fikrantede sidekofferter, for bagasje må en ha med seg. Vi bor og i Norge hvor veiene er av tvilsom karakter mer enn en plass og fartsovertredelser straffes med bøter/forelegg/gebyr på høyde med bruttonasjonalprodukt (per capita) i enkelte afrikanske land.
Så jeg begynte å lese mer og mer, se mer og mer anmeldelser på verdsveven og jeg gikk innom de fleste forhandlerne her i byen. Jeg fant fort ut at det var 19" framhjul, eller større som gjaldt. Ikke noe vondt om de som ruller på 17"-17", men de egner seg ikke like godt hvor veien blir dårligere. Filmen fra Island satt friskt i minne må man huske. På bakgrunn av det forsvant begge Versys'ene ut, 650'en hadde uansett blitt for liten synes jeg og 1000 litt for dyr, selv om jeg tror det er flott sykkel med en knall motor. Til slutt stod jeg igjen med F800GS og Tigeren, begge kostet egentlig noen titusener mer enn jeg hadde sett for meg, men det var noe som lokket likevel, litt større motor enn f.eks V-strom, litt mer sykkel liksom. Igjen, V-strom og alle de andre syklene jeg vurderte er sikkert gode sykler som jeg hadde levd fint med...
I begynnelsen av Mai ifjor var Triumph på roadshow og da fikk jeg endelig prøvd Tigeren, både XC og den "vanlige". To helt forskjellige sykler etter min mening, men fine sykler, sittestilling og ergonomi synes jeg var bra, vindskjerm var ræva, men var jeg klar over, men det som virkelig ovebeviste meg var motoren, det var bra drag og bra med sprut på toppen, som et meget bra kompromiss mellom en twin og en firer. Jeg kjørte derfra med visshet om det ble nok en slik en, men det skulle ta litt tid. Jeg fikk omsider solgt sykkelen jeg hadde og jeg tror ikke det var mer enn to dager senere var jeg innom forhandlere, bare for å se litt til. Før jeg visste ordet av det var en Matt Khaki Green Tiger 800XC bestilt. Jeg ville egentlig ha en hvit en, men da var det bare den "vanlige" å oppdrive, og jeg hadde vel bestemt meg for at det XC'en som var noe å ha. Den ser mer "riktig" ut synes jeg, så får det heller være at eikefelger er noe dritt å holde rent og de må strammes osv.
Det er som jeg har nevnt før, hverken den peneste sykkelen, den beste eller noe slikt, den utmerker seg vel ikke som "best" i noenting. Men i forhold til de kriteriene som jeg satte så er den bortimot perfekt.
Men hvorfor ikke en F800GS? Jeg tror helt objektivt at BMW'en er en kvalitetsmessig bedre sykkel, jeg vet ikke, men jeg tror. Men til slutt handlet det litt om følelser, Triumphen gjorde at hjertet slo litt raskere enn det det gjorde for BMW'en, kjemien med forhandleren var bedre og det faktum at kompisen min hadde en GS var med på å påvirke valget og jeg liker motoren bedre.
Jeg avslutter med noen bilder...
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... a05ab3.jpg[/img]
Hos forhandler noen dager før jeg fikk den, det var laaaange dager.
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... e2caac.jpg[/img]
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... 1e0b79.jpg[/img]
Bilder fra første tur, en flott dag i Bergen!
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... c3bfa6.jpg[/img]
[img]http://i153.photobucket.com/albums/s206 ... 37417a.jpg[/img]
Noen dager etter overtagelsen.
Med på "kjøpet" fikk jeg justerbar touringvindskjerm (ikke montert på disse bildene), toppboks og håndbeskytterne tror jeg (de kan være standard på XC'en) i tillegg kjøpte jeg senterstøtte, varmeholker, tåkelys, tankharness og tankvæske. (Varmeholker og lys måtte jeg inn senere for å få montert) Tåkelysene kjøpte jeg 99% fordi det er stilig og 1% fordi jeg tror jeg blir sett litt bedre. Jeg hadde lyst på en Arrow-potte og, men der sa lommeboken stopp.
Dog er det blitt lagt til litt mer på sykkelen etter dette, noe ifjor og endel nå i vinter, mer om det senere.