Olav K skrev:Jeg er veldig spent på hva Honda har på lur, mtp sin nye African Twin.
De har klart å holde kortene svært tett til brystet, såvidt jeg vet er det ikke publisert spionfotos av denne nye modellen, men ryktene lover godt.
Vekt helt ned mot 200 kg, nyutviklet parallelltwin på ca 1000ccm, og med fokus mot grus og dirt tracks.
Man kan vel si at det er en tom nisje i markedet for en real stor grusmaskin etter at KTM "sjaltet" ut sin 990 Adventure.
Ryktet forteller at Honda vil avduke sykkelen på en messe den 1.oktober.
Og man håper på at den vil leveres som 2015 mod.
Blir spennede den Hondaen, håper bare de gjør det helhjertet. Men den faller jo helt igjennom for meg.......den mangler jo "nebb", man ser tydelig at noe mangler der fremme
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Bringisen skrev:Blir spennede den Hondaen, håper bare de gjør det helhjertet. Men den faller jo helt igjennom for meg.......den mangler jo "nebb", man ser tydelig at noe mangler der fremme
Nå er ikke nebb så viktig for meg, men lav vekt og en tilstrekkelig sprek motor ville vært fint, kombinert med et realt grusvennlig chassis. Overvektige nebbdyr er det vel (egentlig) nok av på markedet
Er tiden moden for å utvide Adventure-begrepet noe...? Vet iallefall hvilket kjøretøy jeg velger om det ligger en ørkenkryssing eller et Islandsraid og venter i fremtiden. Fikk ordentlig lyst på denne Scrambleren!
triumph-scrambler-mr-martini.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Jeg har alltid trodd sånne sykler er mer for "show" enn funksjon.
De fungerer nok bra på grusveier, men spørs om jeg hadde krysset en ørken på en :)
Hadde nok heller tatt en mindre endurosykkel isåfall.
Snikendeugle skrev:Jeg har alltid trodd sånne sykler er mer for "show" enn funksjon.
De fungerer nok bra på grusveier, men spørs om jeg hadde krysset en ørken på en :)
Hadde nok heller tatt en mindre endurosykkel isåfall.
Det har du selvsagt helt rett i, men hey - er det ikke der utfordringen ligger?!
Både på dette forumet og andre har det vert diskutert om hvor og når dette eventyret startet. Og med hvilken sykkel. Og hva vi forventer oss av dette segmentet. Feite femtiåringers drøm, Gyngehester, dårlige på terreng, store og tunge, osv, osv.
Med årene så har de vokst, Yamaha med sin TDM 850 fra 1991, til Supertenere 1200 i dag. En avansert sofistikert.....kjempe sykkel :-) . Den har touring egenskaper på både asfalt og grus, sportslige kjøre egenskaper, men tung som få -om uhellet er ute og du ligger der med nesa full av grus. Ducati med 150 Hk- og full av elektronikk, og om Aprillia Caponord sin 2015 modell skrivers det i tester - setninger som "It’s a sport tourer in adventure-touring clothing".
Hva vi forumister mener om dette, spiller vel liten rolle. Enten vi trives best på Asfalt, ute i ørkenen eller skal krysse ett eleve leie. Produsentene bygger neppe disse syklene etter hva vi mener, men heller etter hva markedsundersøkelser viser, etter at 50 åringene har betalt for produktet.
Selv så er det uten tvil den høye sittestillingen i kombinasjon med touring egenskaper på dårlige asfalt veier, samt en og annen grus vei, som tiltaler meg. Krefter i fleng på lave turtall, og mellomregisteret er også viktig. Det er vel i dette turtalls området- jeg med min kjøre stil holder meg 99% av tiden jeg sitter i salen. Kvikk respons ved forbikjøring, og klatreferdigheter når Trollstigen ligger foran meg. Det er det jeg vil ha :-)
Skulle jeg ha kjørt ut i skog og mark, ville nok ingen av disse store Adventurer syklene blitt valgt. Til det er de både for avanserte og tunge.
Utvalget blir stadig større, og mitt inntrykk er at segmentet vokser hele tiden, siden det er dette markedet vil ha, og samt at kundene er villige til å betale. Og betaler gjør vi. Det viser produsentenes enorme satsing på dette segmentet. Jeg vet ikke helt hva det er, men Videoer som denne av KTM'n viser vel litt hva sykkelen er god for. Men i forhold til det som den blir bruk til, så er det vel som med det fleste RR sykler, som aldri kommer i nærheten av det som Tom Sykes presser ut av ZX'n.
Men så til slutt, hva er det jeg vil frem til? Som en rød tråd igjennom hele denne "Adventurer tråden" så er det nesten som om Adventurer er likestilt med Enduro. Og da spør jeg -er det det vi vil ha?
Skal jeg svare for meg selv så er det ett klart NEI. SÅ hva er det vi ser etter, Fartsegenskaper, kjøreegenskaper, ytelse, komfort, sittestilling, design, merke, eller...??
L-NA skrev:ADV....Adventurer - hva er det?
Skulle jeg ha kjørt ut i skog og mark, ville nok ingen av disse store Adventurer syklene blitt valgt. Til det er de både for avanserte og tunge.
Kanskje denne italieneren hadde vært noe :
Lett og fin og egnet til ulendt terreng :-).
Mer å lese her:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
L-NA skrev:
SÅ hva er det vi ser etter, Fartsegenskaper, kjøreegenskaper, ytelse, komfort, sittestilling, design, merke, eller...??
Enkelt svar......mest mulig av alt
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Mulig noen synes det. Men for meg etter en prøvetur på 5 mil, så fremstod den som litt mangelfull. Svært potent maskin, men kåpen var for dårlig for min smak. Brytere, knapper og hendler virket litt "billig" etter min smak. Og så har den et kjede som må smøres og strammes.
Fjæringen var fin, men jeg liker bedre det litt spesielle paralever systemet. Men.....smaken er som baken og den er delt i to
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Nå er Yamaha i full gang med å oppdatere hjemmesiden sin med 2015 modellene.
Akkurat i skrivende øyeblikk er det ingen bilder av World Crosser, men bilder av XT1200ZE Super Tènèrè i fargekobinasjonen Race Blu 2015 (silver tank). Det ble riktig bra også på denne!http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... enere.aspx
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Super Ténéré er absolutt en spennende og interessant sykkel!
Men det er også nye Caponord Rally:
Men om den greier å hevde seg i konkurransen med Yamaha'en og de andre fra hjemlandet, nabolandet og ikke minst den markedsledende fra Tyskland, gjenstår å se...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.