Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
Sitter å kikker litt (Bare for morroskyld) og lurer på hva som egentlig er hovedforskjellene på Yamaha FZ8 og MT-09?
Hvorfor velge den ene fremfor den andre etc.?
I mitt hode er disse to syklene ganske like... ?
Hvorfor velge den ene fremfor den andre etc.?
I mitt hode er disse to syklene ganske like... ?
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
FZ-8 og MT-09 har begge stygge bakender, men MT-09 har en særskilt kjedelig bak.


MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
MT'en har litt mer hester og litt mer dreiemoment iaf. Ogås veier den nesten 30kg mindre.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
MT-09 (også kalt FZ-09 i statene) har en trippel sylinder, FZ-08 har rekkefirer.
Jeg syns personlig FZ08 ser mye bedre ut, men motor og vektmessing virker MT-09 som en morsommere sykkel.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 8%2012.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... Triple.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg syns personlig FZ08 ser mye bedre ut, men motor og vektmessing virker MT-09 som en morsommere sykkel.
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 8%2012.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... Triple.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
Men de kunne tatt potta fra FZ8 og satt den på MT-09.
Edit: Jeg mente selvfølgelig motsatt.
Edit: Jeg mente selvfølgelig motsatt.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
FZ8 er omtrent som de andre japse street fighterne i mellomklassen, UJM motor, ca 220 kg, og helt "greie" kjøreegenskaper.
Når de lagde MT09 kikket de ekstra godt på Triumph Street Triple, og kopierte det de likte best (lav vekt og trippel motor), og så lagde de en litt mer motardinspirert kjørestilling. MT09 er en kjekk sykkel i mine øyne, men det må nok noen oppgraderinger og slikt til, før den kan hamle opp med Street Triple..... Halleluja.
(ett innlegg som er sterkt farget av min heeeelt subjektive oppfatning.. Triumph er best...men jeg har jo en Yamaha på tunet også
)
Når de lagde MT09 kikket de ekstra godt på Triumph Street Triple, og kopierte det de likte best (lav vekt og trippel motor), og så lagde de en litt mer motardinspirert kjørestilling. MT09 er en kjekk sykkel i mine øyne, men det må nok noen oppgraderinger og slikt til, før den kan hamle opp med Street Triple..... Halleluja.
(ett innlegg som er sterkt farget av min heeeelt subjektive oppfatning.. Triumph er best...men jeg har jo en Yamaha på tunet også

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
Nå høres det nok ut som om jeg sikler på ny sykkel, men det er da altså ikke tillfellet, bare så det er sagt. At det kan bli en ny sykkel om ett år eller to kan nok være, men foreløpig skal jeg kose meg med sykkelen jeg har samt kikke litt i smug på andre. *ssshh... ikke si noe til V-Star'en!*
Jeg synes i grunn Yamaha har veldig mye spennende. MT-09 og FZ8 er to sterke kandidater. Det er forøvrig også Street Triple.
Prøvekjøringer blir det ikke satt av tid til ennå, så foreløpig blir det mye synsing og skjitprat, hehe.
Det eneste som bekymrer meg ved kjøp av slike sykler er komforten. Komforten vil garantert oppleves som dårligere enn den jeg er vant med i dag. Så skal jeg kjøre langt samt ha med en del bagasje, så må jeg tenke litt annerledes med tanke på plassen jeg trenger og alle pausene jeg må ta for å opprettholde blodomløpet
Hvis det er cruiser jeg fortsatt går for så blir det en ny V-Star 1300/1900. Er i skrivende stund ingen andre cruisere jeg kunne tenke meg...
Jeg synes i grunn Yamaha har veldig mye spennende. MT-09 og FZ8 er to sterke kandidater. Det er forøvrig også Street Triple.
Prøvekjøringer blir det ikke satt av tid til ennå, så foreløpig blir det mye synsing og skjitprat, hehe.
Det eneste som bekymrer meg ved kjøp av slike sykler er komforten. Komforten vil garantert oppleves som dårligere enn den jeg er vant med i dag. Så skal jeg kjøre langt samt ha med en del bagasje, så må jeg tenke litt annerledes med tanke på plassen jeg trenger og alle pausene jeg må ta for å opprettholde blodomløpet

