Dreiemoment vs kjøreglede.
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 13 des 2009, 00:32
- Motorsykkelen din: Din MC her
Dreiemoment vs kjøreglede.
God aften.
Har en kompis av meg som ønsker lappen på Mellomklasse.
-Han har kjørt 125 ccm i 1 år +.
Han lurer på å kjøpe en 250 ccm(33hk) racing (Ninja først prioritert)
- Istedenfor å kjøpe en nedklasset 600 ccm, dette pga. Pris og forsikring.(og kanskje bensin forbruk?)
Jeg er blitt fristet til å gjøre det samme. Har en 750 honda vf c. 84.. gammel å grå.. er snart i 20 års alderen og har sparingen til ny sykkel i gang.
Men kjøreglede er viktig for meg. Kan en 250ccm (Ninja- Kawasaki ZX) måle seg med en nedklasset 600 ccm? Dreiemomentet minker når det gjelder å gå fra 600 til en 250.. men hvor mye?...
Noen som har prøvd en 250 og en 600(nedklasset) som kan fortelle meg eventuelle forskjeller og hva jeg burde gjøre.. jeg er også optatt av pris, bensin forbruk, forsikring og Ikke minst Kjøreglede. - Racing sykkel er det neste jeg vil kjøpe uansett.
Håper på svar så fort som mulig. Epost meg gjerne på facebookaccountmht@hotmail.com
Har en kompis av meg som ønsker lappen på Mellomklasse.
-Han har kjørt 125 ccm i 1 år +.
Han lurer på å kjøpe en 250 ccm(33hk) racing (Ninja først prioritert)
- Istedenfor å kjøpe en nedklasset 600 ccm, dette pga. Pris og forsikring.(og kanskje bensin forbruk?)
Jeg er blitt fristet til å gjøre det samme. Har en 750 honda vf c. 84.. gammel å grå.. er snart i 20 års alderen og har sparingen til ny sykkel i gang.
Men kjøreglede er viktig for meg. Kan en 250ccm (Ninja- Kawasaki ZX) måle seg med en nedklasset 600 ccm? Dreiemomentet minker når det gjelder å gå fra 600 til en 250.. men hvor mye?...
Noen som har prøvd en 250 og en 600(nedklasset) som kan fortelle meg eventuelle forskjeller og hva jeg burde gjøre.. jeg er også optatt av pris, bensin forbruk, forsikring og Ikke minst Kjøreglede. - Racing sykkel er det neste jeg vil kjøpe uansett.
Håper på svar så fort som mulig. Epost meg gjerne på facebookaccountmht@hotmail.com
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39755
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
Hey mikeogmais og velkommen til Forumet
Det er flere her på Forumet som har Ninja 250, vet jeg. I hvert fall et par stykker så vidt jeg husker i farten.
Kanskje de kommer på banen etter hvert og kan gi deg et og annet godt råd?
La oss håpe det :)
Har ingen erfaring med denne flotte 250'en selv, dessverre.
Er også godt voksne folk som Pollti og Gammelgutt her inne som liker sykler med litt mindre kubikk enn hva de de fleste andre motorsyklister her i landet

Det er flere her på Forumet som har Ninja 250, vet jeg. I hvert fall et par stykker så vidt jeg husker i farten.
Kanskje de kommer på banen etter hvert og kan gi deg et og annet godt råd?
La oss håpe det :)
Har ingen erfaring med denne flotte 250'en selv, dessverre.
Er også godt voksne folk som Pollti og Gammelgutt her inne som liker sykler med litt mindre kubikk enn hva de de fleste andre motorsyklister her i landet

