Jente trenger hjelp til valg av sykkel

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
jenteutenkunnskap
Motorsykkelen din: Din MC her

Jente trenger hjelp til valg av sykkel

Legg inn av jenteutenkunnskap »

Hei, jeg er en jente på 15 som snart fyller 16. Jeg fikk en scooter til konfirmasjon i fjor ink. hjelm, betaling for avgifter, registrering og lappen. Scooter går alt for sakte for meg, og jeg trenger en jeg kan komme meg overalt med. Ettersom jeg alltid har hatt lyst på lett mc, skal jeg også gå til anskaffelse av det. Scooteren skal selges neste sesong, så skal jeg starte med lett lappen. Problemet mitt er at jeg har null kunnskap om hva slags sykkel som vil passe meg? Jeg skal bruke den til hverdags, frem og tilbake, hit og dit, langturer etc. Jeg har sett på en Derbi GPR 4T, men uten kunnskap føler jeg meg dum. Noen som vil anbefale en god sykkel for meg, som gjerne er i stilen utseende messig som denne sykkelen? Jeg må virkelig kjenne at sykkelen er stabil, lett kjørt, men også god på farten. Blir takknemlig for hjelp :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Jente trenger hjelp til valg av sykkel

Legg inn av AJ »

Hei :vs
og velkommen hit til MCsiden.no.
En ærlig sak å skrive at man vet lite om hvilken sykkel man bør velge. Det er mange med forskjellige kjøre- og sittestillinger å velge blant.
Og dert er det jeg tror tror du først og fremst skal tenke på:
Hvilken kjørestilling vil du aller helst ha? Foroverlent med skarp knevinkel som på en racer-sykkel? Eller en sykkel hvor du sitter oppreist med rett rygg og bredt styre?

Tror ganske sikkert du vet hva slags sykler jeg tenker på her... ;-)

CB9
Motorsykkelen din: HONDA CB900F -81

Legg inn av CB9 »

Bilde

kjør hardt kjør stil

zundapp 100

:thumleft

jenteutenkunnskap

CB9 skrev:Bilde

kjør hardt kjør stil

zundapp 100

:thumleft
Ikke helt min stil, haha :)

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Jeg gir stort sett det samme rådet til alle: prøvekjør..! Du vet sikkert hva slags sykkel du liker, som du syns er fin å se på. Prøvekjør den. Men prøv også noen flere, sånn at du får noe å sammenligne med.

Og forresten, velkommen hit :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

jenteutenkunnskap

Noen som har erfaring med en yamaha yzf r125?

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

jenteutenkunnskap skrev:Noen som har erfaring med en yamaha yzf r125?
Bør være helt kurant. Tips - prøvesitt de du kan tenke deg i butikken. Du får en god pekepinn om hvordan kjørestilling blir og hvordan den passer deg.

Ellers stor forskjell på Scooter-moped (50cc maks 45 km/t) og ekte Scooter (Vespa 125 eller 300) - sistnevnte går enkelt opp i motorveishastighet :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Erik.H.M
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F

Legg inn av Erik.H.M »

jenteutenkunnskap skrev:Noen som har erfaring med en yamaha yzf r125?
Jeg har litt erfaring med disse syklene ja :D
YZF'ene er pålitelige sykler som du fint kan kjøre langtur med. De er bensingjerrige, og behagelige å kjøre.
Det eneste du må gjøre med de er generell vedlikehold som å bytte olje, tennplugg o.l.
Jeg kan forsåvidt også anbefale Aprilia RS4. Jeg har ikke så mye erfaring med denne sykkelen, men det jeg har lest om den tilsier at dette også er en god sykkel.
KTM Duke er også å anbefale :thumleft Etter min mening er dette drit kule sykler. Det samme gjelder for denne sykkelen som for YZF'en. Den krever ikke mye vedlikehold, og er behagelig å kjøre (Jeg syntes den nesten er mer behagelig enn YZF'en :roll ).
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Honda2004
Motorsykkelen din: Honda XL 125 Varadero 04

Legg inn av Honda2004 »

jenteutenkunnskap skrev:Hei, jeg er en jente på 15 som snart fyller 16. Jeg fikk en scooter til konfirmasjon i fjor ink. hjelm, betaling for avgifter, registrering og lappen. Scooter går alt for sakte for meg, og jeg trenger en jeg kan komme meg overalt med. Ettersom jeg alltid har hatt lyst på lett mc, skal jeg også gå til anskaffelse av det. Scooteren skal selges neste sesong, så skal jeg starte med lett lappen. Problemet mitt er at jeg har null kunnskap om hva slags sykkel som vil passe meg? Jeg skal bruke den til hverdags, frem og tilbake, hit og dit, langturer etc. Jeg har sett på en Derbi GPR 4T, men uten kunnskap føler jeg meg dum. Noen som vil anbefale en god sykkel for meg, som gjerne er i stilen utseende messig som denne sykkelen? Jeg må virkelig kjenne at sykkelen er stabil, lett kjørt, men også god på farten. Blir takknemlig for hjelp :-)

Godt råd: Dra innom en butikk, si at du er på jakt etter 125ccm og fortell at du er usikker på hvilken du skal velge og at du gjerne vil prøvesitte.

Her er noe du burde notere deg:
-Hva slags sykkel passer meg ?

-Liten og rask r-sykkel ?

Større og mer behagelig adventure bike ?

Hva skal jeg bruke den til ?
-Til og fra skole/jobb ?
-Til og fra familie som bor langt unna ?
-Til familliehytta på fjellet ?

-Hvor lenge skal jeg ha sykkelen ?
-Skal jeg selge den etter to år og satse på bil og førerkort ?
-Eller vil jeg ha en sykkel jeg kan ha lenge, selv lenge etter at jeg har fått lappen ?

-Eller rett og slett bare i Oslos gater og til og fra venninner ?

-Hvor mye kan og vil jeg legge i en sykkel ? Det hører med til hvor lenge du ønsker å ha den.
Et godt råd: En Lett Mc er en investering. Du kommer deg kjappere fram med en sykkel enn bil og du vil fort trives godt med den.
Skal du en kjapp tur til tante og onkel, sett deg på sykkern.
-Kjør sykkelen til fest, la den stå utafor døra eller i bakgården og hent den dagen etter. Har naboen parkert feil, kommer du deg ut, men ikke de andre.

En sykkel gir mer frihetsfølelse enn en bil.

Vil du dra på tur med en venninne, eller andre som har sykkel ? Kjøre en gjeng sammen ? Har dere hytte på fjellet ?
En Honda Varadero er et godt valg, dersom du vil ha en sykkel i mange år. Følg service intervaller og den går som en klokke år etter år.
Hondaen tilbyr deg en kraftig 4takts motor, med 2sylindere og 15hk. Den har god komfort til deg og passasjer.

Jeg har kun erfaring med den og da jeg kjøpte den, var det den eneste Adventure sykkelen på markedet, men det kan ha kommet andre etterpå, som jeg ikke kjenner til.

Til slutt: Hondaen og alle type sykler i den klassen er dyre, men en Lett Mc er en investering. Så tenk litt på det og alt det andre, så er jeg sikker på at du finner noe som passer deg.

Kanskje pappa kjenner noen som har sykkel og som kan bistå litt ?

Til slutt: Velkommen som ny motorsyklist ! En glede å se at flere unge velger 125.

Svar