Det virker som om dette er et problem på denne type sykkel. Jeg tenker litt type lager, kule-/ konisk rulle lager.
Har prøvd å lage en tegning, har ikke cad eller andre tekniske tegneprogram, men prinsippene skulle komme frem.
Så mens andre er ute å kjører i finværet så sitter jeg her og grubler med gardinene trekt for og kraftig akutt PMS.

Dette er sett overfra.
Jeg tenker at pinjongen, på grunn av skråskjærte tenner og dreieretning, vil presse kronhjulet i retning bakhjulet. Ute ved bakhjulet sitter det store kulelageret som bl.a Tagesk har skiftet 5 ganger nå, og jeg skal skifte i løpet av uka.
Rullelageret på andre siden er skjelden noe problem. Slik jeg ser det vil det ikke virke mye krefter aksialt inn mot det rullelageret, man altså ut mot kulelageret.
Nå vil det være andre krefter her ogsom virker i flere retninger i forhold til de forskjellige lagerene. Kulelageret er og shimset på siden mot hjulet. Det er diskutert i andre fora om det er riktig shims fra fabrikk

Nå har ikke jeg tenkt å bygge om dette her, men det var noen tanker om en ellers gulle god sykkel

Synspunkt ?