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 13 des 2009, 00:32
- Motorsykkelen din: Din MC her
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
Raskt svar :) Men jeg får vente på noen av de som har en ninja 250 da :)
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
Uavhengig av sykkelen kan det (kanskje?) være på sin plass med en liten introduksjon til sammenhengen mellom
dreiemoment (som måles i Nm) og effekt (som måles i Watt eller hestekrefter).
Helt kort kan vi si at dreiemomentet forteller hvor sterk motoren er. Jo høyere dreiemoment, jo raskere
akselerasjon, og jo mer last (sykkel + alt annet) kan du dra på. Jo høyere dreiemoment j olettere er det å holde
farten oppe i møte med motbakker.
Effekten, antall HK, er et mål på "hvor fort" ting skjer. Det viktig er: HK er dreiemoment multiplisert med omdriningstallet.
Det vil si: 100 Nm med 3.000 rpm er halvparten så mange HK som 100 Nm ved 6.000 rpm.
Vi kan si at dreiemomentet forteller hvor rask akselerasjonen er, effekten hvor lenge du kan fortsette øke farten.
Når man skal kjøpe sykkel skal man vurdere sitt eget kjøremønster. Om du kjører slik at du vanligvis ligger i
13.000 rpm, da skal du ha en sykkel med maksimalt dreiemoment der. Du skal ha kreftene (og krefter måles i dreiemoment,
ikke HK!) der du vanligvis befinner deg.
Kjører du slik at du vanligvis ligger på 3.500 da skal du ha dreiemomentet der.
For krefter er det samme som komfort - slippe å gire ned for å kjøre forbi, for eksempel. Eller slippe å gire fordi man
bremset ned før en sving.
Alle som har en personbil til hverdagsbruk vet dette av erfaring. Man rusler omkring i pluss-minus 3.000 rpm, ikke 7.000 rpm.
Derfor er diesel det foretrukne valget; dreiemomentet ved lavt turtall.
Av samme grunn vil touring-folket ha masse kubikk. Det er ikke få mange HK (kjøre fort) men for å få høyt dreiemoment.
Min snart ti år gamle BMW R1150GS har 100 Nm. Det betyr at når vi er på ferie, og sykkel + Hustru + bagasje tikker inn
på over 500 kg, da drar vi ut av lyskryssene og opp bakkene akkurat som når jeg kjører alene. Men sykkelen har bare 85 HK
så toppfarten er sikkert under 200 km/t.
Men styrken er mye viktigere for meg enn farten. Det gjelder nok de aller fleste touringkjørere vil jeg tro.
[TaSK]
dreiemoment (som måles i Nm) og effekt (som måles i Watt eller hestekrefter).
Helt kort kan vi si at dreiemomentet forteller hvor sterk motoren er. Jo høyere dreiemoment, jo raskere
akselerasjon, og jo mer last (sykkel + alt annet) kan du dra på. Jo høyere dreiemoment j olettere er det å holde
farten oppe i møte med motbakker.
Effekten, antall HK, er et mål på "hvor fort" ting skjer. Det viktig er: HK er dreiemoment multiplisert med omdriningstallet.
Det vil si: 100 Nm med 3.000 rpm er halvparten så mange HK som 100 Nm ved 6.000 rpm.
Vi kan si at dreiemomentet forteller hvor rask akselerasjonen er, effekten hvor lenge du kan fortsette øke farten.
Når man skal kjøpe sykkel skal man vurdere sitt eget kjøremønster. Om du kjører slik at du vanligvis ligger i
13.000 rpm, da skal du ha en sykkel med maksimalt dreiemoment der. Du skal ha kreftene (og krefter måles i dreiemoment,
ikke HK!) der du vanligvis befinner deg.
Kjører du slik at du vanligvis ligger på 3.500 da skal du ha dreiemomentet der.
