Mirakelvask av sykkel?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av Petterh »

Hei sveis :vs !

Lurer på om noen er kjent med noe vaskemiddel man kan (eventuelt løse opp i vann og) sprøyte på sykkelen, for så å skylle av all møkka? Det er jo så mange kriker og kroker, at man kan bli helt gal. Sist jeg skulle gi sykkelen en velfortjent vask satt jeg ganske lenge med tannbørste overalt hvor jeg kom til... Da jeg skulle polere krom etterpå, så jeg at jeg hadde søren meg gått glipp av mange steder likevel :sk?

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av JRO »

Petterh skrev:Hei sveis :vs !

Lurer på om noen er kjent med noe vaskemiddel man kan (eventuelt løse opp i vann og) sprøyte på sykkelen, for så å skylle av all møkka? Det er jo så mange kriker og kroker, at man kan bli helt gal. Sist jeg skulle gi sykkelen en velfortjent vask satt jeg ganske lenge med tannbørste overalt hvor jeg kom til... Da jeg skulle polere krom etterpå, så jeg at jeg hadde søren meg gått glipp av mange steder likevel :sk?

Det jeg ofte bruker er et middel som heter "Prickbort" som er et avfettingsmiddel. Bare å spraye på godt, hvis du røyker, ta en røyk og en kopp kaffe som varer ca. 5 min. spyl av avfettingsvæsken. Du vil da se at mye av skitten er blitt borte, så er det bare å vaske med vanlig vaskemiddel. Var i 2012 på en Vårslipp tur i MCsidens regi, da hadde jeg en Kawasaki KZ1300 som jeg brukte på den turen. Der ser du noen før og etter bilder av vasken etter den turen. Der brukte jeg Prickbort før jeg vasket med vanlig vaskemiddel. Prickbort får du kjøpt på blant annet Statoil stasjoner. Her er orginaltråden hvor bildene er hentet ifra. http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... &start=360

Bilde

Bilde


Her har jeg brukt Prickbort og kun svamp og vaskemiddel. Ingen tannbørste brukt her.


Bilde

Bilde
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av mortenolb »

Og det er ikke noe i veien for å spraye prickbort overalt?

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av JRO »

mortenolb skrev:Og det er ikke noe i veien for å spraye prickbort overalt?
Nei det er det ikke, les litt her http://bilpleiekongen.no/produkt/prickb ... 4-1-liter/
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av RuneMC »

S100 funker ganske bra. Ellers er Turtle pre-Wash Extreme etterfulgt av bilvask også en god kombo.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Barcelona
Innlegg: 29
Registrert: 21 sep 2013, 11:46
Motorsykkelen din: HD Dyna Wide Glide 2007
Sted: Trondheim

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av Barcelona »

Ta en kikk på forumet jeg linker til under….

http://www.detailersclub.no/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du bruker søkemotoren på der så får du mange gode tips om hva som hjelper, og hvordan det gjøres. Jeg er medlem selv og har kjøpt inn masse midler som brukes til både bil og mc. Jeg vasker med Chemical Guys Maxi suds, avfetter med Prickbort (Statoil) eller Surfex HD, og til å rengjøre sal så bruker jeg rensemelk fra Swisswax. Funker som bare det …. :-)

Det beste er alikevel å bruke foam som sprøytes på med kärchers såpebeholder hvis du ikke har egen lanse. Da er det bare å la skummet ligge noen minutter og skyll av etterpå.

Men-men, søk litt på forumet over, og du finner garantert dine egne løsninger … :-)
Mvh
S.
Honda Camino 1984-mod. (1984), BMW F800 R 2011-mod.l (2011-2013), Kawasaki Z1000SX 2013-mod. (2013- ), HD Dyna Wide Glide Custom 2007-mod (2016-)

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av Crinos »

10 :thumleft for Prickbort.. Den løser opp alt av olje/fett, og gjør en MEGET grundig jobb.
Jeg hanlder her: http://bilnerden.no/index.php?main_page ... cts_id=191" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er også denne, Stoner Tarminator: http://bilnerden.no/index.php?main_page ... cts_id=110" onclick="window.open(this.href);return false;
Men den er ganske drøy og skader plastikk, særlig om du har klistremerker/dekaler og lignende.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av JRO »

Barcelona skrev:Ta en kikk på forumet jeg linker til under….

http://www.detailersclub.no/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du bruker søkemotoren på der så får du mange gode tips om hva som hjelper, og hvordan det gjøres. Jeg er medlem selv og har kjøpt inn masse midler som brukes til både bil og mc. Jeg vasker med Chemical Guys Maxi suds, avfetter med Prickbort (Statoil) eller Surfex HD, og til å rengjøre sal så bruker jeg rensemelk fra Swisswax. Funker som bare det …. :-)

Det beste er alikevel å bruke foam som sprøytes på med kärchers såpebeholder hvis du ikke har egen lanse. Da er det bare å la skummet ligge noen minutter og skyll av etterpå.

