Spørsmål om Slipon etc.

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Spørsmål om Slipon etc.

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes sykkelen min (Yamaha V-Star 1300 2012mod.) har den perfekte lyden etter bytte til Cobra Slipon, men det jeg lurer på er om jeg kan ha mistet noe effekt på veien? Altså etter bytte fra den orginale?

Kan bytte av denne bety at sykkelen bruker mindre bensin?

Jeg synes 0.39 på mila er uhyre lite (neste uansett kjøremønster) og mener å ha sett ett sted at denne sykkelen skal ligge rundt 0.45-0.50.

Bare lurer :)

EDIT:
Det er ingenting galt med sykkelen og motoren går som en klokke uten å fuske etc.
Spør bare av nyskjerrighet :vs

Brukeravatar
Zadnez
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014

Re: Spørsmål om Slipon etc.

Legg inn av Zadnez »

0,39 for 2 sylindret 1300 virker litt lite ja... du hverken mister eller tjener effektmessig med en slip on alene
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:0,39 for 2 sylindret 1300 virker litt lite ja... du hverken mister eller tjener effektmessig med en slip on alene
Ok, så det vil si at så lenge motoren går som den skal og man ikke mister/tjener effekt etc. ved bytte av bakre del (slipon) så er alt som det skal og bensinforbuket er da slik det skalk være?

Brukeravatar
Zadnez

Legg inn av Zadnez »

dersom sykkelen går som en klokke og bruker lite drivstoff OG har gromlyd .... da skal du være fornøyd og gå stille i dørene :-# :x :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Zadnez skrev:dersom sykkelen går som en klokke og bruker lite drivstoff OG har gromlyd .... da skal du være fornøyd og gå stille i dørene :-# :x :roll
:mc6

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Slipon i seg selv kan vel ikke endre på utslippet?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Slipon i seg selv kan vel ikke endre på utslippet?
Men kan det ha noe å si at min gamle "potte" (bakre del) hadde katalysator? Eller sidder denne ett annet sted?

Helt grønn på dette skal dere vite :lol

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Det er jeg og! :prop:

Anaxim
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02

Legg inn av Anaxim »

Så vidt jeg vet vil en slip-on vanligvis gi litt mindre mottrykk, og dermed vil motoren gå litt magrere. Den vil derfor gi mindre effekt. For å få mer effekt med et anlegg med mindre mottrykk, må forgasser/innsprøytning justeres rikere, både på tomgang, mellomfart og fullgass. Eg. kan dette bare gjøres av "kvalifisert" persom med tilgang til Dynobenk, motorprogrammering,osv. Konklusjonen er: La sykkelen være som den er (så slipper du trøbbel med Vegtilsynet også).

Brukeravatar
Zadnez

Legg inn av Zadnez »

Ja, men da skulle han merket det på smell i potta? Så lenge den går like fint skal han vel ikke miste effekt?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Anaxim skrev:Så vidt jeg vet vil en slip-on vanligvis gi litt mindre mottrykk, og dermed vil motoren gå litt magrere. Den vil derfor gi mindre effekt. For å få mer effekt med et anlegg med mindre mottrykk, må forgasser/innsprøytning justeres rikere, både på tomgang, mellomfart og fullgass. Eg. kan dette bare gjøres av "kvalifisert" persom med tilgang til Dynobenk, motorprogrammering,osv. Konklusjonen er: La sykkelen være som den er (så slipper du trøbbel med Vegtilsynet også).
Okay. Er ikke noe mangel på effekt så slike justeringer vil ikke bli gjort :-)

Men hvor mye effekt vil man tape da.... Sån hvis man stikker fingeren opp i lufta og synser litt?

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Det er helt forskjellig fra sykkel til sykkel regner jeg med. KTM Duke 690 mister 0 effekt av slip-on.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Noen ganger når jeg starter så kan det smelle en gang. Når jeg feks. Kjører i nedoverbakke og slipper gassen i lavt gir så kan det også smelle litt. Men ikke når jeg kjører vanlig eller bruker gass. Altså ikke noe plagsomt smell.

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Sykler med katalysator vil ikke miste noe effekt med slip on! Eldre sykler uten er nok mulig at vil merke noe

Sony Z2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Noen ganger når jeg starter så kan det smelle en gang. Når jeg feks. Kjører i nedoverbakke og slipper gassen i lavt gir så kan det også smelle litt. Men ikke når jeg kjører vanlig eller bruker gass. Altså ikke noe plagsomt smell.
Helt vanlig på de fleste sykler - også med originalpotta. Bare at den demper "popping" bedre enn en lettvekt slip-on.
Poppingen i potta ved deselerasjon, eller negativ akselerasjon (motorbrems i lavgir...), er en indikasjon på mager AFR (bensin/luft blanding). Men ingen grunn til å bekymre seg over dette siden dagens MC-motorer er konstruert og dimensjonert for å tåle bla. høy motortemp. pga. dette.
Jfr. utslippskravene som stadig strammes inn...

Svar