For krefter er det samme som komfort - slippe å gire ned for å kjøre forbi, for eksempel. Eller slippe å gire fordi man
bremset ned før en sving.
Alle som har en personbil til hverdagsbruk vet dette av erfaring. Man rusler omkring i pluss-minus 3.000 rpm, ikke 7.000 rpm.
Derfor er diesel det foretrukne valget; dreiemomentet ved lavt turtall.
Av samme grunn vil touring-folket ha masse kubikk. Det er ikke få mange HK (kjøre fort) men for å få høyt dreiemoment.
Min snart ti år gamle BMW R1150GS har 100 Nm. Det betyr at når vi er på ferie, og sykkel + Hustru + bagasje tikker inn
på over 500 kg, da drar vi ut av lyskryssene og opp bakkene akkurat som når jeg kjører alene. Men sykkelen har bare 85 HK
så toppfarten er sikkert under 200 km/t.
Men styrken er mye viktigere for meg enn farten. Det gjelder nok de aller fleste touringkjørere vil jeg tro.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39755
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
Godt forklart og akkurat hva jeg også legger vekt på med en god tursykkel.
For å si det noe upresist, men likevel ikke helt galt kan man si at det er viktigere med høyere tallverdi på dreiemomentet enn på antall HK.
TDM'en kan være et av flere eksempler:
Effekt: 63 kW (86 hk) v/7500 o/min.
Dreiemoment: 89 Nm v/6000 o/min.
som er et gunstig forhold mellom disse to effektstørrelsene. Bra akselerasjon fra stillstand - 0 km - og betryggende akselerasjon i god turtallsbredde under fart, også med passasjer og oppakning som tagesk nevner.
For å si det noe upresist, men likevel ikke helt galt kan man si at det er viktigere med høyere tallverdi på dreiemomentet enn på antall HK.
TDM'en kan være et av flere eksempler:
Effekt: 63 kW (86 hk) v/7500 o/min.
Dreiemoment: 89 Nm v/6000 o/min.
som er et gunstig forhold mellom disse to effektstørrelsene. Bra akselerasjon fra stillstand - 0 km - og betryggende akselerasjon i god turtallsbredde under fart, også med passasjer og oppakning som tagesk nevner.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
Jeg har også lest at en normalt kan få et dreiemoment på ca. 10% av volum.
Dvs. at på en 125 ccm : ca. 12 nm
250 ccm : ca 25 nm
600 ccm ; ca 60 nm.
På nedstrupede sykler blir det noe lavere.
Jeg kjører en Hyosung gt 250, med 30hk og ca 21-23 nm. Og det flytter seg det også. ikke sant Cheron?.
Dvs. at på en 125 ccm : ca. 12 nm
250 ccm : ca 25 nm
600 ccm ; ca 60 nm.
På nedstrupede sykler blir det noe lavere.
Jeg kjører en Hyosung gt 250, med 30hk og ca 21-23 nm. Og det flytter seg det også. ikke sant Cheron?.
Sist redigert av Gammelgutt den 13 des 2009, 21:38, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 13 des 2009, 00:32
- Motorsykkelen din: Din MC her
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
Mye nyttige svar:) Takker så mye. :)
- cheron
- Innlegg: 3163
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Bosted: Høyjord
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
Javisst! Ikke noe å lure på! Cruisa glatt i lag med resten av oss du på turer i år!Gammelgutt skrev:Jeg har også lest at en normalt kan få et dreiemoment på ca. 10% av volum.
Dvs. at på en 125 ccm : ca. 12 nm
220 ccm : ca 25 nm
600 ccm ; ca 60 nm.
På nedstrupede sykler blir det noe lavere.
Jeg kjører en Hyosung gt 250, med 30hk og ca 21-23 nm. Og det flytter seg det også. ikke sant Cheron?.