Hvis det er cruiser jeg fortsatt går for så blir det en ny V-Star 1300/1900. Er i skrivende stund ingen andre cruisere jeg kunne tenke meg...
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
Comfort.... vel med en Street Triple klokker man LETT 1000 km om dagen, så den er helt klart comfortabel nok, men klart at opplevelsen blir noe forskjellig mot en cruiserBjerknez skrev:Nå høres det nok ut som om jeg sikler på ny sykkel, men det er da altså ikke tillfellet, bare så det er sagt. At det kan bli en ny sykkel om ett år eller to kan nok være, men foreløpig skal jeg kose meg med sykkelen jeg har samt kikke litt i smug på andre. *ssshh... ikke si noe til V-Star'en!*
Jeg synes i grunn Yamaha har veldig mye spennende. MT-09 og FZ8 er to sterke kandidater. Det er forøvrig også Street Triple.
Prøvekjøringer blir det ikke satt av tid til ennå, så foreløpig blir det mye synsing og skjitprat, hehe.
Det eneste som bekymrer meg ved kjøp av slike sykler er komforten. Komforten vil garantert oppleves som dårligere enn den jeg er vant med i dag. Så skal jeg kjøre langt samt ha med en del bagasje, så må jeg tenke litt annerledes med tanke på plassen jeg trenger og alle pausene jeg må ta for å opprettholde blodomløpet![]()
Hvis det er cruiser jeg fortsatt går for så blir det en ny V-Star 1300/1900. Er i skrivende stund ingen andre cruisere jeg kunne tenke meg...

Hver man sin lyst, må innrømme at jeg storkoste meg på Speedmasteren i våres, på demodagen

Men jeg liker jo å ha litt mer enn en halv grad med nedlegg i sving så pr i dag blir det ikke noen cruiser på tunet... med mindre jeg kommer over en grisebillig Rocket 3 da :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
Må snart begynne å prøvekjøre noen sykler tror jeg. Altså bare for å få litt mer "kjøtt" på beinaOlav K skrev:Comfort.... vel med en Street Triple klokker man LETT 1000 km om dagen, så den er helt klart comfortabel nok, men klart at opplevelsen blir noe forskjellig mot en cruiserBjerknez skrev:Nå høres det nok ut som om jeg sikler på ny sykkel, men det er da altså ikke tillfellet, bare så det er sagt. At det kan bli en ny sykkel om ett år eller to kan nok være, men foreløpig skal jeg kose meg med sykkelen jeg har samt kikke litt i smug på andre. *ssshh... ikke si noe til V-Star'en!*
Jeg synes i grunn Yamaha har veldig mye spennende. MT-09 og FZ8 er to sterke kandidater. Det er forøvrig også Street Triple.
Prøvekjøringer blir det ikke satt av tid til ennå, så foreløpig blir det mye synsing og skjitprat, hehe.
Det eneste som bekymrer meg ved kjøp av slike sykler er komforten. Komforten vil garantert oppleves som dårligere enn den jeg er vant med i dag. Så skal jeg kjøre langt samt ha med en del bagasje, så må jeg tenke litt annerledes med tanke på plassen jeg trenger og alle pausene jeg må ta for å opprettholde blodomløpet![]()
Hvis det er cruiser jeg fortsatt går for så blir det en ny V-Star 1300/1900. Er i skrivende stund ingen andre cruisere jeg kunne tenke meg...![]()
Hver man sin lyst, må innrømme at jeg storkoste meg på Speedmasteren i våres, på demodagen.
Men jeg liker jo å ha litt mer enn en halv grad med nedlegg i sving så pr i dag blir det ikke noen cruiser på tunet... med mindre jeg kommer over en grisebillig Rocket 3 da :)

Men slik været ser ut i dag så blir det sporenstreks rett hjem etter jobb! :-)å
- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
Fom 28.8 er det demodager ved Monsterbike i Drammen (men ikke Yamaha). Var da i fjor på torsdag, tidlig på dagen, nesten ingen andre som var der (de fleste måtte vel fortsatt jobbe). Da var det bare å velge å vrake. Veldig moro.
Var innom dem også i våres, men det var en lørdag, tror jeg. Da var det fullt og du fikk maks 15-20 min pr sykkel. Så om du har en fleksibel arbeidsgiver bør du være der tidlig, det lønner seg. De var også veldig flinke med å gi meg en tilbakemelding i forkant om hvilke sykler de hadde å tilby.
Var innom dem også i våres, men det var en lørdag, tror jeg. Da var det fullt og du fikk maks 15-20 min pr sykkel. Så om du har en fleksibel arbeidsgiver bør du være der tidlig, det lønner seg. De var også veldig flinke med å gi meg en tilbakemelding i forkant om hvilke sykler de hadde å tilby.
Live long and prosper 

