står det å lese i dagens Aftenposten.
Det handler om Facebook og fenomenets og dets grunnlegger og andre interessenters evne, kapasitet og intensjon til å bruke Facebook for alt det er verd.
Nemlig å påvirke oss som Facebook-brukere mest mulig og tilegne seg mest mulig om våre vaner og ikke minst det vi legger ut av bilder og info for øvrig.
Eller er det en smule konspiratorisk å påstå nettopp dette?
Jeg legger på ingen måte skjul på at jeg er en Facebook-skeptiker og at jeg ikke lenger benytter meg av de "tjenestene" Facebook leverer.
Et (sosialt) tap for meg? Mulig det, men det skal jeg fint kunne leve med.
Hvorfor er jeg skeptisk til Facebook? Flere årsaker til det uten at jeg skal ramse opp disse her. Nevner bare at noen av grunnene kommer tydelig fram i Aftenposten-saken, jfr. linken ovenfor.
Tenkte meg om et par ganger før jeg opprettet denne tråden. Jeg har erfart at det å uttrykke seg kritisk til Facebook vekker overraskende sterke reaksjoner hos enkelte, som åpenbart (?) mener at Facebook ikke er annet enn noe av det mest uskyldige og fortreffelige nettet har å by på.
Men jeg tar sjansen.
Facebook må kunne diskuteres som så mye annet.
Og som eier og driver av et uavhengig lite og ubetydelig forum i forhold til giganten Facebook tør jeg påstå at det er langt "tryggere" å oppholde seg på MCsiden.no eller andre mindre forum. Og spesielt de uten reklame, slik MCsiden.no drives.
Ingen skjult agenda her eller på tilsvarende forum som drives etter samme prinsipp.
Synd hvis slike forum dør ut etter hvert som folk Facebook-fanges.
Da har jeg slått ballen ut på banen.
Om det blir noen diskusjon med utgangspunkt i det Aftenposten skriver og noen av meningene jeg har kommet med, vet jeg ikke.
Men nå er i hvert fall den store diskusjonstråden om Facebook opprettet her på MCssiden.no