You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
dessuten er de 250ene mye mer lekne og letthånterte enn en nedstrupa 600...
så lenge en skal kjøre lovligt er det ikke tvil hos meg.....hvis en ikke bare skal kjøre med passasjer da....
så lenge en skal kjøre lovligt er det ikke tvil hos meg.....hvis en ikke bare skal kjøre med passasjer da....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
I og med at jeg sannsynlig vis er "litt over normalen" opptatt av dette med motorkarakterestikk - Dreiemoment/ HK. Og siden dette emnet blir diskutert med jevne mellomrom i forskjellige tråder her på forumet, tenkte jeg det kanskje andre også kunne være interesert i å lese denne lille kommentaren - til ikke ukjente Kevin Ash. Han testet her Kawasaki Versys 1000, som har samme motor som Kawasaki Z1000.
Denne samenligningen forteller bare litt om hvordan produsentene velger den ene karakteristikken fremfor den andre, alt etter hvilket bruksområde sykkelen er konstruert for. Jeg vil tro (uten og vite) at ZZR-Erling (uavhengig av type sykkel)her ville valgt Z1000 motoren, men jeg heller ville valgt Versys motoren.
Versys motoren får her både lavere dreiemoment og mindre Hk. Men en flatere kurve, samt høyere moment i lavere deler av registeret. Mens Z 1000 er betydelig høyere både hva max dreiemoment og max Hk angår.
Ref :Visor Down 1 Dec 2011
"The engine changes and electronics are more siginificant than the figures suggest. Even though it uses the same 1043cc engine as the Z1000, the Versys 1000’s motor has been extensively re-worked to change its character almost completely and also features adjustable power modes and Kawasaki’s KTRC traction control system. Compression has been lowered from 11.8:1 to 10.3:1 and the cam profile has been altered to reduce lift and duration. Although the Versys 1000’s outright peak power and torque is lower than that of the Z1000, the Versys 1000 gains a huge dollop of additional torque in the lower rev-range and its torque curve is much flatter than any of its siblings."
Read more: http://www.visordown.com/road-tests-fir ... z39h0fXgYa" onclick="window.open(this.href);return false;
Sammenligner man kurvene så ser en at det er små forskjeller. Dette illustrerer også litt om hvor lite som skal til før at opplevelsene av en motor blir totalt forskjellige. Noe som en også bør tenke på når en leser/sammenligner tester hvor sammenligninger går på HK, og Dreiemoment.
Den store forskjellen bekrefter også Kevin Ash i denne testen, når han sier at motorkarakteristikken er nesten fullstendig forandret..."re-worked to change its character almost completely...
Denne samenligningen forteller bare litt om hvordan produsentene velger den ene karakteristikken fremfor den andre, alt etter hvilket bruksområde sykkelen er konstruert for. Jeg vil tro (uten og vite) at ZZR-Erling (uavhengig av type sykkel)her ville valgt Z1000 motoren, men jeg heller ville valgt Versys motoren.
Versys motoren får her både lavere dreiemoment og mindre Hk. Men en flatere kurve, samt høyere moment i lavere deler av registeret. Mens Z 1000 er betydelig høyere både hva max dreiemoment og max Hk angår.
Ref :Visor Down 1 Dec 2011
"The engine changes and electronics are more siginificant than the figures suggest. Even though it uses the same 1043cc engine as the Z1000, the Versys 1000’s motor has been extensively re-worked to change its character almost completely and also features adjustable power modes and Kawasaki’s KTRC traction control system. Compression has been lowered from 11.8:1 to 10.3:1 and the cam profile has been altered to reduce lift and duration. Although the Versys 1000’s outright peak power and torque is lower than that of the Z1000, the Versys 1000 gains a huge dollop of additional torque in the lower rev-range and its torque curve is much flatter than any of its siblings."
Read more: http://www.visordown.com/road-tests-fir ... z39h0fXgYa" onclick="window.open(this.href);return false;
Sammenligner man kurvene så ser en at det er små forskjeller. Dette illustrerer også litt om hvor lite som skal til før at opplevelsene av en motor blir totalt forskjellige. Noe som en også bør tenke på når en leser/sammenligner tester hvor sammenligninger går på HK, og Dreiemoment.
Den store forskjellen bekrefter også Kevin Ash i denne testen, når han sier at motorkarakteristikken er nesten fullstendig forandret..."re-worked to change its character almost completely...
Sist redigert av L-NA den 07 aug 2014, 12:34, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
Ja, men denne kurven er vel for Kawa Versys 650, så vidt jeg kan forstå. I teksten ovenfor skrives det bare om Versys 1000.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
Riktig det, og beklager feilen, da jeg trykket OK på innlegget før jeg var ferdig med å legge inn bildenne...Anaxim skrev:Ja, men denne kurven er vel for Kawa Versys 650, så vidt jeg kan forstå. I teksten ovenfor skrives det bare om Versys 1000.

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
Uten at jeg har erfaring med nedstrupa sykkel, så har jeg testa Ninja 300, og mitt syn på den er at den hadde omtrent like mye drag som en tråsykkel. Uten at det er meninga å være negativ.



- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Dreiemoment vs kjøreglede.
Denne tråden er så gammel at trådstarter allerede har rukket å blitt "mc-gubbe" med flere titalls sykler på erfaringen

Men fortsatt litt relevant da, med LNA's nye innlegg. :)


Men fortsatt litt relevant da, med LNA's nye innlegg. :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013