Men-men, søk litt på forumet over, og du finner garantert dine egne løsninger … :-)
Jeg brukte det forumet til å finne en detailer som kunne shine Corvetten min, hvis det er av interesse så ligger jobben han gjorde i denne linken http://www.detailersclub.no/forum/topic ... 94-modell/ ble veldig fornøyd med resultatet.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
Barcelona
Innlegg: 29
Registrert: 21 sep 2013, 11:46
Motorsykkelen din: HD Dyna Wide Glide 2007
Sted: Trondheim

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av Barcelona »

JRO skrev:
Barcelona skrev:Ta en kikk på forumet jeg linker til under….

http://www.detailersclub.no/forum/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du bruker søkemotoren på der så får du mange gode tips om hva som hjelper, og hvordan det gjøres. Jeg er medlem selv og har kjøpt inn masse midler som brukes til både bil og mc. Jeg vasker med Chemical Guys Maxi suds, avfetter med Prickbort (Statoil) eller Surfex HD, og til å rengjøre sal så bruker jeg rensemelk fra Swisswax. Funker som bare det …. :-)

Det beste er alikevel å bruke foam som sprøytes på med kärchers såpebeholder hvis du ikke har egen lanse. Da er det bare å la skummet ligge noen minutter og skyll av etterpå.

Men-men, søk litt på forumet over, og du finner garantert dine egne løsninger … :-)
Jeg brukte det forumet til å finne en detailer som kunne shine Corvetten min, hvis det er av interesse så ligger jobben han gjorde i denne linken http://www.detailersclub.no/forum/topic ... 94-modell/ ble veldig fornøyd med resultatet.
Ser det er Brynjar som gjorde jobben med Corvetten. Er vel en av de dyktigste i landet på detailing han, og jeg har aldri sett et dårlig resultat fra hans side :-)
Mvh
S.
Honda Camino 1984-mod. (1984), BMW F800 R 2011-mod.l (2011-2013), Kawasaki Z1000SX 2013-mod. (2013- ), HD Dyna Wide Glide Custom 2007-mod (2016-)

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av Petterh »

Takk for gode svar. Ser ut som det meste dreier seg om skikkelig effektiv forvask, slik at man lett får den ren med svamp etterpå. Tenker jeg finner noe på biltema å prøve dette med før jeg eventuelt går til verks og bestiller fra noe sted.

Regner med at slik avfetting/forvask ikke ødelegger plastikken...?

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av Tobben84 »

Har opplevd at petroleumsbasert avfetting misfarger plast hvis det tørker på overflaten.

Legger inn min oppskrift som jeg skrev i et en tråd på Bike.no for en stund siden:

Jeg bruker to typer avfetting, en alkalisk type surfex hd på hele sykkelen først, så vasker jeg kjede, og andre områder som har fått kjedeolje på seg med wd40 og skru ber vekk oljen. Så bruker jeg oljebasert avfetting av typen pricbort for å løsne opp i og gjøre wd40/olje- sølet vannløselig. Spyler så av dette før håndvask med vaskehanske, bøtte med gritguard og kvalitetsshampoo. Vasker nøye to ganger og sprayer på en sak som jeg kjøpte for en stund siden som heter Muc Off Bikespray. Denne påføres våt sykkel og tørkes av sammen med resterende vann, og legger igjen en beskyttende hinne. Før jeg hadde denne brukte jeg en quick-detailerspray på lakkerte deler og wd40 på motordeler. Tørker alltiid med en kvalitets-microfiber, da de billige loer og legger igjen masse lo. Jeg bruker også høyttrykk, og det har gått fint i alle år, må bare passe på å holde god avstand, spesielt hvis du disponerer en proffspyler med skikkelig trykk.

Så er det alltid greit å kjemisk rense eller polere lakken før en skikkelig vokslegging i starten av sesongen, det letter vaskingen betraktelig og beskytter lakken mot uv/falming osv....

For å få sykkelen skikkelig rein så må du rett og slett ned på knær med tannbørste og eller oppvaskbørste altså, jeg pleier å gjøre det et par ganger skikkelig hver sesong, da blir hverdagsvasken både lettere og mer tilfredsstillende.

Edit: er sykkelen gammel og har noe rust/metall osv på motordeler og lignende kan man bruke iron x eller korrosol for å fjerne dette. Vil anbefale å bruke hodet litt da dette er sterke saker, men fantastiske produkt for å fjerne metall i lakk.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av poulet_cavalier »

Crinos skrev:10 :thumleft for Prickbort.. Den løser opp alt av olje/fett, og gjør en MEGET grundig jobb.
Jeg hanlder her: http://bilnerden.no/index.php?main_page ... cts_id=191" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er også denne, Stoner Tarminator: http://bilnerden.no/index.php?main_page ... cts_id=110" onclick="window.open(this.href);return false;
Men den er ganske drøy og skader plastikk, særlig om du har klistremerker/dekaler og lignende.
Er ikke dette bare dyr whitespirit?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av Svolp »

Det finnes ingen mirakelvask dessverre.. En må til med håndvask for og få det helt rent. Spesielt på en mc med alle krinker og kroker. Hvis du er over gjennomsnittet interessert i og holde sykkelen ren og pen (som meg) kan jeg anbefale http://www.detailersclub.no

Et meget kompetent forum hva gjelder bil/mc/båt pleie :)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av Kawagutten »

I brukerhåndboka som følger med mc står det at en skal bruke ikke alkaliske midler når en vasker sykkelen.
Noen som har en liste over ikke alkaliske vaskemidler ?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Mirakelvask av sykkel?

Legg inn av Tobben84 »

Kawagutten skrev:I brukerhåndboka som følger med mc står det at en skal bruke ikke alkaliske midler når en vasker sykkelen.
Noen som har en liste over ikke alkaliske vaskemidler ?
Hmm, står det i din instruksjonsbok? Hvilken mc?

Jeg bruker surfex hd til vask av bad og kjøkken også, i tillegg til vil og mc. Det er alkalisk, og kan ikke fatte og begripe at det kan gjøre noen skade.

Svar