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
Hadde vert artig å blitt med på noe slikt, men må evt. bli en lørdag for meg. Ferien er brukt opp for lengst for i år og nå er det full fart :-)åsankyo skrev:Fom 28.8 er det demodager ved Monsterbike i Drammen (men ikke Yamaha). Var da i fjor på torsdag, tidlig på dagen, nesten ingen andre som var der (de fleste måtte vel fortsatt jobbe). Da var det bare å velge å vrake. Veldig moro.
Var innom dem også i våres, men det var en lørdag, tror jeg. Da var det fullt og du fikk maks 15-20 min pr sykkel. Så om du har en fleksibel arbeidsgiver bør du være der tidlig, det lønner seg. De var også veldig flinke med å gi meg en tilbakemelding i forkant om hvilke sykler de hadde å tilby.
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
På disse demodagene er en del a2 regga sykkler og eller er det stort sett tungsykkler der? kunne vært aktueltå prøvd noen a2 regga sykkler dersom dem har no av det , men jeg kommer nokk uansett ikke til å skifte sykkel før jeg har fått tunglappen og jeg får et litt større utvalg av sykkler.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
Såvidt jeg husker så hadde dem bare Ninja 300 og noen scootere som var A2-registrert på monsterbike nå i våres.
Jeg tenker meg dit igjen i år. Har pleid å dukke opp to av dagene for hver gang de har det, så skal nok det i år også. Torsdag på morgenen hadde vært fint, så jeg kan få testa noe litt lenger enn 20 minutter.
Men om du Bjerknez, har lyst bort der på lørdagen, så er jeg med. Det skal sikkert Toven være med på også. Er ikke så halvgæernt mye folk den første timen eller to på lørdagene heller!
Jeg tenker meg dit igjen i år. Har pleid å dukke opp to av dagene for hver gang de har det, så skal nok det i år også. Torsdag på morgenen hadde vært fint, så jeg kan få testa noe litt lenger enn 20 minutter.
Men om du Bjerknez, har lyst bort der på lørdagen, så er jeg med. Det skal sikkert Toven være med på også. Er ikke så halvgæernt mye folk den første timen eller to på lørdagene heller!
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
FZ8 kom i 2011, og har siden den kom vært en av bestselgerne til Yamaha fram til nå.
Da den kom, erstattet den FZ6 og FZ1 (også kalt Fazer) som også har vært storselgere siden slutten av 90-tallet.
MT-09 er en helt ny sykkel. Den fikk en helt nyutviklet 3-syl. motor med et høyt og lineært dreiemoment.
De fleste merker arbeider nå med utvikling av 3-syl motorer. Japansk industri har slitt i flere år med ettervirkningen av tsunamien. Kraftmangel som følge av at flere store atomkraftverk ble ødelagt, og en etterfølgende finanskrise har nærmest lammet både Yamaha og flere. Spesielt var det utvikling av nye modeller som måtte nedprioriteres. Derfor er det lenge siden noen veldig stor nyhet fra Yamaha, nyhetene de siste åra har stort sett vært av kosmetisk art.
Slik sett kan men vel tydelig se forskjellene på FZ8 og MT-09.
FZ8 har sitt utspring i en god, gammel og velutprøvd sykkel. FZ8N er nakenutgaven av en Fazer, og har sitt slektskap både til 90-tallets R-sykler og til moderne sportstourere. MT-09 er en helt ny streetfighter med kort svingarm og hjulavstand, og en svært potent ny motor som yter veldig bra gjennom hele turtallsregisteret.
Da den kom, erstattet den FZ6 og FZ1 (også kalt Fazer) som også har vært storselgere siden slutten av 90-tallet.
MT-09 er en helt ny sykkel. Den fikk en helt nyutviklet 3-syl. motor med et høyt og lineært dreiemoment.
De fleste merker arbeider nå med utvikling av 3-syl motorer. Japansk industri har slitt i flere år med ettervirkningen av tsunamien. Kraftmangel som følge av at flere store atomkraftverk ble ødelagt, og en etterfølgende finanskrise har nærmest lammet både Yamaha og flere. Spesielt var det utvikling av nye modeller som måtte nedprioriteres. Derfor er det lenge siden noen veldig stor nyhet fra Yamaha, nyhetene de siste åra har stort sett vært av kosmetisk art.
Slik sett kan men vel tydelig se forskjellene på FZ8 og MT-09.
FZ8 har sitt utspring i en god, gammel og velutprøvd sykkel. FZ8N er nakenutgaven av en Fazer, og har sitt slektskap både til 90-tallets R-sykler og til moderne sportstourere. MT-09 er en helt ny streetfighter med kort svingarm og hjulavstand, og en svært potent ny motor som yter veldig bra gjennom hele turtallsregisteret.
-
- Innlegg: 269
- Registrert: 01 apr 2014, 10:11
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Re: Forskjellen på Yamaha FZ8 og MT-09?
Med tidy tail og en liten flyscreen syntes jeg Mt`n er skikkelig tøff. Stor visuell forbedring.
http://www.youtube.com/watch?v=FbSv5Ode9og
For de som ikke liker pottene på den er Two brothers SR1 fullt system et snasent alternativ. Kan bli litt kjedelig å gå for samme akrapottene "alle andre" har.
http://www.youtube.com/watch?v=OQIEGWqEODA
Kan være litt bry å sette på en slip on på MT-09. Her er et graves system på vei på.
http://www.youtube.com/watch?v=LjU0q0B99JY
http://www.youtube.com/watch?v=FbSv5Ode9og
For de som ikke liker pottene på den er Two brothers SR1 fullt system et snasent alternativ. Kan bli litt kjedelig å gå for samme akrapottene "alle andre" har.
http://www.youtube.com/watch?v=OQIEGWqEODA
Kan være litt bry å sette på en slip on på MT-09. Her er et graves system på vei på.
http://www.youtube.com/watch?v=LjU0q0B99JY